Welkom bij Zuinigaan

Dit weblog gaat over bezuinigen, consuminderen en nog meer, want een mens is tenslotte meer dan alleen een consuminderaar, of zo je wilt een vrek. In 2007 kocht ik mijn huis, in december 2018 werd ik 66 jaar en kreeg ik mijn eerste pensioen en AOW. Ik had een pensioengat van 20 jaar. Ik verkeek mij in 2007 op de kosten van een koophuis en constateerde dat ik financieel vanaf mijn 66e jaar nogal krap zou komen zitten, vooral vanwege dit pensioengat. Ik heb hard gewerkt aan het aflossen van mijn hypotheek. De hypotheek is inmiddels volledig afgelost. Mijn berichten gaan nu over leven met een pensioen.

vrijdag 18 oktober 2019

Waarom word ik steeds gebeld op mijn vaste telefoon?

Ik heb een mooie, grote telefoon voor slechthorenden. Wel 3x per dag werd ik de afgelopen week gebeld, maar als ik opnam, dan meldde zich niemand!
Heel raar!
Wie was dat toch? Wat was er aan de hand?
Het duurde lang, maar eindelijk vond ik uit wat het was. Ik werd helemaal niet gebeld, de oplaadbare batterijen voor de accu waren oud en versleten en het signaal gaf aan, dat de batterij bijna leeg was, maar opladen lukte niet meer goed.
Het belletje is te vergelijken met de rookmelder, die gaat ook hard piepen als de batterij bijna leeg is!

Eerst dacht ik even: ik koop een nieuwe telefoon, want deze is niet goed meer, maar dat vond ik meteen een onzinnige gedachte. Ik moet gewoon de oude batterijen door nieuwe vervangen en dan komt het ook in orde. Handleiding er bij en uitzoeken wat er in moest en op internet zoeken naar de juiste vervangende batterijen.
Een nieuwe, gelijkwaardige telefoon kost een kleine 70 euro. Nieuwe batterijen kosten nog geen 10 euro.
Dus met de aanschaf van nieuwe batterijen heb ik 60 euro uitgespaard! Gisteren kreeg ik ze via de post binnen. Nu kan ik weer een tijdje vooruit en als die batterijen weer "op" zijn, dan ga ik beslissen of ik voortaan met alleen een smartphone verder wil en het vaste abonnement opzeg!

18 opmerkingen:

  1. Vaste lijn is niet meer van deze tijd. Onevenredig duur. Abonnement opzeggen !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben van halverwege de vorige eeuw, en dat geldt ook voor de meeste mensen die mij op deze telefoon bellen. Die houden van vast bellen. Misschien zijn deze ouderen en ik allemaal niet meer helemaal van deze tijd ;-)
      Mijn mobiele abonnement is zeer voordelig, namelijk €8,50 per maand, daar kan nog wel een vast abonnement bij uit een 3 in 1 pakket.
      Misschien ben jij jonger en méér van deze tijd?
      Zoals je uit de laatste zin kunt lezen, overweeg ik wel op termijn mijn vaste telefoon om te zeggen.

      Verwijderen
    2. Wij denken ook steeds over opzeggen, maar tot dusver niet gedaan. Er moet dan nl een privé abonnement bij komen voor een gezinslid want ik heb alleen een zakelijke telefoon. Plus, ik vind een ouderwetse telefoon ergonomischer voor lange telefoongesprekken.

      Verwijderen
  2. Wat een fijne en makkelijke besparing! Met kleine moeite 60 euro bespaard en het is ook nog milieuvriendelijker dan een hele nieuwe telefoon kopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Good for you! EWn voor het milieu, en voor je portemonnaie, enzo… Hoor jij je mobiele telefoon wel goed (genoeg?) Ik vind zelf de verstaanbaarheid van de vaste lijn nog steeds beter dan die van de mobiele?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met hoortoestellen en een rustige omgeving kan mijn mobiele telefoon prima. Bij de vaste lijn is de verstaanbaarheid beter dan mijn mobiele telefoon, dat dan weer wel!

      Verwijderen
    2. Aaf, ik weet niet welke hoortoestellen jij hebt, maar er zijn ook apparaatjes die met je smartphone in verbinding staan en dus via bluetooth het geluid rechtstreeks naar je apparaatjes sturen. Je kunt die ook met andere apparatuur verbinden zoals je tv.

      Het zijn niet de goedkoopste apparaatjes uit het spectrum, maar als je het kunt betalen is het zeker de moeite waard.

      Voor ouderen is dit misschien wat te ingewikkeld allemaal, maar voor jonge slechthorenden is het echt een uitkomst voor bellen en tv kijken.

      Verwijderen
    3. Ik ken de apparaatjes! Toen ik vier jaar geleden mijn huidige hoortoestellen kocht, heb ik het apparaat voor de mobiele telefoon geprobeerd. Het apparaat zou mijn 200 euro extra kosten. Ik kwam toen tot de conclusie dat ik dat nog niet nodig had, met hoortoestellen hoorde ik genoeg.
      Er werden mij toen ook nog andere mogelijkheden voorgesteld: een deurbel voor slechthorenden en de vaste telefoon. Nogal prijzig bij de audicien en niet vergoed door de zorgverzekering. Ik heb toen al vrij snel zelf een deurbel gekocht met ontvanger met instelbare geluidssterkte en die heb in de woonkamer opgehangen. En toen kocht ik dus ook die vaste telefoon.

