vrijdag 6 juli 2018

Vegetarische vrijdag - mijn eigen verhaal over vegetarisme en vlees eten

Ik was als kind altijd dol op vlees. We aten thuis dagelijks vlees: gehaktballen, runderlappen, zelden kip en nog minder vis. Vis was er nooit bij de warme maaltijd, maar als hapje tussendoor: haring, gerookte paling, hom, kuit, gebakken zoetwatervis die mijn opa gevangen en klaargemaakt had.

Op een dag besloot mijn broer vegetariër te worden en daar is hij ook nooit weer van afgestapt. Hij hield heel veel van dieren en weigerde vanaf dat hij een jaar of zes was om dieren op te eten.
Vanaf dat moment at mijn moeder met mijn broer mee en mijn vader en ik bleven vlees eten. Ik hield niet zo van dieren en was voor de meeste dieren bang, behalve voor de kat, maar verder vond ik dieren niet leuk.

Dit ging zo door totdat ik in Groningen op kamers ging wonen. Ik had korte tijd een vriendje dat vegetarisch at, daarnaast had ik weinig geld en geen koelkast. Ik heb in die tijd erg weinig vlees gegeten.
Toen kreeg ik een andere vriend, die wel vlees at. Wij gingen samenwonen en wij aten voornamelijk blik- en pakvoer. Blikken bruine bonen, witte bonen, blikken groenten, blikken sperziebonen, blikken wortelen, blikken cornedbeef, blikken boterhamworst, rookworst, pakjes aardappelpuree, pakken vla en krentjebrij etc. Zeer weinig vers, weinig variatie en beslist niet heel gezond. Nu was het wel zo, dat we er erg weinig snackten, geen snoep en geen chips of zo.

Dat duurde ongeveer een jaar en toen was mijn vriend iemand tegengekomen die hem volledig overtuigde van de macrobiotiek. Dit is een veganistisch dieet met vooral veel granen, peulvruchten, sojaproducten, wat groenten, een beetje fruit en producten als zeewier, sesamzaad en dergelijke. Hij was er helemaal van overtuigd dat alleen dit dieet gezond zou zijn. Ik moest meedoen want anders zou ik allerlei enge ziektes krijgen. Dat had best gekund met al dat blik- en pakjesvoer, en ik dacht dat hij wel een punt had. Dat was begin 1975. Later werd bekend dat het macrobiotische dieet voor tekorten zorgde, zeker bij kinderen. Maar goed, ik was geen kind meer, en was jarenlang veganistisch, alleen bij uitstapjes met familie en vrienden hielden wij ons niet aan het macrobiotische regime.
Op vakantie daarentegen zoveel mogelijk wel. We namen van alles mee in de auto om maar veganistisch te kunnen eten. Ik herinner mij zuurkoolstappot met gierst in plaats van aardappelen en zonder vlees of spekjes. Ook herinner ik mij boekweit met ui en paardenbloemblad. Ook hier vleesloos.

De relatie liep helaas niet goed, we groeiden uit elkaar. Hij nam een andere vriendin en ik kwam de vader van mijn kinderen tegen en we kregen een relatie. Mijn nieuwe man kwam uit een slagersfamilie - zijn vader en zijn opa waren slager geweest, zijn oom was slager en een aantal neven waren slager.
Langzaam aan ging ik weer wat vlees eten, in het begin aten we nog overwegend vegetarisch, maar vanaf het moment dat er kinderen kwamen aten we overwegend vlees: kip en rundvlees.
Mijn dochters werden groter en werden zich bewuster van wat het eigenlijk betekende om vlees te eten. Daarnaast hield mijn jongste dochter niet echt van vlees, ze vond het gewoon niet lekker.
Oudste vond het uit morele overwegingen beter om vegetarisch te eten, maar ze vond het wel erg lekker. Dus aten we bij periodes wel vlees en dan weer vegetarisch.

