dinsdag 28 januari 2020

Een fraudemedewerker van de bank ....

die belt je om je te vertellen dat er een dubieuze transactie heeft plaatsgevonden. Je wordt geadviseerd om je geld naar een zogenaamde "kluisrekening" over te boeken omdat het daar veilig is.

Als je dit doet, dan wordt je geld weggesluisd en ben je het geld kwijt!
Je bent het slachtoffer geworden van oplichting.

De politie meldt dat de oplichters op de hoogte zijn van de persoonsgegevens van de diegene die gedupeerd is.  Dit wekt vertrouwen en zo kon het gebeuren dat er tienduizenden euro's verdwenen. 

Laat je niet beetnemen! Zeg tegen de "fraudemedewerker" dat je de bank terug zal bellen om te informeren hoe het kon dat er een dubieuze transactie plaatsvond. 

Mijn advies: wees voorzichtig met je persoonsgegevens, geef ze niet zo maar af  en wees ook terughoudend met het verspreiden van je telefoonnummer.

10 opmerkingen:

  1. Niet te geloven wat ze allemaal verzinnen tegenwoordig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed dat je het nog eens onder de aandacht brengt. Je hoort het namelijk steeds meer. Nooit telefonisch gegevens doorgeven.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat klopt. Is in onze woonplaats gebeurd. 2 mensen zijn daar ingetrapt. Ze hebben een goed verhaal en weten alle gegevens. Ene mevr heeft al haar spaargeld overgemaakt. Krijg je niet terug want je doet het zelf. En dat vlak voor kerst. Ze moest wachten tot de AOW kwam voor de boodschappen. Echt triest.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat zijn er toch akelige mensen die op die manier aan hun geld proberen te krijgen. Wat vreselijk voor de mensen die erin trappen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat zou toch maken dat er mensen zijn die zulke streken uithalen ? Een ander de dupe laten worden van hun hebzucht. Iets heel wezenlijks nooit geleerd ? Goudsjeblom

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dank je wel. Een gewaarschuwd mens telt voor 2. Waarschuwen vind ik zeer waardevol want het is ongelooflijk wat er allemaal bedacht wordt.
    Ik wil helemaal geen mails meer van bedrijven ook z.g. veilige, ook hoe veilig het ook lijkt klik ik nooit door. Als ik aan de deur benadert wordt en het lijkt veilig pleeg ik toch een telefoontje om een en ander te checken. Willen ze dat niet dan gaan ze maar weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Bedankt voor de waarschuwing! Ik zou er nooit op in gaan . Maar wel daar na de bank bellen om het na te checken.
    En zo moet het helaas met veel dingen als je iets niet vertrouwd!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bedankt voor de tip! Deze kende ik nog niet :)

    Groetjes Carla

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Zo triest deze streken en dat mensen er nog steeds intrappen ondanks alle waarschuwingen .Ik moet wel zeggen dat ik elke dag mijn rekening controleer !

    BeantwoordenVerwijderen
  10. De bank kan met een druk op de knop zelf je rekening blokkeren of geld overboeken naar andere rekening. Gaan dan echt niet eerst contact met jou opnemen hoor maar nemen zelf meteen maatregelen.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.