zondag 24 september 2017

Veel verleidingen: koop mij, koop mij!

Ik ben heel gevoelig voor verleidingen. Reclames en aanbiedingen hebben magische werking op mij. Aanbiedingen met zoetigheid en hartigheid zijn zeer aantrekkelijk. Iedere keer weer overweeg ik weer om lekker zoetigheid te kopen, of chips of worst of vette kaas. Want het is in de aanbieding en daardoor heel goedkoop of in ieder geval goedkoper dan anders.
Als ik maatje 36 had, geen diabetes had en geen bloeddrukpatiënt, dan was het ook geen enkel probleem om eens lekker los te gaan, maar ik heb geen maat 36 en heb wel diabetes en problemen met de bloeddruk. Dat lekkers is absoluut niet goed voor mij. Meestal slaag ik er goed in om de verleidingen te weerstaan en niet met ongezond lekkers thuis te komen, maar het kost wel moeite, ook achteraf! Dan kom ik thuis zonder ongezond lekkers in mijn boodschappentas. En 's avonds op de bank bij de tv denk ik: ik had nu wel heel veel zin gehad in lekkers en dan heb ik dus helemaal niets in huis! Alleen komkommer of zo en dat is niet waar ik zin in heb, helaas. Dan heb ik er spijt van dat ik niet iets lekkers gekocht heb.

Natuurlijk is het niet kopen van ongezonde troep veel beter voor mij en dat houd ik mijzelf dan maar voor. En toch en toch en toch zou ik dan wel een lekker hapje lusten.
Ken jij dat?

16 opmerkingen:

  1. Dit herken ik. Afgelopen zomer ben ik in de avond een aantal keer naar het tankstation in de buurt gelopen om een ijsje te kopen. En afgelopen week heb ik bij een warenhuis op het station een halve rookworst met mosterd en een hotdog met saus gekocht, gelukkig niet op dezelfde dag. Thuis had ik nog een zakje gedroogde mais liggen, hier maak ik af en toe popcorn van.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier wel een maatje 36 - maar dezelfde houding tegenover koek en snoep. Hier zijn het mijn tanden een dingetje + dat maatjes 36 niet blijven als je onbeperkt snoept.

    Het merendeel van de koek en het snoep mag dus mooi in de winkel blijven. Per week gaan er 1-2 zakken chips mee en 1 reep chocolade. Da's voor 2-4 personen (de chocolade deel ik alleen met de man) dus dat valt mee.En ja: regelmatig heb ik 's avonds lekkere trek. Da's een kwestie van goed spreiden en een paar dagen zonder (hoewel er altijd toastjes met kaas zijn te maken, maar daar heb ik vaak geen zin in). Twee (oké.... drie) stukjes chocolade zijn lekkerder dan een hele reep en zo heb ik dan toch m'n lekkers.

    Geen idee hoe dat met diabetes werkt trouwens. Mag je 's avonds een beetje 'snoepen' of is dat sowieso niet goed voor je?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb maatje 36 omdát ik gezond eet. Het is namelijk ook niet goed voor mij.

    Dat lijkt me een betere volgorde dan eerst wachten tot ik maat 46 en diabetes heb voordat ik gezond ga leven, hahaha!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helaas nooit maat 36 gehad, ik was als peuter al dik en ik heb heel mijn kindertijd en volwassen leven te kampen gehad met overgewicht. Ondanks kinderartsen die diëten voorschreven, diëten op latere leeftijd.
      En zoals jullie in mijn boodschappenlijstjes kunnen lezen, koop ik ondanks verleidingen heel weinig van dat verleidelijke lekkers!

      Verwijderen
  4. Ook maat 36, 54 jaar. En ook geen snoep, snacks, frisdrank of alcohol. Voordeel ervan is m.i. ook minder overgangsklachten. Ik weet nog steeds niet wat een opvlieger nu is. Dat kun je nog gaan krijgen, hoor, zegt iedereen dan... Natuurlijk, maar een mens lijdt meestal het meest door het lijden wat hij vreest maar wat nooit op komt dagen..

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Alsof maat 36 zaligmakend is...Ik heb een grotere maat, toch snoep ik zelden. Wat ik me afvraag is of het kopen van koek, snoep, chips, worst, extra kaas, pakken vla etc. bij een zuinige manier van leven past ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Of het zaligmakend is, is persoonlijk. Voor mij is maat 34/36 een bewuste keuze waar ik aan werk. Ik eet overall gezond en gematigd met af en toe iets ongezonder/zoeter of vetter. Niet bij iedereen komen kilo's op een goede plek te zitten.


      Al mag ik dat nu even loslaten, de komende tijd kom ik veel aan, en ook alles op m'n buik, maar dat is nog een maandje of zeven :)

      Verwijderen
    2. Over het kopen van lekkers: je hebt zuinig, zuiniger, zuinigst. Als je echt op zijn zuinigst wilt of moet leven, dan kun je dergelijke zaken echt beter niet kopen. Je hebt ze namelijk niet nodig om gezond te blijven.
      Als je iets meer te besteden hebt en deze dingen zo nu en dan neemt, dan is er niets mis mee.
      Leven is genieten en fijne dingen doen. Voor de een hoort daar een glaasje wijn of bier op zijn tijd bij, voor de ander een snoepje, een koekje of een stukje Franse kaas.

