vrijdag 23 maart 2018

Vegetarische vrijdag - ik lust geen worst, corned beef en spam meer!

In het verleden was ik gek op corned beef, rookworst, salamiworst en boterhamworst, ook de boterhamworst uit blik, die ook wel luncheon-meat of spam heet vond ik erg lekker.
Vanaf mijn studententijd kon ik heel erg genieten van plakken gebakken boterhamworst en ook van rookworst en salami lustte ik wel pap (figuurlijk gesproken dan).

Al jaren geleden vond ik mijn eigen voorkeur naar die industrieel geproduceerde producten niet zo'n goed idee, niet voor dieren, maar ook niet voor mijzelf, omdat het niet zo goed past in een gezond dieet.
Spam, ook wel gebruikt in Hollandse macaroni

Lees hier hoe ik eigenlijk in 2015 al vind dat dit "vlees" heel erg fout is.
De afgelopen jaren at ik dat soort vleesproducten vrijwel nooit meer. En wat blijkt nu, als ik weer eens luncheonmeat eet? Ik vind het niet meer lekker! Veel te zout en het smaakt me echt niet meer.

Een vreemde ervaring, vroeger vond ik het heerlijk! Hoe zouter en vetter hoe beter!
En nu denk ik: vond ik dat nu lekker, ik vind er niets meer aan!

Zou dat komen omdat ik nu vrijwel uitsluitend vegetarisch/veganistisch eet?

En als ik heel eerlijk ben, voelt het als een verlies dat ik er nu helemaal niet meer van kan genieten en ben ik er een beetje verdrietig om! Vroeger vond ik het zó lekker! Heel tegenstrijdig, want eigenlijk wilde ik ook af van dat foute "vlees".

22 opmerkingen:

  1. Ik denk, het staat je tegen en dan proef je heel kritisch. Ik heb het zelf ook. En niet alleen met vlees.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik merk dat "niet meer lusten" vaak bij processed foods/fabrieksbereid eten. Ik maak eten liever zelf. Liever mijn zelfgemaakt brood, dus geen brood meer uit de supermarkt.Geen pakjes en zakjes.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat spul heet hier toch Smac?
    Ik was altijd dol op hema rookworst maar net als jij eet ik dat soort vlees niet meer uit oogpunt van dierenwelzijn en gezondheid.
    1x per maand gun ik mezelf nog gerookte spekblokjes door een gerecht en verder alleen nog kip en rundertartaar (sporadisch). Alles biologisch.
    Het is ook gewoon troep al die worst enzo.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook Hema rookworst vind ik niet meer lekker!

      Ik googlede op Smack en kwam niet bij deze vleessoorten uit, dus heb ik dat maar niet geschreven.
      Voor mij heet het spul luncheon meat, maar ik denk dat dit voor iedereen verschillend is.

      Verwijderen
    2. Smac is de merknaam voor luncheon meat van unox ;)

      Verwijderen
  4. Ik denk inderdaad wel dat dat je smaak kan beïnvloeden. Je ziet het vaak ook als mensen wat minder suiker eten, dan worden suikerbommen ineens ook als veel te zoet ervaren. Die Smac heb ik altijd al gruwelijk gevonden, dus dat je dat nu ook hebt, kan ik me helemaal voorstellen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wij kunnen wel ons best doen vegetarisch/veganistisch te leven maar dan moeten we ook onze honden en katten wegdoen. Dat zijn 100% vleeseters en de meeste vegetariers hebben er wel een of meer in/om het huis.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kan honden perfect vegetarisch voeden, en als de mensen veganistisch zouden eten zou dit al een enorme impact hebben. kijk eens naar https://www.npo.nl/vpro-tegenlicht/18-03-2018/VPWON_1281164.

      Verwijderen
    2. Vlees voor dieren is meest afval vlees. Mensen eten geen pens en botten . Het meeste dierenvoer bevat zoveel troep. BARFE of KVV vind ik het beste en meest natuurlijke. En waarom zou dat niet mogen als veganistische etende. Flauw zo, n opmerking.

      Verwijderen
    3. Ik gaf mijn ho den altijd veganistisch hondenvoer. Prima voer en ze zijn er oud mee geworden
      Marina

      Verwijderen
    4. Je kunt een hond toch geen vlees onthouden. Zo heeft de schepper het nooit bedoeld; z'n darmen zijn te kort om groenvoedsel te verteren. Zielig

      Verwijderen
    5. Je voert je hond toch geen afvalvlees. Foei !

      Verwijderen
    6. Dat zit toch echt in al het vlees voor honden verwerkt. Afval als in wat niet voor menselijke consumptie verwerkt wordt. Zo als hart en pens en ganzennekjes en afsnijdsels van de slacht en zo voort. Niks mis mee voor een carnivoortje. Wat ik erger vindt is dat het supermarkt dierenvlees vol zit met toegevoede suikers en andere troep. Dat lijkt me veel erger.

      Verwijderen
    7. En katten eten al helemaal niet vegetarisch. Ja, een visje af en toe. Slecht voor het meilieu hoor

      Verwijderen
    8. Als iedereen vegetarisch wordt is er ook geen afvalvlees meer voor onze huisdieren. Hoe dan verder ?

      Verwijderen
    9. Er zijn meer honden en katten (carnivoren) in Nederland dan mensen. Een echt probleem dus

      Verwijderen
    10. Je komt niet ver met het argument 'meer honden en katten dan mensen' want de gemiddelde hond en helemaal kat eet héél veel minder dan de gemiddelde mens. Maar afgezien daarvan het ideaal 'minder dierlijke producten gebruiken' hoeft toch niet een alles of niets kwestie te zijn?

      Verwijderen
  6. Ik heb dat met lasagne uit een pakje. Vroeger vond ik dat heerlijk, tegenwoordig eet ik liever gewoon vers gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Corned beef gebruik ik nog steeds erg graag. Dat vind ik ook niet te vergelijken met smac/lunchean worst. En die Hema rookworst ook echt de lekkerste.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Vleesbeleg eet ik al jaren niet meer. Ik was altijd gek op zult, de brabantse versie. Ik was een tijd geleden in brabant en kwam het tegen. Kreeg er ineens enorme trek in, gekocht dus, maar wat viel het tegen. Zo zout, ik weet niet of het vroeger ook zo zout was of dat mijn smaak veranderd is. Ik koop ook nog maar zelden koekjes uit de winkel sinds ik veel minder suiker gebruik, ze zijn zo zoet. Ik bak zelf koekjes waarbij ik dan de helft minder suiker gebruik, vooral bitterkoekjes, heerlijk. Leontine

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Smac, boterhamworst etc, heb het nooit lekker gevonden. Ik ben geen vegetarier , eet een paar keer per week vlees. Van de biologische slager. Je smaak veranderd trouwens als je ouder wordt. Ik ben nu dol op oude kaas, pure chocola en gember. Vroeger hield ik daar echt niet van.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik ben niet opgevoed met vleeswaren maar juist met vegetarische producten, en vind de meeste vleeswaren dus ook niet lekker. Bovendien als je kijkt in de supermarkt is bijna al het broodbeleg van trieste dieren uit de bioindustrie, dat heeft echt een bijsmaakje.

    Blije varkens smaken heel anders dan zielige varkens. Ik eet geen van beiden, maar weet dat wel uit ervaring.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.