vrijdag 5 oktober 2018

Stoptober

Als ik nog zou roken, dan zou ik in oktober juist niet stoppen met roken, vanwege de ergernis om het rare woord Stoptober. Dat woord Stoptober, wat een vreselijk lelijk woord vind ik dat!
Alsof je door zo'n woord verleid moet worden om te stoppen!

In mijn omgeving hoor ik van geen enkele roker dat ze nu in deze maand gaan stoppen omdat oktober de stopmaand zou zijn. De meeste mensen in mijn omgeving roken helemaal niet overigens, een paar wel en die hebben geen boodschap aan Stoptober.

Ik rook sinds begin 1973 niet meer, dus stoppen kan ik niet meer, want dat deed ik al bijna 46 jaar geleden. Dat Stoptober een foeilelijk woord is, neemt niet weg dat het een goed idee is om te stoppen. Dat hoeft niet in oktober, dan kan in iedere willekeurige maand.
Iedereen weet dat roken heel slecht is voor je gezondheid en dat je grote kans loopt om er kanker en/of hart- en vaatziekten van te krijgen.
Daar hoef ik het hier niet over te hebben, want dat weet iedereen.

Waar ik het wel over wil hebben is hoeveel geld je uitspaart met niet roken. Het scheelt je gewoon enorm veel geld! Geld dat je kunt besteden aan leuke dingen!
Daarnaast word je fitter, krijg je meer energie en ruik je een stuk frisser, want je stinkt meer naar rook.

Dus is mijn advies, stop zo snel je kunt en je houdt geld over voor de bioscoop, leuke boeken, mooie nieuwe schoenen, een leuke tas of een lekkere warme winterjas!

33 opmerkingen:

  1. Ik ben op 1 april 1985 gestopt na 18 jaar veel roken de laatste jaren meer dan 50 per dag. Was de afhankelijkheid en de stank zo zat, dat was mijn motivatie. Cold turkey gedaan en het was zwaar, ik mocht van mezelf weer beginnen als ik 60 werd, dat hield me op de been. Over de 60 ben ik nu alweer 8 jaar en natuurlijk niet meer begonnen.
    Vandaag naar mijn zus die nog wel rookt, ze zit nu in rustiger vaarwater en hoop haar weer eens te motiveren om te stoppn

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoor net dat ze over 2 weken een afspraak heeft om te stoppen. Helemaal blij ben ik ermee

      Verwijderen
  2. Het is zo verschillend, de ernst van de verslaving. Ik zie mensen,die in één keer stopten. Een kettingrookster na een zwaar hartinfarct. Maar mijn man zit weer buiten aan de sigaar. De zoveelste poging lukte niet. Hij veroordeelt zichzelf,ik niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zeg altijd tegen mijn man als jou wat overkomt heb je mij er ook mee
      Als je het overleeft moet ik jou verzorgen heb jij daar wel eens aan gedacht
      Toen ik dat tegen hem zei schrok hij er wel van
      Ik rook gelukkig al 20 jaar niet meer
      En ik vind het nu zo stinken

      Verwijderen
  3. Ik ben ook niet zo'n fan van die zogenaamd grappige samentrekkingen van woorden. Maar ik vind het wel mooi als zoiets als stoptober mensen kan helpen om van de sigaretten af te komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Belachelijk gedoe dat Stoptober ! Zelf ben ik in 1994 gestopt op een Vrijdagavond rond 10 uur alles weggegooid en nooit meer gerookt .Van 30/40 sigaretten per dag naar niets zonder problemen .Inmiddels willen we niet meer dat er in huis gerookt word ,toch vind ik het lekker ruiken als iemand een nieuwe sigaret opsteekt ,zo bizar .Onze dochter rookt erg veel en is gemiddeld zo'n 70 euro per week kwijt aan sigaretten pff

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het maakt me niet uit hoe deze maand genoemd wordt.......Zolang er mensen gemotiveerd raken om met roken te stoppen is iedere naam goed!
    De reactie dat voor jou de naam een reden zou zijn om niet te stoppen met roken in die maand vind ik “een beetje dom”