      Verwijderen
  6. Voor maat 34/36 ben ik veel te lang, al ben ik wel slank. Ik koop dat lekkers zelden omdat ik intokeranties heb en dat spul niet verdraag. Een van mijn zoons net zo, en de andere mannen worden er ook niet blij van. Dat maakt het makkelijker, want ook al kan ik niet goed tegen chips, ik vind het een heel gevecht om ervan af te blijven als ik het in huis heb. En al helemaal als het ook nog glutenvrij en lactosrvrij is. Als er alleen gluten op zitten is het makkelijk om ervan af te blijven. Die buikpijn en eczeem heb ik er niet voor over.
    Voor mij zijn gewone dingen al heel geschikt om te snacken. Een maiscracker met edelgistvlokken smaken als een soort chips bij hartige trek, of een eetlepel zelfgemaakte hummus. Geroosterd brood met appelstroop, schijfjes appel, kaneel en een beetje sesamzaad. En toegegeven, ik ben gek op pure hagelslag :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Herkenbaar en knap dat het je meestal lukt om lekkere dingen in de winkel te laten liggen.
    Ik ben na de diagnose diabetes type II veel afgevallen (24 kg, na 2 jaar is daar nog 22 van over). Ging naar maatje 38/40 terug. We eten geen koolhydraten bij de hoofdmaaltijd en dat lukt prima. Voor de kids wel hoor zij zijn prima op gewicht. Ik koop wel nootjes en af en toe een chippie maar snoep nooit. Toch brengt dochter van haar zakgeld regelmatig M&M's mee of nu chocolade pepernoten. Die neemt ze dan mee naar boven maar ik hoor ze roepen ;).
    Het blijft voor mij elke dag een worsteling maar ik koester mijn gezondheid nu. Beter laat dan nooit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat goed van je! Heeft dat positief effect op je diabetes? Ik ben zelf heel bewust met weinig koolhydraten en dit heeft geholpen met afvallen en met mijn bloeddruk. Gr. Marjolein

      Verwijderen
    2. dankjewel. Kudos voor mijn gezin hoor want ze trokken me er echt doorheen. Mijn nuchtere suiker was 16 2 jaar geleden en is nu 8 (moet eigenlijk onder 7). Dagcurve is prima en normaal. Mijn overgewicht zit voornamelijk op mijn buik en dat is het probleem. Slecht voor bloeddruk en suiker. Bloeddruk is nu wel helemaal goed met een kleine onderhoudsdosis. Goed dat het bij jou ook geholpen heeft en dat je er zo bewust mee bezig bent.

      Verwijderen
  8. Hier maat 38 en lang. Ik eet heel veel van dit soort dingen. Eigenlijk ongeveer elke dag wel. Ik weet dat het eigenlijk niet zo gezond is, maar ik wordt er niet voor gestraft, dus ik blijf het maar doen. Ik eet ook wel veel gezonde dingen hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Sinds ik op het euro-dieet sta merk ik dat ik eigenlijk nooit meer zoetigheid of hartigheid koop. De trrek blijft natuurlijk. Die los ik op door een beschuit met een zelfgemaakte eiersalade of met roomboter en lichtbruine basterdsuiker. En griekse yoghurt met een paar walnoten en wat honing. Mijn portemonnee komt aan. Ik verlies een kilo gewicht pet maand. Dus ik ben tevreden.
    Fijne zondag,
    Anne

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heel herkenbaar hoor Zuinigaan. Dat plaatje van die kaasjes is voor mij het aantrekkelijkst ;)
    Ik ben 60, heb maat 38 maar moet erg oppassen dat de kilo's er niet aansluipen. Ik merkt dat het eerst in mijn taille/op mijn buik.
    Broekband gaat dan veel te strak zitten en ik weet dat ik moet minderen.
    Wij hebben als regel: door de week geen alcohol en gesnack.
    Ons weekend begint op vrijdagavond en dan nemen we een glas wijn/biertje. Vaak met een paar toastjes Franse kaas.
    Dit herhaalt zich op zaterdagavond. Vanaf zondagavond beperken we ons tot koffie/thee/water en 1 koekje bij de koffie. Gaat redelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hier maatje 36-38 en ik snoep elke dag wel. Ik kan maar niet van de chocolade of/en kaas afblijven. Tot voor kort at ik elke dag wel 60-150 gram chocolade, naast andere snoep! Geen probleem voor de rest, maar na mijn derde kind merkte ik dat ik meer naar maatje 38 ging. Dus nu probeer ik het snoepen toch wat te beperken, en ik zie dat dat echt wel helpt. Maatje 36 is er terug na een maandje minder snoepen. Voor de rest eet ik wel heel gezond met veel fruit en groentes, en vegetariër dus ook noten, zaden enz.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.