maandag 6 juli 2020

Mijn bed - geschikt voor ouderen?

Geschiedenis van mijn ca 98 jaar oude bed

Ik slaap nu 38 jaar op mijn twijfelaar en ik ben aan het bed gehecht. Het bed was oorspronkelijk van mijn grootouders. Beppe (voor de niet-Friezen: oma) Aaf trouwde in 1922 met pake (opa)  L, het was hun huwelijksbed en het is dus bijna antiek. Pake overleed in 1967.
Toen mijn beppe naar het bejaardenhuis ging, nam ze haar bed niet mee. Dat paste niet goed in het kleine zit- slaapkamertje en dus kwam er voor haar een nieuw, smaller bed en haar twijfelaar ging naar de zolder van het huis van mijn ouders. In 1982 had ik een bed nodig en mijn vader haalde het houten bed uit elkaar, bracht het naar Groningen en sindsdien is het mijn bed.

Aanpassingen 

Hoe ziet het bed er uit? Het is een stevig, degelijk eikenhouten bed met een hoog hoofdbord en een redelijk hoog voetenbord. Aan de zijkanten zijn planken. Het is een bootbed, een soort bak waar je de matras in legt. Het is  120 cm breed en 190 cm lang en aan de zijkanten vanaf de vloer gemeten 51 cm hoog. Het bed had, toen ik het kreeg, een bodem van plankjes en er zat geen ruimte tussen de plankjes. Een soort gesloten lattenbodem dus. Dat was slecht voor de ventilatie, dus mijn ex-man heeft het bed aangepast en van de plankjes een lattenbodem gemaakt.
De matras ligt iets lager dan de zijkanten van het bed, in ieder geval als ik op het bed zit, waardoor je dus om uit het bed te komen over die rand moet komen. Zo heb ik jarenlang op het bed geslapen.  Nu ik last heb van mijn heupen en vooral nu ik de afgelopen weken veel pijn had in mijn ribben (gekneusde ribben veroorzaakt door een valpartij), kostte het moeite om over de rand te komen.
Als ik op mijn bed zit, dan raken mijn voeten de vloer net niet, dus volgens mij is het bed hoog genoeg.
Mijn oplossing: ik koop een dikkere matras. Een matras die boven de zijkanten uitsteekt.
De huidige matras is maar 15 cm dik en de matras die ik op het oog heb is 25 cm dik. Dat scheelt dus een heleboel centimeters.

Waarom koop je niet iets helemaal nieuw? Weg met die oude troep?

Er zijn vast lezers die (weer) vinden dat ik veel te zuinig ben. Die vinden dat ik niet goed voor mijzelf zorg. Ik zou een helemaal nieuw bed moeten kopen, met elektrisch verstelbaar hoofdeinde etc.
Nu is het zo: ik ben gehecht aan het bed en het idee het weg te moeten doen, staat mij tegen.
Het is breed genoeg en ook lang genoeg. Ik ben een zijslaper die bij voorkeur met wat opgetrokken knieën slaapt en dus toch nooit helemaal languit in bed ligt. Daarnaast heb ik mijn twijfels over een verstelbaar hoofdeinde. Ik gebruik liever mijn buikspieren om te gaan zitten en op te staan. Een goede oefening voor de spieren!
En als de matras hoog genoeg is, dan kost het helemaal geen moeite om op te staan vanaf dit bed. Het is dan ruim 60 cm hoog.
Oude troep? Daar kun je er anders tegenaan kijken. Het bed is leuk vintage, of broccante, wat voor naam je er maar aan geven wilt. En het is een zeer degelijk gemaakt en stevig bed. Mijn pake, die timmerman was, heeft het met een vakkundig oog uitgezocht.

