vrijdag 3 februari 2017

TV ergernissen

Voor mijn tv heb ik een abonnement van Telfort.
Prima tv, goedkoop en een mooi beeld.
Maar er is wel één maar, of eigenlijk wel méér maren.
Het is namelijk zo dat Telfort zo nu en dan een software update wil doorvoeren.
Je kunt niet kiezen wanneer, nee, je zet de tv aan en dan begint de update en dat kan tot wel een kwartier duren en in de praktijk duurt het dat ook regelmatig.
Die update is vaak, te vaak naar mijn smaak. Hoe vaak precies, dat weet ik niet, want dat houd ik niet bij, maar tenminste 4x per jaar, is mijn schatting.
Hoogst irritant! Als ik mijn tv aanzet, dan wil ik een programma kijken en niet de vorderingen van de update. Als de update klaar is, dan is het programma al lang begonnen. Na zo'n update dan doe ik de tv vaak een tijd lang zeker tien minuten eerder aan dan dat het programma dat ik wil zien begint.
Maar je raadt het al, tegen de tijd dat er weer een update is, dan is die voorzorg al weer verdwenen en ben ik dus te laat met het aan zetten van mijn tv.
Afgelopen vrijdag wilde ik kijken naar het programma Rail Away omdat de aflevering ging over een traject in Zwitserland waar ik zelf een paar keer geweest was, weliswaar 46 en 40 jaar geleden, maar ik was heel benieuwd.
Later bedacht ik dat ik misschien door de interactieve tv het programma nog wel had kunnen bekijken, maar daar had ik op dat moment helemaal niet aan gedacht. Ik heb het ook nog nooit gebruikt, dat interactieve. Bovendien kijk ik ook altijd graag naar 2 voor 12 en dat programma kwam er meteen achteraan.

Andere ergernissen: er zit een veiligheidsslot met pincode op programma's die minder geschikt zijn voor "jeugdige kijkers".
Heb ik niet nodig.
Daarom heb ik al diverse keren geprobeerd om deze pincode uit te schakelen. Helaas is het zo dat die uitschakeling weer verdwenen is als ik mijn tv opnieuw aanzet. Dat heeft er waarschijnlijk mee te maken dat ik niet alleen de tv uit zet, maar ook de stekker uit het stopcontact haal. Dat doe ik om sluipgebruik te voorkomen.
Niet dat ik zo graag naar programma's met seks of drugs of geweld kijk, maar vooral omdat de tv al op het veiligheidsslot schiet als het programma zou moeten beginnen. Soms lopen programma's uit of zijn er door heftige gebeurtenissen wijzigingen in de programmering en dan mag ik op zoek naar de pincode, zodat ik toch nog verder kan kijken. Misschien moet ik de pincode toch maar eens uit het hoofd leren. Lastig, want er zijn al zo veel wachtwoorden en pincodes die ik uit het hoofd moet weten!

26 opmerkingen:

  1. rail away staan gewoon allemaal op uitzending gemist:
    http://www.npo.nl/zoeken?utf8=✓&q=rail+away

    zelf heb ik nu al bijna 3 jaar geen tv abonnement meer, ik mis het niet. heb alleen npo 1, 2, en 3. zappen is binnen 5 seconden gedaan. geen stress
    Via uitzending gemist kijk ik graag naar 2 voor 12, rail away, ik vertrek en een detective vd kro

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Sluipgebruik ontstaat als je de tv op stand-by hebt staan. Als je m uitzet is de stekker eruithalen overbodig. Ik vind het wat overdreven hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De meeste tv's kun je tegenwoordig alleen maar uitzetten als je de stekker er uit haalt. Anders staan ze op standby. Als er eenlampje brand is het standby.

      Verwijderen
    2. Ook hier erger ik me aan, aan die standby lampjes die op de apparaten aan staan.
      We moeten tegenwoordig overal op minderen en dan krijg je zo iets.
      Wij zetten ze ook uit, het is in de nacht als je naar beneden komt net een kerstboom met al die lampjes van bv tv en modem.

      Verwijderen
    3. Anoniem om 7:28 het scheelt echt geld als je stekkers uit apparaten haalt als je ze niet gebruikt. Ik heb mij aangeleerd om alle stekkers eruit te halen na gebruik en mijn termijnbedrag is al meer dan dertig euro per maand gedaald. De stekker gaat dus ook uit mijn tv voordat ik naar bed ga

      Verwijderen
  3. Bij onze provider is het veiligheidsslot een instelling die je kunt wijzigen of uitzetten. Wij hebben 'm aan, onze jongste is 11.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Schrijf je pincode op een papiertje, plak dat achter op je afstandsbediening, en je hebt hem voortaan altijd bij de hand als je de tv aanzet. Dit is een pincode die je in jouw geval immers rustig kunt laten "rondslingeren", geen kind in huis, hooguit maak je een inbreker blij die even wil pauzeren en tv kijken (haha)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb dat ook gedaan, werkt perfect!

