zondag 31 maart 2019

Fietsbelasting

Groningen is fietsstad nummer 1 van de wereld. Nergens anders zijn zo veel fietsen als in de stad Groningen. Maar liefst 61% van alle verkeer gebeurt per fiets.
Dat heeft 1 groot nadeel, de stad is werkelijk vergeven van de fietsen! Je breekt je nek soms bijna over al die geparkeerde fietsen.
Vanaf volgende maand moeten fietsbezitters in de gemeente Groningen fietsbelasting betalen. De kosten zijn €2,50 per fiets per maand!
Het geld dat de gemeente daarmee binnen haalt, is bedoeld om vooral bij winkelcentra en in het oude centrum van de stad Groningen gratis fietsenstallingen te realiseren.  De gemeente gaat verbieden om zo maar overal je fiets neer te zetten.
Morgen begint de inschrijving voor de fietsbelasting. Ik stel mij zo voor dat er net als in het verleden speciale metalen plaatjes  uitgegeven worden, waarmee je kunt laten zien dat je betaald hebt voor je fiets.
ouderwets belastingplaatje voor fietsen
Wat vind ik er van?
Ik vind het nogal duur!
Stel je hebt een gezin van 4 mensen en sommige leden van het gezin bezitten meer dan 1 fiets. Dan loopt deze belasting snel op!

20 opmerkingen:

  1. 1 april, kikker in je bil.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Idd. Leuke aprilgrap��

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik las het in de Gezinsbode en spotte de aprilmop metéén. Was trouwens hier in huis de enige, de rest nam het aanvankelijk serieus.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nog nooit eerder gedaan, een 1 aprilgrap gebruiken op mijn blog, maar ik vond deze zó leuk, dat ik er een blogje over het 1 aprilplan schreef.

      Verwijderen
  4. Wat een flauwe 1 april grap. Ik snap niet dat je als gemeente of serieus bedrijf daar je tijd en geld aan besteed.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. tjonge, jonge wat zijn er toch een zuurpruimen op deze wereld.

      Verwijderen
    2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
    3. Even opnieuw, want ik antwoord aan gw26 (en niet aan de flauwe zuurpruim opmerking):
      Ben het met je eens dat dit niet kan, want het is geen 1 april grap. Het is maandag pas 1 april.
      Uitsluitend op die dag zouden er 1 april grappen moeten worden gemaakt.

      De tendens is, om mensen al voor 1 april op een verkeerd been te zetten. Verzin gewoon een echt goede grap en doe die op de dag zelf.

      Verwijderen
    4. Het is maar net wat je onder een 1 aprilgrap verstaat. Morgen, op 1 april dus, gaat de "maatregel" in en morgen moet je je registreren.
      De krant waarin de grap stond, is een gratis huis-aan-huis krant, die niet op maandag, dus ook niet op 1 april, verschijnt.
      Ik kan de grappen van de Gezinsbode altijd wel waarderen! Er zijn in de afgelopen jaren al heel veel leuke voorbij gekomen!

      Verwijderen
  5. Ik vind het ieder jaar weer heel leuk om al die 1 april grappen te ontdekken tussen het echte nieuws. Ook ik trapte erin, en dacht toen, dat kan toch niet. O nee, 1 april! Ik kan de humor er wel van inzien!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Prima plan voor de leegstaande winkelpanden. Krijgt de verhuurder tenminste iets van geld tegemoet. Zeker in centra van steden is de huur hoog.
    Lijkt wel een VVD standpunt, terwijl Groningen weinig VVD stemmers kent.........

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk stukje! Zeker omdat ik Groningen ook ken als DE fietsstad. Ik ben wel eens met de auto in de binnenstad geweest...Reed hopeloos verkeerd de busbaan op en kwam er ook zo 1, 2 , 3 niet weer af. Op de fiets gaat het er allemaal veel gemakkelijker.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Haha ik trapte er even in en dacht huh wat gaan we nu krijgen .Jammer dat sommige mensen zo weinig gevoel voor humor hebben .

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Vind het grappig! Was in eerste instantie helemaal niet verbaasd.
    Gelukkig voor de Groningers was het een maar een grap. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.