zaterdag 30 november 2019

Een stookalert in het noorden en midden Nederland!

De helft van de Nederlanders heeft wel eens last heeft van de rook van houtkachels, open haarden en vuurkorven.
Vandaag waait het in het noorden nauwelijks en die rook blijft dus hangen en verwaait niet. Daarom heeft het RIVM een stookalert afgekondigd voor de provincies Drenthe, Friesland, Noord-Holland, Overijssel, Flevoland en Gelderland.
Het RIVM adviseert om niet te stoken. 
De stad Groningen ligt dicht bij de grens van Drenthe, maar voor hier is dus geen alarm.
En als ik mijn neus buiten de deur steek, dan ruik ik de houtkachel van de buren een paar huizen verderop behoorlijk! Jammer dat hier geen alert geldt en ook jammer dat de regering niet besloten heeft tot een verbod bij dergelijke weersomstandigheden!

(opmerking: ik heb de afbeelding 2x geplaatst omdat deze op het beheerscherm niet zichtbaar is en vanwege die onzichtbaarheid krijg ik hem ook niet weer verwijderd, want ik kan helaas nergens op klikken)



20 opmerkingen:

  1. Ik heb wel longproblemen maar geen last van het stoken van een houtkachel. Ik ruik erg weinig, maar een houtkachel ruik ik wel, en vind ik een prettige geur geven. Nu woon ik in Drenthe, dus er is hier vandaag een stookalert? Hoe wordt dat gehandhaafd dan? Toen ik vanavond uit mijn werk kwam, en uit de auto stapte, rook ik toch echt de houtkachel bij 1 van de buren. Ik kan me voorstellen dat zij niet eens iets afweten van dat stookalert.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er wordt niet gehandhaafd. Het is een waarschuwing en geen echt verbod. Er komt geen stookpolitie langs om te kijken of de houtkachel aan is.

      En het stookalert is al enkele dagen geleden gegeven obv weersvoorspellingen. Voor vandaag. Dus niet voor gisteren toen jij thuis kwam van werk.

      Verwijderen
    2. Je schreef op zaterdag dat er een stookalert was afgegeven, vanwege de weersomstandigheden die dag, dus ging ik er van uit dat het voor zaterdag gold, niet voor zondag

      Verwijderen
  2. Ik ben niet tegen stoken van hout, wel voor betere regels zoals bv in Duitsland en Zwitserland, met oa een verplicht fijnstoffilter.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier in de provincie Utrecht waar geen stookalert geldt, een paar meter van de provincie Gelderland waar wel een stookalert geldt, hing eerder vanavond ook een flinke rooklucht in de buurt. Zou inderdaad voor heel het land moeten gelden op een dag als vandaag, en dan een verbod ipv een alert, maar ja, hoe handhaaf je dat, ik denk dat dat het probleem is. Gelukkig heb ik met ernstige luchtwegklachten op dagen met meer wind niet zoveel last van houtrook, wel van een allesbrander en iemand die vis rookt.

    N.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Weer de roep om verboden. Een verbod is een wassen neus zonder handhaving. De politie heeft nu al niet de capaciteit om echte criminaliteit te onderzoeken, laat staan om te komen snuffelen in de buurt naar rooklucht en daarna te gluren of er ergens een kacheltje brandt. Of wil je een blik van duizenden BOA’s opentrekken?

    Waar haal je vandaan dat 50% van de bevolking last heeft van rook van houtkachels en vuurkorven? Zulke percentages komen weinig geloofwaardig over bij een onderwerp dat totaal niet hoog op de maatschappelijke agenda staat en een bezigheid als barbecueën volkssport nummer 1 is in de zomer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. https://nos.nl/artikel/2312673-rivm-geeft-stookalert-af-voor-noord-en-midden-nederland.html

      Die 50% komt van de NOS. Het lijkt mij persoonlijk ook wat veel, maar ik ben heel blij dat er aandacht voor is. Een verbod is inderdaad niet te handhaven, maar het zou fijn zijn als mensen door het alert aangespoord werden om rekening te houden met elkaar. Dat zou voor mij het leven een stuk aangenamer maken.

      Groetjes,
      Elly

      Verwijderen
    2. Mijn inmiddels overleden vader. 3 van mijn 4 zussen, 2 van mijn 5 broers, mijn man, mijn nichtje van 11 en ook ikzelf hebben altijd last (gehad) van de rook van houtkachels, open haarden en vuurkorven. Oudjaar, als er geen wind is, vreselijk! De paasvuren zien we altijd gespannen tegemoet: waar komt de wind vandaan? Vroeger verbrandden de boeren het aardappelloof op het land: dat was voor de meesten van ons ,letterlijke, een benauwde tijd!
      Ik denk dat het percentage niet overdreven is!

      Verwijderen
    3. Ik heb geen problemen met een alert. Als in mijn provincie er een alert zou zijn vanwege bijzondere weersomstandigheden, zou ik ook niet gaan stoken die dag. E.e.a. ook gewoon door gezond verstand. Als er bv dichte mist is, moet je ook niet stoken.

      Dat de uitslag van de NOS afkomt is geen garantie op kwaliteit. Het neigt weer naar sensationele statistiek. Hoe komt de NOS aan die uitslag? Wat voor enquete is er gehouden en door welk bureau, in wiens opdracht, welke vragen zijn er gesteld (daar kan je ook enorm mee sturen) hoeveel personen hebben er meegedaan, waar wonen die etc, hoe zijn de data geïnterpreteerd etc. Ik geloof best dat er mensen met luchtwegproblemen die echt last hebben van kachelrook, bbq etc. maar doen alsof dit een enorm probleem is waar de helft van de bevolking van wakker ligt is zwaar overdreven.

