zondag 30 juni 2019

Genieten van "foute" boeken

Ik heb de bibliotheek- en documentatie academie gedaan, in 1974 ontving ik een diploma assistent bibliothecaris. Daar leerde ik over boeken: echte literatuur in verschillende talen en foute boeken, de "flutliteratuur". Natuurlijk leerde ik nog veel meer, over hoe je boeken in categorieën kon indelen, hoe je moest alfabetiseren, hoe je gegevens over boeken kon achterhalen in speciale bibliografieën en ook over kinder- en jeugdboeken. Ook kregen we achtergrond informatie over verschillende wetenschappen. We moesten als student veel literaire romans en kinderboeken lezen. Ik las zeker 3 à 4 boeken per week. En dat naast de studiestof. Nooit hoefde ik de zogenaamde familie- of streekromans te lezen, daar gingen de tentamens absoluut niet over. Ons werd aangeleerd om mensen die kozen voor familie- en streekromans vooral kennis te laten maken met de echte literatuur, want die familie- en streekromans waren eigenlijk minderwaardig, voor simpele zielen, zeg maar. Over zulke boeken hoefde je dus ook helemaal niets te leren.
Ik ging na mijn afstuderen in de Universiteitsbibliotheek werken en had op de plek waar ik werkte  niet te maken met literaire of andere soorten romans.

Mijn ouders lazen Nicolaas Beets, Multatuli, Gerard Reve, Harry Mulisch, Louis Couperus, Jan Wolkers, Maarten 't Hart, Anna Blaman, Carry van Bruggen, Hella Haasse,  Jan Cremer en nog veel meer. Die boeken stonden bij ons in de boekenkast. Dat was wat ik van huis uit kende. Mijn schrik was dus ook vrij groot, toen ik bij mijn schoonouders enkel flutromans zag liggen. Ze haalden ze uit de bibliobus en ze waren fanatieke lezers, vooral mijn schoonvader. Ik zag hoe ze er van genoten en ik heb hen nooit gesuggereerd dat het misschien beter was om boeken van literaire schrijvers te lezen. Als zij die boeken graag lazen, waarom dan niet?

En wat is er de afgelopen jaren gebeurd? Ik smul van familie- en streekromans op mijn e-reader. Echte, "hoogstaande literatuur" lees ik nog wel, maar veel minder vaak dan vroeger. Ik vind deze familie- en streekromans heerlijk om te lezen, soms vreselijk voorspelbaar en het komt altijd goed.

Welke titels vond ik met name heel leuk?
In willekeurige volgorde:
Meiden van de markt - Margreet en Reina Crispijn
"De vroedvrouw van de sultan" en "de vroedvrouw van Venetië" - Roberta Rich
"Kind van de rivier" en "meisje uit de trein"- Irma Joubert
"Tulpenliefde" - Femke Roodbol
"De tabaksbruid"- Deanne Gist
"Grace O'Mally"- Ann Moore

14 opmerkingen:

  1. Van de boeken van Ann Moore, Irma Joubert en Roberta Rich zijn ook al vervolg boeken verschenen met dezelfde hoofdpersoon.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Jazeker, die heb ik ook allemaal gelezen, evenals de boeken van de zussen Crispijn en Deanne Gist.

      Verwijderen
  2. Ook ik kan je lijst met foute boeken aanvullen. Witte raven pockets not done op de MMS. Mijn moeder las ook alleen maar literatuur, verantwoorde boeken vanaf het moment dat ze uit huis was,een inhaalslag. Maar haar inhaalslag was belasting voor mij. Ik hoor nog de woorden lees jij dat? Ik lees nu gevarieerd, pas mijn boeken keuze aan mijn stemming aan. Lees niets meer om mee te kunnen praten, Last mij door niemand meer iets opdringen .. luister niet meer naar adviezen als Dat MOET je gelezen hebben. Er zijn heerlijke engelse boeken waar ik van geniet, met naast het "verhaal" ook omschrijvingen van natuur,tuinen en planten Voor mij heerlijke boeken om even te ontvluchten van de werkelijkheid . Escapisme zo las ik dat eens omschreven . En ik geniet er nu van en ben de schaamte voorbij

    Herma .

