donderdag 26 april 2018

Even zeuren over kassameisjes

Sommige lezers klagen erover dat ik zeur.  Als jij een van die lezers bent, klik dan meteen weg, want ik ga lekker even zeuren over kassameisjes bij de Albert Heijn.

Afgelopen zaterdag ging ik boodschappen doen en legde ik mijn bonuskaart, met daaraan gekoppeld een airmiles account, klaar op het plankje bij de kassa. Toen ik wilde betalen, vroeg ik: Heb je mijn bonuskaart wel gescand?  Ja, beweerde het kassameisje vol overtuiging. Ik had haar dit niet zien doen en controleerde buiten mijn bon. Nee dus, een vreemd bonuskaartnummer en geen airmilesnummer op mijn kassabon.
Wat ik hierbij vervelend vond, was dat het meisje niet de waarheid zei. Als ze gezegd had: sorry, ik heb per ongeluk mijn eigen bonuskaart gescand, dan had ik dat veel prettiger gevonden. Volgens mij krijgen kassamedewerkers extra geld voor het sparen op hun bonuskaart, dus volgens mij heeft ze er voordeel van. En dat vind ik wel prima als ze dat doet bij mensen die geen bonuskaart bij zich hebben, maar als ze bij mij zegt dat ze mijn bonuskaart gescand heeft en het is niet zo, nee, dat vind ik niet fijn! Niet dat ik weer de winkel in ging en eiste dat mijn boodschappen opnieuw gescand werden en ik dus wel mijn airmiles kreeg. Zo veel airmiles waren het nu ook weer niet. Absoluut niet de moeite waard om stennis over te schoppen, maar in feite was ik wel benadeeld doordat ik airmiles misliep.

Een paar dagen later kocht ik koopzegels, maar het kassameisje gaf ze niet. Toen ik er naar vroeg, zei ze: waren die er bij dan? Ik had de kassabon al in mijn hand en ik kon laten zien dat ik €1,10 betaald had voor 11 zegels en toen kreeg ik ze alsnog. Ook dat vind ik slordig en niet netjes. Ze had de bedragen van de bon nog voor haar neus en ze had even kunnen checken hoeveel ze aangeslagen had voor deze zegels.

Dat waren mijn kleine ergernissen in de supermarkt deze week.
Erger jij je wel eens in de supermarkt?

53 opmerkingen:

  1. Ik vind het terecht dat je "zeurt", dit gedrag was in jouw nadeel!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo zie je maar weer dat het altijd handig is om je kassabon te vragen, anders had je die zegels waarvoor je betaald had, misschien wel helemaal niet gekregen. Dan had AH 1,10 euro cadeau gekregen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zeuren mag, maar bedenk dat elk mens fouten maakt en dus controle altijd noodzakelijk blijft. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dit was geen fout. Ze had opzettelijk haar eigen bonuskaart gescand.

      Verwijderen
    2. Ik vergeet mijn bonuskaart en airmileskaart heel vaak en dan vraag ik of de caissiere een bonuskaart heeft liggen. Wie weet waren er net een paar mensen zonder kaart langs geweest en heeft ze hem automatisch gebruikt. Ik vind het een beetje ver gaan om te zeggen dat ze het opzettelijk heeft gedaan. Bij sommige AH-filialen mag het niet eens meer. Als je daar je bonuskaart vergeet heb je dikke pech.

      Verwijderen
  4. Bij AH en bij de Jumbo moet je altijd je bonnen controleren. Vooral bij AH hebben ze er een handje van en worden vaak fouten gemaakt. Acties die -kennelijk- niet in de computer doorgevoerd zijn. kortingen die "vergeten" zijn. Bonuskaart niet gebruiken, gedoe met zegels. Ik ben er inmiddels wel aan gewend. groet, Joanne

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik zou t wel melden als je nog weet wie t was. Ze mogen nl geen bonuskaarten scannen die niet vd klant zijn. Dit programma starten ze met n reden en wordt door dergelijke acties teniet gedaan. Het voordeel vh meisje is overigens nihil

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tenzij ze haar eigen bonuskaart gekoppeld heeft aan haar airmiles, dan spaart ze miles voor zichzelf.

