vrijdag 20 december 2019

De dure maand december

Eigenlijk is dat dure een open deur, want het is niet voor niets dat ik vroeger, toen ik nog in de bijstand zat, in december een extra eenmalige uitkering kreeg. Hoe heette dat ook al weer? Ik geloof dat het inderdaad eenmalig uitkering heette.
Het was een fijn extraatje, dat ik een aantal jaren ontvangen heb, meestal uitbetaald rond kerst.
De afgelopen jaren, tot aan mijn pensioen begin dit jaar, ontving ik van mijn werkgever een 13e maand, nog veel rianter dan een eenmalige uitkering.

Als je niets extra's ontvangt, hoe kom je dan zonder financiële rampen de maand december door? Gewoon, door weinig uit te geven.

Cadeaus: 

Het is nu een beetje laat, maar een goede tip voor volgend jaar: koop niet alle decembercadeaus op het laatste moment, maar spreid aankopen over het hele jaar. Dan merk je er in december nauwelijks iets van. Geef òf met sinterklaas òf met kerst cadeaus, maar niet allebei. Maak zelf leuke dingen van (semi) afvalmateriaal en wees creatief met weinig!

 

Hoe kom je aan een kerstboom?

- Heb je schoolgaande kinderen? In iedere basisschoolklas staat een kerstboom. Vraag of jij deze boom mag meenemen naar huis.  Dan heb je een gratis boom en is de school meteen de kerstboom kwijt.

- Ik heb jarenlang dezelfde boom gehad. Gekocht als klein boompje in een pot. Ieder jaar na kerst plantte ik hem tijdens een vorstvrije periode in de tuin. Tegen de tijd dat het kerst werd, groef ik hem weer uit de tuin en was hij klaar voor de volgende ronde. Hij werd onderaan een beetje kaal, maar dat werd vakkundig weggewerkt onder versiering die ieder jaar opnieuw gebruikt werd.

- Een andere oplossing: een kunstboom, die kun je bij de kringloop aanschaffen.  Kost weinig en je hebt er jaren plezier van!
Ik doe nu al weer jaren zonder boom, mijn huid kan heel slecht tegen de naalden, ik krijg een lichte allergische reactie.

Feesteten.

Maak met kerst thuis een feestelijke maaltijd. Door de tafel feestelijk te versieren en kaarsen te gebruiken wordt zelfs een eenvoudig gerecht als stamppot zuurkool een feestmaal. Een simpel soepje vooraf en een toetje toe en klaar is je kerstetentje. Als je het heel erg mist om in een groter gezelschap te eten, organiseer dan een kerstdiner met 10 à 12 mensen. Laat iedereen thuis iets lekkers maken en eet dat gezamenlijk op.

Feestkleding.

Kijk eens in de kringloop. Accessoires zijn heel belangrijk: sjaals, oorbellen en andere glitters. Het hoeft echt niet nieuw te zijn. Oud- en gerecycled is ook mooi, dat noemen ze vintage.
Extra pluspunt, dat hergebruik is heel goed voor het milieu!

26 opmerkingen:

  1. Let bij hergebruik van de kerstboom wel even op voor je hem binnenhaalt. In mijn boom zat een soort kleverige luis waardoor alle kerstballen een plakkerige laag kregen. Het waren oude heel kwetsbare ballen, dus poetsen geen optie. Ik heb daarna geen boom meer herberuikt, maar een mooie kunstboom gekocht. Die gebruik ik nu al 10 jaar en met plezier. Zelf wat stukjes maken en dan heb je de dennengeur ook in huis. Zelf stukjes maken is overigens ook een besparing, als je ziet wat ze daarvoor durven vragen.Fijne dagen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Als je plastic bomen meerdere jaren achter elkaar gebruikt zijn ze niet slecht voor tegen de milieu

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat sympathiek geregeld dat je extra geld krijgt in december als je een uitkering hebt. Dat is toch maar weer goed georganiseerd in Nederland. Bij mij vallen de kosten in december wel mee. Het is net hoe gek je het zelf maakt heb ik het gevoel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is meer dan 20 jaar geleden dat ik een bijstandsuitkering had, ik heb geen idee of er nog eenmalige uitkeringen in december bestaan, ik vrees van niet!

