woensdag 9 oktober 2019

Marsepein!

Sinds augustus ligt het sinterklaassnoep weer in de winkel. Soms lijkt het of dit ieder jaar vroeger gebeurt. Het meeste snoep voor de sinterklaasperiode vind ik niet de moeite waard, ik ben niet zo'n chocolaliefhebber, maar marsepein vind ik wél erg lekker!
Dat betekent dat ik graag wat zou willen kopen, mjam, mjam, lekker!
Het probleem is dat die marsepein niet goed voor mij is. Voor niemand eigenlijk, maar zeker voor mij, iemand met diabetes en overgewicht, is die marsepein zeker een afrader. Veel te veel suiker en veel te lekker, waardoor marsepein in no-time op is. Niet doen dus, of hooguit 1x per jaar een heel klein beetje. 
Als ik in de winkel niet langs het schap ga met alle sinterklaassnoep, is er niets aan de hand. Dan denk ik er niet eens aan! Maar als ik dat, zoals gisteren, wél per ongeluk doe en die heerlijke marsepein zie, dan moet ik moeite doen om niets te kopen! Dat niet kopen is gisteren goed gelukt overigens.
Niet alle soorten vind ik even lekker, maar lekker genoeg om het te willen, helaas. 
Vroeger hadden ze bij banketbakkers zo'n gigantisch marsepeinen varken in de etalage liggen. Die marsepein was pas echt lekker!
De afgelopen jaren weet ik mij goed te beperken tot een heel klein beetje. Dat is wel eens anders geweest. Dan werkte ik al gauw 4 of meer marsepein broodjes per seizoen weg.
Houd jij van sinterklaassnoep?
Marsepein broodje

20 opmerkingen:

  1. Marsepein vind ik echt niet lekker. Nog viezer dan marsepein is de vulling van muisjes. Ik weet niet wat precies de vulling is (nep-marsepein?) wel dat ik als kind ervan moest huilen toen ik voor het eerst een muis in mijn schoen vond en in mijn mond stopte. Ik gruwel ook van drop, salmiak, taai taai.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik sta in een banketbakkerij, en gelukkig doet het mij niks, speculaas, marsepein, daar blijf ik vanaf, wij hebben ook altijd een varken van marsepein, blijft leuk;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja heerlijk marsepein, zeker die van het plaatje met de chocolade er omheen. Wat ik doe is dat ik het eet als een bonbon. Ik snij er een stukje af, leg de verpakking terug en daar kan ik het dan wel bij houden. Lekker bakje koffie erbij en dan 's avonds direct na het eten. Ik heb zoiezo maar 1 snoepmoment per dag en dat is dus net na het avondeten. Als je je dat aanwendt loop je niet heel de dag te snacken, en heb je toch iets om je op te verheugen. Ik maak alleen een uitzondering als er op het werk getrakteerd wordt (dat is niet vaak want klein team) dan neem ik ook lekker iets.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik doe precies hetzelfde, heb één snoepmoment na het eten. Meestal neem ik een blokje fudge, maar in de sinterklaastijd eet ik ook graag 'kikkers en muizen' ik ben dol op die mierzoete fondant!

      Verwijderen
  4. Heel vroeger kreeg ik een letter met spikkeltjes erop, laagje chocolade en gevuld met een soort borstplaat, de echte naam weet ik niet van die massa. Waaarschijnlijk alleen suiker met verdikker oid.
    Borstplaat en witte chocoladeletters vind ik ook heerlijk, maar geen pepernoten

    Maar ik koop het niet, alleen in op 5 december bij de middagkoffie iets

    Marsepein kan je ook goed zelf maken met andere suikers, recepten zijn makkelijkte vinden

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Er zijn maar weinig snoepsoorten (en koeksoorten) die ik niet lekker vind. Dat is een beetje mijn eetprobleem: alles lekker vinden en, sinds ik met roken gestopt ben, weinig zelfbeheersing en weinig doorzettingsvermogen.
    Snoep en koek haal ik alleen als ik bezoek verwacht want wat langer dan 1 dag in de kast zou liggen, eet ik op 😳

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Van het sinterklaassnoep vind ik ook marsepein lekker. Maar ook chocoladeletters, kikkers en muizen, banketstaaf en gevulde speculaas. En dat zijn dus echt allemaal suikerbommen!