Uiteindelijk aten we vrij vaak vegetarisch, zeker toen ik mijn jongste alleen in huis had. Ze hield er echt niet van. Toen ze in 2008 voor studie naar Wageningen vertrok, kreeg ze vrienden die uitsluitend vegetarisch aten.

Toen was ik alleenstaand, en toen at ik ook tenminste 4 dagen per week geen vlees of vis of kip.
Dat heb ik vrij lang gedaan, totdat mijn oudste en haar man ruim een jaar geleden besloten dat ze helemaal geen vlees meer wilden eten. Jongste en haar man deden dat meestal al, hoewel niet streng vegetarisch. Als hen elders iets met vlees voorzet werd, vonden ze dat geen probleem.
Niet lang nadat mijn oudste en haar partner  vegetariër werden, besloten ze veganist te worden en dat werd het andere stel ook. Vooral de man van mijn oudste dochter is heel strikt veganist, die wil echt niets meer met vlees, vis, zuivel, kip, ei, honing of wat dan ook. De rest is wat minder streng in de leer en wil nog wel eens iets niet veganistisch eten. Wel vegetarisch, dat dan weer wel. Van mijn andere schoonzoon weet ik dat overigens niet helemaal zeker. Ik weet wel dat hij tegenwoordig op zijn werk voor vegetarisch broodbeleg en vegetarische hapjes kiest.

Mijn (schoon)kinderen hebben mij flink beïnvloed. Ik eet nu op ongeveer 5 van de 7 dagen volledig veganistisch, voor de rest vegetarisch met een beetje vis. Ik heb al in maanden geen rundvlees, geen varkensvlees,  geen ei, geen kip en geen melk meer gehad. Wel kaas en vis.
Hoewel, dat van die melk is niet helemaal waar, op mijn werk drink ik automatenkoffie met melk, maar daar blijft het dan ook bij.

58 opmerkingen:

  1. Een goed verhaal, ook herkenbaar in de zin dat ik ook van vleeseter naar helemaal vegetariër gegaan ben, dan weer jaren af en toe vis erbij naar helemaal veganist en nu ben ik vegetariër. Ik ben ook niet helemaal standvastig dus maar doe mijn best. Ik zou best helemaal veganist willen zijn maar ik weet dat ik dat op den duur niet ga redden. Het zij zo.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ineke, waarom zou je dat niet redden? Veganisme is enorm aan het groeien. Er zijn de laatste jaren en zelfs maanden heel veel kookboeken/blogs/facebookgroepen etc. etc. bij gekomen, dus misschien is een nieuwe poging wel succesvol!

      https://www.vivalasvegas.nl/viva-las-vegas-wordt-proveg-nederland/
      https://www.veganisme.org/
      https://veganwiki.nl/a/Hoofdpagina
      https://gewoonvegan.nl/
      http://www.lisasteltenpool.nl/
      https://lisagoesvegan.com/
      http://www.degroenemeisjes.nl/

      Verwijderen
    2. Omdat ik het anderhalf jaar gedaan hebt en me lichamelijk niet goed eronder voelde. Het had niets met doorzettingvermogen te maken want dat bezit ik in hoge mate. ;)
      Ik at heel gezond en gebalanceerd maar was niet in orde. Ik heb naar mijn lichaam geluisterd en ben weer vegetarische gaan eten, ik ben daar erg van opgeknapt. Ik eet nu heel matig kaas en eieren.

      Verwijderen
    3. Heb je het voedingstechnisch dan wel goed aangepakt? Alles goed vervangen en supplementen genomen? Ik heb een heleboel veganisten om me heen en die voelen zich allemaal helemaal prima.

      Verwijderen
    4. Ik ken een veganist, die eet wel eieren. Het gaat redelijk goed met hem.

