vrijdag 25 december 2015

Nuttige aankopen en cadeaus

Ooit had ik een kapotte broekzak. De gaten waren veroorzaakt door mijn sleutelbos. De broek was verder nog prima en ik vond het een vervelend karwei om de broekzak te herstellen. Sindsdien gebruik ik altijd een sluitel-etui. Vorige week zag ik dat het leren lusje, waar de sleutelring aan bevestigd was, bijna doorgesleten was. Tijd voor een nieuw etui! Het scheelt veel slijtage en daarnaast vervelende prikken van losse sleutels in mijn bovenbeen.

Een ander zeer nuttig ding, al weer een tijdje in mijn bezit: een kruimelveger! Een prima apparaat als het tevoorschijn halen van een stofzuiger zeer overdreven is, maar je toch even wat weg wilt zuigen.

De nieuwste aanwinst is een hygrometer. Gekregen van jongste dochter en haar vriend.
In feite zit hier een verhaal aan vast.
Ik zie regelmatig tuinen in de omgeving onder water staan. De waterstand is hier blijkbaar flink hoog. Mogelijk heb ik water onder de vloer staan, alleen heb ik nog nergens in huis een luik gevonden. Waarschijnlijk zijn de aanwezige luiken door vorige bewoners weggewerkt onder tegels en laminaat. Maar er zou best wel water onder de vloer kunnen staan. In mijn vorige huis had ik op de begane grond een houten vloer en daar zat zwam in. Dat ontdekten we doordat oudste dochter in de trapkast door de vloer zakte! Wat een schrik! Delen van de houten vloeren zijn toen vervangen door nieuwe balken en we kregen een hygrometer geïnstalleerd in de woonkamer. En vochtig dat het was! Poeh, gigantisch! Het vocht zat een tijd lang rond de 90%, maar zakte geleidelijk naar ongeveer 70%.
Ook weet ik dat een hoge luchtvochtigheid slecht is voor mensen met astma, zoals ik. 
Een paar weken geleden kreeg ik de hygrometer. Tot mijn tevredenheid geeft die meter waardes aan die tussen de 55 en 65% liggen. Dat lijkt heel goed.

8 opmerkingen:

  1. Vrienden hebben een "vochtzuiger"gekocht en halen soms bijna een liter per dag uit de lucht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zonde want hang ik was op dan haal ik zo 5 liter per dag eruit en vaak nog meer.

      Een liter per 24 uur duid niet op zeer vochtige omgeving of de ontvochtiger is van erbarmelijke kwaliteit.

      Verwijderen
  2. Zijn zat hygrometers die niet secuur dus ga wel een met de haar meetmethode en die zijn meest betrouwbaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet dat hygrometers niet heel secuur zijn, maar als deze huidige hygrometer 58% aangeeft, dan is dat gegarandeerd veel lager dan het vochtniveau van ruim 90% in mijn vorige huis.
      Wat is de haar meetmethode?

      Verwijderen
    2. zie hier meer info:http://www.sciencespace.nl/weer-en-klimaat/artikelen/4933/werking-van-haarhygrometer-en-psychrometer

      90% is wel erg veel ooit gewoond in woning met permanent 82% en was echt vochtig ramen van binnen zeiknat paddenstoelen groeide op de muren.

      Maar zelf ijken/kalibreren is misschien ook mogelijk ?

      Verwijderen
    3. Die 90% was in mijn vorige woning, niet in de huidige. In de vorige woning werd de luchtvochtigheid beter na de sanering van de vloer en na een winter stoken. Toen zat ik meestal tussen 65 en 75%.

      Verwijderen
  3. Pas op met vocht. Zeker als je al astma hebt. Vriendin van me heeft altijd in vochtige huizen gewoond (schimmel) en haar longenzijn aangetast waardoor ze nog meer last heeft van de astma en overgevoelig is voor allerlei luchtjes/bacillen/enz. Is gauw ziek. Overleg met lo garts wat maximale vochtpercentage mag zijn? Ook kijken of er toch onder de vloer gekeken kan worden? Succes. Ingrid (SE)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goed dat je een etui gebruikt: een sleutel kan in je lies prikken tijdens een val en op die plek zit een slagader...

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.