woensdag 5 februari 2020

Een heerlijke linzensoep!

Ik was vanaf donderdagavond ziek en voelde mijn gisteren voor het eerst weer redelijk ok. Zwaar verkouden met vrij hoge koorts. Alles dat ik at, voelde als een steen in mijn maag, niet heel lekker, vaak werd ik er misselijk van!
Wat ga je dan eten? Soep?
Soepen uit blik of pak vind ik echt niet lekker. De laatste keer dat het probeerde, was een blik erwtensoep. Dat smaakte mij helemaal niet,
Ik heb nu maar eens wat eten bij elkaar gegooid en er zelf soep van gemaakt. En dat is heel goed gelukt!

Wat gebruikte ik? (de hoeveelheid is voor 2 à 3 personen)
2 koppen rode linzen (schoongemaakt en uitgezocht)
2 flinke winterwortels, in kleine stukjes
2 aardappels, in kleine stukjes
2 groenten bouillonblokjes (Zonnatura)
Bovenstaande kook je in  7 koppen heet water gedurende ca 40 minuten.

Neem dan 2 gewone uien (maar rode kan ook) en 2 preien en wat tenen knoflook, ik had er 4. Snijd in kleine stukjes en wok met olie en tenminste 3 eetlepels Patak's currypasta (Madras = de pittigste variant) in een wok. Maak de groenten niet overgaar, zorg voor enige knapperigheid.

Ik houd veel van prei, uien en knoflook, vooral als die licht gebakken zijn! En de smaak van de currypasta doet voor mij ook wonderen.
Uiteindelijk gooide ik alles door elkaar, even roeren (en niet fijnmaken met staafmixer) en klaar is je soep! Ik vond hem heerlijk!
Je kunt de soep bij de lunch eten of als warme maaltijd.


14 opmerkingen:

  1. Goedemorgen Zuinigaan,

    Heel erg bedankt voor het lekkere recept! Dit ga ik uitproberen. Ik eet heel graag lekkere zelfgemaakte soep.

    In het weekend of op mijn wekelijkse vrije dag eet ik graag iets warms als lunch, maar het is ook een prima voedzame avondmaaltijd.

    Van harte beterschap!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heerlijk! Ik pureer de soep voor de helft, dus heel even de staafmixer er in zodat de helft van de stukjes gepureerd zijn. Anders klagen de kinderen dat er teveel stukjes in zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind linzensoep heerlijk, alleen als ik ziek ben heb ik liever een dun groentensoepje of kippensoepje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik probeerde er een veganistische volwaardige maaltijd van te maken, met voldoende voedingsstoffen.

      Verwijderen
  4. Lijkt mij heerlijk. Ga het uitproberen en laat weten wat ik er van vond. 😋
    Misschien pureer ik helemaal niet,vind het lekker uitzien wat ik eet. Alleen tomatensoep of gerechten die je door een passevitte draait.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Beterschap. Als je ziek bent (geweest) smaakt een soep zo lekker!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind het altijd zo knap als mensen dingen door elkaar doen en dat het dan nog lekker wordt ook. Ik heb zelf echt een recept nodig. Fijn dat je je weer wat beter voelt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb deze keer niet eens naar een recept gezocht!
      Ooit maakte ik een soep met rode linzen en zoete aardappelen die ik vreselijk vies vond. Nu deed ik er ingrediënten in die ik op zichzelf heerlijk vond. Toen ik een basisschoolkind was, waren uien (in de hachee) en prei al mijn favoriete groenten. Ook in de hachee gebruikte mijn moeder pittige specerijen, een beetje vergelijkbaar met de currypasta. Mijn soep móést met ui en prei en currypasta wel lekker worden, was mijn gedachte.

      Verwijderen
  7. Zo,n soort soep blijft bij mij altijd het comfort food. Weet zo, n Engels woord 😏 In beroerde tijden. Met dan ook nog met sambal of rode peper er door. Soms denk ik wel eens dat het de veganistische variant van de geneeskrachtige Joodse kippen soep is. Een nichtje riep eens ; Vegetariers stinken altijd zo. Ik dacht dat ze van die langharigen bedoelde 😏 Er kwam uit hun bek achteraan. Naar knoflook. Om hun eten toch nog ergens naar te laten smaken. Ik probeer het wel om eens de knoflook weg te laten. Mis het dan wel hoor 🙂

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Beterschap!

    Zelf houd ik niet zo van linzen, maar een dampende kom pompoensoep met lekker een pittige peper erdoorheen gooit alles weer open.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heerlijk vind ik het. Je wordt er zo lekker warm van van binnen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik houd van soep! Zo lekker, warm, goedkoop en makkelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Als ik ziek ben (geweest)dan eet ik het liefst kippensoep.Of pompoensoep met flink veel gember erdoor.Heerlijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Klinkt als een heerlijk soepje! Ik ben sowieso dol op linzen!

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.