      Verwijderen
    5. @anoniem 13:17 heb je mijn reactie wel gelezen? Ik geloof niet dat het verder uit ga leggen. ;)

      @anoniem 13:29 dat is dus geen veganist. :D

      Verwijderen
    6. Ja, ik heb je reactie wel gelezen. Maar wat de een gezond en gebalanceerd vindt, vindt de ander niet. Er zijn ook mensen die beweren dat je geen supplementen nodig hebt als je goed veganistisch eet. Er zijn mensen die vinden dat je geen brood hoeft te eten en dan geen jodium gaan slikken. Wat jij met 'gezond en gebalanceerd' bedoelt, laat te raden over. Ik hoop dat je vlees en zuivel hebt vervangen door veel peulvruchten (kikkererwten en sojabonen vooral), granen en noten en daarnaast veel groente, zuivelvervangers, vleesvervangers en een supplement voor B12.
      Er zitten geen voedingsstoffen in melk en eieren die je niet uit andere voedingsmiddelen en/of supplementen kunt halen, dus je problemen zijn niet logisch.
      Maar goed, je gaat het niet verder uitleggen, dus ik verwacht geen reactie.

      Verwijderen
  2. Maar dan ook de huisdieren veganistisch !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hou is nu eens op anderen telkens de maat te nemen die niet zo streng in de leer zijn. En dat is natuurlijk ook al een foute uitdruking. Het kan prima .Zelf bijna vegan en het dier vlees. Een echte vegan is tegen alle explotatie van dieren.Op het platteland hebben kerken nog erg veel grondbezit wat verpacht word aan boeren.Een belangrijkste inkomsten bron. Dus koeien zorgen voor het instand houden .

      Verwijderen
    2. Wat bedoel je nou eigenlijk goedjeBlom ?

      Verwijderen
    3. Dat snap ik dan weer niet.Fanatiek vegan zijn en een konijn hebben in een hokje op een flat.Of een kat die nooit buiten komt of een hond die alleen p&p rondjes uit krijgt en het grootste deel van de dag alleen moet zijn.
      Of een paard waar bijna niks mee gebeurt.Ik zag ze zoveel op de facebook pagina van de PvdD. Fanatiek schreeuwen maar dan wel trotse foto,s.Rijdend op een huurpaard in Mexico of somewhere of zelfs op een olifant. Voor mij een reden om m,n lidmaatschap op te zegen. Daar wil ik niet bij horen.Dit is wat je met telkens zo lopen bleren bereikt dat het mensen afstoot. En er minder voor dieren wordt bereikt. Die het slechter blijven hebben.Dus gaat het dan alleen maar om je eigen wrakke ideologie.

      Verwijderen
    4. Wat ik bedoel is dat als zuinig aan een min of meer verandwoording aflegt er gelijk geroepen word dat de poes ook geen vlees meer mag.En ik probeer te laten zien hoe ver dierenexplotatie doorwerkt in deze maatschappij.Ik ben me bewust dat ik ook anderen de maat nemen. Kan alleen niet tegen hypocriet geschreeuw. Al die lui met knuffelhondjes van doorgefokte rassen met platte bekjes waardoor ze moeilijk adem kunnen halen of platte koppies waar te weinig ruimte voor hersentjes is.Wat altijd koppijn betekent. En maar roepen over onrecht tegen dieren op de faceboek pagina van de PvdD. Dan taai ik af. Heb net voor de verkiezingen m,n lidmaatschap opgezegt.

      Verwijderen
    5. Wat bedoel je nou Goudsjebloemen? Dat je de ideologie van PvdD-aanhangers je jou van je eigen ideologie af laat brengen? Welk lidmaatschap heb je opgezegd? Ik hoop toch niet dat van de PvdD?
      https://www.partijvoordedieren.nl/standpunt/fokken-van-rasdieren

      Verwijderen
    6. Ja dat van de PvdD. Dit bedoel ik dus. Met links strooien heeft geen zin. Denk je nu echt dat ik alleen op reacties af gegaan ben en niet zou weten wat de standpunten zijn en wat de inzet en resultaten geweest zijn van de PvdD. Nauwlijks op dat gebied. Een hoop herrie haalt mij echt niet van mijn overtuigingen af.Elke dag een keer of tig,tijdens het uitlaten van kampioen rasfokhond rustig uitleggen hoe en dat het wel verantwoord kan daar hoop ik meer mee te bereiken.:-)

      Verwijderen
    7. Goed punt GoudjeBloem. Veel hypocrisie onder dierenbezitters. Alleen alles wat aaibaar is kan zielig zijn.