      Groet,Greet

      Verwijderen
    2. Wat een goed idee! Dat ga ik doen!
      Dank voor de tip.

      Verwijderen
    3. Graag gedaan! Ik lees graag bij je mee, dus fijn dat ik nu eens een tip voor jou had!

      Verwijderen
  5. Ik haal ook altijd alle stroom eraf van onze apparaten. WIj hebben zoveel kastjes dat er regelmatig vergeten word om er iets uit te zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat zijn wel irritante dingen ja... Wij hebben geen gewone tv-aansluiting meer, dus ook geen updates of reclame. Ideaal!

    Netflix in combinatie met uitzending gemist is voor ons voldoende. Het grootste voordeel (naast het 'gemis' aan reclame) vind ik dat wij bepalen wanneer we iets kijken in plaats van de tv.

    Zou er ergens aangegeven worden wanneer die updates zijn? Dat is misschien nog wel iets om een mail over te sturen (of om naar te googelen). Dan kun je de updates op je kalender zetten :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wij kijken digitaal en nemen bijna alles op wat we willen zien met de humax kast. We kijken veel BBC first en op een of andere manier hebben we op die zender alleen ondertiteling via de humax. Opgenomen programma's kijken vinden we fijner omdat je nooit hoeft te wachten tot het begint en alle eventuele reclame kunt wegzappen.
    Stekker uit de t.v. trekken doen we nooit want dan zijn alle instellingen weg daarna. Het sluipverbruik valt mee denk ik. Wel hebben we boven 1 knop waarmee we de computer met toebehoren helemaal uit zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wij hebben al jaren een alles-in-een pakket (vaste tekefoon ivm bedrijf aan huis, tv en internet) van kp..n zonder problemen (klopt af op hout 😉)
    Verschillende familieleden, vrienden en buren hebben een andere aanbieder en niemand is echt tevreden over...noem maar op! Is kp.n zoveel beter of hebben wij gewoon geluk?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Blijkbaar geluk...want zowel mijn ouders als schoonmoeder klagen steen-en-been met kp.n. Bij de één steeds gedoe met de tv en bij de ander steeds gedoe met telefoon en internet.

      Groetjes Lily

      Verwijderen
    2. Dan hebben wij ook geluk, want wij hebben ons abonnement meegenomen naar meerdere woningen en het werkt naar tevredenheid.

      Verwijderen
  9. Ik had dit met de schotel ook altijd. En dat duurde lang! Dan was je programma ook al voor de helft voorbij. Bij KPN hebben we het ook wel eens, maar dat lijkt iets korter en minder vaak. Ter indicatie; bij de schotel had ik het soms wel 4x in de maand...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Dat klinkt zeker irritant zeg! Je zou van zo'n update geen last moeten hebben.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat vervelend dat je last hebt van die updates! Ik heb ook telfort, maar heb nooit geen updates eigenlijk... Mss moet je eens met ze bellen of mailen waarom dit zo vaak gebeurd?
    Pincode idd irritant, heb hem er ook op...

    Gr. Boukje

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heeft niet te maken met opstarten van Tv-modem heb hier KPN en staat ook uit maar is binnen minuut opgestart (glasvezel 100Mb)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Waarom neem je geen andere provider als deze niet met dat ge-update ophoudt?
    Bij de KPen heb je ook een pincode, maar meestal pas later op de avond en dan op zenders waar ik bijna niet naar kijk. Mocht het wel nodig zijn de code in te voeren, dan heb ik daar niet zo'n probleem mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Deze pincode hoef je alleen voor kleine kinderen geheim te houden, dus je kunt 'm gerust op de achterkant van je afstandsbediening doen.
    Worden de updates niet aangekondigd? Kun je ze niet uitstellen?

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hier geen tv dus zeker geen tv ergernissen. Programma's die we willen zien kijken we via uitzending gemist. Scheelt bovendien elke maand geld :)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Volgens mij plannen ze die updaten altijd 'staat nachts in, expres. Maar ja, dan staat hij uit, dus dan krijg je hem als hij merkt dat hij weer toegang heeft. Misschien toch af en toe een nacht aan laten staan, of onderzoeken of je de updates kunt ophalen.

    Siebrie

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Bij 2 voor twaalf zit een begin gemist-knopje, heel handig! en ik trek ook altijd alle stekkers eruit, maar ben dan geen instellingen kwijt!

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ook bij kpn afgelopen vrijdag opeens een update van 15 minuten. Was voor het eerst. Erg irritant

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame en ook reacties met naar mijn mening onjuiste informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.