Welkom bij Zuinigaan

Dit weblog gaat over bezuinigen, consuminderen en nog meer, want een mens is tenslotte meer dan alleen een consuminderaar, of zo je wilt een vrek. In '07 kocht ik mijn huis, in december 2018 word ik 66 jaar en mag ik met pensioen, want dan krijg ik mijn AOW. Ik heb een pensioengat van 20 jaar. Ik verkeek mij op de kosten van een koophuis en constateerde dat ik financieel vanaf mijn 66e jaar nogal krap zou komen zitten, vooral vanwege het pensioengat. Dus daar ging ik wat aan doen en op deze weblog vind je mijn berichten hierover.

donderdag 3 november 2016

Vitamine-advies van de drogist

Gisteren was ik bij de drogist. De jonge vrouw vóór mij wilde vitamine D kopen. Ze was rond de 25jaar, met een witte huid en heeft volgens de richtlijnen geen vitamine D aanvulling nodig, alleen als ze nooit buiten komt of indien ze volledig lichaamsbedekkende kleding draagt zou dat nodig zijn. Gezonde voeding en aanmaak door het lichaam zelf door middel van zonlicht zou in principe voldoende moeten zijn.
Ze vertelde aan de kassière dat ze had gehoord dat vitamine D zou helpen tegen vermoeidheid. Ze was doorlopend behoorlijk moe en vroeg naar een juiste dosering. De dame aan de kassa adviseerde tot mijn verbazing 2 tabletten van 25 microgram per dag. Dat zou goed helpen tegen de vermoeidheid.
Niet dat dit een overdosis is, het schijnt dat tot 100 microgram per dag geen kwaad kan, maar persoonlijk had ik deze vrouw naar een arts verwezen om de werkelijke oorzaak van de vermoeidheid te achterhalen.
Natuurlijk zijn de pillen wel goed voor de omzet van de drogist. Maar zuiniger en doelgerichter voor de klant zou een bezoek aan een arts zijn. Een bezoek aan de huisarts kost je geen eigen risico en het geld voor de pillen kun je je besparen. Misschien adviseert de arts een bloedonderzoek waaruit blijkt dat ze bloedarmoede heeft of iets heel anders.
Voor mij geldt het advies dat ik, als 50+-er, 10 microgram vitamine D per dag zou moeten nemen als aanvulling. Ik heb nog eens even gecheckt en ik blijk dagelijks 2x 10 microgram tot mij te nemen. Ook al te veel, dat zou pas nodig zijn vanaf mijn 70e jaar. Maar ik hoorde laatst bij de astmacontrole wel van de praktijkverpleegkundige, dat mijn astma medicatie zorgt voor afbraak van vitamine D. Ik zou meer vitamine D dan anderen nodig hebben. Dus voorlopig slik ik 2 x 10 microgram.
Dat lijkt me prima!

Neem jij pillen tegen vermoeidheid, en wat neem je dan?

24 opmerkingen:

  1. Het is een miljoenenindustrie, die pillen.
    Als je boven de vijftig bent (vrouw) neemt je lichaam moeilijker vitamine D op. Vandaar het advies van 10mg per dag bijslikken, ongeacht je voedingspatroon. Dat neem ik dus ook.
    Aan adviezen van een drogist hecht ik geen waarde, die zijn uitsluitend commercieel bezig. De praatjes over dure dagcrème e.d. geloof ik ook niet dus dit is niet anders.
    Tegen vermoeidheid kun je alleen meer rust nemen, gezond eten en als de klachten blijven naar de huisarts gaan. Misschien kom je iets tekort wat dan eerst uit bloedonderzoek moet blijken, misschien is er iets ernstigers aan de hand.
    Dat lijkt me de beste weg.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je kent mijn mening. Mijn mening volgt Wikipedia wn mmv.nl.

    Ik kan het niet met je eens zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien dat deze jonge vrouw zich door het placebo-effect met de vitamines stukken beter voelt.
      Baat het niet, het schaadt ook niet ;-)

      Verwijderen
    2. wikipedia volgen? iedereen kan iets op wikipedia zetten!

      Verwijderen
    3. ik denk dat zij de site van de Moerman Vereniging Nederland bedoelt ?

