zondag 5 maart 2017

De slimme meter, die soms onbetrouwbaar is!

Veel huishoudens beschikken tegenwoordig over een slimme meter om de energie (of is het alleen de stroom?) te meten. Hier bij mij is nog steeds niet een slimme meter geïnstalleerd. Hij is ook nog helemaal niet aangeboden.

Gisteren in de Volkskrant: 850.000 slimme meters zijn onbetrouwbaar!
Citaat: "In uitzonderlijke gevallen kan dit leiden tot meetfouten tot 600 procent, blijkt uit onderzoek door de Universiteit Twente en de Hogeschool van Amsterdam"
Pardon?
Meetfouten tot 600 procent?
Een wonder van techniek zo'n slimme meter! Ik ben blij dat ik er nog niet eentje heb!
Het probleem ligt bij moderne apparaten die wisselstroom omzetten in gelijkstroom. Dan moet je denken aan ledlampen, voedingen voor laptops en zonnepanelen. Het gaat om meters die tussen 2012 en 2014 geplaatst zijn.
Volgens Liander, de grootste netwerkbeheerder, is het niet na te gaan waar die onbetrouwbare meters geplaatst zijn en Liander vindt het daarom de taak van de consument om aan de bel te trekken bij de energieleverancier.
Dat vindt de Consumentenbond dan weer absurd.
Reactie van de Consumentenbond: 'Je kunt van een leek niet verwachten dat die aantoont dat er iets mis is', aldus een woordvoerster. 'Men moet actief op zoek naar meters die niet deugen en kijken hoe je eventueel gaat compenseren.'
Ik ben het hier helemaal mee eens, lekker makkelijk voor Liander als de klanten moeten gaan bewijzen dat dat hoge stroomverbruik veroorzaakt wordt door een foute meter!

17 opmerkingen:

  1. gelukkig ben je niet verplicht zo'n meter te nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha. Dat was voor mij een reden om de slimme meter te weigeren. ECHTER, binnenkort is mijn oude meter officieel niet meer ge-ijkt ofzo. Dan verloopt die termijn. Dan is een nieuwe meter verplicht, alleen de koppeling naar de beheerder of leverancier kun je dan wel weigeren. Maar dan heb je wel de nieuwe (en dus foute) meters :-(

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die foute meters waren tussen 2012 en 2014 geplaatst. Ik weet niet of er nog steeds foute meters geplaatst worden.

      Verwijderen
  3. Ik wil er ook zeker geen een hebben, ik vertrouw dat voor geen meter. Gelukkig is het ons ook nog niet aangeboden (want vriend heeft er volgens mij wel oren naar).

    BeantwoordenVerwijderen
  4. hij is ons aangeboden maar geweigerd hebben nu een electronisse kunnen nu alles apart aflezen ook wat we teruglevern aan zonneenergie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is een elektronische meter dan wezenlijk anders dan de slimme meter?

      Verwijderen
    2. nee deze kun je niet op afstand aflezen

      Verwijderen
  5. hier vorige maand aangeboden (R'dam) maar je kon het afzeggen wat ik gedaan heb. Was geen probleem alleen als je het later alsnog wilde moet je de aanleg betalen. Er werd wel bij gezegd dat de dag/nachtstroom wel eens kan verdwijnen. Las net een groot verhaal op de website van Radar.Lidy

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik heb al veel vaker gelezen over ervaringen van mensen die een slimme meter hadden gekregen en bij hetzelfde energiegedrag toch een hoger verbruik kregen. Aan de bel trekken kon wel, maar ze werden afgeschrikt door het hoge bedrag dat betaald moet worden als de meter toch wel klopt. Met 850.000(!) meters die niet goed werken, vraag ik me af waarom hier niet eerder wat aan gedaan is. De slimme meter is blijkbaar alleen slim voor de energiebedrijven. Ik las verder dat er nog steeds meters geplaatst worden met hetzelfde euvel.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wij houden zo lang mogelijk de ouderwetse meter (met radertjes). Ook handig als we in de toekomst nog eens zonne-energie gaan terugleveren aan het net, dan weten we zeker dat we tegen dezelfde prijs terugleveren als dat we betalen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij hebben zonnepanlen laten plaatsen en wilden de ferrarismeter houden. Als je zonnepanelen besteld word er naar onze ervaring op aangedrongen om een slimme meter te laten plaatsen omdat mogelijk de teruglevering niet goed zou gaan. Wij zeiden daarop dat we dat wel zouden zien en als dit idd het geval was konden we altijd nog een andere meter aanvragen.
      Bij onze buren ging het idem. Andere leverancier, maar helaas voor onze buren, hebben zij hem wel genomen. Ik houd er trouwens wel rekening mee dat als ik veel stroom terug lever dat ik dan vaak de wasmachine aan zet. Ik heb geen vaatwasser of droger, anders zou ik er bij die apparaten ook rekening mee houden.

      Verwijderen
  8. Ik heb hem ook geweigerd. Als ik dit lees ben ik extra blij. Volgens mij kunnen ze ook dat dreigement van 'straks zelf betalen' ook niet waarmaken. Als de oude meter echt vervangen moet worden omdat hij niet meer betrouwbaar is, komen ze hem echt wel vervangen zonder kosten.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb wel een slimme meter sinds november 2016. Maar als ik dit zo lees dan wil ik mijn oude meter terug hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. We hebben al meerdere malen een slimme meter aangeboden gekregen maar ik had al vaker gehoord dat ze onbetrouwbaar zijn, dus ik bedank elke keer vriendelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. wij hebben sinds kort een slimme meter. Had me niet gerealiseerd dat je die ook kon weigeren. Wanneer weet je zeker dat je verbruik niet klopt? Mijn meter is uit 2016, maar lijkt ook een hoger gasverbruik te meten.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik krijg er een in april. Liander is ervan overtuigd dat het goed komt. Maar ze kunnen niet aangeven welk type meter er komt. Ik weet niet wat ik moet doen. Consumentenbond tweet gestuurd om te zien wat ze nu adviseren.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.