      Verwijderen
    4. Overigens waren de kosten van zo'n apparaat niet het grootste bezwaar. Ik moest met zo'n bluetooth ontvanger om mijn nek lopen, waarbij iedereen direct zou zien dat er iets met mij aan de hand is. De gehoorapparaten vallen helemaal niet op, maar zo'n ding wel! Dus dacht ik: misschien ooit, maar nu nog niet!
      De bluetooth ontvanger verbetert wel de verstaanbaarheid van mijn smartphone, dat wel! Maar zoals gezegd, zonder het apparaat gaat het ook goed, want ik bel in een rustige omgeving en zo veel bel ik niet. Ik gebruik mijn smartphone voornamelijk voor andere doeleinden.

      Verwijderen
    5. Nee joh, ik bedoel niet dat je met zo’n ding om je nek moet lopen.

      Ik bedoel gewoon kleine gehoorapparaatjes voor achter je oor met een ingebouwde bluetooth functie. Die bestaan al een paar jaar. Er hoeft niks om je nek te hangen.

      Verwijderen
    6. Ik heb ervan gehoord - het werd mij ook aangeboden toen ik mijn laatste apparaten aanschafte... Maar ik vond het toen de moeite en de kosten niet waard...

      Verwijderen
    7. Ik wist niet dat die bestonden, misschien laat ik mij bij een volgende aanschaf van hoortoestellen daarover wel informeren.
      Je mag tegenwoordig niet zelf kiezen voor welke categorie hoortoestellen je in aanmerking komt, er je wordt je al naar gelang je levensomstandigheden door de zorgverzekeraar een bepaald type hoortoestel toebedeeld. Nu ik met pensioen ben en de toestellen niet meer nodig heb voor mijn werk, zal ik in aanmerking komen voor een sober type waarschijnlijk en niet voor dingen met zoiets als bluetooth.

      Verwijderen
    8. Ja wellicht, maar aan de andere kant vind ik het ook heel wat waard om op je oude dag goed te kunnen horen en bellen. Maakt het ook makkelijk om goed mee te komen met de maatschappij en niet te vereenzamen. Je kunt altijd een apparaat een maand uitproberen.

      Veel van de goedkopere apparaatjes zijn echt gericht op simpel gehoorverlies bij ouderen. Voor slechthorende jongeren (ik bedoel geen kinderen maar werkenden tussen pakweg 25 en 60) volstaan die eigenlijk niet. De apparaatjes die vergoed worden waren het voor mij gewoon niet. Ik heb de mijne dus zelf betaald, was iets van 4500. Flinke kostenpost maar het geld echt dubbel en dwars waard om niet als semi gehandicapte door het leven te hoeven. Ik kan op mijn telefoon wisselen van programma (in een druk restaurant gebruik je een andere dan bij een vergadering) en gewoon prima bellen, zelfs in de auto. Spaar alweer voor de vervangers. Ik zou willen dat we gewoon weer naar het oude systeem teruggingen waar je een budget kreeg 1x in de zoveel jaar en gewoon zelf vrij keus hebt.

      Verwijderen
    9. Ik vind 4500 euro wel een enorm bedrag! Ik betaalde vier jaar terug €615 eigen bijdrage.
      Maar je hebt gelijk dat een goed functionerend gehoor ook zeker wat waard is!

      Verwijderen
    10. Mijn dochter heeft slechts een gehoorapparaatje, ze is nl. aan een oor compleet doof. Ze heeft een jaar geleden ook een apparaatje met blue tooth functie aangeschaft (bijna 2500 euro) maar het bevalt geweldig goed. Ze woont, studeert en werkt in het buitenland waar het engels de voertaal is en een goed gehoorapparaat maakt alles veel gemakkelijker!
      Goh, ik had niet verwacht dat het jou iets uitmaakt of mensen al-of-niet zien dat je slechthorend bent! Lijkt me juist een pluspunt, dan kan men er rekening mee houden!

      Verwijderen
  4. Wij hebben ook een 3 in 1 pakket. Als je in dat geval de vaste telefoon opzegt, scheelt het misschien 2 euro in de maand. Niet de moeite. Ik bel altijd met mijn mobiel, dat is voordeliger, maar ik laat me bellen via de vaste telefoon. Vreemd idee van besparen. Je moet kiezen tussen een nieuwe telefoon of een nieuwe batterij. Als je dan kiest voor de nieuwe batterij, heb je tien euro uitgegeven en geen cent bespaard.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik laat me ook bellen op mijn vaste lijn en ik bel zelf met mijn mobiel, want dat kost mij niets extra bij het abonnement van mijn mobiele telefoon.
      Mijn broertje kan gratis bellen naar vaste nummers en mijn nichtje kan dat ook. Dat ligt aan hun abonnement. Dat zijn de mensen waar ik regelmatig zo maar 1 uur lang mee bel. En dan bellen zij mij en ik niet hen, omdat het voor hen gratis is.

      Verwijderen