      Verwijderen
  3. Een bloedonderzoek -anders dan het vingerprikje op bloedarmoede dat de huisarts en ook de bloedbank kunnen afnemen- kost je wel degelijk geld. Het wordt extern uitgevoerd en wordt ingehouden op het eigen risico. Wij zijn bloeddonor en als we te laag in hb zitten stuurt de bloedbank Sanquin ons naar de huisarts voor bloedonderzoek, die stuurt door naar het lab en en dat kost ons dan, afhankelijk van het soort onderzoek, 20 tot 55 euro.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zuinigaan heeft allang haar eigen risico opgebruikt. Als ik zuinigaan was, zou ik me jaarlijks laten controleren op vitamine D, vitamine B12, cholesterol en witte bloedlichaampjes plus alles wat je wilt. Immers het eigen risico is al volledig betaald.

      Verwijderen
    2. Het ging even niet om Zuinigaan, dat zij haar eigen risico al heel snel in het jaar opgebruikt heeft weet ik ook wel. Het ging mij om het algemene plaatje, en het weerleggen van de stelling dat de huisarts kosteloos is. Huisarts is kosteloos maar de kosten die verbonden zijn aan de gevolgen van het doorverwijzen (ja, jurist! ) niet. En iemand aanmoedigen om je zomaar op van alles en nog wat laten testen onder het mom van 'eigen risico is toch al op' is eigenlijk een aanmoediging om de kosten van de zorg nog verder te laten oplopen. Aanmoedigingen als deze dragen er aan bij dat het eigen risico niet wordt verlaagd of afgeschaft.

      Verwijderen
    3. Misschien is een bloedonderzoek wel een goed idee. Ik hoorde dus zeer recent dat ik door mijn astmamedicatie te maken heb met afbraak van vitamine D. Al eerder werd bekend dat patiënten die metformine (ivm diabetes) gebruiken, soms een heel laag B12 hebben.
      De cholesterol wordt regelmatig gecheckt en lijkt me overbodig, maar vitamine D en B12 lijkt me wel nuttig in mijn geval. Ik neem vitamine D en B12, maar is dit voldoende en wordt het in voldoende mate door het lichaam opgenomen?

      Verwijderen
    4. Witte bloedlichaampjes is ook een goed idee. Alle leukemiesoorten hebben 1 ding gemeen en dat is de hoeveelheid witte bloedlichaampjes.
      Bloedonderzoeken kosten weinig en geven veel info.

      Doe je gamma GT ook maar Duidelijkheid. Dan weet je waar je aan moet werken,

      Verwijderen
  4. Ik gebruik op dokters advies vitamine b12 van het merk bloem. Deze worden beter opgenomen door je lichaam dan de injecties die je krijgt voor geschreven. Ook de dosis is dagelijks al hoger dan de injectie die je maar 1x in de 3 maanden mag halen. B12 tegen vermoeidheid omdat ik een te kort heb, mensen die dit slikken vergeten vaak dat je ook foliumzuur moet slikken omdat er tussen b12 en foliumzuur een wisselwerking is anders loop je daar weer te kort van op. Ik zou ook niet zomaar iets gaan slikken...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. als artsen beweren dat alles ok is.. dan ga je vanzelf wel zelf uitzoeken wat er is om uberhaupt te functioneren overdag :S

      Verwijderen
  5. Ik gebruik sinds vorig jaar een hoge dosis vit D in combinatie met calcium, omdat ik blijkbaar geen Vit D aanmaak, het was in ieder geval veel te laag na onderzoek.
    Volgens de internist wordt Vit D beter opgenomen in combinatie met calcium.
    Ik gebruik een hoge dosis 880 IE i.c.m 500 mg Calcium.

    Tot mijn grote verbazing had het voor mij nog een heel aangename bijwerking, omdat ik al zo'n 40 jaar ernstige last had van zonne-allergie.
    Sinds ik de combinatie van Vit D en Calcium neem, geen enkele last meer van gehad.
    Nagevraagd bij de apotheek of dit door Vit D zou kunnen komen, het is immers een "zon vitamine" en men vond dit een heel plausibele verklaring.
    Ik ben er erg blij mee, want die allergie was een hel voor iemand, die 's zomers graag buiten is.

