woensdag 15 april 2020

Leuke dingen om de moed er in te houden!

Ik vind het niet gemakkelijk, deze coronacrisis. Ik ben mij er terdege van bewust dat er heel veel mensen zijn die het veel moeilijker hebben dan ik. Mensen met geldzorgen, mensen met een zwaar, maar onmisbaar beroep, mensen die én moeten werken én hun kinderen moeten opvangen.

Dat anderen het zwaar hebben, zwaarder dan ikzelf, neemt niet weg dat ik het wel fijn vind om voor mijzelf dingen te kopen waar ik blij van word, kleine cadeautjes voor mijzelf. Ik heb besloten dat ik leuke dingen voor mijzelf wil kopen om de moed er in te houden. Iedere maand een leuk cadeautje. Onderstaande wenskaarten kocht ik bij het Wereld Natuurfonds.
Ik vind ze heel leuk. Je kunt ze zo, in zwart wit, verzenden maar ook kun je ze eerst inkleuren. Met de aankoop ondersteun ik de doelen van het WNF.

Ik heb ook al een volgend cadeautje voor mijzelf in gedachten: kiemzaden, om lekker weer eens te gaan kiemen. Voedzaam en gezond voor in salades en op brood. Ik wil in ieder geval radijs, tuinkers en broccoli kiemen. Die zaden ga ik hier kopen, het is een lokaal bedrijf dicht in de buurt.
En verder? Dat weet ik nog niet!
Dat ga ik nog verzinnen!

30 opmerkingen:

  1. Een goed idee!
    Andere ideeën:
    Een plant voor op het terras of binnenshuis.
    Een lekkere handcrème.
    Een mooi boek.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Aardbeienplantjes(van aardbeienplantje.nl, me speciale bak erbij)
    Een haarband (zal op een gegeven moment ook nodig zijn)
    Een mooi kunstwerkje(kunstenaars hebben veel in de verkoop om hun hoofd boven water te houden)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als onze woonkamer klaar is willen we een groot schilderij oid kopen. Heb je links waar verkopende kunstnaars zich voorstellen?

      Verwijderen
    2. Ik weet niet waar je woont en waar je van houdt.Ik zou beginnen te kijken naar lokaal kunstenaarscollectief, elke stad heeft er wel een van. Gooi het eens op Twitter met de #dtv (durf te vragen)

      Verwijderen
  3. Goed idee Aaf. Hoe langer de Corona-crisis en de bijbehorende isolatie duurt, hoe zwaarder hij weegt. Mocht het lukken om de kadootjes bij bij de kleine zelfstandige te kopen, dan maak je ook nog iemand anders blij. En zo niet, dan is het nog steeds een goed idee :-)



    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik probeer ook zo veel mogelijk èn goede doelen te steunen, èn lokaal te kopen. Ik heb in de tekst een link gezet naar het bedrijfje dat de kiemzaden produceert. Bij hen heb ik eerder gekocht.