      Verwijderen
    8. Goudsjeblommen, je mag wel eens wat aan je communicatievaardigheden doen. Wat bedoel je dus? Waar verwijs je naar met 'dit?'
      Hoe verwacht je dat de PvdD resultaten haalt dan? Ze hebben 5 van de 150 zetels in de tweede kamer. Hoe krijg je iets er door als het 5 tegen 145 is?
      Ik snap dat rashonden je aan je hart gaan, maar is het niet logisch dat de PvdD meer inzet op massamoord op varkens, koeien, kippen etc.? Op de vernietiging van de aarde door klimaatverandering en vervuiling etc.?
      Waarom begin je niet een organisatie tegen het fokken van rashonden en steun je tegelijkertijd de PvdD die het met je eens is?

      Verwijderen
    9. Daar kon ik op wachten. Heb heel erg m,n best gedaan om deze zinnen uit m,n tablet te persen met een dyslectisch en neurologisch wat beperkt brein. En Nederlands is niet eens mijn moedertaal.Iemand op andere zwaktes dan in argumenten was bij de Griekse filosofen in dialoogen al notdone.

      Verwijderen
    10. Op zwaktes proberen te pakken.Als je jaren vegan geleefd hebt. En dan ook geen leer en dropjes en peppermuntjes .Dan gaat het je echt niet alleen om zielige ,ook niet,rashonden. Dat lijkt mij duidelijk genoeg. Hoe zo gebrekkige comunicatie. Van wie ?

      Verwijderen
    11. Met dus bedoelde ik dat jij kennelijk er van uit gaat dat ik een niet wel over besluit genomen heb. En jij mij daar op moet wijzen.

      Verwijderen
    12. En nergens schrijf ik dat ik tegen het fokken van rashonden ben.Integen deel als dat goed gebeurt zijn ze gezonder dan/als kruisingen waar maar mee gekloot wordt. Begrijpend schrijven is niet mijn sterkste kant. Begrijpend lezen die van jou niet.

      Verwijderen
    13. Ik heb me inderdaad niet helemaal goed uitgedrukt. Ik bedoel het fokken van de verkeerde soort rashonden. Ik heb ook geschreven dat de PvdD het met je eens is, dus daaruit kun je opmaken wat ik bedoelde.
      Ik pak je niet op je zwaktes, ik ga juist in op de inhoud van je argumenten. Mijn kritiek daarop is dat je die niet duidelijk overbrengt.
      Ik snap nog steeds niet dat iemand bij wie dierenleed haar zo aan het hart gaat, haar lidmaatschap van de PvdD opzegt. Je hebt absoluut niet duidelijk gemaakt wat ze nu verkeerd doen. Ze strijden keihard voor een einde aan de bio-industrie. Als je ze daar niet in wilt steunen, maak je alleen maar een beslissing tegen je eigen belangen in.

      Verwijderen
    14. Het is onzin om huisdieren die in aanleg planten niet goed kunnen verteren veganistische voeding voor te schotelen. Daar kan hun spijsverteringssysteem niet tegen. Je kunt hooguit als veganist besluiten om, als je huidige huisdier dood is, geen nieuw vleesetend huisdier meer in huis te nemen.