    Verder ben ik er geen voorstander om maar allerlei supplementen te slikken zonder te weten of het echt noodzakelijk is.
    Een uitgebreid bloedonderzoek maakt duidelijk, wat wel en niet nodig is, waar ik dan liever op vertrouw.

    Groet Lily

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik gebruik geen extra vitamines. Wel wil ik binnenkort mijn bloed laten onderzoeken op verschillende vitamines, kalium en calcium. Niet alleen vanwege mijn leeftijd maar ook omdat ik geen dierlijke podukten eet. Gevoelsmatig zou ik zeggen dat ik geen tekort heb aan het e.o.a maar goed....je weet maar nooit. Bovendien heb ik dit jaar nog maar weinig van mijn eigen risico opgebruikt (nog geen 50 euro) dus het kan er wel van af!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mij is altijd verteld dat eigenlijk alle Nederlanders in de winter een tekort aan vitamine D hebben wegens te weinig zon. In het donker naar je werk, heel de dag binnen zitten en in het donker weer naar huis, om nog maar te zwijgen over de vele grauwe dagen.
    Dit zou ook een oorzaak zijn van winterdepressie.
    Ik ben zelf helemaal lek geprikt om een oorzaak te vinden voor mijn vermoeidheid, iedere arts waar ik binnenliep merkte op dat ik een dikke nek had en liet mijn schildklier prikken, maar behalve dat mijn vitamine D dus wat aan de lage kant is, is daar nooit iets uitgekomen.
    Na jaren aanmodderen blijkt mijn vermoeidheid vooral psychisch te zijn; ik ben namelijk autist en word continu overbelast omdat alle prikkels verwerken dus immens veel energie kost.
    Daarnaast heb ik ook last van de winter en ik begin dus in september met het slikken van vitamine D in de hoop het dal wat te beperken.
    En ik ben pas 30

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. zelfs als je wel veel buiten komt, kan je winterdepressie hebben en gebrek aan vit d.. ? ik kom 4x per dag sowieso buiten om de kinderen te brengen en halen, werk thuis, dus niet door t donker buiten, maar wel buiten spelen met eigen en opvangkinderen etc.. maar toch al 17 jr bekaf en vaak een winterdip idd (die helaas al in de herfst begint en tot t voorjaar duurt lijkt wel.. nee is met vlagen.. maar wel herkenbaar)

      Verwijderen
    2. Alleen in de 8 weken rondom de langste dag is er voldoende zonkracht om voldoende vitamine d aan te maken, mits je voldoende losse aminozuren in je lijf hebt.
      In nederland kun je straffeloos het hele jaar aanvullen. Ja echt, sterker nog de meeste mensen zullen ook dan niet dicht de maximale waarden in hun bloed komen. Sterker nog, de helft van de mensen zal dan nog rond de ondergrens schommelen.

      Als je in juni tussen 9/11 en 15/18 buiten bent en je insmeert met factor 15 maak je net zoveel vitamine d aan als waneer je in september van 12-14 onbeschermd buiten bent. 30 minuten zon perdag is de aanrader, junizon, tussen 11/13, onbedekte armen en onderbenen, niet ingesmeerd.
      In de winter is de zonkracht per definitie onvoldoende om genoeg vitamine d aan te maken, al lig je van half negen tot half vijf in je bikini in de zon.

      Ik houd trouwens het advies uit finland aan. De adviezen in nederland komen van een bedrijf dat becel proactief, optimel, soyaproducten en cola light aanraadt. En roomboter, melk, kaas en gepureerd fruit afraad. Wij van wc eend adviseren wc eend, hak maakt reclame, ze betalen mij, dus u moet de groenten van hak hebben.
      Net zoiets, deweek voor ik ongesteld ben is mijn ijzergehalte 6,5, laag, maar hoeven we niets aan te doen, de week nadat ik ongesteld was is mijn ijzer 5,5, laag, we gaan er iets aan doen als het over 14 dagen niet beter is, 14 dagen later sta ik aan de vooravond van het volgende bloedbad, opnieuw 6,5.. Conclusie is hoger, dus geen ingrijpen. Ondertussen heb ik via een arts in duitsland ook een consult gehad en heeft die me een serie criteria gegeven voor ijzertabletten. Omdat hij doorhad hoe ik elke maand me ongans at aan groene groenten enzovoort om iedere keer weer leeg te lopen. En chronisch in het we kijken het nog even aan gebied te hangen.