      Verwijderen
  4. Ik heb de afgelopen weken bloemen voor in huis gekocht en eenjarige planten voor in bakken in de tuin. Verder kochten we vaste planten en een appelboompje. Zetten we een nieuwe schutting en maakten we van onze voortuin een echte tuin met bankje waar we in de ochtend onze koffie drinken.
    Ik kocht een paar boeken en een boek Gezellig voor mijn oude tante, dit boek ging gisteren op de post en ik hoop dat ze het vandaag ontvangt.
    Er is hier in de buurt nog een Kringloop open en daar bracht ik na mijn opruimacties boeken en kleding heen. Ik ging naar huis met een fantastische zomerjurk. We spelen nu vaker s middags rummicub en ik zet dan wat extra lekkers op tafel zoals olijven of druiven. Ik kocht ook een vrolijk makend plastic blaadje voor op het aanrecht. Daarop 2 soorten zeep (niet altijd die desinfecterende nodig als ik niet naar buiten ben geweest en olie voor mijn uitdrogende handen) Normaal staat dat in mijn kastje nu erop dus direct voor het grijpen. Verder kocht ik vlak voor de lockdown bij de zorgboerderij een rabarberplant.. ik geniet echt elke dag van de groei van deze plant en bedenk nu al lekkere toetjes ervoor. Ik lees in mijn kookboeken en kook elke dag uitgebreid. En we zoeken planten op die nu in bermen groeien en proberen vogels te herkennen op vlieggedrag, uiterlijk en geluid. Kortom ik geniet van wat er is en probeer mijn omgeving mooier en vrolijker te maken. Ik ben zo dankbaar dat we hier naar toe verhuisd zijn, aan de rand van de stad, met zoveel buitengebied om afwisselend te wandelen. Onze kleine voor en achtertuin, waar we het eerste jaar geen vogel of vlinder zagen. En nu door vogelvoeder tafel, waterbakken en nieuwe (kruiden)aanplant al zoveel meer. Kortom investeren in tijd en aandacht voor de plek waar we wonen, levert ons heel veel vreugde op. Bieke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zal het het verschil zijn tussen extraverten en introverten dat de een zich zonder mokken schikt naar de situatie en de ander steeds maar weer aandacht vraagt voor zijn of haar 'lastige situatie'? Ik schrik ervan steeds weer te merken hoe kinderlijk en verwend we zijn. We willen ons dan wel houden aan de richtlijnen (de meeste dan) maar dan moet daar wel weer iets tegenover staan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedoel je te zeggen dat je mij verwend en kinderlijk vindt omdat ik mijzelf cadeautjes geef om de moed er in te houden?
      Vind je dat ik het als introvert mens, die eigenlijk niet enorm veel last heeft van de situatie, zonder zou moeten kunnen?

      Verwijderen
    2. Ik schrik van deze suggestieve reactie!
      Wat bedoel je eigenlijk te zeggen?

      Aaf begint juist met haar blog met begrip voor anderen i.p.v. aandacht vragen voor haar situatie.

      Wat vind jij verwend? Dat mensen blij kunnen zijn met kleine dingen zoals kaarten waarmee je ook nog een goed doel steunt?

      Verwijderen
    3. Als jij je aangesproken voelt met 'we'.

      Verwijderen
    4. Net als anoniem van 11:34 uur vond ik de reactie nogal suggestief.

      Verwijderen
    5. Ik vind dat 10.26 gewoon een punt heeft. Daar kan je als door een wesp gestoken op reageren, maar een persoonlijke belediging is het niet. En ik ben geklaag van alle kanten inmiddels ook wel beu. Stel je niet zo aan mensen, het is maar tijdelijk. Mensen hebben zulke tere zieltjes gekregen dat je je af kunt vragen of er nog enige veerkracht is.

      @11.34 En dat maakt het dan goed? Volgens die logica kan ik naar hartelust klagen hoe erg het is dat ik niet naar een restaurant kan, als ik eerst maar aandacht vraag voor de horecabazen die het moeilijk hebben of hongerige mensen.

      Verwijderen
    6. @anoniem 23:59. Je schrijft: stel je niet zo aan, het is maar tijdelijk. Voordat er een vaccin is wat mij beschermt, zijn we zeker 1,5 jaar tot 2 jaar verder. Pas dan ben ik weer echt veilig. Tot die tijd zullen we regelmatig nieuwe lockdowns hebben en wordt in de tussentijd de versoepeling van de huidige regels maar zeer beperkt ingevoerd.

      Aangezien ik een kwetsbare oudere ben, betekent dit dat ik misschien pas over twee jaar mag doen wat ik tot begin maart deed: naar bijeenkomsten gaan waar veel mensen dicht op elkaar zitten, zwemmen, mijn kinderen en kleinkinderen vasthouden, naar de bibliotheek gaan, weer bij andere kwetsbare ouderen op bezoek gaan. Dat niet uit eten kunnen gaan vind ik dan nog het minst belangrijk.

      Mijn vader overleed toen hij net 70 jaar geworden was. Ik ben nu bijna 67,5 jaar oud. Reken maar uit hoe oud ik over twee jaar ben.
      Niet dat ik verwacht over 2,5 jaar dood te gaan, ik verwacht dat ik ouder word dan dat en dat ik mijn vader in levensjaren ga overtreffen. Maar toch zit die gedachte dat mijn vader maar 70 jaar werd wel in mijn achterhoofd. En dan vind ik het wel heel gemakkelijk om te zeggen: stel je niet aan het is maar tijdelijk!