      Verwijderen
    15. @anoniem.Dan zal ik nog maar een poging doen. De PvdD heeft ook de slogan stemmen met mes en vork.Oftewel eigen verantwoordelijkheid nemen. Stemmen is een vorm van afgedragen verantwoordelijkheid.Ik heb respect voor iedereen die dat in wat voor vorm dan ook doet. Zoals voor zuinig aan.Met dit blog.Of voor degene hier onder die het hele dier eten. Of voor mensen die op ganzen jagen en het vlees aan de voedsel bank geven.Ik ben het met je eens dat dan de bioindustrie rustig door kan gaan.Daar moet draagvlak voor zijn om dat aan te pakken.Als mensen benadert worden op een manier zoals jij dat doet stoot dat juist af.Mij stoten de profiel foto,s van schreeuwende vegans met verfrommelde paarden ,honden,konijnen af.Ze lieten zien dat ze geen verstand hadden van dieren.

      Verwijderen
    16. Voor de duidelijkheid: de reacties van 8:29 en 8:54 zijn iemand anders dan de anoniem van daarna (ik dus). Misschien moet ik niet meer anoniem reageren.
      Ik geef mijn katten vlees en eet zelf veganistisch.
      En ik vind paardrijden en honden en konijnen niet 100% perfect verzorgen iets heel anders dan gebruik maken van de bio-industrie. Er zijn gradaties van dieren gebruiken. Ik heb het ook niet zo op paardrijden en konijnen in kleine hokjes en al helemaal niet op doorgefokte rashonden, maar ik kan me best voorstellen dat er mensen zijn die de grens acceptabel/onacceptabel ergens anders trekken. En die neem ik niet de maat.

      Lydia

      Verwijderen
    17. @Goudsjeblommen en geboen: Voor zover ik het kan zien, is de partij voor de dieren het in alle opzichten met je eens. Waarom zou je dan geen lid zijn van de partij? Omdat er een paar dieren dood knuffelende mutsen ook lid zijn? Zij zijn de partij toch niet? Anna

      Verwijderen
    18. Wat er gebeurde;Vlak voor de verkiezingen was dat boerinnen die hun best doen.Verantwoorde weidegang,zieke kalfjes wel verzorgen het natuurlijk gelijk opviel als er eentje amper normaal op een paard kon zitten en aan een bit zat te trekken b.v. het op hun facebookpagina,s met andere boerinnen gebruikt werd om de Pvd D niet meer serieus te hoeven nemen.Er riep zelfs zo,n muts hun op om koeien aan de pil te doen zodat ze niet hoefden te ruimen i.v.m. de quata. Dan snap ik dat je bescheurt.

      Verwijderen
    19. @ Anna .Je hebt gelijk. Daarom reageer ik ook zo heftig.).Was een overweging om lid te blijven .Op klompen en met hooi vork er in is ook een optie ;-)

      Verwijderen
  3. Vlees eten is slecht voor het milieu maar WK voetbal nog veel slegter. Al die 100.000 den supporters die van over de hele wereld naar rusland worden gevlogen. Al die stadions die voor n paar wedstrijden zijn gebouwd. Al die miljarden TV's die elektriciteit staan te slurpen. Wat een gigantische CO2 footprint voor zo'n eenvoudig spelletje. Maar ja t volk wil spelen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bekijk allen eens de documentaire "cowspiracy". Ik was er behoorlijk van onder de indruk.

      Verwijderen
  4. Ik merk dat ik in de winter altijd meer behoefte heb aan vlees dan in de zomer. Zo met dit weer staat het me gewoonweg tegen. In de winter voel ik me slap als ik eet zoals ik nu in de zomer doe. In de afgelopen jaren is de trend thuis wel geworden: minder vlees voor allen. De andere gezinsleden nemen inmiddels ook kleinere stukjes en dringen er bij mij niet meer op aan. Wanneer we dan een heel lekker stukje vlees hebben, is het dubbel feestelijk. Op dit moment eet ik wekelijks 1 of 2 keer vlees of vis, en aanzienlijk minder kaas. Ik noem me geen flexitarier want heb een hekel aan dat woord dat voor mij dubbel niks betekent. Over het algemeen voel ik me beter met minder dierlijke vetten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind je schrijfsels altijd boeiend Zuinigaan, ook die over hoe je staat ten opzichte van wel/geen vlees. Maar de anonieme reacties doen me besluiten je van mijn leeslijst te halen. Een normaal gesprek is door de activistische en/of aanvallende toon niet mogelijk.

