Welkom bij Zuinigaan

Dit weblog gaat over bezuinigen, consuminderen en nog meer, want een mens is tenslotte meer dan alleen een consuminderaar, of zo je wilt een vrek. In '07 kocht ik mijn huis, in december 2018 word ik 66 jaar en mag ik met pensioen, want dan krijg ik mijn AOW. Ik heb een pensioengat van 20 jaar. Ik verkeek mij op de kosten van een koophuis en constateerde dat ik financieel vanaf mijn 66e jaar nogal krap zou komen zitten, vooral vanwege het pensioengat. Dus daar ging ik wat aan doen en op deze weblog vind je mijn berichten hierover.

maandag 15 februari 2016

Buskaartjes kopen in de bus

Het blijft mogelijk om met contant geld een kaartje te kopen in de bus. Zo staat het in de wet. Het lijkt me met name voor buitenlanders heel handig om geen OV chip te hoeven kopen om een ritje met een stadsbus of streekvervoer te kunnen maken.
Stel je voor, je bent in het buitenland en je wilt een ritje met de bus maken. Daar begin je toch niet aan als je daarvoor eerst de plaatselijke OV chip moet aanschaffen?
Het lijkt me voor mensen die niet gewend zijn aan het OV sowieso een gedoe, dat OV van ons! Ik heb al in geen jaren in andere landen met de bus gereisd. Zouden ze daar ook hun eigen OV systeem hebben en is dit net zo omslachtig als bij ons?

18 opmerkingen:

  1. In Vlaanderen kan je kiezen voor een los ticket voor 1 rit op de bus voor 3 EUR (60 min geldig, eventueel met overstap), je kan hetzelfde ticket via sms aankopen, dan kost het 1,80 EUR + 0,15 EUR communicatiekost. Je kan ook een 10-rittenkaart kopen voor 14 EUR (1,40 voor een rit van 60 min, eventueel met overstap). En dan heb je nog dagpas (8 EUR als je hem op de bus koopt, 6 EUR in voorverkoop), driedagenpas (12 EUR, enkel voorverkoop) en een vijfdagenpas (17 EUR, enkel in voorverkoop. Een dagpas voor een kind kost 5 EUR op de bus en 4 EUR in voorverkoop. Uiteraard heb je ook nog abonnementen (voor kinderen van 6 tot 12 jaar; jongeren tot 24 jaar; volwassenen tot 65 jaar en dan de 65+-abonnementen.)

    Ah ja, je mag op de bus maar met max. een biljet van 10 EUR betalen tenzij je iets aankoopt dat meer is dan 10 EUR, dan mag je met een biljet van 20 EUR betalen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. In Groot-Brittanie zijn ze helemaal over op een OV-kaart. Wij hebben er vorig jaar goede ervaringen mee gehad tijdens onze vakantie. Een kaart voor bus trein en metro; gemakkelijk op te laden. Het saldo wat aan het einde van de vakantie nog op de kaart stond werd netjes teruggestort. Wij wisten van te voren hoe het werkte. Wij vonden de informatie duidelijker dan over het OV in het Nederland. JBR

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En dat terugstorten is dus in nederland weer moeilijk en voor zover mij bekend kost het je ook nog €2,50 ofzo.

      Was het in engeland ook zo dat je minimaal 20 euro of iets dergelijk op de kaart moest hebben staan voor treinverkeer?

      Verwijderen
    2. De Britse Oystercard is alleen geldig in London. Hier in het zuid-oosten kopen we gewoon kaartjes in de bus en op het station. Boven de 65 mag je gratis met de bus mee. Ik zou vast vaker de bus nemen als ik gratis mee mocht, want ik vind de bus best duur, maar zover is het nog niet. Als het dan nog bestaat...

      Verwijderen
  3. Down under reizen we al sinds 3 jaar met een OV-kaart. Daarom heb ik, denk ik, nooit de opwinding over het invoeren van een OV-kaart in Nederland begrepen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hebben ze down-under ook een minimum saldo? En is het makkelijk om je geld terug te krijgen? Ik vind de chip-kaart hier in nederland zo weinig flexibel.

      Verwijderen
    2. Geen idee, we gebruiken de kaart iedere keer weer!

      Verwijderen
  4. Wij hebben heel naïef chipkaarten gekocht en ik wou dat ik het nooit gedaan hadden. Wij maken hooguit 1 of 2 keer per jaar gebruik van het OV. Ik vind het OV in Nederland overkomen als afperserij. Het wordt in elk geval niet aangemoedigd.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik stond een poosje geleden als provinciaaltje op het station in Rotterdam (midden in de verbouwings-onduidelijkheid). Destijds had ik zelf nog geen chippas (want niet nodig waar ik woon) en ik vond het een hele puzzel om uit te vinden hoe het nou zat - in het Nederlands!

    Een paar toeristen stonden naast mij te puzzelen aan zo'n automaat en kwamen mij om hulp vragen. Met zijn vieren kwamen we er nog steeds niet uit. Totaal onduidelijk en nodeloos ingewikkeld.

    Inmiddels heb ik een chippas, maar dan moet je weer in de gaten houden of die dingen niet verlopen, moet er per kind / volwassene een aparte pas zijn enz.