      Verwijderen
  6. Heb je dit ook aan de manager gemeld? In feite besteelt zo'n kassameisje de klanten...het mag niet.Als ze er niet door de manager op aangesproken wordt, kan ze haar gang gaan. Bij jou én bij anderen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het is een aanname dat het meisje van de AH haar eigen bonuskaart scant. Er ligt bij elke kassa een bonuskaart van de winkel voor klanten die hun eigen kaart vergeten zijn zodat je toch gebruik kunt maken van de actie. Het meisje had inderdaad beter eerlijk kunnen zeggen dat ze niet jouw kaart maar die van de winkel had gescand maar vergissen is menselijk toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Over een aantal jaren zullen de kassameisjes verdwenen zijn. Er wordt al volop geexperimenteerd met automatisch afrekenen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoe kun je nu je airmiles aan je bonuskaart koppelen terwijl je pint?

      Verwijderen
    2. Je kunt bij ah vragen om dat voor je te doen.Dat kan bij elke kassa worden gedaan.

      Verwijderen
  9. Bij AH en Jumbo koop ik meestal heel weinig en kijk dan mee op de display waar de prijzen staan en de bonus vermeldt wordt. Dat gaat eigenlijk altijd goed en koopzegels doe ik niet. Lidl en Aldi controleer ik wel de bonnen maar eigenlijk ook altijd goed, alleen een enkele keer non-food afgeprijsd foutjes, die check ik dus extra.
    Ik erger me alleen aan de rijen voor de kassa en het getreuzel bij het inpakken van de boodschappen en dan nog eens een rugzakje moeten afdoen, heel diep onderin geld of pinpas moeten zoeken. Je staat in de rij toch te wachten doe het dan in die tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Nee ik erger me niet aan kassapersoneel.Ook niet aan andere klanten.Ik let wel op bij de kassa.Ik vind boodschappen doen leuk.Kijk ook altijd wat anderen kopen,onopvallend hoor :-)!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Als 'kassameisje' bij de AH ( België ) kan ik je zeggen dat het waarschijnlijk niet expres was...
    Je moet aan allerlei normen voldoen, zoals bvb gemiddeld 3 seconden per 'biep' én maximaal zoveel keer de bonuskaart van de winkel gebruiken - er worden overal statistieken van gemaakt, die je om de 13 weken onder je neus krijgt, mét de nodige commentaar. Altijd sneller en meer werk met minder volk, zoals bij zo vele bedrijven...
    Ook is het bij AH zo dat er een 'kassateam' is, met meisjes die in principe enkel kassa doen, soms is het echter zo druk dat er al eens iemand van een ander team komt inspringen, vooral deze mensen laten nogal eens wat steken vallen, omdat ze nu eenmaal niet dagelijks/wekelijks kassawerk doen en er bijgevolg ook minder ervaring mee hebben...
    En ja, mensen die na het zuchten in de rij nog uitgebreid moeten zoeken naar hun bonuskaart en dan liefst ook nog al hun boodschappen gesorteerd en tergend traag in tasjes proppen, zijn ook voor de cassière een doorn in het oog. Niet alleen omdat je dan je 'norm' niet haalt, maar ook omdat de volgende in de rij dan in de eerste plaats'boos' worden op de cassière...

    En verder stoor ik me aan de zin "Volgens mij krijgen kassamedewerkers extra geld voor het sparen op hun bonuskaart, dus volgens mij heeft ze er voordeel van."
    De bonuskaart die ze aan de kassa gebruiken is er eentje die ze moeten scannen in het geval dat de klant de kaart niet bij heeft, zodat ie toch gebruik kan maken van de bonus-promoties uit de folder... da's service, toch ?
    Verder hebben medewerkers in België geen kaart met 'voordelen' omdat wij werken met een systeem van maaltijdcheques, die daar volledig los van staan. Voor zover ik begrepen heb, is er in Nederland wél een voordeelkaart voor het personeel, waarbij ze korting krijgen bij het shoppen in de winkel. Natuurlijk gaat ze deze niet gebruiken voor een klant, want die zoveel procent korting is immers meteen afgetrokken van je kassabon (tenminste, zo werkte het een jaar of 4 geleden, toen onze winkel geopend werd er er Nederlanders ons kwamen opleiden)
    Zo het is een heel verhaal geworden - chapeau als je tot het einde hebt gelezen - maar dit raakte me toch persoonlijk... denk je niet dat wij liever betere service leveren dan sneller te werken ? maar ja, dat is nu eenmaal niet de economische realiteit. Dus als je dan toch bij de manager gaat klagen, kan je misschien meer tijd en respect vragen voor de 'kassameisjes' - DAT zou pas helpen ...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In Nederland wordt een klein percentage van de waarde van boodschappen (10% zo uit het blote hoofd) tegenwoordig terug gestort, niet meer direct verrekend. Met een maximum van ik dacht 300eu per jaar (kan me vergissen in de cijfertjes). Dus in theorie zouden ze 'misbruik' kunnen maken op deze manier. Ware het niet dat er wel op wordt gelet dat ze die pas niet herhaaldelijk heel veel keren op een dag gebruiken. Ik ben het met je eens dat er waarschijnlijk geen 'kwade opzet' was :). En voor wat het waard is vind ik hier in NL het kassapersoneel van de AH verreweg het meest vriendelijk en correct.

