zondag 22 juli 2018

Droogte = minder vaak douchen?

Ik heb ergens de grap gelezen dat ze in België in de zwembaden de helft van de banen sluiten. Daarmee bezuinigen ze op water 😂
Maar genoeg gegrapt, want de droogte is een serieuze zaak voor de natuur,  boeren, akkerbouwers en anderen die afhankelijk zijn van water.
In veel gebieden komt zo langzamerhand de watervoorziening in gevaar.
Het is al heel lang zó droog!
Hoe kun je besparen op water?

- gebruik in de toilet de water bespaarknop. Door een toilet met spaarknop te gebruiken kun je 45 tot 60 procent water uitsparen. Per persoon en per jaar is dat maar liefst 5.000 liter! Het scheelt dus heel veel drinkwater om een spaarknop te gebruiken.

- douche minder vaak en gebruik in plaats van een douchebeurt van 10 minuten een washandje. Een waterbesparende douche verbruikt 6,9 liter per minuut, een gewone douche 8,7. Dus reken maar uit wat je bespaart. Bij wassen met een washandje gebruik je hooguit 4 liter water. Toen ik een kind was en ik ging spelen bij vriendinnetjes, kwam ik in huizen waar de douche gebruikt werd als berghok. Die mensen douchten zich dus nooit, want de douche was bezet met spullen. Waren die vriendinnetjes dan heel vies? Ik heb er niets van gemerkt! 
Wij hadden tot mijn 8e jaar thuis helemaal geen douche en mijn broertje en ik kwamen in de tobbe. Eerst het ene kind en dan het andere kind. Hoeveel water ging er in een tobbe?  Ik denk ongeveer 25 liter. Dat was dus een aantal keren per week 12,5 liter water per persoon.  
Ik ga niet meer in de tobbe, maar beperk het douchen wel. Ik vind een washandje met koud water prima met dit weer! 
 
- tuin - sproei niet, maar geef in de late avond planten in potten en verdorstende planten water met een gieter.  Ik begiet om de dag mijn hortensia's, anders waren ze al lang doodgegaan.

Beperk jij je waterverbruik? .

34 opmerkingen:

  1. Deze dagen valt me op dat ouderen in de supermarkt vaak een penetrante zweetlucht om zich heen hebben. Ik denk dat ze niet zo vaak douchen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het klopt dat sommige bejaarden een geurtje hebben dat deels van hun lichaam en deels van hun kleren die ze veel te lang blijven dragen, komt. Niet elke bejaarde heeft een douche, vaak kunnen ze niet meer zelfstandig in en uit de badkuip en niet iedereen kan zich nog zelfstandig volledig wassen : kunnen niet meer aan hun voeten, kunnen niet aan hun rug, haar wassen is niet makkelijk,....
      Ok, ze kunnen beroep doen op allerhande diensten om zich te laten helpen om zichzelf te wassen maar voor een bejaarde is die stap vaak nogal groot en proberen ze zolang mogelijk om zelf hun plan te trekken. Niet elke bejaarde heeft een dochter of zoon die hen regelmatig wil wassen of helpen bij het wassen.
      Niet te vlug een oordeel klaar hebben, anoniem van 8.18 u

      Verwijderen
    2. Het was alleen maar een constatering van een feit. De conclusie dat men niet zo vaak doucht is inderdaad enigszins voorbarig. Oprechte excuses.

      Verwijderen
    3. Er was de laatste jaren een programma op tv, de naam ben ik even vergeten, waar met 100 mensen allemaal onderzoekjes werd gedaan. Een constatering was dat het in huizen van oude mensen altijd anders ruikt dan in andere huizen. Toen werden drie groepen mensen gevormd van verschillende leeftijden. Ze moeste klere dragen die zonder zeep waren gewassen en mochten zichzelf alleen wassen of douchen zonder zeep. Een aantal mensen moest nu geblinddoekt bij elke leeftijdsgroep ruiken en raden tot welke leeftijdsgroep de mensen behoorden. De oude mensen werden er altijd uitgehaald. Conclusie: je kunt je als oudere wassen of douchen dat de vellen er bijhangen, je maskeert je lichaamsgeur niet. Deze mensen hebben een eigen geur. Ze ruiken oud. Geartsje

      Verwijderen
    4. Verrassende conclusie.

