maandag 16 januari 2017

De verdwenen verlofuren

Vanaf mijn 60e jaar had ik 1 uur per dag seniorenverlof. In plaats van 8 uren per werkdag werkte ik 7 uren per werkdag. Heerlijk! Ik werd veel minder moe dan nu, nu ik 8 uren per dag werk. Met ingang van de nieuwe CAO is bepaald dat die uren die senioren kregen, over alle werknemers verdeeld gaan worden. Die uren heten Duurzame Inzetbaarheids uren (DI uren). De senioren worden niet meer bevoordeeld, nee die moeten even veel uren maken als de jonkies van rond de 25. Nu snap ik ook wel dat ouders met jonge kinderen en veel gebroken nachten best wel wat extra uren kunnen gebruiken, maar op zich zetten die DI uren niet heel veel zoden aan de dijk. Ik krijg op basis van mijn 24 urige werkweek 2 DI uren per maand.
Waar kun je die DI voor gebruiken?
Onder anderen voor:



  • ontwikkeling en/of aanvullend studieverlof;
  • herstel van de balans tussen werk en privé voor een beperkte periode;
  • sabbatsverlof;
  • recuperatieverlof voor een beperkte aaneengesloten periode;
  • zorgverplichtingen voor een beperkte periode;
  • activiteiten gericht op het verbreden van de inzetbaarheid.
  • vrijwilligerswerk.
    Verder mag je de uren ook twee jaar lang sparen.

  • In plaats van 1 uur seniorenverlof per werkdag tijdens de vorige CAO's krijg ik 2 DI uren per maand. Die CAO ging in per 1 augustus 2015. Ik probeerde al een tijdje te achterhalen waar ik kon vinden hoeveel DI-uren er waren en hoe ik die kon bestemmen voor doelen naar mijn keuze en dat lukte tot voor kort niet. Tot nu toe was de communicatie hierover erg slecht. Pas afgelopen maandag kon ik voor de 24 uren tussen 1 september 2016 en 1 september 2017 aangeven wat ik er mee wil doen en zag ik in datzelfde digitale systeem niets terug van de 26 opgebouwde uren van het jaar er voor.
    Afgelopen week bleek dat mijn leidinggevende ergens in het afgelopen jaar al aan de personeelsadministratie had moeten doorgeven welke bestemming ik had willen geven aan de uren tussen 1 augustus 2015 en 1 september 2016. Dat heeft ze niet gedaan en nu lijkt het er op dat er 26 DI uren verdwenen zijn! Dat noem ik nog eens een achteruitgang! Van 1 uur per werkdag naar 0 uren in 13 maanden!
    Mijn leidinggevende heeft toegezegd dat ze haar best zal doen om deze verdwenen uren weer terug te halen en op zich heb ik er wel vertrouwen in.

    Wel is het zo dat ik door dit gedoe met de DI uren met pijn in mijn hart terugdenk aan de tijd dat ik seniorenuren had! Vanaf het kalenderjaar dat ik 50 werd (ben in december jarig, jippie!) kreeg ik 0,5 uur seniorenverlof per werkdag, vanaf dat ik 60 werd, werd dit een heel uur (niet meer vanaf januari, maar echt vanaf mijn verjaardag). Begrijp me goed, het leek rianter dan dat het was, want in feite was het nogal een sigaar uit eigen doos. Er kwam wel meer verlof, maar mijn taakomvang bleef hetzelfde. Dus om te zorgen dat ik om half vijf, of later om vier uur de deur achter mij dicht kon trekken, moest ik harder werken en ook nam ik vaak (wat) werk mee naar huis. Pas na heel lang knokken kreeg ik een beetje taakverlichting.

    13 opmerkingen:

    1. En met dit soort veranderingen moeten mensen gezond de 67 halen?

      BeantwoordenVerwijderen
    2. In mijn cao kun je ze uitruilen voor korter werken.....
      Alleen als je full-time werkt.

      BeantwoordenVerwijderen
    3. In mijn CAO hebben we ook DI-uren(ze heten iets anders) maar daar zijn de mogelijkheden anderd dan bij jou zie ik. Wij kunnen oneindig sparen. En bij invoer is gekeken dat iedereen op 2 jaar aan verlof zou uitkomen zodat ze 2 jaar eerder zouden kunnen stoppen met werken. En de hele, hele oudjes, die hielden de oude regels.

