woensdag 9 mei 2018

Die medicijnen kosten bijna niets!

Voor mijn astmaklachten ben ik onder controle bij de praktijkverpleegkundige van de huisarts. Zij bespreekt en behandelt mij samen met mijn huisarts voor de astma en diabetes. Laatst was er weer een astma gesprek. Ik bracht ter sprake dat ik dit jaar flink last had van hooikoorts. Voor medicijnen via de apotheek kwam ik niet in aanmerking, ik kon wel Cetirizine kopen bij de Lidl of Aldi. Volgens haar kost kost het bijna niets en het helpt goed. Het was zelfs zo dat ze het middel met klem aanraadde, anders zou mijn astma erger worden. Dan denk ik: hoe kan dat? Is dat wel zo, dat als ik last heb van hooikoorts en ik doe daar niets aan, dat mijn astma dan verergert?  Als puber had ik ook flink last van hooikoorts, maar dat ging na verloop van tijd helemaal over en bleef weg tot mijn 25e.

Ik heb eerder Cetirizine uitgeprobeerd en had niet het idee dat het hielp.
Toch maar weer proberen? Bij Lidl en Aldi hebben ze deze pillen niet meer en bij de meeste drogisten ook niet. Ik ben uiteindelijk uitgekomen op Loratadine, ook tegen hooikoorts. Het helpt een klein beetje, ik heb minder last van schrijnende ogen en ik hoef niet meer te niezen, maar echt hooikoortsvrij ben ik beslist niet.
De prijs is €8,99 voor 28 tabletjes. Ze zijn dus 32 cent per dag. Persoonlijk vind ik dat niet bijna niets en superveel helpen doet het niet. Als je dat vergelijkt met paracetamol à 2 cent per tablet, dan heb je het over een heel andere prijs.
En dan vraag ik me af, als het zo goed voor mijn astma is om hooikoortsmedicatie te slikken, waarom dan niet op recept?  Of is dat een rare gedachte?

34 opmerkingen:

  1. Ik zou willen zeggen: maak een afspraak met je huisarts, en leg deze vragen aan hem of haar voor.

    Een praktijkverpleegkundige heeft natuurlijk bepaalde kennis en ervaringen, maar de huisarts is uiteindelijk degene die er meer van weet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal mee eens ik woon in spanje en 1 doosje loratadine 20 st.kost hier 3.11 dus niet veel maar het doet ook niet veel behalve dat ik er moe van word ik heb vorige week ceterizine gebruikt en dat koste 5 .90 en deed hetzelfde.... Ik vind het heel moeilijk en zeker omdat er zoveel soorten zijn en het doet allemaal een beetje

      Verwijderen
    2. Je kunt hier idd vermoeid van raken maar dat gaat bij langdurig gebruik weer weg.

      Verwijderen
  2. Ik heb deze week nog gewoon ceterizine gekocht bij de Lidl.
    En waarom zou je niet in aanmerking komen voor medicijnen bijde huisarts? Dat is onzin.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb van dr vogel oogdruppels en pilletjes. Niet perse goedkoop maar t helpt wel!

    D.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. We worden gepiepeld !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Vragen om deloratadine, wordt wel vergoed en bijna hetzelfde.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je kan die medicijnen op recept krijgen. Als je de eerste keer met een recept van de huisarts in de apotheek bent, betaal je extra kosten,en de kosten voor het medicijn gaan van je eigen risico af. Sommige pillen kosten in de apotheek 30 euro per doosje (wat je dus zelf betaalt via je eigen risico).
    Als je je eigen risico niet jaarlijks opmaakt, kan het dus voordeliger zijn het in de drogist of Lidl te kopen.
    Je astma kan inderdaad erger worden, als je iets anders in je lijf onder de leden hebt waar je lijf energie in moet steken om te genezen. De last die hooikoorts geeft wordt nog wel eens onderschat door mensen.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Voor 30 tabletten loratadine betaal ik slechts 3,90 euro.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Er zijn vele soorten hooikoortsen die bestreden worden met verschillende medicijnen. Ondanks dat loratadine en Cetirizine beide hooikoortsmedicijn zijn hoef je r niet hetzelfde op te reageren. Ik denk dat ze cetrizine heeft aangeraden afgaande op de tijd dat je hooikoorts begint. Anders kan ze nooit met zekerheid zeggen wat werkt. Het hoeft dus ook niet dat je nu dezelfde hooikoorts hebt als vroeger.
    Als je nu begint zijn het vaak pollen meen ik. Eerder ih jaar zijn het bomen. Kijk eens op de hooikoortswijzer online
    En medicijnen voor hooikoorts kan iedereen krijgen via de huisarts. Zeker als je astma hebt want hooikoorts benauwd ook. Dus raar verhaal. Even de huisarts bellen. Zoals hierboven gezegd ze zijn wel duurder dan bij etos of kruidvat. Als die al helpen zou ik die nemen....

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik kocht vorige week nog Cetirizine bij Lidl 7 tabletjes voorbij€1,49. Helpt wel, heb nu geel loopneus meer.
    Verder viel het mij op dat de Paracetamol daar zoveel duurder is geworden, €0,79 ipv €0,29 Thuis zag ik dat er nu coffeine bijin zit. Volgende keer toch maar weer naar het Kruidvat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lidl verkoopt zowel paracetamol met coffeine als zonder. Met coffeine was altijd al 79 cent en zonder 29 of 39 cent!

      Verwijderen
    2. In Belgie koopt lidl in elk geval geen paracetemol of andere medicatie die zonder voorschrift verkrijgbaar is....

