donderdag 26 januari 2017

Hoezo koopdrachtstijging?!! Ruim 60 euro minder salaris per maand!

Op 13 januari schreef ik dat we er in 2017 allemaal een beetje bij zouden krijgen.
Niet veel, maar een klein beetje.
Ook kleine beetjes helpen en samen met dat ik geen premie meer zou hoeven betalen voor de arbeidsongeschiktheidsverzekering, verwachtte ik, dat ik in deze maand toch wel 6 euro meer zou krijgen.

Nee dus!
Ik betaal inderdaad die premie niet meer, dat scheelt €5,64, maar ik betaal wel meer belasting.
In 2016 betaalde ik  €268,64 belasting per maand, nu betaal ik €316,08 belasting. Dat is €47,44 meer. Mijn bruto inkomen is gelijk gebleven.
Ik betaal ook meer pensioenpremie, deze premie is verhoogd met €19,14.
Tel €47,44 en €19,14 bij elkaar op en trek er €5,64 van af en dan heb je wat ik vanaf deze maand minder krijg.
Berekend over mijn netto loon ga ik er 3,45% op achteruit.

Het is voor het eerst dat ik er zo veel op achteruit ben gegaan!
Ik kan niet anders zeggen dan dat het toch flink tegenvalt, zeker omdat ik iets meer verwachtte!

29 opmerkingen:

  1. Ik dacht dat ik de pineut was, maar bij jou is het veel erger... Toch herinner ik me dat 'de politiek' ons beloofd had dat we er echt op vooruit zouden gaan... ik ga nog maar eens goed nadenken wie ik 15 maart mijn stem geef.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier nog iemand! En inderdaad, hogere belasting én hogere premie. Terwijl ik me herinner dat ik van de ABP in december een flyer kreeg waarop stond dat de buffer in orde was. En nu tóch een stijging! Blijkt maar weer eens hoe betrouwbaar de politiek is.
    Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik ben naar aanleiding van je blog gaan vergelijken. Mijn uurloon is 13c per uur hoger. Mijn loonheffingspercentage is .60% hoger. Mijn netto vaste salaris is 16€ per maand hoger. Ik werk in de Wijkverpleging CAO VVT

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik wil nog even toevoegen dat mijn meest verstandige beslissing betr. mijn inkomen is geweest extra aflossen hypotheek. Daar kan geen salaris verhoging of belasting verlaging tegenop. Hierdoor heb ik sinds 2013 145€ meer "geld over" per maand. En betaal veel minder rente aan de bank hierdoor.

      Verwijderen
  4. Ik ga ook goed nadenken op wie ik in maart mijn stem geef. Hier over een paar jaar een pensioen van twee werkgevers via een verzekeraar. Als de rente nog in geen jaren omhoog gaat zoals Draghi iedere keer vertelt, zijn wij zwaar de pineut straks na meer dan 40 jaar werken en dat geldt voor veel meer mensen. In Duitsland is er al een hoge inflatie maar dat telt niet. Ben benieuwd naar het salaris over een paar dagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn pensioen valt netto iets hoger uit 1,02 euro.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik krijg op mijn 66e mijn pensioen. En gisteren keek ik eens bij "mijn ABP" en wat schetst mijn verbazing? Mijn pensioen wordt per maand een tientje lager dan toen ik twee maanden geleden keek. En nergens uitleg.
      Joanne

      Verwijderen
  6. Wow, dat vind ik best een verschil, ineens 60 minder :( Ik was het helemaal vergeten te kijken en het viel me ook niet op. Net even gecheckt en was meteen logisch waarom het me niet opviel: ik krijg 3 cent meer. Maar: het is meer. Dat is volgens mij ook voor het eerst!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. De lijfrente uitkering was iets hoger. De ABP verschilde zo weinig, dat ik dat nu al weer vergeten ben. Het UWV betaalde over december gedeeltelijk. Allemaal peanuts.
    Vergelijkbaar met Izerina dus.

    Maar in jouw geval vind ik het heel raar.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dat is een flinke teleurstelling. Ik had, net als jij, de indruk dat het salaris voor de meeste mensen hoger zou zijn.
    Zelf heb ik € 1,73 meer (nabestaandenpensioen van mijn vorige partner), terwijl ik juist verwacht had minder te krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb ook drie euro meer per maand aan nabestaandenpensioen gekregen.

      Verwijderen
  9. Ik heb de salarisstrook nog niet kunnen downloaden maar ik heb netto 8 euro meer maand. Maar dat kan ook zijn omdat de pensioenpremie naar beneden is gegaan dus het is volgens mij een sigaar uit eigen doos.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik had het afgelopen week ook al ontdekt. Netto een paar euro minder!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Naar aanleiding hiervan even gekeken want ik vond m'n netto salaris al iets tegenvallen deze maand, maar inderdaad bijna 20 euro extra pensioenpremie en 20 euro extra inkomstenbelasting. Dat zijn toch geen leuke bedragen meer op jaarbasis..

