zaterdag 17 augustus 2019

Boodschappen afgelopen week: nog geen 20 euro voor voeding

Een zuinige week deze keer. Ik kocht niet zo veel en daardoor bleven mijn uitgaven beperkt. De aanbiedingen die er waren, bleken voor mij niet heel aantrekkelijk, dus die heb ik merendeels in de winkel laten liggen.
Zo kocht ik bijvoorbeeld geen kaas, ik heb al een hele week zonder kaas geleefd, voor mij een unicum. Maar .... nu toch wel weer heel veel zin in, ik denk dat ik in de komende week toch maar weer wat koop!
Het brood is duurder dan anders, meestal heb ik grof volkoren, voor €1,43, maar dat was uitverkocht. Het boerenvolkoren dat ik daarvoor in de plaats kocht, is 37 cent duurder. Ik ben benieuwd of het inderdaad lekkerder is. Namen vind ik soms heel raar, waarom heet het eigenlijk boerenvolkoren? Boeren zullen er niet in zitten!

10-17 aug '19


*=aanbieding, @=afgeprijsd WAAR PRIJS
Voeding
2 doosjes fruit, diepvries* AH 2,15
5 pruimen* AH 0,55
3 pakjes maïswafels* AH 1,15
1 volkoren brood AH 1,80
cashewnoten, 2x 200 gr* AH 4,50
3 stuks haringfilet, gerookt* AH 2,23
uien, 1 kg* AH 1,32
broccoli, 940 gram* AH 1,49
bospeen AH 1,39
augurken en partysticks, 3 potten* AH 2,27
kwark, 500 ml AH 0,69
Snacks/ hapjes  0
Dranken  0
TOTAAL VOEDING EN DRINKEN 19,54
Diversen
zegels AH 1,50
zegels AH 1,30
2 pakken à 16 rollen toiletpapier* AH 8,99
TOTAAL DIVERSEN
TOTAAL 31,33

12 opmerkingen:

  1. Wederom een lekker goedkoop boodschappenlijstje. En wat het verschil is tussen de verschillende volkorenbroden bij de supermarkt, ik durf het niet te zeggen! Zelf koop ik nauwelijks brood bij de supermarkt, want wij hebben een ontzettend lekkere bakker.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goedemorgen Aaf, boeren staat voor de bredere vorm waarin gebakken is. De vorm kan smaller en hoger of breder en lager zijn.
    Er zou ook een andere mix van granen gebruikt kunnen zijn waardoor ook de smaak en/of bite anders is. Fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat ik niet snap: waarom vind je het oké om kaas te eten van koeien die daar ontzettend veel melk voor moeten produceren (veel meer dan waar hun lichaam op gebouwd is), van wie de zoontjes geslacht worden en die zelf na slechts vijf jaar ook geslacht worden (omdat ze kapot zijn van hun zware leven) en niet oké om die zoontjes en de koeien zelf op te eten? Het zijn de producten van precies hetzelfde proces op precies dezelfde bedrijven. Wat is daar de logica achter? Vind je vlees gewoon vies?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt helemaal gelijk dat kaas ook slecht is voor de CO2 uitstoot en het in feite dezelfde nadelen geeft als vlees.
      Het gaat niet over logica.
      Over kaas heb ik wel eerder geschreven. Ik vind kaas gewoon te lekker om volledig te laten staan. Ik doe wel mijn best om zo weinig mogelijk kaas te eten en vind dat ik in vergelijking met een aantal jaren geleden echt op de goede weg ben.

