maandag 29 februari 2016

Stadsbussen die verdwijnen

Kort geleden heeft de gemeenteraad besloten dat het openbaar vervoer uit het centrum van de stad Groningen verdwijnt.
Volgens het gemeentebestuur moet er ruimte komen voor wandelaars, fietsers, groen, bankjes en een fontein. Je kunt vanaf nu niet meer met de bus naar het centrum van de stad. Misschien niet met onmiddellijke ingang, maar over een tijdje moet je een flink eind lopen om in de binnenstad te komen. Er verdwijnen 40 bushaltes.
een van de bushaltes die verdwijnen: bushalte Nieuwe Kerk aan de Nieuwe Boteringestraat

Heel jammer voor moeders met buggy's en kleine kinderen en voor ouderen en ook voor mensen van buiten die komen winkelen in de binnenstad. Op momenten dat ik met de stadsbus ga, vind ik het altijd opvallend hoeveel mensen in het centrum in de bus stappen. Allemaal mensen die gewinkeld hebben en die naar de grote parkeerplaatsen gaan aan de rand van de stad. Daar staat dan gratis hun auto geparkeerd en vervolgens gaan deze mensen met hun inkopen naar huis. Prima geregeld: geen auto's in de binnenstad en toch een fijne snelle verbinding voor mensen die willen winkelen.

Kort geleden werden de haltes in de binnenstad gemoderniseerd, zodat je heel gemakkelijk met rollator, rolstoel of kinderwagen in en uit kan stappen. Alles wordt weer gesloopt. Dat vind ik een behoorlijke kapitaalvernietiging.

Persoonlijk denk ik dat het een enorme fout is om het openbaar vervoer uit het centrum te halen. Ik woon nu 44 jaar in de stad Groningen en ik heb zeer regelmatig het stadsvervoer gebruikt om in de binnenstad te komen. Dat kan dus binnenkort niet meer. Bijna niet voor te stellen. Voor zover het kan, ga ik in het vervolg fietsen. Want wat heb je aan een bus die je niet brengt op de plek waar je moet zijn en je nog een flink eind moet lopen? En als ik er toch moet zijn en het lukt niet op de fiets, dan neem ik een taxi!

Zijn er meer steden waar geen openbaar vervoer in de binnenstad is?

14 opmerkingen:

  1. Ik nam in Amsterdam lijn 2 vanaf het station, ik zag dat de chipkaart enorm in waarde was gedaald. Het was maar 3,5 kilometer. Duur dat OV. Wel enorm gemakkelijk.
    De trein stopt in Groningen erg dicht bij de stad.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je in een buitenwijk van Groningen woont, heb je meer aan een goed functionerende bus-stadsdienst dan aan een trein die zo'n beetje in het centrum stopt, lijkt me.

      Verwijderen
  2. Heel vreemd!! Hier rijdt ook steeds minder bussen, maar we hebben wel goede verbindingen met de metro. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het lijkt me geen slimme beslissing. Eerst auto's weren, wat prima is, en nu ook de bus. Je maakt het winkeliers in ieder geval allesbehalve makkelijk om nog publiek te trekken. Of moeten we nu toch weer in die heel dure parkeergarages staan?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ronduit belachelijk dat je straks niet meer met de stadsbus in het centrum kunt komen. A-sociaal ook ten opzichte van mensen die geen auto mogen of kunnen rijden, slecht ter been zijn enz.
    Ook raar dat er zo veel kosten zijn gemaakt om de haltes aan te passen terwijl ze na korte tijd alweer gesloopt worden. Allemaal gemeenschapsgeld dat verkwanseld wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. En geen middenstanders die in verweer komen? Vreemd. Hier protesteren ze al als de parkeertarieven verhoogd worden.
    Als je slecht ter been bent, niet fietst of dat niet meer durft, geen auto hebt hoe kom je dan in het centrum? Is dit echt een gemeenteraadsbesluit? Groningers verenigt u, te zot voor woorden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helaas heeft de gemeenteraad dat inderdaad besloten. Persoonlijk vind ik het een grote vergissing.
      De V&D is al dicht, de Bijenkorf gaat per vandaag sluiten. De Perry Sport en de Scapino zijn failliet, het ruimt behoorlijk op in het centrum van de stad Groningen.

      Verwijderen
  6. Raar hoor, lijkt me niet echt slim ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Belachelijk. Zo stimuleer je alleen maar om mensen met de auto te gaan. Niet iedereen heeft geld voor een taxi. Op deze manier weren ze ook een hoop studenten, die niet altijd de beschikking hebben over een kamer in het centrum of een fiets. En als een stad slechter bereikbaar wordt, moeten ze ook niet mauwen dat minder mensen naar de winkels toe komen.

    Hier is het vervoer naar direct omliggende dorpen en steden slecht. Hier wordt het vervoer met de bus erg gestimuleerd, omdat je zowat een tientje kwijt bent bij de goedkoopste parkeergarage. Voor heel de dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dit is - helaas- een nare truuk van het gemeentebestuur. Of grootschalig protest blijft uit, en dan zijn ze mooi van de bussen in het centrum af (hoe wij daar vervolgens komen is niet hun probleem), óf er komt gedonder. En dan drukken ze het onzalige en volkomen onbetaalbare plan voor een kabelbaan door. Want tja, dat 'moet' dan wel:(

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ter aanvulling:
    De bussen rijden over een paar jaar niet meer over de Grote Markt. Er komen nieuwe haltes op de Diepenring, het Zuiderdiep en bij de Westerhaven. Om mensen die slecht ter been zijn tegemoet te komen, wil het college golfkarretjes, kleine busjes of treintjes van de nieuwe haltes naar hartje Stad laten rijden.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat vreemd. Lijkt me voor de winkeliers een strop.
    Zijn er veel protesten geweest tegen deze plannen?
    Het klinkt als een 1 aprilgrap ...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Da;s grappig: Grote stadsbussen weg en minibusjes ervoor terug. Wat een kabouter-inzicht die gemeenteraad!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Politici...domme mensen(vaak)die te ver van het gewone volk afstaan.
    Over een paar jaar komt de bus weer terug, om de binnenstad te redden, is mijn "vooruitziende blik"(regeren is vooruitzien).

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.