donderdag 28 mei 2020

Boodschappen: goedkoper tijdens corona?

7,3% minder uitgegeven aan boodschappen

In de eerste 10 weken van dit jaar gaf ik €307,92 uit aan boodschappen. Dat is €30,79 per week.
In de 10 weken daarna, dat is vanaf 14 maart, dus vanaf de corona lockdown, gaf ik €285,29 uit aan boodschappen. Dat is maar €28,53 per week. 
Het verschil is €22,63. Niet een heel groot verschil, maar het  is wel een verschil van 7,3%.

Echt goedkoper?

Heb ik echt goedkoper geleefd?
Je zou denken van wel, maar dat klopt toch niet, want ik had regelmatig eters toen er nog geen lockdown was.

Geen gasten en oppaskinderen

Per week maakte ik pre-corona gemiddeld 2,5 warme maaltijd meer voor mijn gasten. Voor 2 volwassenen en een peuter. Verder kwam die peuter hier minstens 2x per week lunchen en ook was ze hier de rest van de middag en at ze fruit, nootjes, maïswafels, soepstengels en biscuitjes.
Ook kwam mijn andere kleinkind hier regelmatig en consumeerde ook het een en ander.
Daar stond tegenover dat ik 1x per week bij mijn dochter een warme maaltijd at, dus dat kun je dan weer aftrekken van de maaltijd per week waar ik boodschappen voor deed.

Als ik bovenstaande overzie, dan denk ik dat ik tijdens corona voor mijzelf niet minder uitgaf aan boodschappen. Ik geef veel liever wat meer uit aan boodschappen en krijg wel eters over de vloer, maar ja, dat is even niet anders!

Geef jij minder uit tijdens corona?

13 opmerkingen:

  1. Ik heb een loopband gekocht(stond wel al op mijn verlanglijstje, loopband omdat ik door ziekte vaak niet naar buiten kan)...dat hakte er wel in qua kosten. Ook qua resultaat trouwens, al tien kilo afgevallen sinds 16 maart.
    Wat boodschappen betreft blijf ik redelijk gelijk, wel iets meer dan jou want ik winkel bij de boeren en dat is gemiddeld net iets duurder. Eieren zijn goedkoper, groenten en fruit meestal gelijk, meel, vlees, boter en kaas wat duurder.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat betreft de wekelijkse boodschappen, geen idee, ik houd dat niet bij omdat ik altijd alleen dat, wat nodig is, koop.
    Deze maanden geen geld uitgegeven aan restaurants, terrassen, bioscoop en andere bbh en dat scheelt een boel geld. Dat had ik liever wel uitgegeven!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb op veel plekken gelezen dat men meer uitgaf aan boodschappen, maar bij ons was het juist minder. Doordat mijn voorraadkast altijd goed gevuld is, hoefde ik niet naar dure alternatieven te grijpen als er gehamsterd was.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij gebruiken meer producten momenteel. We zijn vaker thuis en er wordt toch wel meer gegeten. Ik kan het qua bedrag niet helemaal vergelijken, want we zijn veel meer vegetarische producten gaan gebruiken, die toch wel een stukje duurder zijn. Sowieso vind ik boodschappen echt wel schreeuwend duur, maar gelukkig verkeren we nog steeds in een positie dat we ons daar geen zorgen over hoeven maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. We geven meer uit aan boodschappen, maar we kopen ook meer boodschappen. Vooral omdat we alle vier thuis werken of leren. Normaal eet zoon op zijn werk en man koopt meestal wat in de kantine, net als ikzelf. We eten ook meer fruit en snoepgroente. Op zijn tijd ook wel wat chips of hapjes. Dochter bakt regelmatig wat voor bij de koffie. Er is meer tijd om te koken en dat doen we graag wat uitgebreider.
    Doordat we niet buiten de deur eten, lunchen, geen reiskosten hebben, geen uitjes doen die geld kosten, houden we uiteindelijk geld over. Ongewild overigens. Voorlopig blijft dit ook nog wel even zo. Ik sta overigens niet te trappelen om te gaan eten etc met al die regels.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar die lunch- en kantine kosten zijn er nu niet,dat compenseert toch wel (makkelijk, zo goedkoop zijn die niet!)

      Verwijderen
  6. Wij zijn wel iets meer kwijt. Ik bestel de boodschappen en ga nog een keer per week naar de fysieke supermarkt. Maar daar tegenover staat; geen etentjes, geen oppas voor die avondjes uit, geen lunch of koffie buiten de deur etc. Dat scheelt veel meer!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wij zijn wel meer kwijt, denk ik. ik bestel de boodschappen nu online en laat ze dan bezorgen en dat kan sowieso pas vanaf 50 euro, dus dat ben ik dan al verplicht om uit te geven. Daarnaast omdat ik online bestel zie ik ook vaker aanbiedingen die ik dan meeneem "voor het geval dat", wat ik normaal gesproken niet doe omdat ik geen zin heb om met teveel spullen te slepen.

    Maar we besparen wel op dingen als benzine, openbaar vervoer en uitstapjes, dus dat heft elkaar weer mooi op

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik hou met strikt aan lijstje en ben minder kwijt want anders zou ik meer rondkijken en wel eens extra dingen meenemen.
    Vind het winkelen helemaal niet leuk meer, zo opletten want ik heb de indruk dat anderen maar denken dat alle anderen er wel opletten

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik geef minder uit dan anders omdat ik niet te lang in de supermarkt rond wil lopen.Net als Lot pak ik wat ik nodig heb en kijk niet meer zoveel rond ,dus ja het scheelt wel in mijn uitgaven

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik bestel ze online,ik ben wat minder kwijt,maar bezorgkosten zitten er ook nog bij. Nu koop ik alleen wat ik nodig heb en anders zie je in de winkel nog wat. Maar uitgaan, etentje.enz besparen we nu best veel.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. De eerste weken kocht ik teveel in en gingen er echt zaken overstuur. Als ik thuis kwam na t werk kon ik t niet meer opbrengen om nog achter t fornuis te gaan staan voor de ingewikkelde menu’s die ik in de winkel bedacht had. Dan was t vaak snel snel en nog even op de bank met de kids en vaak als ik de jongste in bed legde kroop ik er zelf ook al in. Geen tv aan want werd naar van al t Corona nieuws. Merk nu dat het allemaal wat rustiger wordt. De blinde paniek is eraf. Ik heb weer wat meer rust in mijn lijf en heb ook weer meer zin om achter t aanrecht te kruipen. Ik haal momenteel minder in huis dan dat ik eerder altijd deed. Zonde om eten weg te moeten gooien.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.