      Verwijderen
    2. Fijn dat je de moeite nam om hier de andere kant uit te leggen. Bij AH ligt er een winkel-bonuskaart bij de kassa, om klanten toch te kunnen laten profiteren van aanbiedingen. Ik werk in een winkel met klantenkaart, maar daar zijn aanbiedingen niet gekoppeld aan die kaart. Daarom geen winkel-kaart bij de kassa. En het is strikt verboden om een kaart te scannen die niet van de klant is, als je wordt betrapt wordt je ontslagen. En dat wordt ook echt gedaan, ik heb dit meegemaakt met een aantal collega's. Terwijl we dus wel worden afgerekend op hoeveel % van de klanten een kaart hebben laten scannen! Dus al die mensen die het de moeite niet waard vinden om hun klantenkaart te pakken, denk ook eens aan de medewerk(st)er die jou snel en vriendelijk probeert te helpen, die alle geduld toont als je tussen je 80 winkelpasjes nou net die ene kaart niet kunt vinden (misschien handig om die op te zoeken voordat je bij de kassa aansluit?!)
      Waarschijnlijk is er geen sprake geweest van kwade opzet, en je had ook even bij de balie e.e.a. kunnen laten corrigeren. En als je de manager aanspreekt, doe dat ook eens een keer als je heel tevreden bent over hoe je bent geholpen, dat is voor het winkelpersoneel echt een leuke opsteker!

      Verwijderen
    3. Als bedrijf gewoon de korting geven en niet met al die belachelijke pasjes werken zou al veel schelen in tijd en gedoe bij de kassa.
      Maar ja, dan is het niet meer te controleren wat iedereen zoal in combinatie koopt over de langere termijn.
      Zonder pasje is er veel meer privacy en dat willen de bedrijven niet meer. Ze willen alles maar gratis van ons weten. Mijn gegevens zijn geld waard, geef dat dan ook direct aan mij en wees daar eerlijk over.
      Ik ga niet eens zoeken naar een pasje, want ik heb ze dus ook bewust niet. Laat ik korting liggen, nou nee, want de sporadische keer dat er eens iets is dat ik gebruik in de aanbieding is scheelt me hooguit een paar euro per jaar. Dat heb ik er graag voor over.

      Verwijderen
  12. Ja lange wachttijd bij de Jumbo en als je hebt afgerekend staat de andere klant al te hijgen in je nek zo van opschieten mijn boodschappen wil ik inpakken.
    Bij de Jumbo ben je klant als je nog niet hebt afgerekend en na het afrekenen moet je heel snel zijn anders lopen de boodschappen doorelkaar van de klant achter je!
    En ze worden door het oortje in hun oor erg afgeleid als je iets aan ze vraagt.
    Bij de AH heb ik geen klachten, ze zijn vriendelijk behulpzaam....wel duurder maar zo heeft elke winkel zo ze voor en nadelen.
    En de bon vraag ik altijd en bij een fout kan ik gelijk naar de counter toe.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha met bonuskaart zijn ze zeker niet duurder. Ze hebben de beste aanbiedingen. En ook de basic producten zijn nagenoeg even duur als bij anderen, alleen wel lekkerder!!

      Verwijderen
    2. Ik heb dan weer totaal geen problemen bij de Jumbo.
      Je kunt de verschillende supermarkten niet vergelijken gebaseerd op verschillende ervaringen. Wat voor de een prettig is zal een ander als vervelend ervaren en andersom. Ans

      Verwijderen
    3. Zo hebben ze bij de Lidl voordelig graszaad.

      Verwijderen
  13. Wat grappig. Dat doen ze bij onze Jumbo ook zo. Klanten die dringen en met het beurtbalkje de boodschappen voor hun bij elkaar duwen. Maak ze soms boos door op te merken dat dat een vraag kan zijn bij het inburgeringsexamen .Hoe zo,n ding heet :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou, bij ons in de Action duwen ze vaak de winkelwagentjes tegen je hielen tot ze haast hebben.