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik weet niet precies aan welke eisen boeken moeten voldoen om literatuur te zijn, maar ik weet wel dat ik echt niet alle literatuur nou zoveel beter vind dan "gewone" boeken. Voor mijn gevoel is het vaak ook interessant doen, zo van kijk mij eens een goed ontwikkelde boekensmaak hebben.... Dan denk ik bij mezelf: leuk voor jou, maar ik geniet gewoon van welk boek ik maar wil, ook als het geen stempeltje literatuur heeft :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Waar ik 25 jaar werkte had ik veel contact met ons hoofd bibliotheek Bettie die ook uit Groningen kwam.
    In periodes lees ik veel, van de buurvrouw kreeg ik Bookzines die bij de Libelle kwamen, mijn dochter verhuisde en daar kwam veel vandaan.
    In periodes dat het niet zo lekker ging las ik graag wat meer wetenschappelijkere boeken waar je echt je aandacht bij moest houden. Flutboekjes snapte ik op dat moment niks van. Gek dat ontspannende lektuur dan juist niet ontspannend werkt

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Irma Joubert schrijft heerlijk, en het leest net zo. Ik las ook graag boeken van Maeve Binchy. Meestal leen ik de Engelse versie. Goed om mn taal bij te houden en als ik eenmaal in het verhaal zut, vergeet ik dat ik engels lees. Groet, g

    BeantwoordenVerwijderen
  6. IK ben altijd dol op lezen geweest, maar las meestal boeken die echt ergens over gingen of thrillers. Toen ik net verkering had met mijn ex , vertelde zijn moeder dat zij ook graag las. Joepie nog een bron van boeken dacht ik in eerste instantie tot ik er achter kwam dat zij een vreemde mix van de bouquet reeks en christelijke streekromans las. Braaf nam ik regelmatig een stapeltje boeken mee om te lezen, maar meestal bracht ik ze ongelezen terug. In de vakantie maakte ik een uitzondering voor de bouquetreeks omdat ze makkelijk mee te nemen waren door het kleine formaat , je er niet teveel bij na hoefde te denken en omdat ze niet terug gebracht hoefden te worden. Ans

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik lees van alles: van pulp tot literatuur, over psychologie, biografieën, detectives... 't Is maar net waar ik zin in heb en wat voorhanden is.
    In mijn leesclubje lezen we doorgaans boeken die onder literatuur vallen. Ik denk dat je wel kunt stellen dat literatuur over het algemeen wat meer 'gelaagd' is en dat er meer over te bespreken valt dan bijvoorbeeld een streekroman.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik lees veel; vooral streekromans, historische romans, bouquetreeks (vooral s’avonds, hoef je niet te denken) Agatha Christie. Maar ook kinderboeken zoals Harry Potter, de boeken van John Flanagan, Paul van Loon enz. Ik ben overblijfkracht en wil toch een beetje op de hoogte blijven van wat de jeugd doet. Ik doe nl. niet echt aan computerspelletjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Tja, zulke ‘elitaire’ denkbeelden werden, in mijn tijd, ook op veel opleidingen verspreid!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Waarom zou je je door iemand laten vertellen wat je wel of niet moet lezen.

    Ik heb geen liefde voor Nederlandse literatuur, terwijl ik veel Nederlandse literatuur heb moeten lezen. Op de boeken van Hella Haasse na vond ik het allemaal vreselijk. Ik krijg echt de bibbers als ik terugdenk aan Mulish, Bordewijk, W.F. Hermans, Zwagerman. Ik besloot na het afronden van mijn studie geen Nederlands boek meer aan te raken en heb me vanaf toen volledig gestort op wat ik wel leuk vond om te lezen. In mijn geval was dat klassieke Engelse literatuur. Maar ook Harry Potter, historische romans, thrillers, detectives en vampierboeken:)

    Zolang je met plezier leest, maakt het geen bal uit wat je leest.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Geen enkele streekroman is fout ! Soms overlappen genres elkaar . Bij de bibliotheek waar ik werkte werden zulke boeken heel veel uitgeleend. Wij deden daar niet laatdunkend over maar lazen deze boeken zelf niet. Ook ik kom uit een gezin waar heel veel gelezen werd, voornamelijk 'literatuur'. Ook veel Engelse boeken. Ik lees nog steeds geen streekromans. Meestal thrillers, literatuur en als ik me wat minder voel lees ik graag oude meisjesboeken van Sanne van Havelte, Cissy van Marxveldt etc.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat leuk om te lezen dat je ook op de Bibliotheek en Dokumentatie-akademie hebt gezeten. In Groningen, neem ik aan. Ik heb diezelfde opleiding gedaan en mijn diploma assistent bibliothecaris gehaald in 1975. In Groningen. Daarna ben ik gaan werken bij de PBC Groningen en heb in het schooljaar 1979-1980 de opleiding jeugdbibliothecaris gedaan, ook in Groningen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan hebben we nog een jaar gelijktijdig op deze school gezeten! Ik was er tussen 1972 en 1974. Ik schreef eerst dat ik mijn diploma haalde in 1973, maar dat klopt niet, het was in 1974.

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.