Foodwatch heeft een puntenplan gepresenteerd voor eerlijke etiketten. Klik hier voor de site.
Ik citeer van de site:
"Voedselproducenten misleiden ons bewust met hun etiketten, verpakkingen
en reclame. En, raar maar waar: dat mag vaak gewoon. Onze wetten en
regels bieden namelijk veel ruimte voor misleidende marketing. En waar
ze ons wel beschermen, faalt de handhaving nogal eens. Foodwatch
presenteert een actieplan van 15 punten die moeten veranderen. Zo maken
we ons sterk voor jouw recht om te kiezen wat je eet."
Om welke punten gaat het dan?
1. Informatie gaat vóór reclame
2. Leesbare letters
3. Realistische afbeeldingen
4. Werkelijke hoeveelheid van een aangeprezen ingrediënt vermelden
5. Land of regio van herkomst aantonen
6. Heldere informatie over voedingswaarden op de voorkant van de verpakking
7. Heldere aanduiding van aroma's en additieven
8. Transparantie over dierlijke ingrediënten en veehouderijsystemen
9. Waterdichte etiketteringsplicht voor gentechplanten en -dieren
10. Transparantie over productiemethode
11. Alcoholpercentage altijd op het etiket vermelden
12. Geen lege huls: minimumeisen voor de inhoud
13. Verbod op de marketing van onverantwoorde kinderproducten
14. Verbod op gezondheidsclaims
15. Meer rechten voor consumenten(organisaties)
Op de site van foodwatch staat bij ieder van deze punten aanvullende informatie. Ik vind het een heel goede actie en ik doe mee. Niet omdat ik denk dat dan morgen alles anders is, maar alle beetjes helpen. En als de minister (Edith Schippers) nu heel veel petitiemailtjes krijgt, dan is het heel goed mogelijk dat regelgeving en het toezicht er op toch verbetert.
Over besparen en bezuinigen en over met pensioen zijn. En ook over leven in de huidige tijd!
donderdag 2 april 2015
Foodwatch: het 15 puntenplan voor eerlijke etiketten
Labels:
Consumentenzaken
AUTEUR: Aaf, alias Zuinigaan.
Ooit opgeleid als bibliothecaris (1974) en maatschappelijk werker (1984). Van 1999 – 2019 werkzaam in het HBO en sindsdien met pensioen. Vanaf de aankoop van mijn huis in 2007 blogger met als centraal thema zuinig leven en besparen. Sinds 2016 oma van inmiddels 4 leuke kleinkinderen.
zuinigaan@gmail.com
Ooit opgeleid als bibliothecaris (1974) en maatschappelijk werker (1984). Van 1999 – 2019 werkzaam in het HBO en sindsdien met pensioen. Vanaf de aankoop van mijn huis in 2007 blogger met als centraal thema zuinig leven en besparen. Sinds 2016 oma van inmiddels 4 leuke kleinkinderen.
zuinigaan@gmail.com
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Mevrouw Schippers gaat na haar.ministerschap bij een zorgverzekeraar werken. Verder kletst ze alles recht wat ze eerder krom maakte.
BeantwoordenVerwijderenEn teken als je toch op de site van Foodwatch bent ook de petitie tegen het TTIP! We beginnen niets met 15 punten als dit verdrag door gaat.
BeantwoordenVerwijderenHet is enorm opletten en petities tekenen. Haast ieder volgt het; wiens brood men eet wiens woord men spreekt. De hoeveelheid mensen op dit aardbolletje moet terug. En regeringsleiders, ministers en groepen (Bilderberg o.a.) regeren de hele wereld. Zetten pionnen uit (oorlogen) om hun zakken te vullen en ze zijn nietsontziend. Ik volg dit al tig jaren en ik verbaas me dat mensen met gezond verstand hun spel niet doorzien. Je kunt klein beginnen; de vaccinaties, vooral de HPV. Foodwatch sponsor ik al jaren en meerdere organisaties. Maar het blijft oppassen. Zo ineens merk je; die vertellen ook niet meer de waarheid, het grote geld telt. En als de klant rommel koopt i.p.v. Levensmiddelen dan zal dit aanhouden.
BeantwoordenVerwijderen