vrijdag 28 oktober 2016

Definitieve berekening toeslagen belastingdienst

Gisteren bij de post een brief van de belastingdienst:
U hebt uw toeslagen over 2015 als voorschot gekregen. Met de nu bekende gegevens hebben wij uw toeslagen definitief berekend. 
Nou dat is mooi!
Ik kan me niet herinneren dat ik in 2015 iets ontving, maar een mens kan zich vergissen, nietwaar?
Uw definitief berekende zorgtoeslag over 2015 is en toen werd het even spannend .... €0. 
Het definitief berekende bedrag is hetzelfde bedrag dat u als voorschot hebt ontvangen. Daarom hoeft u niets terug te betalen.

Ik rol bijna om van het lachen!
Heb ik even mazzel! Ik heb geen cent ontvangen en nu hebben ze uitgerekend dat ik niets terug hoef te betalen.
Dat is maar goed ook. Stel je voor dat ik niets gekregen had en wel wat terug moest betalen!
Je kunt zien dat er aan de hele berekening geen mens te pas is gekomen. Volgens mij rolt zo'n brief volkomen automatisch uit het systeem.
Jaren geleden had ik nog wel zorgtoeslag en viel er iets te berekenen, maar nu is wat mij betreft zo'n brief niet meer nodig, tenzij ze mij over een paar jaar wel weer zorgtoeslag willen geven natuurlijk! Dan wordt mijn netto maandelijkse inkomen (en dus ook mijn bruto inkomen) een stuk lager, netto ongeveer 430 euro. Dan heb ik waarschijnlijk wel weer recht op toeslagen, als dan tenminste niet alles is wegbezuinigd, maar dat verwacht ik niet!

7 opmerkingen:

  1. Ja bijzonder hè? Ik kreeg ook zo'n brief en was benieuwd of ik dan nu ineens toeslag kreeg... Maar nee, 0! Gelukkig ging het digitaal en niet per postduif, anders zou er flink wat belastinggeld weglekken. Of misschien krijg ik het vandaag nog per post? Kan natuurlijk ook nog. Leuker kunnen we het niet maken!
    Fijne dag gewenst. Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind de Belastingdienst altijd ongelofelijk inefficiënt werken. Dit is ook weer zo'n staaltje...

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik ben bang dat je eerst je vermogen/ huisje moet opeten voordat je in aanmerking komt voor toeslagen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. nee hoor, je huis telt niet mee en aan spaargeld mag je ruim een ton bezitten. Julia

      Verwijderen
    2. dank je, dit wist ik niet. ik heb nl de 1e 7 mnd van het jaar niet gewerkt, mijn inkomen blijft onder de 27000, dus ik kan ook een zortoeslag aanvragen!

      Verwijderen
    3. @Olaf: je kunt op de site van de belastingdienst een proefberekening maken. Kom je niet in aanmerking, dan zetje je aanvraag niet door. Heb je wel recht op zorgtoeslag, dan vraag je het aan.

      Verwijderen
  4. Het is altijd weer spannend als je een definitieve berekening ontvangt, ondanks dat je eigenlijk wel weet dat het bedrag €0,00 is.
    Alleen al om de spanning weg te nemen zou die onnodige brief afgeschaft moeten worden als je het mij vraagt.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.