Welkom bij Zuinigaan

Dit weblog gaat over bezuinigen, consuminderen en nog meer, want een mens is tenslotte meer dan alleen een consuminderaar, of zo je wilt een vrek. In 2007 kocht ik mijn huis, in december 2018 werd ik 66 jaar en kreeg ik mijn eerste pensioen en AOW. Ik had een pensioengat van 20 jaar. Ik verkeek mij in 2007 op de kosten van een koophuis en constateerde dat ik financieel vanaf mijn 66e jaar nogal krap zou komen zitten, vooral vanwege dit pensioengat. Ik heb hard gewerkt aan het aflossen van mijn hypotheek. De hypotheek is inmiddels volledig afgelost. Mijn berichten gaan nu over leven met een pensioen.

woensdag 11 september 2019

Daar was hij weer, die schat van Microsoft!

Toen ik ziek was, werd ik op mijn vaste telefoon gebeld door iemand van "The Microsoft Company". Deze keer uit Groot Brittannië (0044 -) Het was net als eerder een Engels sprekende jongeman met een Pakistaans of Indiaas accent, daar hoor ik het verschil niet tussen.
Al weer was mijn computer "in real direct danger", maar het goede nieuws was, dat hij mij kon helpen om het gevaar te bezweren!!
Heel  lief, zou je misschien denken!

Zoals je waarschijnlijk wel weet, gaat het hierbij om criminelen die jou willen benadelen en niet om mensen die je willen helpen omdat je een probleem hebt.

Ik had deze keer langer aan de lijn willen blijven, en wel eens willen meemaken hoe hij zou proberen mij gegevens te ontfutselen terwijl hij mijn zogenaamde probleem probeerde aan te pakken. In feite was ik wel benieuwd, maar de voorbode van misschien wel een nieuwe diarreeaanval belette mij om er eens lekker voor te gaan zitten en een welwillende klant van "Microsoft" te spelen, zonder hem in werkelijkheid ook maar een sikkepit ruimte te geven voor criminele activiteiten. Dus ik zei: "I am not interested, do not call me again!"

Waar het de bellers om gaat: ze willen jouw gegevens zoals bankrekeningnummer en burgerservicenummer en als het even kan willen ze jouw computer binnendringen en daar onheil aanrichten. Hun bedoeling is dat zij er beter van worden en jij bij voorkeur financieel een stuk slechter. Trap er niet in en geef geen persoonlijke gegevens en ook geen gegevens van jouw computer of laptop!

En servicemedewerkers van Microsoft zijn het zeker niet!
Afbeelding: Marina Noordegraaf

9 opmerkingen:

  1. En er zijn mensen die daar dan in trappen? Onbegrijpelijk, maar triest als iemand de dupe wordt van dit soort bellers.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij waarschuwen die mensen voor "bad karma". Soms zijn ze dan even stil,maar helpen doet het niet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Net als veel mensen kreeg ik dagelijks van die vervelende mooipraters aan de telefoon en op een dag ben ik de dupe geworden van een bijzonder gerafineerd trucje. Ik woon in Engeland en heb een zgn. "call blocker" gekocht. Ik weet niet hoe die in Nederland heten. Zodra ik een ongewenste persoon aan de lijn krijg kan ik het nummer voorgoed blokkeren. Het resultaat is dat nu nog maar zelden gebeld wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In Nederland biedt in elk geval provider xs4all dit aan, hebben wij vroeger ook gebruikt.

      De vaste telefoonlijn is hier de deur uit, werd veel te duur en we gebruikten het nog nauwelijks (had 't nog een poos aangehouden voor oa mijn moeder en nog wat oudere familie).

      Behalve het geld, scheelt het ook die telefoontjes :)

      Verwijderen
  4. Ik werd bijna dagelijks gebeld, op een gegeven ogenblik was ik er zo klaar mee. dat ik het voetbal fluitje pakte en er heel hard op geblazen heb. ik denk dat diegene aan de andere kant een piepje in zijn oor heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Die callcenters doen dat werk, omdat er nog steeds genoeg mensen intrappen. Dus het loont. Helaas.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mijn vader is er wel ingetrapt. Hij is erg vergeetachtig en heeft beginnende Alzheimer. Hij was voor 5000 euro opgelicht. Gelukkig konden we het geld met behulp van politie en de bank een deel van het geld weer terugkrijgen. Deze groep kwetsbare groep mensen zal wel vaker de dupe worden van dit soort oplichters.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dank voor je bericht hierover Aaf, want ik vind telefoontjes als deze ook erg vervelend.
    De scholen zijn begonnen en wij zijn de afgelopen weken ook geplaagd door zo'n Aziatisch Engelssprekende 'servicemedewerker van Microsoft'. Daarnaast ook een vergelijkbaar telefoontje met een Nederlands sprekende dame van een vaag energiebedrijf die wel even met mij de meterstanden wilde doornemen.
    Ik reageer meestal kort en bondig met geen behoefte en een fijne dag gewenst verder.

    BeantwoordenVerwijderen