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Roken moet mogen. Voortijdig overlijden zorgt ervoor dat de ziektekostenpremies omlaag gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet niet of dit klopt, want rokers gaan gemiddeld eerder dood, maar ze maken in de laatste jaren voor hun dood vaak wel een ernstige ziekteperiode door die veel geld kost. Denk aan operaties van tumoren, bestralingen, chemokuren, opnames na een hartaanval.
      Het is eerder zo dat de pensioenfondsen er wel bij varen, die hoeven minder uit te keren en het is ook goed voor onze AOW-kas.

      Verwijderen
    2. Het lijkt me eerder dat de ziektekostenpremies erdoor omhoog gaan eigenlijk. Rokers hebben minder gezonde jaren waarin ze betalen maar weinig tot niets kosten en een even lang/erg of zelfs langer/erger en dus even duur of duurder ziekbed.
      Voor pensioen en AOW is het inderdaad zeer gunstig! Maar ik zou het daar persoonlijk niet voor doen, haha! En roken mag, natuurlijk mag het. Ik begrijp niet zo goed waarom iedereen altijd zeurt over het 'mogen'. Niemand dwingt je om te stoppen hoor. Er zijn gewoon ontzettend veel goede redenen om te stoppen en die mogen best genoemd worden.

      Verwijderen
  7. Eigenlijk moeten rokers n fors hogere ziekenkostenbijdrage leveren. Nu betalen de gezonde burgers voor het ongezonde gedrag. Niet zo sociaal ..roken

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het klinkt allemaal heel mooi
    Maar wat als je zelf niet rookt en je partner wel dan maak je ons slachtoffer
    Omdat er meer ziekenfonds dan betaalt moet worden
    Want hier is maar 1 salaris en dan wordt degene die niet rookt gestraft
    Een roker die met 14 jaar is begonnen die stopt niet meer
    Ook niet voor zijn gezondheid
    Ik heb dat allemaal geprobeerd maar dat werkt niet

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mag ik het even met je oneens zijn .Ik ben begonnen toen ik 13 was omdat mijn beide ouders rookten en mijn oudere broer ook .Ik heb ruim 30 jaar gerookt en echt heel veel en ik ben wel gestopt en ja zonder probleem dus het kan echt wel maar je moet het echt zelf willen !!

      Verwijderen
    2. Je hebt volkomen gelijk Elisabeth
      Als je het wilt moet het lukken maar manlief heeft aangegeven niet
      te willen stoppen en ik kan moeilijk bij hem weggaan omdat hij niet wil stoppen

      Verwijderen
    3. Ja dan houd het op als je man niet wil stoppen kun jij niets doen .Het is en blijft gewoon moeilijk en bij hem weggaan omdat hij blijft roken is natuurlijk niet de bedoeling .Moeilijk hoor !

      Verwijderen
    4. Ook ik ben het totaal met je oneens. Ik begon ook op mijn 14E te roken en na een aantal mislukte pogingen ben ik op mijn 50E (nu bijna 19 jaar geleden) definitief gestopt met roken. Voor mij was het niet zo gemakkelijk maar het is een kwestie van willen en doorzetten!