      Verwijderen
  2. Ik vind douchen erg prettig. Proef al het zout maar eens op je bovenlip.
    Heel smerig vind ik mensen die 'ruiken' naar zweet.
    Stap onder de douche, zet deze zo koud mogelijk dat nog prettig is.
    Me nat maken, douche uit zetten. Dan haren wassen en mezelf. Hierna afspoelen. Amper gebruik maken van de douche maar wel fris
    Ook iedere dag schone kleren aan. Dat ontbreekt ook nogal eens zo te ruiken.
    Bij veel t shirt en gebruik even de shirts op de hand want de wasmachine half leeg draaien is zonde van water en energie gebruik.
    Tuin niet met waterleiding water maar er achter ligt een brede sloot. Afgelopen week begonnen met de tuin water te geven. Dit haal ik met een gieter uit de brede sloot die achter bij de tuin aansluit.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik douche één keer per week. De andere dagen was ik me 's morgens en 's avonds aan de lavabo.Ben ik omdat ik me maar één keer per week douche vuil en vies zoals aanhangers van het veelvuldig douchen vaak beweren ? Neen, zeker niet. Ik denk dat, als je je aan de lavabo met een washandje wast, je zelfs meer overal op je lichaam gewreven hebt of bij het douchen (meeste mensen gebruiken bij het douchen zelfs geen washandje).
    Waarom douche ik me maar één keer per week en verkies ik om me aan de lavabo te wassen ? Gewoon om ik me het werk ontzie om na elke douche alle glazen wanden van de inloopdouche met een trekkertje af te nemen daarna met een microvezeldoekje de glazen wanden, de faïencetegels en de kranen af te drogen. Als hier gedoucht wordt, zijn er ook altijd spatten op de badkamervloer dus die moet ik dan ook weer opdweilen.
    Het douchen zelf gaat vlugger of me wassen aan de lavabo maar als ik al de tijd nodig om de boel terug netjes te maken erbij tel, duurt douchen veel langer of wassen aan de lavabo.
    Als ik douche, vang ik het douchewater op in ons 35 jaar oude kinderbadje en dat water gebruik ik dan nadien om het toilet mee door te gieten.
    Elke keer ik me aan de lavabo was, zet ik een klein bassintje in de lavabo en doe daar het water in. Dat waswater gebruik ik dan achteraf ook om het toilet door te spoelen. Gierig ? Neen maar ik spring zeer bewust om met water en energie (ook mijn energie)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik douche me 1x in de twee weken. Gebruik dan wel veel zeep om lichaamsgeurtjes te maskeren.

      Verwijderen
    2. Ik douche me nooit ;) heb ik nu gewonnen? :D

      Verwijderen
    3. Ik spoel me regelmatig af.

      Verwijderen
  4. Met n washandje kom ik overal. Het washandje maak ik 1x in de twee dagen schoon. Zo gebruik ik bijna geen water.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik pak wel iedere keer als ik mij met een washandje was, een schoon washandje. Washandjes genoeg en ze nemen weinig ruimte in de wasmachine.

      Verwijderen
    2. Dan zou ik geen wit washandje gebruiken

      Verwijderen
    3. Waarom niet? Witte washandjes kunnen mooi bij de witte was die ik regelmatig op 60 graden was!

      Verwijderen
    4. Wat een vreemde reactie, anoniem 9.45. Wil je dat uitleggen? Mijn witte washandjes blijven mooi wit omdat ik witte was altijd op 60 graden was en daar mag ook gekleurde wasechte textiel bij, washandjes, keukenhand- en theedoeken e.d. Wisten jullie dat het beter is om "gekleurde witte was" op 60 graden te wassen dan op 40 graden? Bij 60 gr blijven eventuele verfstoffen in het water zweven en slaan niet neer op ander textiel. Kijk wel eerst op de label of er 60 gr. staat aangegeven.

      Verwijderen
  5. Ik douche me met dit weer toch echt dagelijks, vaak wel twee keer. Niet goed voor je huid en niet goed voor het waterverbruik, maar ik sta er geloof ik in totaal nog geen 3 minuten per dag onder. Ieder zijn eigen keus, maar ik knap er echt van op en het is niet zo dat ik onnodig veel liters water wegspoel met deze korte douches.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. In warme droge landen staat er vaak een teiltje in de gootsteen, water wat is gebruikt om iets om te spoelen, fruit / groenten te wassen gaat daarna de tuin in. Mijn keuken is ook aan de tuinkant en dus gooi ik mijn afspoelwater (zonder sop natuurlijk) bij mijn kruiden en planten.

    Gisteren kocht ik een bosje bloemen en zag dat het meisje van de winkel een emmer water leeg gooide in het putje van de stoep.. voor de winkel staat een grote kastanje boom met gele bladeren.. bij het afrekenen vroeg ik aan haar, waarom ze het water van de bloemen emmers niet bij de boom gooien, want die staat droog.. De stomverbaasde blik van het meisje.. dat verbaasde mij nou weer.. we gooien het altijd in het putje was het antwoord.. nooit over nagedacht dus.. Bieke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Soms doe je dingen zo automatische dat je andere mogelijkheden gewoon niet meer ziet. :) Hopelijke gaat ze het nu wel doen.