      Verwijderen
    2. inderdaag bestaat die eenmalige uitkering allang niet meer helaas. ik zelf heb een aparte spaarrekening voor de decembermaand waar ik iedere maand een vast bedrag naar overmaak om zo de kosten de baas te kunnen zijn en ik verzamel gedurende het jaar dingetjes die ik voor de presentjes in december kan gebruiken.

      Verwijderen
    3. Toch jammer dat men nu kennelijk denkt dat mensen met bijstand (ruim) voldoende hebben aan die bijstand op zich.
      Ik was er destijds heel blij mee!
      Volgens mij bestaat er nog wel zoiets als langdurigheidstoeslag voor mensen die al heel lang in de bijstand zitten.

      Verwijderen
    4. Ja langdurigheidtoeslag is er nu. Het bedrag was hier altijd voor alleenstaande 410. Dat wordt vanaf januari 30% minder ivm bezuinigingen in onze gemeente.

      Verwijderen
  4. Och, de eerste 11 maanden van het jaar waren (en zijn) altijd vrij sober voor mij dus voor de feestmaand was (is) er altijd wel extra geld.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik doe niet aan veel heisa voor kerst, wij maken ook bij beide families een gang. Dit jaar geen boom, we waren een beetje laat en zijn toch nauwelijks thuis. Alleen de lampjes en de mooie oude houten adventster van opa geven ook fijne sfeer. Kreeg ik dit jaar voor mijn verjaardag, een prachtig cadeau vol herinneringen. Fijne kerst!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij hebben al een aantal jaren een goede kunstboom, ooit in januari gekocht met een hele grote korting. De ballen worden elk jaar hergebruikt, en de meeste jaren komt er een nieuw knutselding van de meiden bij. Door al die knutseldingen vind ik de boom steeds leuker worden.