      Verwijderen
  9. Ik ben het helemaal eens met de de huidige anti-rooktendens. Maar ik ben wel een forse rookster. Helaas. Ik wil me nergens achter verschuilen, maar ik heb een psychiatrische aandoening en daarmee ook veel stress. Door de psychiater wordt afgeraden om te stoppen ("probeer maar te minderen"). Psychiater denkt dat ik uit de bocht vlieg van de stress. En het klopt ook wel dat ik mede rook tegen de stress (ik weet dat er vaak gezegd wordt dat roken niet helpt tegen stress, maar toch.) Er wordt weleens vergeten dat roken tot de eeuwwisseling vrij normaal gevonden werd. Toen ik in de jaren 80 begon met roken werd er niks negatiefs gezegd. Je wist wel dat het slecht was, maar ach 'iedereen' deed het. Nu weten we dat de tabaksfabrikanten enorm veel zooi in de sigaretten stoppen om de verslaving in stand te houden: dat moet aangepakt worden. Daarnaast zou ik heel graag willen dat er afkickklinieken waren voor rokers die er moeilijk vanaf komen (o.a. vaak mensen met een psychiatrische beperking). Ik zou me meteen aanmelden, maar volgens mij bestaan zulke klinieken helaas niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook ik ben een enorm stress beest.Ik ben '' gezegend '' een enorme angst en paniek stoornis en toch heb ik het gefikst om te stoppen want die peuk voegt niets toe . Toen ik mijn broer dood in zijn huis vond wilde ik gaan roken ,toen ik een trauma opliep door een gebeurtenis jaren geleden wilde ik ook een sigaret en nee niet gedaan .Ik begrijp je ook wel hoor want eerdere pogingen bij mij zijn ook mislukt ,maar misschien komt er een moment dat je er zelf echt klaar mee bent en daar gaat het om en dan pas zal het je lukken

      Verwijderen
    2. Erg jammer dat een psychiater, die toch arts is, zoiets zegt.
      Hij zou beter voor je op zoek kunnen gaan naar de voor jou passende goede begeleiding, zowel tijdelijke medicatie als gesprekken, als loopgroep.
      Het is geen gemopper op jou hoor Tineke, maar ik vind het domdomdom van die psychiater om zo elke stoppoging in de kiem te smoren, omdat er ook voor mensen met stress goede resultaten gehaald kunnen worden mits ze goed begeleid worden.
      Qua vieze toevoegingen, er is ook tabak zonder additieven (american spirit), en denk bv eens over e-sigaret(minder troep en je kan daarmee ook langzaam de nicotine in de vulling verminderen en dus afbouwen)

      Verwijderen
    3. Inderdaad niet handig van die psychiater, minderen schijnt bovendien ook lastiger te zijn dan stoppen. Ik heb nog wel een leestip: De Opluchting van Jan Geurtz, en je kunt gewoon door blijven roken terwijl je het boek leest :)

      Verwijderen
    4. Nadat er ontdekt was dat ik chronisch depressief ben en ik daarvoor medicatie kreeg, slaagde ik er ook in om definitief met roken te stoppen! Gelukkig heeft er nooit een arts tegen mij gezegd dat ik maar moest blijven roken! Ik kan het haast niet geloven dat een arts zoiets zegt!h

      Verwijderen
  10. Mijn ouders zijn gestopt sinds onze dochter er is. Wij wilden niet dat er in de buurt gerookt zou worden en plots stopten ze na 45 jaar roken.
    Ze houden nu veel geld over wat ze in het huis steken en in hun spaarpot.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ah, jullie reacties doen mij wel goed. Er is dus zelfs voor mij nog hoop��. Ik heb inderdaad ook een enorme angst- en paniekstoornis Elisabeth. Ik vind het heel knap dat je bent gestopt. Er zou toch een programma o.i.d. moeten zijn voor mensen met veel stress..Aan de andere kant moet ik wel eerlijk zeggen dat het me heerlijk lijkt om gestopt te zijn. Maar ik zie er ook een beetje tegenop; omdat ik lichamelijk gezien ook niet heel sterk ben zit/lig ik veel en dan grijp je ook makkelijk naar de sigaret. Maar ik geef de hoop niet op. Nogmaals dank voor jullie reacties. Groetjes Tineke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik las dat een combinatie van medicatie (die de zin in roken vermindert) én psychische/sociale begeleiding het beste werkt.

      Zou het kunnen dat bij jou de sigaretten dingen juist erger maken? Je lichamelijke conditie wordt misschien beter als je stopt met roken, en het zou kunnen dat je je daardoor ook mentaal wat sterker voelt.

      Ik ga in ieder geval voor je duimen.