      Verwijderen
  10. huisarts proberen. heft het iets te maken met de lichamelijke stressreactie die de hooikoorts kan veroorzaken? het lichaam staat op scherp...?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Goedemorgen, ook ik heb astma en krijg hiervoor seretide, voor de hooikoorts krijg ik ebastine op recept, dit kan samen gebruikt worden
    groet, Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Bij de apotheek kan het zelfs goedkoper zijn. Ik heb op loopafstand 3 apotheken, bij de duurste betaal ik € 7,99 voor 30 tabletten ceterizine, bij de apotheek een wijk verderop betaal ik € 5,95 voor 30 tabletten. Bij de derde apotheek geven ze aan de balie standaard een doosje voor € 7,75 mee, maar toen ik aangaf dan de volgende dag wel een wijk verderop te gaan, bleken er in een lade ook doosjes van € 5,45 te liggen. Het prijsverschil hangt af van de fabrikant waar de apotheek inkoopt.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat mij helpt tegen hooikoorts is een dagcrème, uierzalf op de neusvleugels, lippenbalsem op de lippen en eventueel een lekker plakkerige mascara op de wimpers. Allemaal om de pollen op te vangen voordat ze in je luchtwegen belanden. Een paar keer per dag afvegen en nieuw opbrengen.

    Siebrie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Als je erg last van pollen hebt, helpt het ook om je was niet buiten te drogen, zeker je beddengoed niet.Ook je douchen,haren uitspoelen voor je gaat slapen helpt, en een zonnebril op buiten. Dat zijn zeg maar de handige leefregels die je kwaliteit van leven kunnen verbeteren.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Soms wil honing van een imker in de buurt helpen.
    Klinkt vreemd maar als je voor het hooikoorts seizoen begint met lepeltjes honing, wil het nog wel eens helpen....en anders is het gewoon lekker😆.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Klopt, lokale honing wil nog weleens helpen. En Zuinigaan, heb je ooit geprobeerd om geen zuivel te gebruiken? Dat werkt nl bij veel mensen allergieën in de hand.

      Verwijderen
  16. Een paar druppeltjes jochtor helpen bij mij wel eens.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Waarom vraag je niet gewoon advies in de apotheek? Daar kun je ook cetirizine of loratadine kopen, maar kunnen ze je ook meer vertellen over het effect op de hooikoorts. En over vergelijkbare middelen die wel op recept verkrijgbaar zijn. Overigens zijn die receptgeneesmiddelen wel duurder, als je je eigen risico niet vol hebt kun je het beter zelf kopen. Bij mij in de apotheek kosten ze 5,95 voor 30 stuks.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. effect van hooikoorts op astma bedoelde ik in de vorige reactie, staat er een beetje suf nu, sorry!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Omdat het een zelfzorgmiddel is en je die zelf moet betalen. Cetirizine kan ik alleen bij de apotheek kopen, ik zie het nooit meer bij een drogist.
    loesje

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Heel verhaal getypt, is het weg ☹️ Mijn boodschap vraag huisarts om een ander geneesmiddel, heb ik ook gedaan en dat helpt wel. Olga

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Ik gebruik Aerius (desloratidine) op recept. Als je het chronisch gebruikt wordt het wel vergoed door veel verzekeraars.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Tja de farmaceutische industrie is helemaal doorgeslagen met patenten en dergelijke, maar vaak helpen alternatieven geneeswijzen ook. Tevens kan je er ook aan denken om eenmalig een hulpmiddel
    hulpmiddel tegen hooikoorst aan te schaffen zoals een luchtzuiveraar of je hebt ook zon apparaatje wat je in je neus kan stoppen wat helpt. Heeft mijn broer en die heeft er baat bij + het zijn eenmalige kosten.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Cetirizine is tegenwoordig bij online drogisterijen / apothekers goedkoop verkrijgbaar voor ca € 15,00 voor een 100 stuks verpakking. Sommigen worden moe/suf van dit middel, dus eerst proberen of het voor jouw goed werkt (zonder veel bijwerkingen) voordat je zo'n grootverpakking aanschaft.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op zich is dat een mooie prijs. Ik heb ooit een aantal kleine doosjes gebruikt en ik merk nauwelijks effect. Dit jaar heb ik weinig last, maar mocht ik weer eens een seizoen flink hooikoorts hebben, dan ga ik online kopen.

      Verwijderen
  24. Heb dit jaar voor het eerst voor mijn zoon de hooikoortstabletten van de lidl gekocht en ze helpen goed. Maar ze zij de helaas al weken niet meer te krijgen heb als alternatief ceterizine bij het kruitvat gekocht maar helpt helaas niet.Heeft iemand een doosje vd lidl voor mijn zoon?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Online inderdaad zoals hierboven staat 100 voor iets meer dan 15 euro, met verzendkosten (ophalen bij afhaalpunt) 19,88 Dat is nog geen 2 cent per dag.
      https://www.24pharma.nl/search/?order=relevance&dir=desc&q=Ceterizine

      Verwijderen
  25. Wilde voor het eerst hooikoortstabletten bij de lidl kopen, blijken ze uit assortiment te zijn gehaald.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Heb net bij parfum/drogisterij die grenze in Winschoten een verpaking cetirizine 30 stuks voor 2,99 gehaald en loratadine 30 stuks voor 2,99. Dus per dag 10 cent.

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Via buitenlandse websites kun je kopen:
    Kirkland Allergy Aller-Tec 10mg (Cetrizine) 365 Tablets
    Bij Biovea ongeveer €35 is ook via ebay vekrijgbaar voor veel minder

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.