maandag 15 januari 2018

Wil je toch niet weer terug?

Eind september vorig jaar stapte ik over naar de nieuwe energieleverancier en de levering van de energie ging maanden later, namelijk op 6 januari in. Ik had na 20 september 14 dagen de tijd om de overeenkomst te herroepen. Dat is wettelijk zo geregeld. Je mag je bedenken en dan melden dat je toch niet naar de nieuwe leverancier wilt overstappen. Als je later van de nieuwe leverancier af wilt, dan moet je een boete betalen wegens contractbreuk.
Het contract lag dus vanaf  4 oktober 2017 vast.
Afgelopen vrijdag belde iemand namens de oude leverancier. Ze zag dat het oude contract per 6 januari beëindigd was en stelde de vraag of ik toch nog niet terug wilde of wilde blijven.
Mijn antwoord was of de oude leverancier mij dan ook dit jaar €220 bonus kon geven en daarnaast de 2x 50 euro kon betalen die ik zou moeten ophoesten wegens contractbreuk?
Nou nee, dat was niet mogelijk!
Dan was het voor mij duidelijk, ik ga niet weer terug, misschien over een jaar, maar eerder niet.
Ik vond het heel verbazend om bijna 4 maanden na de overstap nog een telefoontje te krijgen met de vraag of ik mij toch niet wilde bedenken!

Ik dacht er later nog eens over na, maar misschien was het zo dat de oude leverancier niet begin oktober, maar pas heel laat op de hoogte gesteld is van mijn overstap, misschien dachten ze daar dat ik nog in mijn bedenktijd zat en dat ik zonder boete nog weer terug kon?

7 opmerkingen:

  1. Is vrij normaal denk ik. Wij stappen ieder jaar over en elk jaar krijgen we nog telefoon van leveranciers van 2 of 3 jaar ervoor en ze blijven het proberen. Dat is het vervelende ervan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als het goed is, bieden ze je na zo'n telefoontje 'het recht van verzet' aan in combinatie met het bel-me-niet-register. Als je dat doorloopt zou je niet meer gebeld moeten worden.

      Verwijderen
  2. Het verdienmodel voor energiemaatschappijen zit hem juist in die kortingen. Door die kortingen krijgen ze veel nieuwe klanten, die hun telefoonnummer en gegevens ter beschikking stellen en vanwege de korte termijn waarbinnen ze klant zijn geworden buiten de privacybeschermende mogelijkheden als belmeniet vallen. Zo krijgen energiemaatschappijen een schat aan klantgegevens binnen waar ze weer uit kunnen putten voor nieuwe aanbiedingen. De keerzijde van het jaarlijks overstappen: je blijft maar gebeld worden met dit soort vragen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Klopt, je oude leverancier wordt meestal pas een paar dagen voordat je nieuwe contract bij je nieuwe leverancier ingaat op de hoogte gestelde door je nieuwe leverancier. Tenzij je zelf je oude leverancier meteen informeert. Maar de meeste mensen maken gebruik van een overstapservice.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik geef gewoon nooit mijn telefoonnummer door of een fakenummer met allemaal nullen. Heb je geen last van nabellen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helaas, dat lukt ook niet meer overal en altijd. Je krijgt dan een melding: geef alleen een geldig nummer op. Ik heb het ook heel lang geprobeerd: 12345678 of andersom.

      Verwijderen
  5. Slechte timing in ieder geval. Ik kreeg maanden na verkoop van m'n woning ook nog een belletje van N'uon of ik niet weer terug wilde komen. Ik gaf aan dat ik helemaal geen woning meer heb (van mezelf), dus dat dat dan wat lastig gaat. Ja, dat vond de dame aan de telefoon ook wel. :)

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame en ook reacties met naar mijn mening onjuiste informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.