      Verwijderen
  12. Zuinigaan, je schrijft vaak het advies om te stoppen met roken. Ook schrijf je dat je je kleren niet in een normale winkel kunt kopen. Overgewicht veroorzaakt allerlei problemen, waaronder diabetes. Afvallen bespaart enorm veel medische kosten, zorgt dat je beter kunt bewegen, lekkerder in je vel zit etcetera. Wellicht moet je zelf iets doen aan je overgewicht of beseffen dat stoppen met roken net zo moeilijk is als afvallen? In ieder geval komen je blogs erg hypocriet over. Mensen elke keer weer betuttelen en aanzetten tot gedragsverandering waar je zelf ook niet toe in staat bent.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dus je vindt het hypocriet om een overgewicht te hebben en anderen te adviseren om te stoppen met roken?
      Je doet het voorkomen alsof ik niet al mijn hele leven worstel met een overgewicht. Alsof ik niet weet dat een strak slank lijf gezondheidsvoordelen heeft.
      Geef onze koning en zijn oudste dochter, die duidelijk ook moeite hebben met de pondjes, maar daar ook niet een blijvend recept voor hebben, maar een mooi advies.

      Gedragsverandering is best moeilijk, maar je kunt wel stoppen met roken (dat heb ik ooit gedaan en ben nooit weer begonnen!), maar je kunt niet stoppen met eten.
      Heb ik ooit wel geprobeerd, dat was in dezelfde tijd dat ik stopte met roken, toen had ik een BMI van 17, ik was argwanend naar iedereen die vond dat ik te dun was, want ik vond mijzelf nog steeds veel te dik. Maar dat ondergewicht was ook weer niet de bedoeling en ik moest zwaarder en sterker worden.

      Verwijderen
    2. Volgens een artikel dat ik laatst in de Volkskrant las is de beste manier om overgewicht te bestrijden de volgende:
      zorg dat je geen overgewicht krijgt.
      Het is heel moeilijk om blijvend gewicht te verliezen. Tegenwoordig heb je er ingrepen voor: maagverkleiningen.
      Daar ben jij waarschijnlijk al te oud voor. Als je 25 jaar jonger was, dan had je er waarschijnlijk voor gekozen.

      Verwijderen
    3. Ook ik dacht dat het voor mij onmogelijk was om meer dan een paar kilo af te vallen. Schildklier kwaal etc. Tot ik voor een operatie flink moest afvallen..was trouwens niet eens 'morbide obees'. En ja, me houdend aan strenge voedselvoorschriften i.v.m. mijn ziekte lukte het dus wel. Daar ben ik heel blij mee. Jaren geleden ben ik al gestopt met roken, van de ene dag op de andere, zonder hulpmiddelen als nicotinepleisters.
      Mensen denken te vaak dat het stoppen met roken, met teveel eten niet zal lukken en dat is zo jammer.
      Zuinigaan, vond je het nou echt nodig om Willem Alexander en vooral Amalia als voorbeelden van te dik zijn te gebruiken ? Valt me van je tegen!

      Verwijderen
    4. Wat een hatelijkheid weer .... brrrrr

      Verwijderen
    5. Het woord hypocriet misschien maar verder de spijker op z'n kop!
      Elke keer rokers aanpakken en de reacties daarop zijn pas hatelijk!

      Verwijderen
    6. Laten we vooral niet zo hatelijk naar elkaar doen..Anoniem, als je de blogs van Zuinigaan goed leest zwemt ze (zeer) regelmatig, fietst veel en eet gezond. Voor sommige mensen is het geen sinecure om af te vallen. Bijv. door medicijnen of een aandoening. Oordeel niet te snel.

      Verwijderen
    7. Laten we vooral niet zo hatelijk naar elkaar doen..Anoniem, als je de blogs van Zuinigaan goed leest zwemt ze (zeer) regelmatig, fietst veel en eet gezond. Voor sommige mensen is het geen sinecure om af te vallen. Bijv. door medicijnen of een aandoening. Oordeel niet te snel.

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.