donderdag 22 maart 2018

Gedoe met bankbetalingen

Als je vanuit mijn betaalrekening geld wilt overmaken, dan heb je een speciaal apparaatje nodig. Dat heet een digipass. Per keer dat je betaalt,  heb je 3 codes nodig.
Digipass
Eerst voer je een pincode in. Dan de code die op je beeldscherm op je computer staat als je wilt betalen, bijvoorbeeld met iDEAL en vervolgens verschijnt er een code op je digipass die je dan weer op je beeldscherm invoert. Waarschijnlijk is het allemaal redelijk veilig en ik ging er in het voorjaar 2011, toen ik dit apparaatje kreeg, vanuit dat ik deze digipass eindeloos kon gebruiken.
Niet dus!
De batterij was ineens leeg en dan heb je een nieuwe digipass nodig, want je kunt de batterij niet zelf vervangen. Natuurlijk gaf de batterij van mijn digipass er in het weekend de brui aan. Op zaterdag 10 maart. Ik heb op maandag 12 maart mijn oude apparaatje met een kopie van legitimatie en mijn gegevens verzonden naar de bank met het verzoek om een nieuwe aan te leveren.
Die nieuwe heb ik afgelopen dinsdag ontvangen, maar ik kan er nog niets mee, want nu moet ik ook nog de initiële code ontvangen om de nieuwe pas in gebruik te nemen. En ondertussen kan ik al bijna 2 weken niet internetbankieren!

Gelukkig had ik wel kort geleden een app op mijn mobiel geïnstalleerd, daarmee kan ik kleine bedragen (tot 50 euro) overmaken naar mensen uit mijn adresboek. Ik had het ook zo in kunnen stellen dat ik grotere bedragen kon overmaken, maar dat heb ik niet gedaan, ik had de limiet gezet op 50 euro. Als ik geweten had dat ik zo lang niet kon internetbankieren, dan had ik dat gedaan!

Bij mijn oude bank, de ING, kreeg ik steeds een code via SMS. Daarvan gaat de batterij nooit op, want je kunt gewoon je mobiel opladen.

Ik ben verder heel tevreden over mijn bank, maar ik vind het gedoe met de digipass een minpuntje.
Misschien dat ze in de toekomst een lege digipass wat sneller kunnen afhandelen?

Wat vind jij van de digipass of apparaatjes die daar op lijken?

Update: er was vandaag een brief met de toegangscode, dus ik kan weer internetbankieren!

27 opmerkingen:

  1. Ik heb al jaren een digipass voor het internetbankieren en tot nu toe heb ik daar nog geen problemen mee gehad. Ik heb onlangs één digipass ingeleverd in de bank en een nieuwe ontvangen omdat de batterij van de oude leeg was. Normaal gezien kan je op je digipass de stand van je batterij controleren : op knopje drukken en je krijgt het percentage van lading van de batterij.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb sinds 2 maanden een rekening bij ASN. Het openen van die rekening duurde een maand! Ik moest me legitimeren, en dat zou op bepaalde PostNL-punten kunnen. Nou, 4 stuks bezocht, verspreid over Drenthe, niemand wist waar ik het over had. Ik kon uit naar Den Haag gaan (vanuit Drenthe niet zo'n handige optie) of ik stuurde een kopie van legitimatiebewijs op. Dat vind ik niet prettig maar uiteindelijk toch maar gedaan. Toen was alles zo geregeld. Inmiddels ook een spaarrekening geopend, dat kon online en was zo gepiept.
      Mijn vraag aan Anoniem: op welk knopje zou je moeten drukken op het percentage van lading te vinden? Ik heb alleen de 10 cijfertjes en de aan/uit-knop, en krijg geen ladingspercentage in beeld.

      Verwijderen
    2. Mijn digipass heeft bovenaan nog drie kopjes staan : M1, info en M2. Als ik het knopje info druk, krijg ik nummer van het bakje, gegevens van proton (nooit gebruikt) en volume van lading van de batterij uitgedrukt in %.
      Uitzicht en functionaliteit van de digipass hangt wellicht af van soort tot soort. In elk geval kan ik de digipass zowel voor Argenta als voor Record gebruiken want die zijn identiek aan elkaar. Zal binnenkort wellicht veranderen aangezien Record Ing zal worden.

      Verwijderen
    3. Dank je voor het antwoord. Mijne ziet er precies zo uit als zuinigaan in het blog laat zien, zonder die extra knopjes

      Verwijderen
  2. De vraag is of er iets fout is gegaan met de brief met de code. Ik heb dit de laatste jaren 2x gehad en in beide gevallen had ik na een telefoontje de volgende dag de digipass en de dag daarna de brief met de code. Dus binnen 2 dagen was het rond.
    Bovendien krijg je al meldingen dat de batterij bijna op is en kun je dan je voorbereidingen treffen als je dat wilt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mocht ik vandaag geen brief ontvangen, dan ga ik bellen!
      Het klopt dat ik 2x een melding heb gehad dat de batterij bijna leeg was, maar dat was ik al weer vergeten en nu kreeg ik de melding: battery low 3 en dat is de laatste melding. Dan is hij echt leeg!

      Verwijderen
  3. pfff de kinderen zitten bij dezelfde bank en de pasjes (voor oudste na maanden nog niet aan de beurt voor een pas) ontvangen duurde lang zo ook de digid, nu moeten we nog steeds opstarten, we missen altijd wel een code..... hoop dat t opstart problemen zijn....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Welke code mis je dan? Je hoeft alleen maar je pincode te weten, de rest gaat vanzelf. Ik vind het heerlijk dat ik nu op mijn laptop kan inloggen zonder zo'n apparaatje, dat vond ik juist zo onhandig bij de Rabobank.