      Verwijderen
    2. Ik heb eens in een tuincentrum waar ik met een lief klein cactusjes in m,n handen stond en de rest met enorme vol geladen karren gevraagd aan een vrouw die echt tegen m,n kuiten stond te rammen .Ik geef mensen voor me altijd dik de ruimte. Van wat voor rare sexuele perversie ze hield. En dat ik er niet op gewonden van werd .Kwaad dat ze werd ;-)

      Verwijderen
    3. Ha, ha, die is goed.

      Verwijderen
    4. Nee toch...enorme volgeladen karren...zulke mensen kunnen gewoon niet deugen. Dan jij, met je lieve kleine cactusje en je snedige opmerking..tsjonge heel flink hoor !

      Verwijderen
  14. Dit zou ik ook echt niet kunnen waarderen en om eerlijk te zijn vind ik het zelfs een beetje stelen. Als ik geen kaart bij me heb en ze scannen hun eigen kaart: prima. Dan kan ik alsnog gebruik maken van de bonuskaarten. Maar zegels niet geven of stiekem niet mijn kaart scannen, maar die van zichzelf; dat vind ik echt niet kunnen.

    Ik dacht trouwens altijd dat dat soort dingen voor kassamedewerkers uit den boze waren, dat je dan een kaart van het bedrijf mag scannen, maar dat je nooit zelf zegels mag pakken of eigen voordeel mag hebben van dingen die je verkoopt.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Kom in de AH vaak vakkenvulpersoneel die met 3 of 4 15/16 jarigen een winkelpad blokkeren. Erg irritant.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. 80% van de kassameisjes hier in A'dam-West heeft een hoofddoek om. Zo langzamerhand begin ik dat irritant te vinden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb niet anders mee gemaakt daar dan dat die meisjes heel netjes en beleefd en voorkomend en beschaafd zijn in tegen stelling tot de met piercings volgehangen ,vies en grauw er uit ziende met kauwgomklappende. bijvoorbeeld .

      Verwijderen
    2. Ja precies. Die hoofddoekjes stralen netheid uit.

      Verwijderen
    3. Zolang ik netjes geholpen word en het personeel goed nederlands spreekt boeit het mij totaal niet of iemand wel of niet een hoofddoekje draagt of piercings heeft. Ans

      Verwijderen
    4. Nee maakt mij ook niet uit. We moeten gewoon wennen aan het feit dat NL multiculti is. Vooral in de grote steden (Rotterdam 138 nationaliteiten).

      Verwijderen
    5. Ook hier hele aardige en vriendelijke meisjes met hoofddoekjes. Voor mij totaal geen probleem. De kassameisjes doen voor het allergrootste deel (99,999%) hun uiterste best. Ik ben blij dat ze er zitten, ik vind zelfscannen een crime, want als je pech hebt moet toch alles lang een kassa. Logisch want er moet wel controle zijn. Dus ga ik veel liever langs een kassa. En even wachten, nou gewoon even rust nemen en je niet druk maken over dingen die je niet kunt veranderen.

      Verwijderen
  17. Prima dat je zeurt. Misschien was het gewoon een fout van de meisje, het kan ook. Ik ben helemaal gestopt met het gezeur van de bonuskart /airmiles. Ik vind dat het altijd veel stress veroorzaakt en aan het eind de besparing is niet de moeite waard.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Airmiles zijn zinloos. Bij Ryanair of Easyjet boek je een retour Rome voor minder dan 100 euro.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja vliegen is supergoedkoop geworden. Wij gaan 2 of 3 keer per jaar met een 'prijsvechter'. Mooi hoor, retourtje NS naar groningen is duurder dan retourtje Londen met Easyjet.

      Verwijderen
    2. Ik gebruik de airmiles om in te wisselen voor korting op boodschappen. Je levert er bijv. 1000 in voor 5 euro korting :)... Werkt super :)!

      Verwijderen
    3. Ja, daar gebruik ik de airmiles ook voor. Ik heb nog nooit met airmiles gevlogen. Vroeger kochten we in de airmiles-winkel hier in Groningen ook speelgoed voor airmiles.

      Verwijderen
    4. Ik spaar airmiles tbv de Stichting Aap

      Verwijderen
  19. Ik heb geen enkele moeite met 'zeuren'. Als we zo af en toe ook even mogen 'terugzeuren' :).

    Ik denk namelijk dat die zegeltjes gewoon een eerlijke vergissing was, iedereen kan zich een keer vergissen en ze heeft het meteen keurig opgelost.
    Wat betreft de bonuskaart zie mijn reactie op de reactie van Inge.

