dinsdag 7 juli 2020

Uitkering uit de Waardedalingsregeling aardbevingen!

Waardedalingsregeling

Het instituut Mijnbouwschade Groningen gaat geld uitkeren in verband met de daling van waarde van de woningen in het aardbevingsgebied. Het gaat in totaal om een bedrag tot 1  miljard euro.
De postcodes die in aanmerking komen zijn bekend en mijn postcode staat er ook bij!
Het is mij nog niet helemaal duidelijk of ik echt wat krijg, maar als ik de tekst goed lees, dan krijg in in november dit jaar wel degelijk wat geld.

Aardbevingen

Ik heb hier tenminste 2x een forse aardbeving meegemaakt en ik was ook een keer op vakantie. Dat laatste was in juli 2013. Ik heb geen idee hoe zeer de aarde toen schudde, want ik was niet thuis.
Tijdens de andere twee bevingen was ik wel in de stad Groningen. De eerste keer was ik thuis, in augustus 2012, het was de aardbeving in Huizinge. Ik zat op mijn bureaustoel met mijn rug naar mijn dochter en haar vriend. Zij keken tv of een dvd. Ik dacht dat ze stiekem naar mij toe geslopen waren en mijn stoel bewogen, maar ze waren zich van geen kwaad bewust.
De andere keer was ik op mijn werk, in september 2014. Toen voelde het alsof er een vrachtwagen tegen het gebouw botste en bewogen de wanden en de vloeren. Ik schrok mij rot. Mijn achterbuurvrouw was wel thuis, die lag ziek in bed en ze vertelde dat ze lag te schudden in bed.
Daarnaast zijn er talloze aardbevingen geweest die zwakker waren en die ik niet gevoeld heb, maar sommige andere inwoners van de stad Groningen wel.

Waardedaling

Men gaat er van uit, dat de woningen in het aardbevingsgebied door die aardbevingen in waarde gedaald zijn. Want mensen kopen liever een huis waaraan gegarandeerd geen schade is. Bij mijn huis is dat niet helemaal zeker. Je ziet er niets aan, maar dat zegt nog niet alles. Aantonen dat er schade ontstaan is, hoeft niet blijkbaar.

Hoe veel geld krijg ik?

Mijn postcodegebied krijgt 2,7 - 4,6% van de WOZ met peildatum van 1 januari 2019 + plus wettelijke rente vanaf 1-1-2019 (die is 2%).  Ik verwacht niet meer dan 2,7% van de WOZ waarde  te krijgen, dat zou neerkomen op ongeveer 4950 euro. Dat denk ik, omdat mijn deel van het postcodegebied minder dicht bij Slochteren ligt dan een ander deel van het postcodegebied, dat scheelt ruim een kilometer, maar wie weet valt het mee?
De Waardedalingsregeling moet door eigenaren van woningen  aangevraagd worden en uitbetalen doen ze in de gemeente Groningen in november 2020.

14 opmerkingen:

  1. De uitkering is terecht, want ik denk dat de waarde van je woning inderdaad gedaald is door de aardbevingen. Misschien is de uitkering voor veel mensen eigenlijk veel te karig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is fijn dat ze mensen op deze manier proberen te helpen. Maar ik vermoed dat 4.000,- niet echt helemaal het waardeverlies van een huis compenseert?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou dat is geen dag te vroeg! Ook zullen veel mensen smartengeld moeten krijgen voor al het leed, de stress en het onbegrip van regering en NAM dat ze moesten (moeten) ondergaan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het gaat hier om waardedaling, puur financieel dus omdat woningen minder waard zijn.
      Herstel van gebouwen en smartegeld voor gedupeerden in gebouwen met veel schade komt uit een andere pot.

      Verwijderen
  4. Hoi Aaf! Ook wij komen in aanmerking voor deze vergoeding. Ik heb het ook altijd begrepen dat we dus een bepaald % van de WOZ waarde krijgen. Maar nu hebben we vorige week een folder ontvangen van de TCMG, en daar staat in: Het verschil tussen de huidige waarde en wat de waarde had moeten zijn als er geen bevingen waren geweest. Dus ik denk dat ik het verkeerd begrepen heb in eerste instantie. Hoe kunnen ze de waarde "van hoe het zou moeten zijn geweest zonder bevingen" bepalen? Blijkt een complexe rekenmethode te zijn. Dus ik ga ervan uit dat we het % krijgen van het verschil in waarde en dus niet zoals jij ook denkt het % van de WOZ waarde...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ze geven op de site van het Instituut mijnbouwschade Groningen het volgende rekenvoorbeeld:

      Een woning met een WOZ-waarde van €200.000
      In eigendom ten minste op 16 augustus 2012 tot 1 januari 2019
      Percentage waardedaling in het betreffende postcodegebied = 7,34%
      Zonder bevingen was de WOZ dus €200.000 / (100% - 7,34%) = 215.843
      Uitkering € 15.853 (= 7,92%) plus wettelijke rente vanaf 1-1-2019.

      Verwijderen
    2. Ja, ik las dat ook inderdaad. Nou, we zullen het wel zien hoe het er voor ons uit komt te zien!

      Verwijderen
  5. Berichtje uit de randstad; terecht dat jullie worden gecompenseerd. Groningen is sinds 1960 leeggezogen, de winsten zijn over Nederland uitgesmeerd en Groningen had het nakijken. Ik hoop dat er voor jullie nog veel meer in het verschiet zit.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankje voor je bericht! Fijn dat er mensen zijn die zich kunnen inleven wat hier speelt.

      Verwijderen
  6. Ik wilde bijna schrijven 'dat is een leuke extraatje' (typisch een reactie voor iemand die niet in het getroffen gebied woont), er niet over nadenkend wat een narigheid veel Groningers hebben gehad en dat het geen extraatje is maar een zeer terechte compensatie. Ik hoop dat het snel afgehandeld wordt, Aaf.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Irene, Gelukkig corrigeerde je je tijdig ;-)
      Vaak wordt gedacht die mensen gaan zo lekker op vakantie van het geld.
      Als je ooit zou willen verhuizen toch lastig met een moelijker verkoopbaar huis die niet mee gegroeid is met de rest van de huizenmarkt. En waar andere lekker weekend vieren zijn veel hier bezig te zorgen dat bv de voordeur weer normaal sluit.

      Verwijderen
  7. Rond 14 juni was er toch ook een aardbeving niet?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens het KNMI vonden er in juni in Groningen 10 aardbevingen plaats. De krachtigste was op 1 juni, die had een magnitude van 1.9

      Verwijderen
  8. Fraaie boel dit. Mijn woning is aangemerkt als huis met aardbevingsschade. Ligt in postcode 9722. Ik krijg niks en postcode 9723 wel. Hemelsbreed ca. 600 meter hier vandaan.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.