      Verwijderen
    2. Als je een nieuwe aanvraagt, krijg je een nieuwe code die je moei invoeren om hem aan jouw account te koppelen. Daarna gebruik je weer je eigen pincode.

      Verwijderen
  4. In de loop de jaren al vele systemen gehad. Rabo van mijn moeder ook met scannner, werkte prima. Eigen ING nog alleen via internet, maar gaat veranderen las ik.
    Van mijn vrijwilligerswerk zo'n ding waar je foto van is van Regio Bank. Werkt ook goed maar ik heb de grootste moeite met die hele kleine mini mini toetsjes en schermpje met hele kleine cijfertjes. Daarom vind ik het een rotding.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. heel lang geleden ook lege batterij. Bij de bank naar binnen gelopen en een nieuwe meteen meegekregen (ABN-AMRO) Nieuwe doet het alweer jaren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ASN is een internetbank, die heeft geen filialen. Dus bij de bank binnenlopen lukt niet!

      Verwijderen
    2. Hier net zo. Kantoor ABN-AMRO, naar binnen, vragen, klaar. Ik heb er zelfs eentje op reserve.
      Wat ik in jouw verhaal niet snapte: wachten op initiële code. Waar is dat voor nodig? De bankpas blijft toch hetzelfde, je moet alleen een nieuw apparaatje en die zijn universeel (dacht ik).

      Verwijderen
    3. Je moet in het apparaatje een 5-cijferige code invoeren op hem op te starten (= de initiële code), vervolgens kies je je eigen 5-cijferige code en die code bevestig je dan nog weer. En dan kan je weer jaren vooruit!

      Verwijderen
  6. Oww, herkenbaar :/... Hier bij Rabo zo'n scanner. Steeds trap op, trap af om die scanner op te halen, tijd verlopen, zucht... ING veel makkelijker met die code per sms vond ik altijd...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Raar gedoe. Ik wacht al een paar weken op de nieuwe code. Batterijtjes mogen we niet zelf vervangen want dan zouden we er wat mee kunnen doen. Kan ik nu toch ook. Nu moet dat plastic weggegooid.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hmm.. klinkt niet echt aanlokkend als ik dit allemaal zo lees. Ik zit (nog) bij de ING en kan óf via pc óf via mobiel overschrijven. Zonder enige problemen of limieten.
    Ik wens je succes en hoop dat je snel weer up-to-date bent!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat kan bij asn ook, alleen dan met zo'n digipass. of je moet zelf eerst instellen tot welk bedrag je het wilt over kunnen maken zonder digipass.

      Verwijderen
  9. Toen die kwestie van de salarisverhoging van de ING-topman liep, heb ik overwogen naar een andere bank over te stappen. De ING is echter op loopafstand van mijn huis en heeft ruimte openingstijden. Als er iets is, kan ik daar snel terecht. En die telefoon-app werkt gewoonweg perfect. Als ik in dit draadje lees hoe het er bij andere banken aan toe gaat, denk ik dat ik toch nog maar even bij de ING blijf. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat hebben ze inderdaag bij de ING goed geregeld. Wat dat betreft verlang ik soms nog wel eens terug naar de ING.

      Verwijderen
    2. Nu kun je nog overmaken met tancodes, hetzij op papier of met een sms maar ik heb begrepen dat dat ook afgeschaft wordt binnenkort. Je kunt dan alleen nog via de mobiele app bankieren. Moet je dus wel een smartphone hebben. Wat als die kapot gaat, ook altijd onverwacht, of hij wordt gejat of je verliest hem, kun je niet meer internet bankieren dan? Ze zullen toch ook wel een alternatief moeten hebben. Ik heb begrepen dat als je echt niet mobiel kunt bankieren via een app, denk aan ouderen, dat er dan een andere manier wordt aangeboden, maar onverwachte situaties met een smartphone kunnen zich altijd voordoen.

      Verwijderen
    3. In Belgie verdwijtn recordbank en wordt ing. Als ik bovenstaande reactie lees dat je alleen nog via mobiele app zal kunnen bankieren, zal ik me genoodzaakt zien om een andere bank te zoeken want ik heb geen smartphone en wil er ook geen. Ik veronderstel dat ze voor mensen zonder smartphone en zonder internet toch een andere oplossing zullen moeten zoeken, zoniet zullen ze toch een deel van hun klanten verliezen.

      Verwijderen
  10. Ik schroef 'm open als ie ooit de geest geeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het is niet zo dat je straks bij ING alleen nog via de mobiele telefoon kunt internetbankieren. De tancode via sms verdwijnt maar je kunt vanachter je computer gewoon internetbankieren. Je moet dan je opdracht bevestigen via de mobielbankieren-app. Heel simpel. De bevestiging is dan de Inlogcode van de app.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dus heb je een smartphone nodig die het ook doet op dat moment. (Zie reactie 22 mrt 14.14 uur)

      Verwijderen
  12. Goed om te weten: er is volgens mij optie in de asn app om de digipass vereiste uit te schakelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik verwacht eigenlijk dat de digipassen er binnen enkele jaren wel uitgaan. Alles zal via een App gebeuren. Dat hoeft helemaal niet minder veilig te zijn. Wij zullen er alleen aan moeten wennen dat onze smartphone ook onze toegang tot de bank gaat worden. Moeten we echt 'zuinigaan' doen met onze telefoon ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar kwetsende reacties naar mij of anderen, reclame en ook reacties met naar mijn mening onjuiste informatie (bijvoorbeeld complottheorieën) worden niet geplaatst.

Over verwijderde of niet geplaatste reacties ga ik niet in discussie.