dinsdag 5 maart 2019

Aangifte belastingen over 2018 - een meevaller!

Vanaf 1 maart kon ik mijn aangifte over het jaar 2018 digitaal regelen.
Hier in Nederland staat vrijwel alles al voor je klaar: je hypotheekrente, je spaargeld, je inkomen uit werk, pensioen en AOW. Je controleert alles en vult zo hier en daar nog wat aan. Je hoeft bijna niets meer zelf te doen!

In de afgelopen jaren moest ik vaak nog een flink bedrag aan belasting en zorgverzekeringswet nabetalen en daardoor ging dan een groot deel van mijn vakantiegeld naar de belastingdienst.
Dat ik moest bijbetalen had te maken met verdiensten aan reclame en Euroclix op dit blog en werkzaamheden op het stembureau bij verkiezingen. Over deze verdiensten was nog geen belasting en ZVW betaald en dat moest nog gebeuren.

Ik heb mijn aangifte niet direct op 1 maart gedaan, ik heb tot 1 mei de tijd, en vanwege die nabetalingen in het verleden, had ik niet heel veel zin om geconfronteerd te worden met bedragen die ik nog moest betalen. Ik ben doordrongen van het feit dat belasting betalen nodig is, maar dat betekent nog niet dat ik een fan ben van betalen. Net als iedereen krijg ik liever geld terug.
Gisteren ging ik toch maar eens aan de slag om te kijken hoe groot de schade is.
En wat schetst mijn verbazing?
Ik krijg geld terug!
Wie had dat kunnen denken! (nou, ja, de titel van deze blog mocht je doen verwachten dat ik inderdaad wat terugkrijg, maar zelf had ik dat niet gedacht)
Ik moet nog wel wat betalen, namelijk 71 euro Zorgverzekeringswet. Maar daar staat tegenover dat ik €256 euro belasting terug krijg!
Positief saldo: €185.
Hoe het kan dat ik terug krijg? Ik weet het niet! Misschien heeft de werkgever over de weken dat ik werkte toen ik al AOW kreeg te veel inkomstenbelasting ingehouden. 

9 opmerkingen:

  1. Dat is nog eens een fijne meevaller! Maar hoe dan ook blijft het geld wat gewoon van jou is en waar je dus recht op hebt. Net zoals wanneer je moet betalen dat het niet jouw geld is.

    Maar dit is vele malen fijner :-) Lekker hoor, extra goed begin van je welverdiende pensioen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijn zeg! Dat is een prettige verrassing. Ik heb juist hartstikke veel aan de belastingdienst moeten betalen. Ik werd er niet goed van. Het sloeg een gat in mijn spaarrekening....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oei, dat was andere jaren bij mij ook zo, dat ik heel veel moest betalen. Terugkrijgen is altijd fijner!

      Verwijderen
  3. Ik kreeg 322 gulden terug

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Nee, 322 gulden. Maar dat is alweer een tijdje terug; 1998

    BeantwoordenVerwijderen
  5. En was dat de laatste keer dat je ooit aangifte deed... of wat is de reden dat dit nog gemeld moet worden in 2019? :)))

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.