      Verwijderen
    4. Janne, die uitspraak heeft een hoog ‘mijn oma rookte en is 98 geworden gehalte’. Ik geloof helemaal dat er mensen in jouw familie zijn die last hebben van rook, maar dat zegt net zoveel of net zo weinig als wanneer ik zeg dat er niemand in mijn familie last heeft van rook. Wat ook zo is, die staan gewoon in de straat kerstbomen te fikken met oud en nieuw, vind ik een vreemde gewoonte.

      Als 50% van de bevolking daadwerkelijk consequent veel last zou hebben van rook (dat is wat anders dan ruikt u een keer rook) zou dit iets zijn wat veel hoger op de agenda stond en waar constant over zou worden gepraat en geklaagd op bv verjaardagen en tv. Dat is niet niet zo. Behalve wat stadse types die van alles willen verbieden of mensen met gevoelige luchtwegen hoor je er niemand over.

      Verwijderen
    5. @Anoniem van 12:32 uur. Het wordt een beetje een welles-nietes verhaal over het percentage mensen die last heeft van rook.

      Volgens het NOS bericht heeft 50% van de mensen in Nederland wel eens last van houtrook. Wel eens is = soms ook wel niet. Ik denk dat het percentage dat ernstige hinder ondervindt lager is dan 50%.

      Verwijderen
    6. Daarom vroeg ik ook o.a. wat de vraagstelling was. Want wat is ‘last hebben van’? Want op de vraag ruikt u wel eens vieze rook kan iedereen wel ja antwoorden, ook ik. Maar dat is weer niet hetzelfde als zoveel last hebben dat je daadwerkelijk binnen moet blijven bijvoorbeeld.

      Ik wil er ook geen welles-nietes discussie van maken, maar ik stoor me enorme aan dit soort sensationele statistiek. Zo was er een tijd terug een onderzoek waarin werd gesteld dat meer dan de helft vrouwen te maken heeft gehad met seksueel geweld. Je zou bij zulke cijfers denken dat je als vrouw op elke straathoek wordt aangerand met zulke cijfers. Maar de definitie van seksueel geweld was zo ruim dat ook een vieze opmerking op straat er al onder viel of vervelend type in de disco dat wil zoenen en je van je af moet duwen. Volgens die definitie ben ik ook een ‘slachtoffer’ terwijl ik gelukkig nooit iets ergs heb meegemaakt.

      Verwijderen
  5. Ik heb er ook erg last van, het is zo slecht voor de gezondheid en milieu. Een verbod zou mooi zijn. Gisteravond moest alles dicht, nu heb ik de ramen en deur openstaan. Even goed luchten voordat alles weer dicht moet. Misty

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je begrijpt wel dat in zogenaamde groene en milieuvriendelijke biomassacentrales ook gewoon hout wordt gestookt, maar dan op enorme schaal? En dat we in Nederland vuilnis importeren uit andere landen om hier af te fikken, ook heel ‘milieubewust’ omdat er wat huizen van de restwarmte verbrand worden? En dat de belasting door prive houtkacheltjes daartegen afgezet totaal in het niet valt.

      Ik vind het echt vervelend voor je dat je last hebt, maar dat is geen reden voor een zwaar ingrijpende maatregel als een totaalverbod. Er zijn genoeg dingen waar ik van heb of me zwaar aan irriteer, zoals stinkbrommers en geluidsoverlast van helicopters en motoren (woon in de buurt van militaire basis en natuurgebied waar veel motorrijders komen voor pretritjes) maar ik loop niet te roepen om een verbod. In een zwaar overbevolkt land als Nederland heb je gewoon een bepaalde mate van overlast van elkaar te dulden.

      Verwijderen
    2. Met die logica kun je ook kinderen krijgen verbieden. Immers, het is slecht voor het milieu en er zijn mensen die last hebben van kinderen.

      Verwijderen
    3. De biomassacentrales zijn inderdaad krankzinnig. Vanaf het begin is al gezegd dat het niet milieuvriendelijk is maar om onduidelijke en schimmige redenen gaat men er mee door.

      In een zwaar overbevolkt land zouden mensen veel meer moeite moeten doen om overlast te voorkomen, hiervoor zijn regels nodig. In dit geval niet stoken en als een verbod niet mogelijk is in ieder geval eisen dat de haarden de beste filters hebben die er zijn. Veel stokers trekken zich hier niets van aan. Gisteren en vandaag veel stankoverlast hier.

      Minder mensen is inderdaad de oplossing voor veel problemen. Maar die roze olifant in de kamer negeren de meeste politici en mensen, maar dat is een geheel andere discussie... Misty

      Verwijderen
  6. Er wordt hierboven gesproken over of je de houtrook ruikt of niet. Dat is het punt niet: het gaat erom dat de rook (bij mij in ieder geval) op je longen slaat. Ik heb er in de trein ook altijd flink last van, als mensen zich daar op menen te moeten maken: deodorant en eau de toilette die gretig wordt rond gespoten, dat poeder wat mensen op hun gezicht kwasten.... En ik maar hoesten en gierend ademhalen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat ken ik! Ik heb last van parfumgeuren, houtrook, sigarettenrook. Ik word er erg benauwd van!
      Gisteravond extra astma pufjes genomen om de benauwdheid te bestrijden. Ik weet niet of het van de houtrook kwam, maar ik had ook een heftige hoofdpijn!

      Verwijderen
    2. Dat vind ik oprecht vervelend voor jullie, maar hoe wil je dit oplossen. Je kunt niet van andere mensen verlangen dat die maar geen parfum gebruiken, nergens meer mogen roken, geen bbq in eigen tuin mogen aansteken etc.

      Verwijderen
  7. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.