30 opmerkingen:

  1. Ik begrijp je hoor (en bovendien, je hoeft op je eigen blog toch niet te verantwoorden wat je doet?!). Ik vraag me alleen af, of die hoogte wel zo verstandig is. Je kunt nu al niet met je voeten op de grond als je op het bed zit. De afstand tussen voeten en grond wordt straks nog hoger. Dan moet je dus een beetje uit je bed hoppen/springen. Belast je daar je heupen en knieën niet onnodig mee?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind dat mooi, dingen hergebruiken,blijven gebruiken, aanpassen tot het weer goed werkt.Sterker, ik zou willen dat ik zo'n twijfelaar uit de familie had! Een nieuw matras moet je toch af en toe kopen, dus niks mis mee. Waarschijnlijk heb je dan ook wel andere hoeslakens nodig omdat je een hoger matras wilt.Het zij zo, maar alles bij elkaar is nog steeds goedkoper dan een geheel nieuw bed.
    Misschien nog een ideetje,een stoofje(of iets wat erop lijkt) als opstapje of om je voeten op te kunnen zetten als je op de rand zit. Vóór het bed dus. Zo'n stoofje past prima qua sfeer bij zo'n oude twijfelaar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn hoeslakens zijn nu een beetje te groot. Ik verwacht geen problemen met mijn huidige hoeslakens.

      Verwijderen
  3. verstelbaar hoofdeinde gebruik je alleen als je wilt lezen in bed, het is geen hulp bij het opstaan.
    Zijn er matrassen in die maat te vinden? 200 is tegenwoordig al bijna aan de korte kant.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kunt een matras in elke gewenste maat laten maken, dat is geen enkel probleem.

      Verwijderen
    2. Hebben wij gedaan voor de carravan

      Verwijderen
  4. Als je een nog hoger matras doe kom je helemaal niet bij de grond met je voeten. Zit je op het randje van je matras kan je zo je bed uitglijden. Gezien tijdens mijn werk in de Thuiszorg. Marja

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maak je geen zorgen, als ik op de rand van mijn 72 hoge eettafel zit kom ik met mijn voeten bij de grond.
      Dat ik op mijn bed niet met de voeten bij de grond kom, heeft er mee te maken dat ik achter de rand in de matras weg zak. Dan komen mijn knieën omhoog. Als ik niet meer wegzak en er dus geen rand meer merkbaar is, verwacht ik wel degelijk met mijn voeten bij de grond te kunnen.

      Verwijderen
  5. Geweldig om zo'n bed te hebben met een geschiedenis.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik zit even mee te denken bij je. Ik ben verpleegkundige ook op de orthopedie gewerkt en een partner die een nieuwe heup heeft. Slim om een dikker matras te nemen. Idee zou kunnen zijn om de pootjes van het bed als het kan iets lager te maken zodat je gemakkelijker het bed uit kan. Je hebt een hoofdbord dus je kan denken aan een papagaai als je geopereerd wordt. Als je geopereerd wordt aan je heup moet je op je rug liggen dus een dikker matras is dan ook fijn en je moet uit bed "glijden"als het ware, wat ook beter lukt met een dikker matras die hoger is dan de bak. Dus het bed moet niet te laag zijn.....Ik heb zelf verstelbare lattenbodems we gebruiken het helemaal niet werkt ook minder als je een zij slaper bent is mijn ervaring.
    Wij hadden ook een stokje om de kousen aan te doen en een grijpertje waardoor je spullen kon pakken die lager lagen, lijkt op een grijpertje waar ze afval mee pakken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor het meedenken!
      Een grijpertje heb ik al een paar jaren, want ik kan al jaren slecht bij de grond komen.
      Ik heb ook een veger en blik op steel, zodat ik ook heel kleine dingen van de grond kan vegen en dan pakken, stukjes papier bijvoorbeeld. Dat wil slecht met een grijpertje.
      Een stokje om mijn kousen aan te doen gaat niet werken. Ik draag compressiekousen (een soort light versie van steunkousen) en die krijg je echt niet aan en uit met een stokje. Ik heb een sok-aantrekhulp en dat werkt dus ook niet, de kniekousen zijn te strak daarvoor. Ook een aantrek hulpmiddel voor steunkousen werkt niet, omdat die werken op basis van een open teen en dat hebben mijn compressiekousen niet. Dus ik denk dat de thuiszorg moet helpen met de compressiekousen, of moet zwachtelen.

