zondag 27 maart 2016

V&D en de nostalgie

Toen ik een kind was en in Leeuwarden woonde, kwam ik vaak met mijn ouders in de V&D.
Later, toen we in Drachten woonden, kwam ik bijna nooit in een V&D want in Drachten was geen V&D, we kwamen toen alleen in de V&D als we in Leeuwarden winkelden.
In 1972 kwam ik voor studie in Groningen en ik ben gebleven. Sinds die tijd was ik een regelmatige klant. Ik kocht er in de afgelopen 44 jaren van alles:
een bankje, kleding, keukenspullen, schrijfwaren, sokken, boeken, een computer, sieraden en ga zo nog maar eventjes door.
Wat ik nu nog dagelijks gebruik: een fijne dekbedhoes, mijn horloge, messen, mijn fleece hoofdband voor als het koud is, mijn badjas. Ook kwam ik regelmatig in de La Place. Wat mijn in de afgelopen jaren opviel in de La Place: vergane glorie wat betreft de meubels. Die waren zichtbaar versleten en moesten nodig vervangen worden.
Nu is de V&D weer eventjes open voor een soort finale uitverkoop.
Ik hoef niet zo nodig allerlei koopjes te scoren, maar ik wil nog wel een keertje uit nostalgie door die winkel dwalen, gewoon omdat het nu nog kan!

4 opmerkingen:

  1. Ook ik kwam als kind regelmatig in de V&D. Naar Amsterdam om kleding te kopen met mijn moeder en vaak ook mijn oma en dan even kijken bij de kast met de swingende aapjes. Later ging ik met mijn moeder naar de V&D in Amstelveen. Lekker brood halen en soms een tas of wat kleding. Op een gegeven moment was het mijn winkel niet meer zo maar de laatste jaren hadden ze van die shops in shop van diverse merken die we kopen (Mexx, petrol, twinlife). We kochten er niet heel vaak maar toch nog wel met enige regelmaat. De V&D in Amstelveen was een mooie verzorgde zaak. Gisteren gingen man en ik nog even kijken. Niet om iets te kopen, gewoon om te nog even gezien te hebben. Een trieste bedoening. We zijn snel weer naar buiten gegaan.
    Nic

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het schijnt dat niet de hele winkel(s) open is/zijn.
    Maar slechts een deel of enkele verdiepingen.

    C@th

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vrijdag in de V&D Haarlem geweest. Ook net als jij 'voor de laatste keer' maar had ik beter niet kunnen doen. Wat eens een mooie winkel was, was nu alleen nog maar een voorraadhok, vol graaiende mensen. 1 kassa op de hele winkelvloer met lange rijen.
    Moet toegeven dat ik wel heel blij was met een sjaal die eerst € 35,-- was en nu nog maar 3,50.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Als wij vroeger naar de stad gingen winkelen (Roosendaal) dan zeiden we nooit "we gaan naar de stad" of "we gaan winkelen". Nee dan was het steevast: "We gaan naar V&D". Het was toch een van de eerste grote winkels en je kon er alles krijgen. Het gekke is dat ik als ik mijn ogen sluit nog bijna precies weet hoe alles er uit zag en waar je wat kon vinden. De laatste jaren kon ik er niet echt mijn ding vinden. Alleen jassen heb ik daar nog vaak gekocht.
    Lilian

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.