zondag 23 oktober 2016

460 m3 gas per jaar. Hoe doe ik dat?

In het afgelopen jaar heb ik 458,9 m3 gas verbruikt. Nu geloof ik wel dat het een milde herfst en winter was en een mild voorjaar.  Dat maakt voor het verbruik zeker uit, maar 460 m3 is weinig in een eengezinshuis met 3 slaapkamers, een zolder, een woonkamer/keuken van ongeveer 38 m3.
Hoe doe ik dat?
Het scheelt dat ik 3 dagen per week tussen 8.00 en 18.00 uur van huis ben voor werk en op de overige dagen op ochtend zwem. Dat zwemmen neemt inclusief vervoer per fiets, omkleden en douchen al gauw 2 uren in beslag. Bij afwezigheid hoeft er niet gestookt te worden.
's Ochtends voordat ik vertrek, dan heb ik de verwarming niet aan, behalve als het hard vriest.
Voor die 3 kwartier dat ik beneden ben vind ik het de moeite niet waard om het huis te verwarmen.
Je kunt dat spartaans vinden, maar ik heb er tot nog toe geen problemen mee.

Ik verwarm alleen de benedenverdieping, boven wordt niet gestookt, want dat vind ik niet nodig.
Verder heb ik de thermostaat als ik thuis ben meestal op 18.5 graden staan. Dat vind ik over het algemeen warm genoeg. Een enkele keer is het mij te koud en dan gaat de thermostaat een graad of meer hoger.
Ook als ik bezoek heb is het hier warmer. Met name mijn oudste dochter is een koukleum, dus houd ik daar rekening mee. Het is niet de bedoeling dat ze zit te bibberen, alleen omdat haar moeder zuinig wil stoken.
Ook kook ik op gas. Meestal kook ik voor 2 à 3 dagen, zodat ik op werkdagen als ik tegen zes uur 's avonds thuis kom, alleen een maaltijd hoef op te warmen. Natuurlijk met de deksel op de pan en voor producten die lang moeten koken gebruik ik de snelkookpan.
Niet iedere dag koken, deksels en een snelkookpan gebruiken helpen goed voor een zuinig gebruik.
Verder doe ik de gewone dingen die iedereen doet die zuinig is met gas: kort douchen, geen afwas spoelen onder een lopende warme kraan, 1 uur voor het naar bed gaan de verwarming op 15 graden enzovoorts enzovoorts.

MILIEU
Naast geld besparen is er in mijn ogen nog een heel belangrijk aspect aan zuinig stoken: het milieu. Je bent groen en duurzaam bezig als je weinig gas verbruikt.
Het is wel zo, dat ik door alleen te wonen, bijna automatisch een grootverbruiker ben. Als jij met 4 mensen in een huis woont en je verbruikt in totaal 1380 m3, dan ben je per persoon zuiniger dan ik alleen. Hoe meer mensen in 1 huis, hoe beter, 10 mensen die allemaal gebruik maken van de woonkamer, keuken en douche en dan relatief weinig verbruiken: top!

22 opmerkingen:

  1. Ja als je alleen bent moet je net zo goed een hele kamer verwarmen als voor een gezin natuurlijk. De verwarming laag zetten doe ik om acht uur, terwijl ik om half elf naar bed ga, het blijft dan nog lekker genoeg en tegen dat ik het fris krijg pak ik een dekentje. Daar krijg ik het dan extra warm van en slaap ik goed.
    Ik merk wel dat ik naarmate ik ouder word, ook meer warmte nodig heb overdag. Als ik bezig ben niet, maar als ik ga zitten krijg ik sneller last van gewrichten e.d. als het te koud is in huis. Dus dan toch maar ietsje warmer stoken,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Absoluut zuinig. De bovenverdieping niet stoken is een tip. Je kookt op elektriciteit? Ik kook op gas,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, ik kook ook op gas. Ik voeg nog een stukje toe over koken op gas.

      Verwijderen
    2. Doen. Omdat ik vrijwel altijd met de snelkookpan kook verbruik ik weinig, ook omdat ik geen vlees bak. Water kook met de waterkoker, behalve in het weekend. Ivm zonnepanelen .

      Verwijderen
  3. Goedemorgen allemaal, ik ben net 2 maanden geleden verhuist naar dit kleine knusse flatje, dus heb nog geen idee wat er in die 2 maanden verbruikt is, wel doe ik ook zuinig aan ( woon alleen ) nu zit ik lekker in mijn warme badjas en spaanse sloffen achter de laptop.
    Alleen als het echt frisjes is, gaat hier de verwarming aan.
    Het zijn oude flatjes uit de jaren 60, en dinsdag komen ze de kieren onder de vensterbanken maken, dan zal ik het minder koud hebben denk ik.
    Verder leuke blogs nog steeds hoor

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Maar boven niet stoken krijg je dan geen vochtproblemen schimmel etc? Ons huis heeft een houten skeletopbouw dus lijkt mij voor ons huis niet echt verstandig. Ons gasverbruik was afgelopen jaar 987 kuub met 2 volwassenen en 2 kinderen. Samantha

