dinsdag 24 oktober 2017

Ontrommelen en opruimen

Mijn huis is tamelijk groot: het is een eengezinshuis met drie slaapkamers en een ruime zolder. Toen ik er kwam wonen, woonden beide dochters nog bij mij en was het een passende ruimte.
Ondertussen is het een beetje groot. Ik vind het wel prettig, die ruimte, maar die ruimte geeft wel de mogelijkheid om veel (inmiddels) overbodige spullen te houden en gewoon vergeten weg te doen: kasten die niet meer gebruikt worden, een tv, computers, veel, heel veel boeken die ik toch nooit meer lees en nog heel veel meer.

Sinds het overlijden van mijn moeder heb ik het voornemen om niet al te veel spullen te verzamelen, zodat, als ik mocht verhuizen naar een ouderenwoning, er niet al te veel overbodige zooi opgeruimd moet worden.
Het was best lastig voor mij, want: waar begin je en hoe doe je dat allemaal? Ik ben lichamelijk niet in staat grote zware dingen van zolder naar beneden te dragen en de chaos was zo groot, dat ik nogal wat uitstelgedrag vertoonde, de wil was er wel, maar de energie nauwelijks.

Sinds een half jaar zetten mijn dochters en ook mijn schoonzoons zich in voor deze opruiming.
Er is al heel veel naar de vuilstort gegaan en naar de kringloop. 
Alleen al in de afgelopen week zijn 4 gammele kasten gesloopt een tafeltje verdwenen, 3 fietsenwrakken weggedaan. Daarnaast ben ik bezig geweest met het opruimen van boeken.
Mijn conclusie: ik heb veel boeken die ik nooit weer in zal kijken en waar ik ook niet speciaal aan gehecht ben.
Die boeken gaan weg. Als ik denk dat een ander er nog wat aan kan hebben, dan gaan de boeken naar de kringloop. Als ik denk: voor niemand van enig nut, dan gaan ze bij het oud papier.

Vooral voor oudste dochter en ook wel voor jongste dochter heeft het opruimen van de zolder nut. Ze maken daarmee bergruimte voor zichzelf. Ze hebben geen van beiden een zolder en doordat ze nu beiden een kindje hebben en ze beide ooit nog wel een 2e kindje willen, is het voor hen handig om op mijn zolder babyspullen te kunnen stallen.
Ook is er tweedehands al veel speelgoed ingeslagen voor de komende jaren.
Wiegjes, kinderwagens, baby- en kinderkleding, speelgoed en kinderboeken vinden hun weg naar mijn zolder. Alles is keurig gesorteerd en opgeruimd.

Als ik over ongeveer een jaar met pensioen ga, dan heb ik een keurig opgeruimd huis met extra bergruimte voor dochters.

10 opmerkingen:

  1. Toen mijn moeder enkele jaren geleden haar huis verliet om in een klein huurappartementje te gaan wonen, liet ze een huis achter met enorm veel overbodige meubels, huisraad,....Mijn vader had destijds een zaak en toen hij na een slepende ziekte overleed, was er nog een gans magazijn met materiaal, een werkatelier en een heleboel verouderde koopwaar over. Mijn man en ik zijn dagen, weken bezig geweest met het leegmaken van mijn moeders huis, magazijn en atelier. Mijn moeder is ook nog zo iemand die alles bewaart en denkt dat ze het later nog kan gebruiken dus er was heel veel totaal nutteloze rommel.... Ik heb tegen mijn man gezegd dat ik het onze kinderen later niet wil aandoen dat zij, eens wij het huis hier moeten verlaten, geconfronteerd worden met een overvolle zolder, met massa's overtollige meubels,..... gewoon omdat ik weet hoeveel tijd en moeite het ons heeft gekost om mama's huis leeg te maken. Mijn man is eerder van het "bewaarderstype" en hij kan heel moeilijk zaken weggooien.
    Een deel van onze zolder is ook in beslag genomen door dozen van onze oudste. Zij haalt vaak gratis kledingpakketten, speelgoed, boeken,.... voor haar kindjes op maar heeft ook te weinig bergruimte (4 kinderen). Ze haalt uit de gratis kledingpakketten de kledij die ze later zelf schikt te gebruiken en sorteert die in dozen volgens leeftijd. Van ze niet zal gebruiken, verkoopt ze, geeft het weg via een weggeefsite of geeft het aan de kringloopwinkel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ons huis is ook zo groot. Sinds een jaar doe ik spullen weg, overbodige spullen en kleding . Heerlijk als er weer een kast leeg is en er op een kamer alleen nog een bed en een stoel staat, makkelijk schoonmaken ook 😊

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fijn dat ze je zo helpen. En heb je dan niet de neiging om ook kleiner te gaan wonen meteen?

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Onze zolder is 16 meter lang en 8 meter breed 😳 Omdat wij binnen nu en 5 jaar willen verhuizen zijn we sinds het voorjaar bezig op te ruimen. Het zijn niet allemaal onze spullen, ook veel van dochters die in het buitenland wonen. We brengen alles meteen naar de kringloop of milieustraat. Dochters komen volgend jaar hun spullen uitzoeken en dan zal de hele zolder leeg zijn In het woongedeelte en atelier staan alleen spullen die we echt gebruiken/willen houden. Boeken heb ik jaren geleden al weggegeven ( heb alleen mijn lievelingsboeken bewaard ong. 50 stuks en kunstboeken van partner) . Opruimen moet je idd doen voor je fysiek niet meer in staat bent en je kinderen met de "zooi" laten zitten!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ons huis is prima.
    net groot genoeg voor ons gezin van 4.
    maar zeker niet te groot als de kinderen straks het huis uit zijn.
    Dat vind ik een fijn idee.
    Ik ben ook als een flinke tijd bezig met overbodige spullen weg doen.
    Ik ruil veel op een ruilpagina op Facebook tegen boodschappen

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Er is een boek over dit onderwerp :"Opruimen voor je doodgaat" van M. Magnusson. Nog niet gelezen staat op mijn shortlist. Boek is net verschenen dus de bibliotheek zal het nog niet hebben. Misty

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik hou niet van rommel en oude meuk. Ik gooi wat ik weg weg (als het stuk is) of geef het weg. En voor de rest koop ik geen spullen meer. Zo houden wij onze zolder vrij. Wij hebben een schuurtje en daar mogen de "rommel" spullen nog staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je opruimactie klinkt fijn voor nu en later :-)
    Het scheelt dat je hulp hebt.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Fijn die hulp, beginnen kan soms zo moeilijk zijn en dan is het er goede stok achter de deur. Ik heb ook spullen op zolder staan waarvan ik weet dat het weg kan maar zie gewoon geen moment om de klus aan te pakken. Maar de jongste gaat vast ook ooit uit logeren en als ze eens alle drie van huis zijn moet ik die klus ook maar eens aanpakken

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wij zijn net verhuisd en hebben al veel weg gedaan. We wonen kleiner nu en hebben geen schuur/garage meer. Dat is goed, want nu kon het nog allemaal zelf gedaan worden. Als het echt moet en niet anders kan, word het moeilijker.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.