    Dus nee... geen fan!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij hebben een anonieme pas. Daarmee kun je geen kortingsabonnement gebruiken maar kun je wel met meerdere personen op een pas.

      Verwijderen
    2. Als je met elkaar reist of tegelijkertijd dan heb je er toch meer nodig.

      Verwijderen
  7. ikzelf zie er tegenop om in Nederland met het OV te moeten reizen. Woon nu 9 jaar in Servie en het hele OV gedoe is langs mij heen gegaan. Daarbij komt dat het OV in Nederland best wel duur is. Hier gaat heel veel per bus want de meeste treinen gaan door achterstallig onderhoud niet harder ddan 45km per uur. Men gaat nu wel met spoed aan de treinverbindingen werken

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Strippenkaart vroeger was handig, iedereen wist hoe het werkte en je kon met de strippenkaart door heel Nederland reizen. In Amsterdam kon je zelfs in de trein reizen met de strippenkaart.
    De enige die er beter van wordt van de OV Chipkaart is Translink, de eigenaar van de OV chipkaart. Het systeem is tamelijk verrot en zou een stuk beter en klantvriendelijker kunnen.
    In de bus kun je losse kaartjes kopen. En er staat in bepaalde concessies dat je de chauffeur met contant geld moet kunnen betalen.
    De chauffeur krijgt een depot mee van de busmaatschappij. Als het depot niet klopt moet de chauffeur uit eigen zak het verschil bijbetalen. Mijn man is ook een keer beroofd. In eerste instantie moest hij alles terugbetalen uit eigen zak. Gelukkig bewezen de camerabeelden dat er sprake was van een overval en hoefde hij het depot niet zelf terug te betalen. De daders zijn nooit gepakt.
    Nu er in Amsterdam Noord zoveel gewelddadige overvallen in een korte tijd plaats vinden ben ik bang dat het een kwestie van tijd is voordat er echt een chauffeur wordt vermoord voor een paar rotcenten. Er zijn al chauffeurs en conducteurs die voor het leven getekend zijn en gehandicapt zijn geworden alleen maar omdat ze hun werk deden. Als elke inwoner een paar euro per jaar zou betalen zou het OV gewoon gratis kunnen zijn. Wordt dit stukje van de wereld een heel klein beetje veiliger en kunnen mensen gewoon veilig hun werk doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik maak 1x per jaar gebruik van de bus en koop dan een kaartje. De rit is op carnavalsmaandag van ons dorp naar het centrum van de stad. Een dagkaartje kost me dan 6 euro.
    Geen gedoe.
    Echter in de toekomst gaat zoonlief naar een school in Eindhoven en dat betekent bus, trein, bus. Dus een OV. Het eerste halfjaar moeten wij dit zelf gaan betalen daarna OV studenten.
    Ook hebben vrienden mij gewezen op het gemak van de bus bij een etentje in de stad. Voor een paar euro ben je thuis i.p.v. de extreem dure taxi.
    Ik overweeg dus toch om een OV aan te schaffen, maar dan anoniem.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik heb wel een kaart liggen maar eerlijk gezegd vind ik het maar een raar systeem en ik heb er dus ook nog nooit mee gereisd..ik bang ben dat ik dan iets verkeerd zal doen waardoor ik veel meer geld kwijt zal zijn dan nodig. Dus ik probeer het OV te vermijden zolang dat kan.
    Ik snap dat het voor de chauffeurs zo wel veel veiliger is dan wanneer ze contact geld ontvangen dus wat dat betreft is het nu wel beter.
    Zoals ikke hierboven zegt..de strippenkaart, was gewoon duidelijk en dat vond ik makkelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik herinner mij dat toen de strippenkaart werd ingevoerd er ook massa's mensen jammerden dat het lastig, ingewikkeld enz. was. Toeristen stonden daar ook nee te klooien. Ik gebruik heel veel openbaar vervoer en vind de chipkaart ideaal. Verder heb ik inmiddels een mooie verzameling chipkaarten: Parijs, Londen, Hongkong, Singapore. Zo lang er tuig rondloopt moeten we de chauffeurs maar in bescherming nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Mijn vriendin en haar man uit Zwitserland zijn erg verwend met het Zwitserse vervoer. Ze vinden het vervoer hier een ramp en de treinen smerig. En ze hebben tot nu toe geweigerd om een ov-kaart te kopen. Want die ´vertrouwen´ ze niet en vinden ze ingewikkeld. Bovendien vinden ze het stom dat ze 7,50 voor zo´n kaart moeten betalen die ze maar 1 keer per jaar (als ze hier op vakantie zijn) gebruiken. Dus kopen ze een kaartje. Maar dan het volgende probleem: de chauffeur heeft nooit terug van bijvoorbeeld 50 euro! En dat vinden ze ook weer stom. Want in Zwitserland kun je dus gewoon een pakje kauwgom kopen van een paar frank en betalen met een biljet van 500 (mocht je dat willen). Ik heb uitgelegd, dat dat hier niet gaat, omdat ze vanwege overvallen/diefstal niet zoveel geld in de lade mogen hebben. Maar toch. Ze vinden het allemaal vreselijk omslachtig allemaal. En ik geef ze groot gelijk!!

    BeantwoordenVerwijderen