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Dat is een fikse tegenvaller, zoveel minder per maand.
    Wij hebben gisteren het salaris van manlief gestort gekregen. Het is nog niet duidelijk hoeveel hij er nu voor of op achteruit gegaan is want er zit nog een extra reiskostenvergoeding in en een periodiek. Hier sowieso weer een verlaging van de heffingstoeslag (15 euro per maand minder), de zorgpremie verhoogd, gemeentelijke belastingen hoger.
    We zijn flink aan het extra aflossen en dat levert zoals Marjolein al schreef meer op dan een belastingverhoging/verlaging. Verder is er hier nu een zoon aan het werk, die dus nu al zijn kosten voor zijn rekening neemt.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hier ruim €20 netto salaris minder en €20 meer zorgverzekeringspremie. Om dat te compenseren lossen we dus maandelijks extra af. Aan het eind van het jaar hebben we dan die €40 weer 'terugverdiend'.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Dat is best wel veel. Ook mijn netto inkomen is minder dan in 2016 maar gehandicapte vriendin in de bijstand is er gelukkig op vooruit gegaan en daar lever ik graag voor in! Wat iemands stemgedrag hier mee te maken heeft ontgaat mij volledig 😳😳

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik weet nog niks. Ik heb wel een loonstrook gekregen met uitbetaling extra uren van teveel vakantie-uren, maar nog niets gezien van mijn gewone loon. Meestal komt daar zo rond de 25e ook wel iets van binnen... Even afwachten dus.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Zestig euro minder is veel, maar heeft het ergens ook geen effect gehad dat je minder werkte ivm je operatie aan je hand?Lijkt mij logisch dat je dan ook minder geld ontvangt.
    En anders bij de cheffen maar eens aan de bel trekken, want dan lijkt het me qua verhouding niet kloppen.Het is vast de eerste keer niet dat ze foutjes maken.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, met ziektedagen heeft het niets te maken. Het salaris is van januari en het brutoloon is hetzelfde.
      Ik denk er inderdaad over om te vragen of het klopt.

      Verwijderen
  17. Nou, wat een tegenvaller zeg! Dat verschil is wel heel groot. Hopelijk is het inderdaad een foutje.
    Hier viel het ook wat tegen, mijn partner had ook een paar euro minder (maar geen 60 dus!).

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik was in het buitenland toen ik mijn salaris kreeg en schrok wel even toen ik
    mijn salaris zag. €150 minder dan normaal. Dat kon toch niet? Dinsdag op het werk loonstrook bekeken. Blijkt gelukkig dat er teveel ziektekostenpremie is ingehouden. Dit wordt gecorrigeerd. Per saldo als het goed was gegaan €0,79 meer dan normaal. Dus ongeveer gelijk. Mascha.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Dit is vervelend voor je. Dit soort dingen intrigeert me behoorlijk en ik wil dan ook weten waar het aan ligt. Danzij www.berekenhet.nl ben ik er achter gekomen dat het ligt aan de werkbonus. Dit is een soort korting op de loonheffing voor oudere werknemers met een laag inkomen. (dit is 90% tot 170% van het minimumloon). in 2016 gold dit voor werknemers geboren in 1952 en 1953. Voor 2017 geldt de regeling voor werknemers geboren in 1953. De werkbonus is ingevoerd om werknemers te stimuleren door te werken tor de pensioengerechtigde leeftijd. Het is dus heel raar dat het kabinet aan de ene kant de pensioenleeftijd verhoogd en anderzijds zo'n stimuleringsmaatregel om langer door te werken afschaft. Gewoon een ordinaire stille bezuinigingsmaatregel. Het scheelt jou ongeveer 52 euro per maand.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, dus de werkbonus is er niet meer voor mensen uit 1952 (o.a. voor mij)? Ik hoef blijkbaar niet meer gestimuleerd te worden om door te werken tot de AOW gerechtigde leeftijd en mensen die een jaar jonger zijn nog wel.
      Fijn dat je het voor mij uitgezocht hebt! Dan weet ik in ieder geval waar het door komt dat mijn netto inkomen zo veel verlaagd is en voor mij de belastingen verhoogd zijn.

      Verwijderen
    2. De werkbonus was er (meende ik) eerst om mensen te stimuleren langer door te werken. Min of meer op vrijwillige basis. Maar nu het niet meer gestimuleerd hoeft te worden, omdat doorwerken immers noodzaak is vanwege de verhoogde AOW leeftijd, wordt die werkbonus kennelijk afgebouwd. Ik (1963) heb een nabestaandenpensioen en kreeg tot vorig jaar nog een kleine aftrek tijdelijke heffingskorting vroeggepensioneerden. Ik ben niet vroeggepensioneerd en zeker niet uit vrije keuze! Maar vroegpensioen wordt door de overheid gezien als ongewenst (want: langer doorwerken) en dus is ook die korting afgebouwd en uiteindelijk definitief afgeschaft.

      Verwijderen
    3. De regeling vervalt per 1 januari 2018. Het is best raar dat iemand die geboren is in 1953 nog wel recht heeft op de werkbonus en een ouder iemand niet meer. Je zou het eerder andersom verwachten.

      Verwijderen
  20. Mijn salarisbureau heeft de pensioenpremie gebaseerd op sv-dagen per maand losgelaten, zodat nu elke maand er een zelfde pensioeninhouding is (mits bij gelijkblijvend salaris elke maand). In 2016 was dit nog niet. Kijk dus even naar de pensioeninhouding/grondslag van de afgelopen maanden.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Mijn vriend heeft 14 euro per maand meer gekregen. Bij mijzelf is gelijk gebleven of iets erbij rond de 10 euro. Niet goed kunnen vergelijken, deze maand bij mijn eigen salaris.

    Wel jammer dat je dacht, dat je vooruit ging en nu 60 euro achteruit gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hier 37 euro minder per maand. Maar ik heb extra verlofuren gekocht, dus dan klopt het wel zo ongeveer.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.