      Verwijderen
    2. Je bent goed bezig, steeds meer plantaardig. Ik eet vegan. Er zijn hier in de Randstad veel kaasvervangers, ik weet niet hoe dat in het Noorden is. Hoewel ik verwacht dat er in de stad Groningen ook wel een markt voor is. Het is een geval van experimenteren. Er zijn heerlijke kaasvervangers en ook die te smerig zijn om te eten. Misschien iets om de komende maanden eens uit te proberen. Trek je niet te veel aan van mensen die je wijzen op dubbelzinnigheden in je keuzes, je bent een mens. Het gaat erom welke richting je op gaat. Zo doe ik als ik bij anderen ben niet moeilijk over of het brood of de wijn wel vegan is. Ik ben niet zo sociaal. De paar keer dat ik dat wel ben ga ik me daar dus niet druk over maken.

      misty

      Verwijderen
  4. Reacties
    1. Nog beter om gewoon normaal te doen.

      Verwijderen
    2. Er is niet zoiets als gewoon normaal doen. Voor de een is vlees en zuivel eten normaal, voor een ander is veganistisch eten normaal. Voor mij is veganistisch het streven, met uitzondering van vette vis, maar ik zondig nog wel eens. Ik ben dus een inconsequente veganist. Er zijn heel veel dagen in een week waarin ik uitsluitend veganistisch eet, maar zo nu en dan kan ik het niet laten om toch wat zuivel te nemen. En daarnaast dus vis.

      Verwijderen
    3. Er is voor mij persoonlijk wel degelijk zoiets als ‘normaal’ doen, dan heb ik het er over wat natuurlijk/biologisch is en niet over de keuzes die je als mens kunt maken.

      De mens is nu eenmaal een omnivoor of we het leuk vinden of niet. Jij noemt het zondigen als jij vette vis of een ei eet, maar dat is natuurlijk volslagen onzin vanuit een biologisch standpunt.

      Een veganistisch dieet kan ook alleen met de nodige discipline en zelfontzegging worden volgehouden en moet met supplementen ed worden aangevuld om geen tekorten op te lopen.

      Verwijderen
  5. Je zegt het goed, Anoniem: 'voor mij persoonlijk'. Dat kan voor een ander dus anders zijn. We hebben allemaal onze eigen afwegingen, achtergronden, principes (en struggles daarmee) en daarbij ook nog verschillende lichamelijke behoeften. Volgens mij kunnen we die het best respecteren van elkaar, zeker bij zoiets persoonlijks als eten. Dat hoeven we immers alleen zélf in onze mond te stoppen. We mogen er best iets van vinden uit eigen ervaring, maar ons er druk over maken bij een ander of keihard oordelen is weinig zinvol

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het gaat hier niet om keuzes of principes beste *H

      Aaf heeft absoluut het volste recht om vega of vegan te eten, daar torn ik niet aan.

      Maar daarmee verandert het gegeven niet dat deze levensstijl voor de mens niet natuurlijk is. De mens is omnivoor en er heeft historisch gezien nooit een vegetarische of veganistische samenleving/volk bestaan. Anno 2019 kan het worden volgehouden met de nodige wilskracht, supplementen en vleesvervangers ed. Maar blijkbaar wil jij niet dat ik dit uitspreek voor de tere zieltjes onder ons.

      De aard van het beestje verander je niet zomaar even. Op internet zag ik een filmpje van vegan die ook haar hond alleen plantaardig te eten gaf en beweerde dat daar zijn voorkeur nu naar uitging. Tijdens het interview kreeg het beest 2 bakken voorgezet, 1 met vlees en de andere met groente. Het beest dook gelijk op het vlees. Voor iedereen een logisch gebeuren, behalve voor zijn baas.

      Een mens is natuurlijk niet zomaar een dier, wij kunnen beslissingen nemen, ook als die indruisen tegen onze natuurlijke aard. Denk bijvoorbeeld aan een non of priester die celibaat leeft. Of aan iemand die vegan wil zijn.

      Ik vind het juist eerlijk van Aaf dat zij ook aangeeft soms moeite te hebben met haar dieet en trek te krijgen in zuivel of wat anders. Het is tenminste een eerlijker verhaal dan je van veel andere bloggers krijgt die alleen een mooi verhaal schetsen van hoe fantastisch alles wel niet is.



      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.