      Verwijderen
    2. In de put gooien is overigens ook niet gek met deze droogte.
      Onze gemeente heeft laatst een bericht geplaatst dat door de aanhoudende droogte de putten kunnen gaan stinken.
      Is dit het geval kun je het oplossen door er 2 emmers water in te gooien, dit mag ook water uit de sloot zijn.
      Maar als dit meisje er niet bij heeft nagedacht en het altijd in de put gooit, kan ze het inderdaad beter een paar keer bij de boom gooien :)

      Verwijderen
  7. Waterschaarste of niet.......ik douche altijd maar 1 keer per week! Ik krijg jeuk van stromend water op mijn huid en daarom vind ik het wassen bij de wasbak veel prettiger.
    In deze tijd probeer ik nog zuiniger met water om te gaan dan gewoonlijk. Wij hebben een grondwaterpomp maar die gebruiken we alleen voor de moestuin en de fruitbomen niet voor het gras en siertuin.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik douche elke dag kort.Was dan ook mijn haar. Met een washandje kan het ook, maar die gebruik ik maar af en toe. Je hoeft echt niet veel zeep te gebruiken en van douchegels e.d. krijg ik een droge huid. Bodylotion indien nodig, bij dit warme weer is talkpoeder ook prettig. Wat deo en klaar. Ben al wat ouder maar kan me niet voorstellen dat ik een 'oud luchtje' om me heen heb hangen.
    Voor de tuin kan ik grondwater gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik denk dat als je je als oudere goed wast en deo gebruikt je echt niet naar oudere hoeft te ruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar het is wel zo dat je je eigen lichaamslucht niet ruikt. Anderen kunnen dit wel !

      Verwijderen
  10. Krijg al rillingen als ik terugdenk aan vroeger thuis; een hele rij keiharde washandjes, die 1 x per week gewassen werden. Oh en down under 'hoefde' niet gewassen te worden, gewoon je gezicht en vooruit, onder je armen en klaar. We mochten 1 x per week onder de douche. Ook als puber. Oh gruwel en ja..wassen met een stinkwashand is niet bevorderlijk voor een schoon en fris gevoel.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik herinner me nog goed bij mijn eerste dochter, dat de kraamverzorgster het babybad-water in het toilet gooide (vond ik al onzin omdat ik dit persoonlijk zou gebruiken om het toulet mee door te spoelen), en daarna óók nog eens het toilet doorspoelde! Echt, ik weet nog hoe perplex ik stond te kijken. Wat een verspilling. Dit heeft m.i niks meer met hygiëne te maken maar gewoon met gewoontes waarvan we ons niet meer bewust zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik douche nooit thuis, woon dicht bij zee, even insoppen , duik nemen en ik ben schoon, onderbroek uitspoelen , ook weer gratis gewassen,

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Minder douchen ? als ik zo om me heen mensen ruik die misselijk makende lijfgeuren denk ik ga in vredesnaam eens onder de douche,wel kort natuurlijk want dat doe wij wel hier .En dingen die ik hier lees ,twee dagen hetzelfde washandje kom op zeg ! We sproeien de tuin nu niet maar geven alleen de planten die het echt nodig hebben een gieter water .De stopknop van het toilet word gebruikt en het koude water in de douche voor dat het warm is vangen we op voor de plantjes .Zelfs het restje water uit de Senseo is voor de plantjes

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Het is al genoemd maar sinds deze droogte heb ik continue een teiltje paraat bij de gootsteen. Bij handen wassen, koffiekan omspoelen, groente wassen etc. vang ik t water op. Dat gaat naar de tuin. Ook kookvocht vang ik op en laat ik afkoelen. Mijn toilet is oud en heeft geen waterbesparende knop. Dus spoel ik pas door na 2 plasjes. Als ik bezoek heb ben ik zo vriendelijk wel meteen door te spoelen;-) In de tuin een regenton, is nu leeg maar zelfs een klein buitje vult m al weer flink. En ja, kort douchen. Altijd een uitdaging voor mij want ik vind t zo lekker...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Heb gemerkt dat ik idd veel meer afkoel van de washand methode: lekker met koud water aflappen, en niet ondertussen al afdrogen, maar het water op de huid laten.
    Pas als ik helemaal klaar ben, luchtig afdrogen (niet boenen, gaat je bloed weer stromen). Heerlijk.

    Douchen alleen na het zeer intensieve sporten (want dan staat het zweet tot tussen de haren op mijn hoofd) en gelijk lekker haren wassen.

    Overigens is lichaamsgeur vaak veel meer een "gen" ding dan een "niet wassen" ding. Net als knoflook geur. De een heeft veel meer aanleg om naar knoflook te ruiken dan de ander. Bij mij bijvoorbeeld, ruiken mensen het niet, zijn verbaasd als ik aangeef knoflook gegeten te hebben. Dat is gewoon boffen, en heeft niets met hygiene te maken (hoewel ik uiteraard wel mijn gebit verzorg, en misschien helpt het ook dat ik veel drink?).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat een lichaamsgeur een kwestie gen is zou misschien kunnen al geloof ik dat niet ,maar als ik vieze vette haren en smerige kleding zie denk ik niet dat het om een Gen gaat!

      Verwijderen
  16. Knoflookgeur kun je grotendeels vermijden door de knoflook door midden te snijden en het groene sprietje te verwijderen. Heb je wel de knoflook smaak maar de volgende dag niet of veel minder de knoflookgeur uit de mond

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.