      Petra

      Verwijderen
  8. Nadat ik vorig jaar 3x binnen twee maanden met griepverschijnselen thuis bleef, slik ik een 'overdosis' à 4000iu per dag aan vitamine D op advies van zoon die dat in Finland leerde. De zonkracht op onze breedtegraad is eigenlijk alleen zomers maar toereikend om vitamine D op te bouwen.Een tekort aan vit D beïnvloedt direct de weerstand van het lichaam om tegen alle mogelijke winterkwaaltjes op te treden.
    Vroegâh was levertraan daarvoor een probaat middel maar da's tegenwoordig ouwerwets ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Vitamine d als aanvulling voor bepaalde doelgroepen (vrouwen van 50+ en mannen van 70+, mensen met een donkere huidskleur)is goed mits men zich aan de aanbevolen dosering houdt. De gezondheidsraad of het voedingscentrum geven daar betrouwbare adviezen voor uit. Zelf zomaar extra vitamine D gaan slikken is niet verstandig, zeker niet in hoge doseringen. Vitamine D is een vet oplosbare vitamine die zich in het lichaamsweefsel ophoopt waardoor stapeling kan optreden. Het is geen onschuldige vitamine die je ook weer uit plast. Bij vermoeidheid spelen meer factoren dan alleen vitamine D. Via de huisarts bloedonderzoek (al dan niet op vitamine d of andere vitaminen) is dus de aangewezen weg bij personen die voldoende variatie in hun voeding hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ja.. een b complex en magnesium op t moment.. probeer vanalles omdat ik al 17 jaar savonds wakker ben en overdag moe.. best lastig met toen studie, nu werk en kinderen.. moet er gewoon vroeg uit aangezien mn man ook om 7u al moet werken. dus alle beetjes helpen qua energie.. al vaak genoeg bij hhuisarts geweest. die zien de noodzaak niet om verder te zoeken. na een bloedonderzoek (b12, ijzer, bse maar ook schildklier enz) komt er niets uit en zijn ze klaar gedokterd.. tja dan niet.. ondertussen doe ik zoveel mogelijk aanpassingen en redt me ermee (kon bijv nooit een heel weekend stappen zoals andere studenten.. 1 avond was echt max.. maar ook werken naast studie was bijna onmogelijk door gebrek aan energie.. en overdag moe met werk en kinderen is best onhandig.. ) maar dankzij de kinderen een goed ritme dat scheelt wel. hierdoor schuift mn ritme savonds niet nog verder op, juist omdat ik smorgens niet uit kan slapen en geeft me overdag genoeg verplichtingen om bezig te blijven ;) (hoe meer vrij/lui op de bank, hoe meer moe ik me voel.. )

    dus ja b complex en magnesium nu, af en toe dextro (lijkt me iets beter dan energiedrankjes... ) om uberhaupt de dag door te komen soms..

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik slik ook vit D deze krijg ik via de huisarts, en B12 deze koop ik gewoon bij de drogist op aanraden van het ziekenhuis.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heb mezelf ooit eens op een paar dingen laten prikken. Vitamine D was bij mij echt heel erg laag. Sindsdien slik ik bij. Het schijnt dat veel mensen een vitamine D tekort hebben. En ja ik eet gezond, kom regelmatig buiten enzovoorts.

    Verder slik ik in de winter een goede multivitamine, aangevuld met magnesium (nog zo'n tekort) en teunisbloemolie.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Voor zover ik weet is een bezoek aan de huisarts helemaal niet goedkoper. Een bloedonderzoek is ook niet gratis, tenslotte. Als iedereen direct met elke klacht naar de dokter gaat ipv eerst te kijken of er iets in de levensstijl moet worden verandert, dan is de zorgverzekering straks helemaal niet meer te betalen :(

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hier gebruik ik celzouten. 3, 5 en 8 tegen vermoeidheid. (ik ga ook te laat naar bed over het algemeen en doe heeeel veel) in- en doorslapen gaat een stuk beter met celzouten 2, 7, 14 en 15.

    Vitamine D heb ik laten nakijken, zit aan de lage kant. Nu ik hier zo lees, kan ik daar wel weer wat aanvulling voor nemen bedenk ik.

    BeantwoordenVerwijderen