    Groet,Greet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is je hoofd in het zand steken. Struisvogel beleid

      Verwijderen
    2. GoudjeBloem is toch niet anoniem ?
      Groet
      Jan

      Verwijderen
    3. Er is een heel groot verschil tussen helemaal geen zin hebben in kretenstrooiers en bewust bezig zijn om dierenleed wat te verminderen door mensen bewust te maken met kennis te delen. Dit maakt toch duidelijk dat mensen afhaken. Wat maakt nu dat je het recht hebt om je zo aanvallend op :-)te stellen. En oneliners mag smijten. Inhoudelijk wordt hier genoeg gedisccuseerd over wat een huisdier zou moeten en kunnen eten.

      Verwijderen
    4. Of welk huisdier wij zouden mogen eten. Konijn, cavia, kip ? Alle zeer smakelijk mits goed bereid

      Verwijderen
    5. Of mogen jagen. Of vertelen hoe er vroeger met hond op zielige zeehondjes gejaagd werd. Terwijl ze zelf loodskippen kluiven.

      Verwijderen
  6. Beste Greet,
    Dat vind ik zielig voor zuinig aan, zei kan er toch immers niets aan doen, dat mensen zo raar reageren, kunt u dan niet gewoon de reacties niet lezen, maar haar stukjes wel?
    Goed bedoelde tip hoor x

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Of alleen op vrijdag niet lezen -;) Jou nuchtere reacties horen er ook bij hoor :-)

      Verwijderen
  7. Wow, eet een veganist ook geen honing ? Dat wist ik niet.
    Groet
    Eef

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Diehard veganisten niet, in de praktijk vaak wel. Of honing 'goed' of 'slecht' is, is een beetje onduidelijk. Verder zijn er heel veel verschillende soorten veganisme.
      http://www.aandachtigeblog.nl/de-ene-veganist-is-de-andere-niet/

      Verwijderen
    2. Dank voor de uitleg. Vraag me wel af wat er fout kan zijn aan honing eten.
      Je zou zeggen hoe meer imkers hoe meer bijen en dat draagt bij aan de instandhouding van de soort. Waarschijnlijk te simpel gedacht.
      Groet
      Eef

      Verwijderen
    3. Als je alleen honing van een hobby imker of een botanische tuin zou kopen heb je wel een beetje gelijk.
      Maar commerciële honingproducenten 'ruimen' de volkeren vaak (niet altijd) zodra ze de honing 'oogsten' zodat ze het volk niet de hele winter suikerwater hoeven te voeren (da's nl hartstikke duur :P). De volkeren die ze niet ruimen die krijgen dus suikerwater ter vervanging van de honing die ze eigenlijk voor de winter hadden opgeslagen en die wij nu 'stelen', je kunt je misschien voorstellen dat suikerwater tov honing nogal wat essentiele voedingstoffen mist. Er zijn zelfs aanwijzingen dat dit een factor is in de massale bijensterfte omdat ze de antibiotische werking van de honing moeten missen.

      Verwijderen
  8. Wat een storm aan reacties :)