    Ik kan soms best een lichte ergernis voelen als kassa- of servicemedewerkers in mijn beleving 'slordig' zijn. Maar dat schuif ik altijd weer bijna meteen terzijde. Bijna iedereen probeert zijn werk gewoon goed en correct te doen en mijn dagen zijn veel beter als ik mijn eigen perfectionisme niet teveel op mensen om me heen projecteer.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik heb eens gehad dat ik alleen contant geld bij me had en er een prijsje verkeerd stond aangegeven. Het gevolg was dat ik voor 15 cent te veel aan boodschappen had. Die moest ik per se betalen. Ik zei dat ik dat niet kon en dat ik dan het product dat duurder bleek niet hoefde te hebben. Het antwoord van het kassameisje was dat dat niet kon en ik gewoon die 15 cent moest betalen. Ik zei dat ik die simpelweg niet had en dus een product niet kon betalen. Zij zei dat ik het toch moest betalen. Etc. Uiteindelijk heeft iemand uit de rij me 15 cent gegeven.

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Elke AHwinkel is anders, voor die van mij in Hurdegaryp alleen maar lof.
    Vriendelijk, aardig en behulpzaam. Vooral door de week , het vaste personeel. De andere AH winkels in mijn regio kunnen niet aan deze winkel tippen

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Waar ik me aan stoor is dat de kassamedewerkers onderling hele gesprekken voeren als ik voor hun neus sta! Het gebeurde zelfs eens terwijl ze met hun ruggen naar elkaar zaten en toch het gesprek voerden over wat ze het weekend gingen doen en met wie, intussen mijn boodschappen scannend en gezicht naar mij. Toen ik er wat van zei was het stil, maar ik kreeg geen " prettige dag" meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Bij de AH winkel hier vooral positieve ervaringen. Met mijn chronische vermoeidheid en schouderklachten kan ik niet altijd heel snel mijn boodschappen van de band halen. Als ik dit aangeef, wordt hier heel attent op gereageerd. En er is een cassieren die af en toe vraagt hoe het met me gaat. Vandaag had ik een zelfgemaakte katoenen groentetas gevuld met peren. Ik vertelde de cassiere dat ik deze gemaakt heb om minder plastic te hoeven gebruiken. Ook hier werd positief op gereageerd.
    Ik heb mindere ervaringen in de Aldi. Daar gaat de band met een grote snelheid en wordt niet altijd even vriendelijk gereageerd. Bij Lidl wisselt het wie er aan de kassa zit. Daar vaker ongeinteresseerde types die met een collega achter hen aan het praten is of domweg chagerijnig of kort is.
    VeggieMo

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ik was vorige week bij een L.idl ergens in het land waar het kassameisje enorm zat af te geven op een collega. Geen idee tegen wie ze het had: de meneer voor me? De collega aan de kassa achter haar? Tegen zichzelf? In ieder geval vind ik het niet kunnen, zo onprofessioneel. En kassameisjes die onderling doorpraten terwijl ik aan de beurt ben, spreek ik daar gewoon op aan. "Wil je je aandacht even op mij richten?" Andersom vind ik het ook asociaal als klanten met hun telefoon bezig zijn als ze geholpen worden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met dat laatste ben ik het helemaal eens! Klanten die niet het fatsoen hebben hun (telefoon)gesprek even te onderbreken alsof ik geen mens maar een computer ben. En dan een soort knik omhoog met hun hoofd, wat betekent: wat moet ik betalen? Ik vertel ze dan beleefd wat het totaalbedrag is, maar dan net iets harder dan dat ik normaal praat. Daarmee "verstoor" ik hun gesprek, en mensen reageren dan vaak ook nog geïrriteerd, want ik stoor ze! Respect gaat 2 kanten op, het is jammer als je als kassamedewerkster over 1 kam wordt geschoren met collega's die hun werk niet goed/vriendelijk/beleefd doen. Ik doe het met veel plezier, en gelukkig zijn de meeste klanten heel aardig!

      Verwijderen
  25. Zuinigaan, leuk dat je nu je profielfoto op je blog hebt staan.
    Je lijkt op mijn Friese beppe :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn voorouders komen voor zover ik het kan nagaan allemaal uit Friesland.
      Misschien zijn we wel familie ;-)

      Verwijderen
  26. Zeur gerust over kassa meisjes, doe ik ook geregeld haha of de bon klopt niet, of te weinig geld terug etc maar dat van een andere bonus kaart is me nog nooit opgevallen..

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.