zondag 26 mei 2019

Opnieuw leren theedrinken

Als kind dronk ik iedere dag thee, slappe thee met een zoetje. Heerlijk vond ik dat. 's Ochtends bij het ontbijt en 's middags als ik uit school kwam en als mijn moeder een goede bui had, dan kreeg ik 's ochtends zelfs thee op bed. Die zoetjes waren om twee redenen: ik had overgewicht en mocht van de kinderarts geen suiker en daarnaast was suiker volgens mijn moeder ook slecht voor mijn gebit. Je kreeg er rotte tanden van.
Zo'n soort busje voor losse thee had mijn moeder ook, alleen dan zonder afbeelding
Vanaf dat ik ging studeren kwam de klad er in, in dat theedrinken en dronk ik vaak alleen nog maar koffie. Mijn achtereenvolgende partners waren ook geen theedrinkers, die dronken ook koffie, echte en ook wel een soort macrobiotische granenkoffie, yannoh meen ik dat dat heette.
Als ik bij iemand thee aangeboden kreeg, dan nam ik het wel, hoewel ik niet echt blij kon worden van zwarte thee.
Het kwam er op neer dat ik vaak hele dagen niets anders dronk dan koffie en 's avonds vaak wat water, maar vooral heel veel koffie.Voor bezoek maakte ik soms nog wel eens een pot thee, maar voor mezelf zette ik nooit thee. Dat gold ook de laatste tijd en eigenlijk wil ik daarvan af en wil ik weer meer thee gaan drinken. Sinds het einde van de herfst vorig jaar heb ik de zoetjes herontdekt voor in de koffie en heb ik ontdekt dat vooral zwarte thee en groene thee goed zijn voor de gezondheid. Ik heb er niet bij onthouden waarom die soorten goed zijn, maar alleen dát ze goed zijn voor mijn gezondheid. Het is vast beter dan die talloze kopjes oploskoffie per dag. Dus drink ik nu per dag minstens een halve liter thee, meestal 's middags en 's avonds. Groene thee en ook zwarte thee. Allebei met een citroensmaakje en een paar druppels citroen en een zoetje, net als vroeger.
Gezond en ook iets zuiniger dan koffie.

12 opmerkingen:

  1. Ik ben een paar jaar geleden gestopt met veel koffie drinken Ik drink nu smorgens koffie en savonds decafe of eikeltjeskoffie zoals bambu, en de rest thee. Losse thee, dat wel. Veel smaakvoller en goedkoper. Ook handig omdat theezakjes niet bij gft-afval ogen(vanwege het plastic wat erin zit)Ook thee van munt of citroenmelisse uit de tuin, of gewoon een paar stukken gember in de theepot vind ik heerlijk. Hibiscusthee en rozenthee kalmeren, dat drink ik savonds na een stressvolle dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik drink alleen maar thee. Ik lust geen koffie, vind het heerlijk ruiken hoor, maar nee het smaakt me niet. Ik heb altijd groene thee, en dan diverse smaken. Zowel losse thee als zakjes. Er zijn zoveel lekkere soorten te koop, lekker veel uit proberen tot je je lekkerste smaak gevonden hebt!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In de ochtend drink ik twee koppen koffie en de rest thee. Heerlijk. Ik kan er van genieten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik drink alleen koffie bij het ontbijt en verder thee en kraanwater. Losse groene thee met stukjes verse gember, heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Groene en witte thee is aan te bevelen. Gun je jezelf een pakje simon levelt thee echt heerlijk. Kost een paar centen maar dan heb je ook wat. Groene thee en witte thee zet je met water van 80 graden anders kan het bitter worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Waarom dat zoetje? Misschien kun je pure thee leren drinken

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met zoetje smaakt thee zo veel beter dan puur! Dus voor mij geen pure thee, dat heb ik de afgelopen 45 jaar geprobeerd en dat beviel niet.
      Kruidenthee drink ik nog wel zonder zoetje overigens.

      Verwijderen
  7. Ik kreeg hartkloppingen van koffie en voelde mij er ziek door. Na af en toe decafé en granenkoffie, drink ik alleen nog maar thee. Eerst zwarte thee, tot ik daar ook hartkloppingen van kreeg. Nu alleen nog maar rooibosthee en kruidenthee. Ik ben een echte thee-liefhebber geworden. De hele dag door, geen wijn, geen limonade of iets.
    Nu kreeg ik de laatste tijd wedr erge hartkloppingen, bleek het pure chocolade. Dus dat ook maar niet meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik drink ook graag thee, maar ben ongeveer een jaar geleden gestopt met zoetjes. Zowel in de koffie als in de thee. Ik had echt eerlijk waar het idee dat het me niet zou lukken omdat hij een echte zoetekauw ben, en fat zoetje... kon ik naar mijn idee niet missen. Tot het me tegenging staan, eea over gelezen en nee, dat wilde ik niet meer. Overgestapt op suiker, en steeds een paar korrels geminderd... Mijn man woog het af en deed steeds ietsiepietsie minder er in... Ja het was een heel project,haha, maar met resultaat. In drink alles zonder suiker en zoetje, en vond het errrrg vies toen mijn vader per ongeluk een keer een zoetje er in had gedaan :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, wat een mooi verhaar.
      Ik vind zoetjes ook zo ontzettend vies. Zelfs ranja waar zoetstoffen aan toegevoegd zijn lust ik echt niet. Kwam ik achter toen ik een glaasje voorgezet kreeg. Is mij echt veeeel te zoet :-)

      Verwijderen
  9. Ik ben gek op thee, een van mijn favoriete smaken is earl grey. Ik koop het meestal in losse zakken bij de rossmann van het merk King's Crown, die zijn regelmatig in de aanbieding voor €2,-
    Ze hebben daar veel verschillende smaakjes in hele goede kwaliteit.

    Ik gebruik meestal geen zakjes, maar gewoon een klein handzeefje. Daar giet ik het dan doorheen mijn kopje in, scheelt weer zakjes en afval.

    Maar zoals nu in de zomer drink ik ook graag muntthee, of andere verse kruiden. Heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik drink al vanaf mijn tienerjaren geen koffie meer. Werd er altijd erg misselijk van, dus dan is stoppen niet zo moeilijk.
    Heel lang smaakjes thee gedronken. Ik vond bijna alle smaken lekker, behalve mango, maar nu drink ik alleen nog groene thee, sterrenmunt en zelfgekweekte muntthee. En zonder suiker (of zoetje) en verder kraanwater of bruiswater. Ben ook geen fan van frisdranken of sap. Beetje saai misschien, maar ik ben er heel tevreden meel
    Groetjes Carla

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.