    Wij aten altijd bij mijn ouders (ouders, zus en ik, partners en kinderen, en wie verder maar mee wilde eten: vaak 14 mensen) en mijn ouders zijn steeds simpeler gaan koken. De laatste paar keer was het spaghetti bolognese met extra groenten en een grote salade met wat extra luxe ingrediënten. Altijd een (gekochte) ijstaart na. Gewoon, om het zichzelf gemakkelijk te maken; het gaat er toch om dat je weer eens samen aan tafel zit.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Met de kerst doe ik niet aan cadeautjes, als we hartewensen hebben kopen we die ook zonder kerst. Versiering is wel leuk maar kun je ook jaren mee doen. Ik heb een kleine kunstboom die ik al bijna 20 jaar heb. Hij is standaard opgetuigd en zet hem opgetuigd in een hele grote puinzak, klaar voor volgend jaar. Voor de rest hoeft decoratie ook geen fortuin te kosten. Eten besteed ik altijd veel aandacht aan, maar hoeft niet van ver te komen of speciale ingrediënten te hebben, het moet lekker zijn. Het menu wordt uitgebreid met een mooie gedekte tafel en een mooi voorgerecht en een apart toetje, zelfgemaakt. Ook bak ik iedere jaar een zelfgemaakte kerststol die uiteraard duurder is dan kant en klaar gekocht maar de ingrediënten heb ik al bij elkaar gespaard door het jaar. Overeten doen we ook niet.
    Dus veel duurder ben ik niet uit en houd altijd een potje voor dit door zaken.
    Het gaat bij ons om gezellige dagen, niet om overdaad.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. ik zet iedere maand een klein bedrag apart voor de decembermaand, dat maal 12 is precies het bedrag waar we alles van doen. Boodschappen voor het kerstdiner worden van te voren gekocht wanneer het in de aanbieding of afprijs is. We moeten nu voor de kerst voor 6 personen alleen nog tomaten en komkommer kopen , de rest allemaal al in huis. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Geen opgetuigde kerstboom hier dit jaar. Enkel twee kleine sparretjes in een pot met alleen ledlichtjes op baterijen. ( oplaadbaar) een paar mooi gevouwen kerstboompje van vouwblaadjes er voor. Een paar kaartjes en een zelfgemaakt kerststukje. Wij doen haast nooit aan cadeau's. Dit jaar krijgt iedereen iets nuttigs of een boek. Extra leuk omdat ze niet verwachten iets te krijgen. 😜. Verder eten wij gewoon een zondags aal met kerst. Maar heb ik wel een taartje voor in de middag.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik krijg een 13e maand van mijn werkgever - hoop dat die zo langzamerhand binnen is, want het geld is soort van op... Mijn boom heb ik een jaar of 5 geleden tweedehands gekocht, en vanuit mijn werkplaats naar huis gesleept (lopend, bussend, treinend, weer bussend, en lopend....). Eén keer een uitgave om van te schrikken, maar hij kostte minder dan twee echte kerstbomen, toen. En inderdaad: geen allergische reactie meer als ik hem optuig, en toch plezier in huis. EN: hij valt uit als een echte kerstboom.... ;-) .. Dus ooit moet er wel eens een nieuwe tweedehandse komen - maar deze gaat echt nog wel een aantal jaren mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik heb een klein kerstboompje die voor het derde jaar overzomerd heeft, en 2 grote takken in een vaas waar ik ook ballen, lichtjes en slingers in heb hangen. Dressoir bedekt met crepepapier en voile lappen en daar staan frutsels en diverse kaarsen op. Allemaal of oud of van de kringloop, ik had eigenlijk veel te veel en heb via een FB groep 2 mensen er blij mee gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. De meeste basisscholen hebben tegenwoordig kunstbomen, veel zuiniger dan steeds een echte boom en met alle allergieen ook veiliger.
    Dus net als die toeslag bij de uitkering is ook deze tip waarschijnlijk achterhaald.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Het is niet nodig om veel geld uit te geven met kerstmis.Als je een echte kerstboom wilt dan kost dat wat,maar de versieringen die je hebt zijn toch prima!Juist leuk en je kunt er altijd een paar dingen bij kopen, of zelf maken.Ook een kerstdiner hoeft niet duur te zijn.Koop geen buitennissige ingredienten maar kook dat waar je goed in bent. Vooral geen stress. Dek de tafel leuk en je hoeft echt niet helemaal opgedirkt aan tafel.
    Ik denk soms met weemoed aan de kerstviering toen ik jong was. Het lijkt wel of de commercie een alles overheersende rol heeft tegenwoordig.Zo jammer!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wij hebben altijd een echte boom. Liever niets dan namaak. De versiering hebben we al jaren en we zijn er zeer aan gehecht. Soms kopen we er iets bij als we het echt mooi vinden. Cadeautjes doen we niet aan met kerst. Met sinterklaas trekken we lootjes en gaat het meer om het gedicht dan om het cadeau. Met het kerstdiner levert iedereen een gang. Oudjaar vieren we met vrienden. We zijn om de beurt gastheer/gastvrouw. Iedereen neemt iets mee. Heel duur wordt het dus niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Zo jammer dat de ware betekenis van kerstfeest vergeten wordt en alleen over versiering en eten en drinken gepraat wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je hebt gelijk.Maar het blog heeft als titel :de dure maand december.

      Verwijderen
    2. En wat is dan de ware betekenis van de kerstdagen? Dat christelijke gelul dat er later bij bedacht is? De donkerste periode van het jaar verjagen met licht en behaaglijkheid, toch? De dorheid van buiten vergeten door groen naar binnen te halen, een vruchtbaarheidssymbool als herinnering dat de lente wel weer zal komen. Versiering en eten en drinken lijken met dan inderdaad het belangrijkste focuspunt.

      Verwijderen
    3. Yup, winterzonnewende coming up!

      Verwijderen
  16. Nou dat is het echt niet zeg en omdat te zeggen
    Daar gerief je mensen mee zeg

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ?? als je iemand ergens mee gerieft, dan doe je die persoon daar een plezier mee!

      Verwijderen
    2. Misschien bedoelt anoniem van 16:55 uur grieven en niet gerieven.

      Verwijderen
  17. Ja wat is je probleem ? Dat is voor jou de betekenis van deze feestdag..prima toch ? Beetje zielig om te gaan schelden op anoniem 21.15 die er een andere betekenis aan geeft, als dat al zo is want dat wordt niet vermeld. Van harte trouwens, jouw feest is van oorsprong vandaag !

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.