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ook ik stook zuinig , altijd weer grappig als er dan zon vertegenwoordiger van een energiebedrijf langskomt die me wil wijsmaken dat mijn energieverbruik veel goedkoper kan.
    Oh zeg ik dan dus mijn voorschot van nog geen 50 euro per maand terwijl ik geen naheffing krijg , dus ik hoef niet bij te betalen, kan nog lager? vraag ik dan. Eh tja ,eh nee nog lager dan dat is bijna onmogelijk is dan het antwoord.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik stook ook zuinig. Ik ben de iedere dag thuis, dus zo'n 800 kuub vind ik netjes. Overdag draag ik een warme, van 2 lagen gemaakte, huisjas, die heerlijk zit, over mijn gewone kleding. Zo heb ik mijn eigen warme cocon. Bij het koken gebruik ik een hooimadam, voor dingen, die langer moeten koken.Overdag zo'n 15 à 16 graden. Vanaf 16.00 uur 18 graden tot een uur of zeven. 'S-avonds lekker met een dekentje. Dit is voor mij ook een beetje steun aan de Groningers!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De bovenverdieping niet stoken vindt ik in het algemeen geen goed idee, waarom niet ? Nou een Cv ketel is al behoorlijk over gedimensioneerd dus bv 25 tot 35 Kw vermogen en dan maar paar KW aan radiatoren gebruiken is geen energiezuinige zaak. Geen ketel aanpassing gedaan alles open !!!

    Hier is ketel wel aangepast ingeregeld jaarverbruik 400 M3 met 6 personen :) er is hier altijd wel iemand thuis en nu is het gewoon lekker 20 graden hier.

    Meer tips:

    https://www.vandomburg.net/bespaar-energie-met-cv-tuning/cv-ketel-instellen-en-afregelen/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb boven aan de voor- en de achterkant kiepramen open, zodat de ventilatie goed is. Als het vriest, gaan die ramen dicht en de radiatoren een beetje open, zodat de bovenverdieping niet enorm veel koude afstraalt op de benedenverdieping.
      Ik heb namelijk het idee dat ik voor de buitenlucht stook als ik boven de radiatoren èn de ramen open heb. De ramen zitten boven de radiatoren, dus gaat de warmte linea recta naar buiten.

      Verwijderen
    2. Blijft lastig zou dan er toch voor kiezen om de ketel goed in te regelen naar de woning, want dit gaat op deze wijze nog hele klus worden om zuiniger te stoken dan met oude ketel.

      Hier staat ook ruim 3 kwart van jaar ramen op bovenverdieping en zolder open. Maar als het te koud of te vochtig word dan blijft het binnen ook vochtig en dan heb je echt verwarming boven nodig, luchten is dan niet genoeg.

      Verwijderen
  8. Omdat ik veel in de slaapkamer ben staat daar soms wel de verwarming aan. Soms lig ik op bed te lezen of te rusten en vaak is t me anders gewoon te koud. En bij kind op zolder staat de verwarming ook aan.
    Eerst deden we t niet naar t werd boven echt te vochtig, Ondanks goed luchten.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zo zuinig! Dat halen niet! Wij stoken ook niet veel, maar ik ga niet in de kou zitten :)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wij hadden vorig jaar een gasverbruik van 343 m3 gas. Wij zijn met 2 personen, ik ben overdag heel vaak thuis. we verwarmen en koken op gas. Wij verwarmen enkel de benedenverdieping : salon, eetkamer, keuken, badkamer. De thermostaat staat bij ons overdag op 17 graden en dat vinden wij genoeg. Enkel als er bezoek komt, zetten we de temperatuur hoger omdat niet iedereen zich comfortabel voelt bij 17°. Verbruik kan je eigenlijk niet vergelijken met het verbruik van een ander aangezien elk gezin een ander verbruikspatroon heeft en de hoeveelheid verbruikte gas ook afhangt van de grootte van het huis, de te verwarmen ruimtes, de isolatie van de woning, type woning.
    Tot nu toe hebben wij de chauffageketel nog niet moeten opstarten want het is hier zonder verwarming nog 18°. Wij wonen in een halfopen bebouwing, hebben geen spouwmuurisolatie maar zowel het hellende dak als het platte dak zijn goed geïsoleerd.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb ook net de jaarafrekening gehad. Ik heb 490 gas gebruikt afgelopen jaar. Elektra 1200. Inclusief welkomsbonus die nu is uitbetaald heb ik afgelopen jaar €38,50 betaald aan gas en licht per maand. Ga vandaag over stappen. Bij mij is dit voor een hoekwoning. Drie verdiepingen. 1 persoon. 4 dagen per week de hele dag weg. Mascha.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Vorig jaar met drie volwassenen 1100 verstookt. Groot huis met 5 slaapkamers, wel goed geisoleerd. De thermostaat staat op 20 en op het dagelijkse uurtje luchten na, staan alle radiatoren open. Ik ben nogal een nerd en heb vorig jaar week op week af een paar maanden gemeten of er verschil was in verbruik als ik de radiatoren dichtdraaide in kamers waar ik niet was. Conclusie: geen verschil, wel veel vochtiger en onaangnamer met koudeval. De ketel,is ook vrij nieuw maar voor zover ik weet niet speciaal afgeregeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Netjes zeg! Ik zat ook op zoiets in mijn vorige huis, maar daar verwarmde ik hoofdzakelijk met een pelletkachel. Hoe het nu uitkomt moet ik nog bekijken. Overdag probeer ik zo min mogelijk te stoken, maar moet het nu toch soms wel een beetje om het koude randje eraf te halen. Ook kook ik op gas.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Heel netjes, mag je best trots op zijn zo'n laag verbruik!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. misschien is dit nog iets : https://www.nuon.nl/producten/energie/aanbiedingen/helemaal-uit-je-stekkerweken/?cmp=AFC-58-1824&affiliateid=66013

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.