    Ik vind het een leuk verhaal, en op een grappige manier herkenbaar. Mijn zusje studeerde biologie in Groningen, deed haar promotie in Wageningen en werd zo'n beetje onder invloed van de mensen met wie ze optrok vegetarisch. Omdat ze een vrij ernstige koemelkallergie heeft was ze meteen effectief min of meer veganist. Door de jaren heen heeft ze mijn moeder (van oudsher een echte liefhebber van rood vlees en vis, hoe rouwer hoe beter) en mij (vrij gemakzuchtige alleseter) zo'n beetje meegekregen. Niet door iets te 'prediken' maar het wordt vrij gewoon om over maaltijden zonder vlees te praten als een van de mensen in je directe familie vegetarisch is en wij zijn heel natuurlijk ook steeds meer vegetarisch gaan koken. Op een dag had ik al bijna een jaar geen vlees of vis meer klaargemaakt zonder daar ooit bij stil te staan. We zijn overigens allemaal heel erg flexibel en makkelijk hierin. Mijn zusje en ik zeggen gekscherend tegen elkaar dat we uit principe juist niet vegetarisch/veganistisch zijn maar gewoon de meeste dagen alleen maar plantjes eten. Zo ervaar ik het ook, ik maak keuzes als ik boodschappen doe, die keuzes omvatten hoofdzakelijk plantaardige voeding. Verder hoef ik mijn buurvrouw of mijn schoonouders niet in te lichten over de misstanden in slachthuizen, of cowspiracy onder de neus te duwen en dergelijken. Hoogstens af en toe een heerlijke veganistische appeltaart die het generaties oude familierecept in alles overtreft ;).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel fijn dat je het zo doet. Ik zou alleen graag hebben dat mensen cowspiracy bekijken zodat ze niet als het te laat is moeten zeggen we hebben het niet geweten. Nu we zuinig moeten zijn met water wordt er niets gezegd over minderen met vlees, terwijl er voor een stukje vlees enorm veel water nodig is. Ik zou ook graag positief zijn, maar daar redden we het niet mee. Ik vind het zo spijtig dat men de mensen in het ongewisse laat en deze documentaire niet uitzend.

      Verwijderen
    2. Ik ben ontzettend blij dat ik mensen ken die wel ingelicht hebben over misstanden en slachthuizen en cowspiracy onder de aandacht hebben gebracht. Anders zou ik nu nog steeds elke dag vlees en kaas en alles eten. En heel veel mensen om mij heen ook. Met die zachte aanpak schiet het echt niet op.
      Verder dring ik ook aan niemand iets op. Ik zeg mensen dat ik ervoor gekozen heb om 100% plantaardig te gaan eten. Dan vragen ze waarom en vertel ik ze over de filmpjes en informatie die mij hiervoor hebben laten kiezen. Vervolgens is eigenlijk altijd de uitwerking dat zij ook dichter naar het veganisme toe gaan. Met alleen maar 'lekker' eten maken, bereik je in mijn ervaring niks. Behalve dat mensen niet meer bij je willen eten.

      Verwijderen
  9. Als oud-voedingsleer lerares lees ik dit allemaal met aandacht. En een ieder moet het voor zichzelf weten hoe men eet. Maarrrr, vegetarisch of veganistisch eten is niet alleen maar vlees weglaten. Men dient zich te verdiepen in de leer van aminozuren ( onderdelen van eiwitten) om volwaardige eiwitten binnen te krijgen. bijv peulvruchten combineren met granen, oftewel zoals vroeger erwtensoep met roggebrood.Verder de hemoglobine, waar zit veel "ijzer" in waar combineer ik het mee voor een goede opname in het lichaam? Enz enz. En dan nog B12 extra nemen. Ik hoor nog al eens van Hb en B12 problemen in mijn omgeving. Succes iedereen en eet vooral ook lekker maar nooit teveel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Kijk op de vegan wiki, lees de Vegarevolutie en je bent klaar. Als je je een beetje in vegan kringen op internet begeeft, zie je overal wat je moet eten in plaats van vlees en zuivel en dat je op bepaalde voedingsstoffen moet letten en B12 moet supplementeren.
      Als vleeseter krijg je dan weer veel te weinig vezels en snel te veel verzadigde vetten binnen.
      Verder wil ik nog kwijt dat wij veganisten ineens van iedereen heel er op moeten letten of we wel alles binnen krijgen en de vleeseter veelal met rust gelaten wordt. Door het veganisme ben ik me gaan verdiepen in voedingsstoffen en ik weet zeker dat de meeste vleeseters om me heen veel meer kans op tekorten hebben dan ik. Ze hebben het idee dat ze 'gewoon' eten en dus geen tekorten kunnen krijgen, maar eten lang niet genoeg voedzame dingen en veel te veel lege calorieën.

