zondag 6 november 2016

Blij met spamfilter!

Kort geleden heb ik nog weer eens in de spambox gekeken. Tot mijn verbazing gaat er bijna geen week voorbij of ik krijg wel een mail vanwege een verlopen bankpas, vervanging van de oude bankpas of dat onbevoegden geprobeerd hebben te betalen met mijn creditcard.
Die mailtjes bereiken mij niet, omdat ze door het spamfilter gefilterd worden en in de spambox terecht komen.
Ik heb geen creditcard en ik ben geen klant van de banken waar "namens" de banken een mailtje aan mij gestuurd wordt. Dat is dus heel gemakkelijk te detecteren als internetcriminaliteit.
Als ik wel klant geweest was van één van die banken, dan was het al weer heel wat moeilijker, want de tekst is best doortrapt!

- Als je niet snel reageert, dan moet je voor je nieuwe pas betalen:

"Al onze cliënten krijgen eenmalig de kans om gratis een vervangende betaalpas aan te vragen voor 13 oktober 2016. Na deze datum vind automatisch een verzoek plaats die ook automatisch zal worden geïncasseerd wat €17,95,- bedraagt."

Die automatische incasso wordt een beetje moeilijk als je geen rekening bij de betreffende bank hebt.
In diezelfde mail wordt ook een waarschuwing gegeven, die maakt dat de mail heel betrouwbaar lijkt:

Pas op voor internetcriminelen
Er zijn internetcriminelen die proberen persoonlijke informatie van onze klanten te krijgen. Zij sturen e-mails waarmee zij klanten naar valse websites proberen te lokken. Geef nooit uw persoonlijke of financiële gegevens, wachtwoorden of codes op een website waar u via een e-mail terecht komt. Wij zullen u ook nooit bellen en om persoonlijke gegevens of inlogcodes vragen. Houd uw gegevens voor uzelf! Voor meer informatie of het melden van een verdachte e-mail: https://www.abnamro.nl/internetcriminaliteit

In diezelfde mail zetten ze een link om een nieuwe betaalpas aan te vragen.

- nog eentje:

"Geachte cliënt,
De Rabobank introduceert de nieuwe verbeterde betaalpas. Wij vragen u de nieuwe betaalpas aan te vragen via het online formulier. Na het aanvragen van uw nieuwe betaalpas ontvangt u een bevestiging via de post met verdere informatie met betrekking tot ontvangst van uw betaalpas.
Wegens eerdere gevallen van misbruik is de Rabobank verplicht om klanten aan te raden hun huidige betaalpas te laten vervangen om schade in de toekomst te voorkomen. Nieuwe aangevraagde betaalpassen worden binnen 5 werkdagen thuis geleverd.
De vernieuwde betaalpas kunt u tot 17 oktober 2016 kostenloos aanvragen. Vanaf deze datum worden kosten in rekening gebracht. Dit bedraagt € 15,- per aangevraagde betaalpas.
Met onderstaande button start u meteen met de aanvraag.
Let op: Tijdens het aanvragen van uw vernieuwde betaalpas is dient u alles na waarheid in te vullen."

Ook hier weer dreigen met extra kosten en je moet alle gegevens naar waarheid invullen, anders hebben de criminelen niets aan jouw gegevens. 

Ik vind het wel fijn dat ik niet bij een grote bank ben. Internetcriminelen sturen namens de grote banken mailtjes en niet namens de kleinere banken. Mijn eigen bank stuurt mij regelmatig mails over incasso's die er aan komen en een fout is toch snel gemaakt.  
Je kunt aan bovenstaande mails wel zien dat ze niet van de bank zelf komen. In iedere mail staan fouten in het Nederlands die de bank niet zou maken, bijvoorbeeld (tenminste, dat hoop ik niet!): 
- na deze datum vind automatisch een verzoek plaats die .... Hier is bij vind een t vergeten en het is het verzoek DAT en niet het verzoek die.
- na waarheid invullen. Het is naar waarheid en niet na de waarheid.

Mijn advies aan iedereen: klik nooit op links in mailtjes en gooi deze mails weg als ze niet automatisch in je spambox belanden.

6 opmerkingen:

  1. Als je een mailtje krijgt van de bank waar je wel bij zit, ga naar internet en log daar in en kijk dan naar je bankmail. Als het daar niet bijstaat, dan weet je 100% zeker dat het nep is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Grote banken wo de Rabo sturen geen mailtjes naar je email adres, je krijgt ze in de beveiligde site van de bv Rabo.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En neem bij twijfel gewoon altijd eerst contact op met de bank!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Fijn he, dat spamfilters de meeste onzin ertussen uit filteren. Er komt soms zoveel rotzooi binnen in de mail.

    Overigens stuurt mijn (grote) bank nooit een mailtje.
    Als er iets is, dan sturen ze een brief.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij krijgen de laatste tijd ineens veel mails van Ziggo, met daarin de opmerking "let op voor phishing mails". En dan een rekening van ruim 300 euro. Best irritant, want het ziet er heel echt uit. Gelukkig zijn we er nooit in getrapt, maar ik kan me wel voorstellen dat mensen dat doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Helaas de eerder regel slecht Nederlands gaat niet meer op, toch zijn er nog een paar

    1) reageer binnen xx dagen/weken want anders stopt alles (bij echte banken is dat veel langer of vereist geen actie)
    2) geen persoonlijk aanhef; geachte client ipv Dhr/Mvr abc

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.