    Ik koop wel al in deze periode al sinterklaassnoep.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. zelfde "probleem"hier.diabeet en zo dol op dat spul en ook echte boterletters zo lekkerrrrrrrrr

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vind die broodjes smerig, maar zo'n varken bij de banketbakker is haast niet te weerstaan. Nog liever eet ik chocola, maar ook de gevulde speculaas en banketstaaf vind ik heerlijk, net als kruidnootjes (pepernoten dan weer niet). Ik koop niet heel veel, en uit principe sowieso pas als de Sint weer in het land is, maar kan me nu al weer verheugen erop, vooral een mok warme chocomel met een stukje gevulde speculaas!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Veeeeeeel te zoet allemaal :-)
    Esje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het leek mij ook wel wat om niet van zoet te houden. Ik ben helaas dol op zoet (en vet)! Voor niemand gezond, ook voor mij niet.

      Verwijderen
  10. Grappig al die verschillende smaken!
    Gelukkig hou ik niet zo van marsepein. Heel soms bij een gebakjes moment (van een echt goede banketbakker dan) zo'n kasteeltje (buitenkant van roze marsepein).

    Ik geniet wel altijd van het uiterlijk: mooi gemaakte dingen van marsepein bij de banketbakker in de etalage/winkel, leuk om naar te kijken!

    Gelukkig hou ik niet van supermarkt snoep, dat scheelt. Wat ik heel lekker vind, zijn de glutenvrije pepernoten (Lieke is vrij)! Ooit eens per ongeluk gekocht omdat het na sinterklaas was... mmmm. Sindsdien aas ik er een beetje op, ze zijn heel duur, maar als er over is (geluk hebben) na 5 december kan ik ze met 50% korting ofzo kopen, dat is mijn moment!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik houd ook niet van zoet. Ik gruw van marsepein en amandelspijs. Dat laatste wordt bij traktaties op kantoor enzo wel heel vreemd gevonden. Dit is van een goede bakker zeggen ze dan. Maar dat maakt niet uit. Soms hebben mensen, als ik op de koffie kom, iets in huis gehaald met spijs. Dan eet ik het weleens tegen heug en meug op, omdat ik het anders zo onbeleefd vind. Gelukkig weten de meeste mensen in mijn omgeving het.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je mijn collega was zou ik iets hartigs voor je kopen! Ik trakteer met mijn verjaardag altijd op zoet én hartig, want veel van mijn colllega's vinden hartig lekkerder dan zoet.

      Verwijderen
  12. Oh heerlijk marsepein,vooral de amandelmarsepein is een traktatie. Jaren geleden waren we in Portugal op vakantie en daar lag begin juli amandelmarsepein in de winkel, we hebben er destijds ook voor het sinterklaasseizoen van genoten!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Zijn dat van die marsepeinrepen met chocolade? Vreselijke combinatie vind ik dat. Los is het allebei dan weer heel erg lekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Marsepein en taaitaai van van Delft. Die laatste mag ik wel van mezelf, met marsepein wacht ik nog even. Net als een van de andere schrijvers hier: tot de sint in hrt land is. Ik lust alles wat zoet is en kom er nauwelijks van aan...

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik vind ALLE sinterklaassnoepgoed lekker, maar pas vanaf november haal ik af en toe wat in huis. Op 5 december is er op mijn werk banketletter, die koop ik nooit want mijn partner lust dat niet en in mijn eentje eet ik het dan niet, wel gezellig met de collega's.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Marsepein vind ik niet lekker, het meeste ander Sintspul wel. Maar mijn hart gaat pas echt sneller kloppen op 6 december, want dan verschijnen als bij toverslag de musketkransje in de winkels... en daar kan ik echt zakkenvol van wegwerken!

    Marjolein

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Heerlijk al dat snoepgoed. De plaatselijke bakker bakt ook nog eens overheerlijke taaitaai. Die koop ik wel een keer voor 5 dec. De rest probeer ik te negeren.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.