      Verwijderen
    2. Om mijn steunkousen aan te trekken heb ik tuinhandschoenen met ruwe binnenkant. Gaat prima. Voor uittrekken heb ik wel een hulpstuk gekregen en ook dat functioneert heer goed

      Verwijderen
  7. Ik vind je helemaal niet overdreven zuinig. Als je precies zo'n bed broccante zou noemen en in een duur blad met mooie foto's en entourage neer zou zetten, dan was je bed opeens een prachtige vondst

    Alleen is het nu het bed van je Beppe en zou je overdreven zuinig zijn omdat je het nog gebruikt? Terwijl bij verkoop de volgende eigenaar hip is? Eh....

    Daarbij: wat is er beter aan een nieuw bed van mindere kwaliteit? De bedden van nu gaan een fractie van de tijd mee.

    Het enige wat telt is of het bed past bij jou en bij jouw situatie. Dáár zou ik wel kritisch naar kijken. Aan de andere kant: als je bed te hoog is, dan kan er misschien nog wel een stukje vanaf ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Maar je hoeft hem toch niet weg te doen, misschien op een ander kamertje leuk opgemaakt. Zelf heb ik nog niet zo lang een nieuw bed met elektrische bodem ook ik ben een zijslaper maar zet toch mijn hoofd en voeteinde iets omhoog bij het slapen. Ook toen ik mijn enkel gebroken had kon ik toch lekker lezen en tv kijken.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Prachtig die twijfelaars.Je hebt zelfs een bed met een geschiedenis van je eigen familie, hoe leuk is dat !
    Wij hebben er ook eentje een aantal jaren geleden gekregen. Grandpa heeft er een goede bodem in gemaakt , lekker stevig. Ook hier lag het matras in het bed. Ik heb er een matras bovenop gelegd, nu steekt het matras iets boven de rand uit. Zo'n hoog bed daar stap je makkelijk uit of van af :)
    We gebruiken hem zelf niet, althans niet samen, mocht ik een slapeloze periode hebben of grandpa is aant bomen zagen 's nachts ( soms gaat dat samen hihi )dan slaap ik heerlijk in dat bed.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Altijd over een rand moeten klimmen, dat lijkt me niet fijn uit je bed komen. Of erin. Met of zonder pijn.

    Dat is vrij simpel op te lossen door de positie waar je lattenbodem ligt wat hoger in de bak te maken. Zeg maar het idee van een kinderbedje waar in het begin het matras hoog ligt en later je het kan laten zakken.

    Voor de thuiszorg moet een bed aan een bepaalde (werk)hoogte voldoen, zodat de hulp niet te ver hoeft te bukken. Dus meestal klossen onder een bed.
    Mijn moeder legde het tweede matras van haar tweepersoonsbed bovenop haar matras en verhoogde zo ook haar bed, want klossen waren niet mogelijk. Was ook makkelijker met in- en uit bed komen.



    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De lattenbodem verhogen is niet nodig. De matras is toch aan vervanging toe en ik denk dat ik met een 10 cm dikkere matras het probleem opgelost heb. En anders zoek ik naar een andere oplossing, een topdekmatras er bovenop of zo.

      Verwijderen
  11. Aaf, je hebt dus mijn bericht als beledigend ervaren, als weg met de oude troep.. dat was mijn insteek niet heb ik ook niet zo benoemd.. kijk wat jij met jouw lichaam nu nodig hebt en gun jezelf dat. Dat gezegd hebbende..
    Kun je wel op je zij slapen na de operatie? is je bed lang genoeg om languit te liggen? Dit kun je vragen aan je fysio. Het is niet alleen belangrijk dat de hoogte goed is, maar met het bed uitdraaien moeten er geen houten zijkanten zijn, daarom heeft een senioren bed ook geen zijkanten of een achterkant. Hoe gaat het opmaken van het bed, je matras komt tussen hout te liggen, dat bemoeilijkt het opmaken. Ook je handen verouderen en je rug. Kan dit bed naar de beneden verdieping als je langdurig moet revalideren? Een elektrische hoofdsteun is fijn als je veel in bed ligt, om te eten, lezen tv kijken. Ook kan bij deze bedden het voeteneinde omhoog, heel fijn bij dikke voeten/enkels en spataderen.

