zaterdag 26 maart 2016

Gratis genieten van vogels

Sinds een aantal jaren volg ik vogels op beleef de lente
In en rond vogelnesten staan camera's en via die camera's kun je alles volgen via de webcam: het gereedmaken van het nest, het seksen, het leggen en uitbroeden van eieren, het voeren van de kuikens.
In het afgelopen jaar waren de slechtvalk en de ooievaar bij mij veruit favoriet!
Je kunt gratis kijken, maar het kost natuurlijk wel wat, die camera's en het uitzenden van de beelden. Daarom neem ik dat gratis niet heel letterlijk en doe jaarlijks een donatie.
Voor wie nog nooit gekeken heeft een waarschuwing: het is zeker niet allemaal leuk en schattig. Soms is er sprake van dood en verderf. Afgelopen jaar is de vader van de jonge slechtvalken verdreven door een andere valk. Het was een tijdje de vraag of het wel goed zou komen, maar uiteindelijk heeft je nieuwe man een aandeel gehad in de zorg voor de jonge slechtvalken en zijn de jongen uitgevlogen. Leuk om te zien.
Bij de ooievaars is er altijd minstens 1 kuiken die het niet redt. Een klein, in groei achtergebleven kuiken wordt opgegeten door een ouder en grotere kuikens worden uit het nest gegooid: hups weg er mee! Door dit opruimen hebben de andere jongen meer kansen.

Bioloog en schrijver Midas Dekkers vindt die webcams een privacyschending van vogels. Hij zegt: laat ze met rust!
Commentaar van Louis van de Vogelbescherming:
Oeps, het P-woord is gevallen. Ineens is daar in de media de roep om privacy voor vogels. Ik had daar nooit zo bij stil gestaan, dus het zette me aan het denken: hebben vogels inderdaad recht op privacy? En werkt dat dan niet twee kanten op? Is het niet zo dat die vogels dan ook een beetje rekening moeten houden met onze privacy?
Kijk bijvoorbeeld eens naar die Turkse tortels die iedere ochtend in de boom pal voor mijn slaapkamerraam als een malle zitten te baltsen. Dat begint tegenwoordig al in januari. Gelukkig is het dan nog niet zo vroeg licht, maar momenteel beginnen de opgewonden doffers al om 6.18 uur te koeren als bezetenen. Het gaat zodanig ten koste van je nachtrust dat je na 317 keer HOE-HOE HOEHOE serieus overweegt de boosdoeners te vangen om er Turkse tortelini van te maken. Kortom, die dieren hebben nul respect voor mijn privacy.
Of je zit lekker rustig langs de waterkant wat weg te mijmeren, onderwijl een broodje etend. Komen er een stel wilde eenden aanzwemmen die het brood nog net niet uit je mond trekken. Nee, dat is lekkere privacy.
Wilde eenden hebben sowieso lak aan alles; die provoceren je soms tot op het bot. Die willen helemaal geen privacy, pure exhibitionisten zijn het! Het hele voorjaar doen wilde eenden dingen vlak voor je neus waar je op tv een kinderslot voor nodig hebt of waar je als mens een paar jaar voor de gevangenis in verdwijnt.

Ik vind het een grappige reactie. En inderdaad, die Turkse tortels bij mij in de tuin maken enorm veel herrie. En die eenden? Ik bedacht net dat ik nog wat overgebleven witbrood heb dat ik echt niet meer blief: voor de eendjes!
Turkse tortels in mijn tuin

5 opmerkingen:

  1. 'Turkse tortelini'... *breed grijnst*

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Echt Pasen! In de afgelopen nacht 2 eieren: zowel de slechtvalk als de ooievaar legden een ei.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het filmpje van ma ooievaar die werd belaagd door heleboel andere ooievaren was fascinerend.
    Ik kijk regelmatig, de tuinvogels vind ik ook erg leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Volgens mij is het een geintje van Midas Dekker.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.