      Verwijderen
    2. Ik heb in verschillende bronnen gelezen dat het idee van eiwitten combineren binnen een maaltijd achterhaald is, dat je gewoon moet zorgen dat je ze beide regelmatig binnenkrijgt en niet per se tegelijkertijd.
      Maar eet gewoon regelmatig een volkoren boterham (granen) met pindakaas (peulvruchten) en bij het avondeten tofu (volwaardig eiwit), dan weet je zeker dat het goed komt.
      Info van de Amerikaanse Hartstichting:
      https://www.heart.org/HEARTORG/HealthyLiving/HealthyEating/Vegetarian-Diets_UCM_306032_Article.jsp?appName=MobileApp

      Verwijderen
    3. Ja, internet is een grote hulp en "gewone" eters moeten net zo goed opletten. Neem bijvoorbeeld selenium, dat zit in Europa weinig in de grond en dus ook weinig in bijv. de granen die hier groeien. Ik volg zelf de orthomoleculaire geneeskunde een beetje en neem extra vitamine/mineralen.

      Verwijderen
  10. Wat me stoort bij vleeseters, ben er zelf ook een grage eetster van, is dat ze niet het hele dier willen eten, alleen de mooiste stukken en hun neus optrekken voor bv orgaanvlees.

    Mijn oma was ook zo'n lekkere visbakster, bij de lunch ook zo aak kuitjes, gebakken paling en spieringkjes. Die dingen zijn nu niet meer te betalen en waren toen volksvoedsel.

    Heeft dus niets met vegatarisch te maken maar het moest me even van het hart.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zou haggis een keer proberen !

      https://nl.wikipedia.org/wiki/Haggis

      Verwijderen
    2. Ja ook goede verwerking van het hele beest.

      Verwijderen
    3. Nou, je mag mij van het hele dier geven, zwezerik is lekker maar ook hoofdkaas/zure zult en ooit in mijn opleiding gebakken hersenen gemaakt. Ik koop vlees bij de "Buitengewone varkens" , ( ook rundvlees) dieren hebben een goed leven gehad, worden niet in grote slachthuizen geslacht.

      Verwijderen
  11. Inderdaad, niet te veel.
    Schrok van de term 'morbide obesitas' afgelopen week in het nieuws. Hoe kan het zover komen dat mensen zich dood eten.

    Mvg
    Kees

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Je bent dus geen vegetariër (als je wel vis eet) en ook geen veganist (als je wel kaas eet). Noem jezelf een flexitariër.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik krijg de kriebels van die hokjes. Flexitarier, hoe komt men erop. Er komen vast nog wel weer afscheidingsbewegingen (zoals in de ger. kerk). Militante vegans die meer recht van spreken denken te hebben dan mensen met een ander eetpatroon, ik kom ze geregeld tegen.Word er zo moe van. Kan het een beetje vriendelijker ?

      Verwijderen
    2. Bedoel je mij? Ik dacht dat uit bovenstaand verhaal wel duidelijk werd dat ik op heel veel dagen vegetarisch of veganistisch eet, of dat bijna doe. Ik noem mijzelf geen vegetariër of veganist, maar ik eet geen vlees, een beetje vis en een heel klein beetje zuivel.

      Verwijderen
  13. Pfff als ik dit lees.. Ben ik zo blij dat ik geen veganist meer ben. Al dat elkaar veroordelen, de passieve (en binnen de beweging soms hele echte) agressie; ook naar andere vegans. Vreselijk. Ik associeer me niet meer met die mensen.

    Betekent niet dat ik opeens bergen vlees wegwerk, maar die beweging heeft voor mij echt afgedaan. Als ik al die reacties hier ook lees. Fundamentalistischer dan menig geloof.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.