      Verwijderen
    7. Áls het al binnen 2 jaar lukt. Er is zeker reden voor ongerustheid over het terugkeren van het normale leven. Dit artikel heeft het over 2025. ik zie het zelf allemaal ook niet zo erg zitten in lockdownmodus en vind dat niet kinderachtig. Het leven is om te delen en nu kan dat nauwelijks!
      https://nos.nl/artikel/2330560-harvard-studie-komende-jaren-meerdere-uitbraken-mogelijk.html

      Verwijderen
    8. Zou een 67,5-jarige in Syrië ook zo geredeneerd hebben bij het uitbreken van de burgeroorlog daar? Ik denk dat wij er hier 'redelijk genadig' vanaf komen. Economie stort in, familiebanden uitgerekt, etc., maar binnen zijn we wel veilig. Tenzij jij of een huisgenoot in een vitaal beroep werkzaam is of om een andere reden niet thuis kunt werken en ook nog eens gedwongen in het openbaar vervoer moet zitten. Ik dank God op mijn blote knieën dat ik niet tot deze groepen behoor. Dus blijf ik binnen en probeer voor mijn hoogbejaarde moeder, die het gelukkig prima vindt opgesloten te zitten op haar kamer, op afstand wat leuke dingen te doen. Zij zal waarschijnlijk nooit meer buiten komen.

      Verwijderen
  6. Wij hebben het paasweekend gedaan alsof we in een huisje in Frankrijk zaten: koffer inpakken, korte autotocht door het dorp, huisje inspecteren, Franse kamernamen, baguette en croissant, nep-McD-menu, zoveel mogelijk Frans praten (geven ze op de lagere school hier), etc. Gemakkelijk te organiseren, dochters konden helpen en we hebben foto's gemaakt voor het fotoalbum :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. zeker superleuk idee.

      Verwijderen
    2. Wat een heerlijke, creatieve vondst! Ik kreeg op mijn blog ook de tip om voor het online kijken van een theaterproductie (er wordt ontzettend veel cultureels aangeboden, gratis, al is een donatie voor wie het kan missen natuurlijk welkom) eerst een ommetje te maken om 'naar het theater te gaan'. Ook zo'n heerlijke manier om zelf sfeer te maken.

      Verwijderen
  7. Goed plan van je. En hele leuke kaarten. Toevallig kreeg ik vandaag via de post ook een lieve kaart; van mijn zoon.
    En van een vriend een doosje 'kunst'. Kleine dingen zijn groots als ze troost en aandacht geven.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Het is fijn om jezelf wat te gunnen. Met kaarten maak je jezelf én een ander blij. Geweldig idee dus! En ook nog degene waar je ze koopt. Ik stuur er nu ook veel en bestel ze bij mijn favoriete, duurzame ondernemers.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Trek je er maar niets van aan Aafje want er zijn altijd mensen die iets aan te merken hebben.
    Ik denk dat Anoniem jaloers op jou is dat je het goed doet en tevenss aan een ander denkt
    Dat ontbreekt bij Anoniem blijkbaar
    Anoniem je mag best een mening hebben en dat jij dit wat Aaf doet zelf niet zou doen is prima maar hou dat commentaar alstublieft voor jou
    Ik ben erg blij dat Aaf zichzelf verwent om de moed er in te houden

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een leuke kaarten van WNF! Ik ga eens kijken.

    Destijds was ik via deze weblog op het idee gekomen voor kiemzaden. Dat wil ik ook weer gaan doen.

    Zelf heb ik hier al zaden in huis voor een bescheiden moesbalkon, en natuurlijk ga ik hier ook gezellige sierplanten buiten neerzetten, die kan ik ook gewoon bij de supermarkt kopen als ik toch al boodschappen moet doen. En ik heb ook nog terug opkomende fruitstruikjes op mijn balkon, met later hopelijk lekkere bessen.