      BeantwoordenVerwijderen
    4. Bij ons zit er helemaal geen enkele regeling in de CAO die urenverlichting of zoiets geeft, en bij ons wordt er zwaar lichamelijk werk verricht. Jammer, gewoon door tot 67, tegen nog geen tientje bruto per uur. Dus ik geloof dat jij toch wel uit een riante positie praat. Vroeger was er een regeling dat je na 40 jaar zwaar lichamelijk werk met pensioen mocht, had mijn man ook, op zijn pensioenoverzichten stond altijd dat hij met 55 jaar met pensioen mocht (ja, heel vroeg begonnen met werken). Maar dat is op een bepaald moment afgeschaft, en daar stond toen ook helemaal geen enkele compensatie tegenover. Een opgebouwd recht wat gewoon werd afgenomen. Naar mijn gevoel zijn de CAO's voor mensen die zwaar lichamelijk werk verrichten lang niet zo goed als die voor mensen die met hun hoofd werken.

      BeantwoordenVerwijderen
    5. Bij Willem op z'n werk bestaat er ook niet zo een regeling. Alleen krijg je boven een bepaalde leeftijd twee extra vrije dagen per jaar. Als dat tenminste nog zo is. Kan ook wel verdwenen zijn, inmiddels. Willem is 53. We houden ons hier nig niet mee bezig. Voorlopig blijft het gewoon doorknagen, 40 uur per week. En thuis, buiten werktijd, voor de zaak werken, vindt iedereen (?) daar normaal...

      BeantwoordenVerwijderen
    6. bij dit soort verlofuren is het vaak zo dat ze eeuwig gespaard kunnen worden maar dat het bijv. 2 jaar waardevast is. Dat betekent dat je ze na twee jaar voor het dan geldende salaris krijgt. Zijn ze ouder dan zijn ze minder waard, het salaris op het moment dat ze opgebouwd zijn. Zit je bijv in de hoogste schaal dan is er niks aan de hand mis je alleen de inflatie. Staat allemaal in de cao.
      Groetjes,
      Jenna

      BeantwoordenVerwijderen
    7. Taakverlichting????? wat is dat ??? Werk in de schoonmaak en onze taakomvang neemt steeds meer toe ongeacht je leeftijd.

      BeantwoordenVerwijderen
    8. Hopen maar dat ze de 26 uur terugvinden, je had er tenslotte op gerekend.

      Begrijp me goed, ik was maar wat blij met mijn 'oude lullendagen' in mijn vorige baan, heb ze ook met plezier aangepakt, maar het blijft discriminatie op de arbeidsmarkt.

      Ik ken ook mensen die nooit vrij nemen en de vrije dagen laten uitbetalen (voor zover dit mogelijk is, want dat is niet overal het geval), maar daar zijn vrije dagen niet voor uitgevonden.

      BeantwoordenVerwijderen
      Reacties
      1. Het is in principe bij mijn werkgever niet mogelijk om verlofuren te laten uitbetalen. Als je ze niet binnen een bepaalde termijn opmaakt, dan ben je ze kwijt.

        Verwijderen
    9. Er is een minimum aantal dagen (pro rato naar FTE percentage) dat je op jaarbasis moet opmaken. Bij ons is het zo dat je de rest kun je meenemen met uitzondering van dagen die je aanvullend hebt bijgekocht; die worden begin ieder jaar weer verplicht terugverkocht zodat er geen stuwmeren ontstaan.

      BeantwoordenVerwijderen
    10. het is ook overal hetzelfde. Je moet steeds meer doen in dezelfde tijd. En ook nog thuis werken. Pas maar goed op jezelf. Doe je best in de baas zijn tijd en denk goed om je stress niveau. Dan haal je gezond de eindstreep. En vooral in je eigen tijd: genieten en ontspannen. Ik werk bij een gemeente, dat is ook echt vreselijk. Allemaal banen wegsaneren en de rest mag het werk er even bij doen. Terwijl het werk door de decentralisaties steeds meer wordt.

      BeantwoordenVerwijderen
    11. Het word steeds minder. Collega's moeten meer flexwerken verplicht om het weekend werken en ga zo maar door. Hopelijk krijg je nog je uren terug.

      BeantwoordenVerwijderen
    12. Ik was docent, ben nu 69. Ik mocht nog voor mijn 65e met FPU. Dat heb ik gedaan. Al die kleine mankementen die je krijgt bij het ouder worden zorgen ervoor dat je nog maar de helft kan van vroeger. Reken maar uit. Slecht gehoor, ook met gehoorapparaat moeite met een klas. Je kan eigenlijk nog maar 70 procent, slechte ogen, je kan nog maar 80 procent ( nakijkwerk, beeldschermwerk etc) wat langzamer en krakkemikkiger 90 procent= 0,7x 0,8x 0,9 = 0,5 Hoe moet je dit volhouden zonder die extra verlofuren, die er vroeger waren. Ouderdom komt nu eenmaal met gebreken en dat zijn als het ware functiebeperkingen die je moet vermenigvuldigen( = brugklaswiskunde)

      BeantwoordenVerwijderen

    Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

    Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.