dinsdag 10 oktober 2017

Lidl

Geruchten deden de ronde dat er binnenkort hier vlak in de buurt een Lidl geopend zou worden. Laatst kwam ik de filiaalchef van de AH in de wijk tegen en ik heb hem er naar gevraagd en ja, er komt inderdaad een Lidl! Deze nieuwe Lidl komt naast de AH!


Ik vroeg: "Zou dat niet erg veel concurrentie geven?" De filiaalchef was er niet zo bang voor. In een aantal andere wijken in Groningen is de Lidl ook de naaste buur van de AH en dat was helemaal geen probleem. Geen omzetverlies of zo, dat gaat prima naast elkaar.
Ik ken de filiaalchef al heel lang, we maken regelmatig een praatje. Hij was eerst de baas in mijn oude AH vlakbij mijn oude woonbuurt. Toen ik in mijn huidige buurt kwam wonen, kwam ik hem weer tegen.

Ik denk wel dat ik bepaalde producten eerder bij de Lidl dan bij de AH ga kopen en dat ze dus een deel van mijn boodschappengeld kwijt zijn. Misschien komen er bij een AH-Lidl combinatie wel meer klanten winkelen dat bij alleen een AH.
Ik kan me er wel wat bij voorstellen.
Wat denk jij?

11 opmerkingen:

  1. Sinds de Lidl dicht bij AH zat, hoorde ik van vaarvriend dat de kaas soms beschimmeld is bij AH.
    vroeger wilde hij nog niet dood gevonden worden bij de goedkope Duitse supers. Nu shopt hij regelmatig. De ingevroren vis bijvoorbeeld.
    Nog vaker eet hij buiten de deur. Dusss. Grappig gewoon.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij de Lidl kom ik het meest, is vlakbij en vooral het groente en fruit vind ik er erg goed. Maar ook de rest is prima.

    In grotere dorp de Aldi en AH naast elkaar en bij Aldi koop ik dan weer meer dan bij AH, bij AH koop ik altijd een paar dingen die me erg goed bevallen zoals de diepvries sperziebonen en een heel enkel A-merk zoals ontbijtkoek.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Koop tegenwoordig bij Lidl, AH, Jumbo en Dirk.
    Heb in iedere super bepaalde voorkeuren. Valt me op dat bij alle vier de "verse" producten meestal uit de koeling komen en vooral als ze in plastic verpakt zijn bruine plekken vertonen, zoals boontjes, witlof, winterwortelen.
    Maar ook de onverpakte boontjes zijn bij lange na niet vers.
    Ben wel verwend op dit gebied, daar ik tot vorig jaar mijn groente en fruit uit eigen tuin had.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hier in het dorp een Lidl en een Jumbo naast elkaar, vind het bij de Lidl altijd veel drukker dan bij de Jumbo. Merk echt het verschil. Koop bij beiden, maar groenten en fruit, bio melk en bio eieren praktisch altijd bij de Lidl.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Door de krappere opzet bij Lidl en Aldi oogt het ook gauw drukker.

      Verwijderen
    2. Nou de lidl bij ons in de wijk is helemaal niet krap opgezet , zeker niet na de laatste verbouwing, het is ruim en het assortiment is ook uitgebreid met luxere producten zeker rond de feestdagen.

      Verwijderen
  5. Het dichtbij elkaar zitten van een Lidl- en een Ah filiaal gaat hier in Alkmaar goed samen. In meerdere winkelgebieden (4) zitten ze naast elkaar of dicht bij elkaar en zowel de Lildl- als ook de AH filialen zijn druk bezocht.
    Volgens mij heeft het juist een aantrekkende werking. In winkelcentrum de Mare in Alkmaar zitten de Deen, Dekamarkt, Lidl en AH dicht bij elkaar samen met een biologische winkel. Ideaal voor de weekboodschappen.
    Groetjes, A.C.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit is in Arnhem ook het geval met de combinatie Lidl en Jumbo. De laatste tijd gaan we voor vlees en fruit ook vaak naar de Turkse supermarkt die ook in dat winkelcentrum zit.

      Verwijderen
  6. Per saldo zal het de Albert Heijn niet meer omzet opleveren denk ik. Hoe meer aanbieders van boodschappen hoe minder elke winkel verkoopt toch? De klanten gaan niet massaal meer geld uitgeven omdat er weer een winkel wordt geopend. Misschien alleen de eerste week. Ik snap wel dat de filiaalchef zich geen zorgen maakt, AH kan wel tegen een financieel stootje.

    Er zit hier geen Lidl in de buurt. Als die naast de AH zou zitten zou ik er vaker binnenlopen. Ze hebben goede aanbiedingen, met name groente en fruit is er over het algemeen goedkoper. En altijd gewoon goed hoor, net als bij appie.
    Voordeel van de Albert Heijn blijft dat ze gewoon meer keuze hebben. Het AH basic merk is in de meeste gevallen goedkoper dat een vergelijkbaar product bij de Lidl.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Waarschijnlijk trekt Lidl anderen mensen richting de winkels waar ook AH van mee gaat profiteren. De bulk bij de Lidl en wat Lidl niet verkoopt bij de winkel ernaast. Of dat een AH, Jumbo of Dirk is dat zal niet zoveel uitmaken.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je zou inderdaad denken waarom gaan twee 'concurrenten' in vredesnaam naast elkaar zitten, maar het komt de omzet van beide vaak ten goede. Je ziet het bijvoorbeeld ook met opticiens. Redenering van potentiële klanten die een bril (of een brood) moeten hebben is van 'nou, daar zitten er een paar bij elkaar, kunnen we het beste daar gaan inkopen want dan kunnen we gelijk goed vergelijken'. Moet zeggen dat ik zelf ook zo redeneer. 'Helaas' zitten bij mij AH en Lidl niet naast elkaar; ik shop bij beide verschillende producten, zou perfect zijn als ze buren waren ;)

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.