dinsdag 10 december 2019

Wie zijn jullie en waar komen jullie vandaan?

Het is altijd leuk om te kijken wie mijn lezers zijn.
Ik heb in Google Analytics een analyse gemaakt van de gegevens van de afgelopen 2 jaar.
Het is opvallend hoeveel Google van ons weet, maar dat zal je waarschijnlijk niet onbekend zijn.
Wat zijn de cijfers van mijn blog? 

Vooral vrouwen

69,4 % zijn vrouwen, de rest is man.

Dat had ik eerlijk gezegd wel verwacht, de meeste reacties zijn door vrouwen, althans het zijn vrouwennamen.

Leeftijd

Lezers zijn het vaakst tussen 55 en 64 jaar - namelijk  23,29%
Ook heb ik veel lezers tussen 45 en 54 jaar - namelijk 20,85%
Daarna volgen de lezers van 65+ - dat zijn nog eens 17,75% en de lezers tussen 35 en 44 jaar, dat zijn er nog een keer 17,25%

Omdat ik zelf 65+ ben, had ik verwacht dat de 65+ ers het grootste aandeel zouden hebben, maar dat is dus niet zo. 65+ is een ruime categorie, dat zijn alle ouderen en toch is deze groep niet heel groot. Waarschijnlijk heeft dit te maken met het feit dat 65+ minder digitaal vaardig zijn dan de andere categorieën en waarschijnlijk minder op internet te vinden zijn.

Land - een beetje internationaal, maar voornamelijk Nederland

Er staan lezers uit 109 landen op mijn lijstje:
Nederlanders 85,02%
Verenigde Staten 5,95%
België 4,26%
De overige 4,77% komt uit de overige landen

Dat de VS op twee staat verbaast mij, ik had verwacht dat België op 2 zou staan. 

Desktop, tablet of mobiel?

Op welk apparaat lezen jullie mijn weblog?
Desktop/laptop 46,24%
Tablet 46,45%
Mobiel 7,32%

Jullie lezen mijn blog dus op een relatief groot scherm. Dat doe ik ook bij het lezen van bloggers.

Hoeveel lezers waren er in die twee jaar? Eerlijk gezegd heb ik dat niet teruggevonden in de analyse.
Ik weet dat er in de afgelopen maand 170 000 pageviews waren en in de zomermaanden zijn er zo'n 155 000 per maand. Als je dat globaal omrekent voor twee jaar, dan kom ik op een kleine 4 miljoen.
Op 8 augustus 2017 waren stond de teller op 8 miljoen, nu staat de teller op ruim 12,5 miljoen, dus dat klopt wel ongeveer.

PS Leuk om al jullie reacties te lezen.

28 opmerkingen:

  1. Ik kom uit Normandië , maar ik volgde je al toen ik nog in Nederland woonde.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Reacties
    1. He, ik ook. Mijn naam is Wil en ben pensionada

      Verwijderen
  3. Quote: "69,4 % zijn vrouwen, de rest is man."

    Kun je die conclusie nog veilig trekken anno nu? :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Google geeft als percentage man 30,6%. Waarschijnlijk zijn er onder de lezers wel mensen die zich noch man noch vrouw voelen, maar die heeft Google nog niet gevonden.

      Verwijderen
  4. Leuk om te zien, maar wel verontrustend om te zien hoeveel Google van ons weet (of meent te weten)!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Als je in Google Analytics naar de tab Doelgroep gaat en dan Overzicht kiest, zie je het aantal 'nieuwe gebruikers' staan. Als je dan de periode van Google Analytics aanpast, kun je zien hoeveel verschillende mensen je blog hebben bezocht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens Analytics zijn er ruim 13.000 vaste gebruikers die regelmatig terug komen, de vaste gebruikers dus.

      Verwijderen
  6. Ik ben Jan en kom uit de Betuwe

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben Nelleke en woon in Duitsland, Detern. Oorspronkelijk Rotterdam en ben 67 ietsje ouder dan jij,en ik kijk elke dag:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk om te lezen, ik woon in 1 van die 108 andere landen dan Nederland. Wel verbaasde het me dat de VS op nr 2 stond qua bezoekersaantal! In alle opzichten behoor ik tot de minderheid (behalve dan dat ik vrouw ben ; )): ik woon in Afrika, ben 30+, kom bijna alleen met mijn telefoon op je blog (maar dat is vooral omdat de laptop vaak bezet is).

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi, ik kom uit Eindhoven en ben verpleegster

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo, ik woon net over de grens in Duitsland.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Mijn naam is Gijs, ben eierboer en woon bij Dronten

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik ben Kathie, kom uit Limburg maar woon al een tijdje in Den Haag.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo ik woon in Den Helder en ben sportlerares. Mijn leeftijd is 54

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hallo Zuinigaan,ik woon in een van die andere landen ,in Griekenland.Ben 65 en volg je blog al een paar jaar.Met plezier!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Met mijn 28 jaar val ik buiten de leeftijdsstatistieken die je noemt. Ach, daar groei ik vanzelf in. Want al ben ik zelf nog ver (steeds verder?) van mijn pensioen, ik waardeer je verhalen zeer. Zeker je bewuste en nuchtere reflectie en je vaak duurzame insteek vind ik ik fijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Janne is mijn naam, ik kom uit Drenthe en over 3 weken word ik 70!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik woon op Tholen en ben over 3 maanden 70, 46 jaar gewerkt in allerlei administratieve zaken en laatste jaren tekstverwerking en lay-outwerk gedaan

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ik ben Irene, 66 jaar en woon in Zuid Holland. Lees al lange tijd mee en ga via jouw blog naar andere schrijvers !

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Ik kom uit eindhoven en ben verpleegkundige en ben in de 60.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. De verenigde staten zijn vast de indexeermachines van google etc. Of mensen die via een amerikaanse vpn verbinding werken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk inderdaad ook dat de hoge score van de VS daardoor veroorzaakt wordt.

      Verwijderen
  21. Als het goed is weet Googel niet hoe oud ik ben, en of ik man of vrouw ben, of iets / iemand daartussenin...

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Spaarmoeder, eerst vanuit Rotterdam, toen vanuit Bergen op Zoom en nu vanuit Drenthe:)

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.