    Ook de thuiszorg vindt dat prettiger werken bij wassen en verzorgen. Nu is het je heup, maar een bed/matras koop je nu voor de rest van je leven en jonger word je niet meer.
    Waarom niet vrijblijvend naar een beddenzaak en de verschillen ontdekken?

    Als je erg gehecht bent aan jouw bed, waarom geen logeerbed van maken voor de kleinkinderen? die kunnen dan samen in dat bed als je bij jou logeren. Bieke

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het meeste is al genoemd maar misschien kunnen de zijkanten uitgezaagd dan krijg je mooie lijn en in het midden een uitsparing zodat je er goed uit kan
    En nooit weg doen dat bed echt nieuw is beslist niet altijd beter en deze kwaliteit krijg je nooit meer.
    Lianne

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Dag Aaf,

    Wat een leuk onderwerp. Ook ik (55) slaap nog in het bed van mijn oma en opa. De breedte is wel 1.40, ook met een hoofdbord, voetbord en zo'n rand. Wij hebben er toen (15 jaar geleden) een nieuwe matras in laten
    leggen. Toch sliep het niet echt lekker meer. Daarna hebben we een topmatras erop gelegd (met een soort ruimtevaartvulling erin) en sindsdien slapen we heerlijk samen in dat bed.

    Veel plezier met het bed. Ik vind je verhaal heel inspirerend, groet, L.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. In geval van nood kun je altijd een verpleeg-bed lenen (gratis het eerste half jaar) via de Vegro. Briefje van de dokter/thuiszorg erbij en hij staat er nog dezelfde dag.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Prachtig zo'n oud bed! Om voorbereid te zijn op je operaties van beide heupen zou ik een goede afweging maken. Er gaat niets boven herstellen in je eigen huis. Ga je dagelijks de trap op en af, of zet je tijdelijk een bed beneden neer?. Na mijn heupoperatie moest ik het staan, zitten en liggen veel afwisselen. Omdat ik gelijkvloers woon, kon ik makkelijk even een uurtje op bed tv kijken of slapen.
    Ik zou als ik jou was ook van te voren afwegen of je de boodschappen allemaal laat bezorgen of flink wat houdbare spullen van te voren inslaan en dan de verse spullen laten halen door je dochters.
    Groet, Ellen

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat leuk! Ik heb dezelfde maat van bed. Ook prachtig mooi hout. Alleen via marktplaats dus ik heb niet zo'n mooi verhaal erbij...
    Ooit toen ik een nieuw matras kocht, werd de bedbodem gratis omhoog gezet door de matrasbezorgers. Hoorde bij de service. Bij Morpheus. Wat betreft matras was ik blij met de bedafmetingen, meer hoogte, breedte of diepte, dat merk je echt wel in de prijs. Wat betreft hoeslakens minder, want deze maat zit nooit in de koopjesbak.
    Succes met alle voorbereidingen voor je heupvervanging!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Goede keuze hoor! Ik had het ook zo gedaan. Succes met het kopen van een matras.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Ook ik heb nog zo'n leuk oud bed: 1,70 x 70. Mijn kinderen hebben er op geslapen en nu is het in gebruik bij de kleinkinderen. We hebben 2x een nieuwe matras laten maken en ja: de hoeslakens zijn iets te ruim maar dat is niet zo erg. Een paar oud bretels trekken dat wel strak. Yasr

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En deze komt ook bij mijn pake en beppe vandaan. Yasr

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.