    En misschien is een leuke cadeau box voor uw katje ook een leuke idee? Hoewel ik zo te lezen op uw weblog weet dat hij of zij niets tekort komt. Zelf heb ik voor mijn katje een leuk extra pakketje met lekkers en kattenspeeltjes.

    Voor mezelf heb ik online wat zomerkleding gekocht. En ballerina's. Dat laatste mag ook wel, ik loop momenteel op mijn laatste paar schoenen!

    De komende tijd wil ik tussen mijn nu thuis werken door ook gaan opruimen thuis en in de berging.

    En natuurlijk gezond en lekker eten en drinken, en voldoende slaap.

    Kortom, goed voor mezelf zorgen!

    Zodat ik na de Corona Crisis een frisse start krijg.

    Hopelijk geldt dit laatste voor iedereen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuk! Wij hebben besloten niet eens te proberen om op vakantie te gaan. In plaats daarvan pakken wij pakken ons dakterras aan, waar we nog nooit iets mee hebben gedaan sinds we hier wonen. Maar met een dreumes is het wel fijn om lekker naar buiten te kunnen. Ook een cadeautje aan onszelf in deze tijd.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik heb niets met dit soort 'cadootjes'. Ik hoef mezelf niet te verwennen. Ik zal alleen blij zijn als ik mijn vrijheid terug heb. Die ben ik kwijt, omdat ik niets kan doen zonder mijn demente man. En dat begint me behoorlijk op te breken. Een gevoel alsof je opgesloten zit. Als de opvang van mijn man nog steeds open zou zijn, zou ik amper iets merken van de intelligente lock down.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kan me goed voorstellen Geartsje dat jij niks met deze kadootjes hebt, ik hoop dat je het volhoudt, zorgen en optrekken met je demente man. Veel sterkte ❤️
      Zelf heb ik er ook niks mee maar in tegenstelling tot Aaf woon ik samen met mijn man, bijna in het bos.We wandelen veel en maken ons huisje in orde (wonen hier nog geen maand). Onze kinderen en kleinkinderen wonen down under dus we zijn gewend hen weinig in levende lijve te zien, wel krijgen we bijna elke dag foto’s en we facetimen regelmatig.

      Verwijderen
    2. Ik ga ook niet zo krampachtig om met de sociale afstand. Ik heb één vriendin in onze flat, waar ik wel regelmatig kom. Het is ook mijn enige sociale contact. Verder komen onze alleenstaande zoon en dochter soms langs. Onze zoon zal morgen weer oppassen, zodat ik even alleen weg kan. Volgens sommigen mogen we niemand binnenlaten en zelf nergens op bezoek. We zijn ook beide 70 plus. Maar ik laat me niet in mijn huis opsluiten. Sommige kinderen verbieden hun ouders om ook maar een stap buiten de deur te zetten en enig bezoek. Maar ik laat me niets verbieden. Ik vind het treurig als kinderen over hun ouders willen heersen.

      Verwijderen
  13. Ja, het is een rottijd. Ik houd me goed aan de richtlijnen en verder probeer ik zo opgewekt mogelijk de dagen door te komen.
    Vind het een leuk idee om jezelf een cadeautje in het vooruitzicht te stellen. Leuk om in deze tijd iets te hebben om je op te verheugen.
    Ik heb bij blij-dat-ik-brei garen besteld. Dat garen moest nog bij de leverancier besteld worden, dus ik kan me lekker een paar weken verheugen om mooi garen dat ik zal krijgen. Plus ik ondersteun op deze manier een kleine zelfstandige.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Goed dat je jezelf wat aan het verwennen bent. Vergeet niet dat je uit je ritme bent normaal zwemmen e.d.. Dat is nu niet mogelijk. Minder bewegen heeft ook gevolgen voor je positief voelen, daarnaast is het gemis aan contacten veiligheid wat het allemaal moeilijker maakt in deze tijd. Ik hoop voor je dat dit een gevoel van even is en dat je jezelf er weer kan uittrekken. Het is jouw gevoel en dan kunnen honderden het slechter hebben, maar het is jouw gevoel. Ik wens je sterkte ik zou je zo graag een positieve energie willen sturen, volhouden er komen weer andere tijden.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.