dinsdag 25 augustus 2020

Meer supplementen

Ruim een maand lang voerde ik iedere dag de Eetmeter van het Voedingscentrum in. Het was al duidelijk dat ik structureel te weinig eiwitten binnenkreeg en daar heb ik actie op ondernomen door een speciale notenmix te kopen en geroosterde sojaboontjes en plantaardige eiwitpoeder. En die eet ik nu alle dagen.
Maar ik zat ook steeds vrij krap in veel soorten vitamines en mineralen. Met name toen ik door de misselijkheid weinig at kwam ik echt te kort.

Het was een lang lijstje:
kalium,
calcium,
zink,
vitamine A
en diverse B vitamines.
Oudste dochter stelde voor om een multivitamine te kopen en die te gaan slikken en dat leek mij een goed idee. Ik slikte al ijzer, vitamine C, vitamine B12 en vitamine D. In de multivitamine zit minder van de laatste 2 vitamines dan hoeveelheid die ik afzonderlijk slikte, dus neem ik die er nog bij. Ik heb alles nu ingevoerd in de Eetmeter en nu zit ik op mooie hoeveelheden, niet te veel en niet te weinig! In de aanloop naar mijn operaties en in de herstelperiodes daarna neem ik deze multivitamines er bij.

11 opmerkingen:

  1. Het zou fijn zijn,als je gewoon elk jaar een bloedonderzoek kon krijgen naar de vitamine-en mineralenwaardes. Want wat je mond in gaat,hoeft nog niet te worden opgenomen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Krijgen niet maar op je eigen verzoek kan je die natuurlijk altijd laten uitvoeren..

      Verwijderen
  2. Wat verstandig! Een goed gevoed lijf herstelt veel beter.,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een goed idee om op die manier je voeding in kaart te brengen. Zelf gebruik ik hiervoor de lifesum app. Maar ik ga toch ook eens kijken naar die van Het Voedingscentrum nu.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik slik al jaren vit. B 12, omdat ik ook al jaren maagzuurremmers gebruik. Daardoor neemt het lichaam de vit. B12 slecht op. Maar ik lees steeds dat je met B12 ook foliumzuur moet nemen. Dit zijn communicerende vaten. Doe je dat niet, dan zou je een tekort aan foliumzuur krijgen. Zoals Izerina zegt: 'wat je mond ingaat hoeft nog niet opgenomen te worden.'

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar moet je alleen wel erg mee opletten, het werkt nauw samen, dat klopt, maar je kan ook teveel foliumzuur nemen.

      Beste is deze op te laten meten, hij moet namelijk tussen de 10-20 qua waarde blijven anders kan het B12 weer teniet doen.

      Ook moet je bij B12 opletten dat de bloedwaarde wel goed kan zijn, maar dat het toch niet in de cellen opgenomen wordt, ik heb bijv. een chronisch B12 tekort, omdat ik de intrisieke factor in mijn maag mis wordt dit niet vanuit voeding of supplementen opgenomen. Veel artsen hebben helaas nog te weinig kennis van B12 waardoor ze mensen op supplementen zetten en van de bloedwaardes uit gaan, die dus in het geval van een opname probleem, vervalst zijn.
      Als je namelijk een opname probleem hebt dan zal je dit nooit vanuit supplementen opnemen en is injecteren de enige optie.

      B12 wordt erg onderschat, maar kan erg schandelijk zijn en zelfs dodelijk.

      B12 werkt inderdaaad erg nauw samen met Foliumzuur (10-20) en met Vitamine D (tussen de 80-100)

      Verwijderen
  5. Hoi Aaf, koop dan wel een goede. De goedkope potjes van bv het Kruidvat bevatten nl vooral mineralen in de anorganische (=moelijk opneembare) vorm, en vitamines die nog in de actieve vorm moeten worden omgezet door je lever. je lever filter dus ca 70% er al uit voordat het iets kan doen. daarnaast zitten er meestal veel vulstoffen in zoals glansmiddel, maltidextrine (=suiker) enz. Ik heb het nooit uitgerekend maar ik denk dat je met een orthomoleculair "duur" middel uiteindelijke goedkoper uit bent dan met een goedkoop potje omdat je lichaam de inhoudsstoffen veel beter kan opnemen.
    Als je er meer over wilt weten: ahealthylife.nl is een goede bron en Juglen Zwaan (een collega van mij) heeft oa een boek geschreven over supplementen. Met vriendelijke groet, Marja

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn dochter heeft een supplement gekocht dat zij voorgeschreven kreeg door haar diëtist. Het is niet van het huismerk van Kruidvat.

      Ik heb ooit een tv programma gezien (Keuringsdienst van waarde, of Broodje gezond of zo) waar een Wageningse voedingsdeskundige zei dat het voor de opneembaarheid echt niet uitmaakte hoe een vitamine gemaakt was.

      Verwijderen
    2. Hoi Aaf, voor vitaminen maakt het idd. niet uit. Wel innemen bij een maaltijd met vet, omdat A D E K in vet oplosbaar zijn. Een multi vitamine bevat geen vet dus moet het in de voeding zitten.
      Voor Mineralen is het een ander verhaal. Om een mineraal goed op te kunnen nemen moet hij gebonden zijn aan een eiwit. Kun je onthouden door AAT bijv. Citraat Chelaat enz. de oixide vorm is het pure mineraal en die zitten doorgaans in de multi vitaminen, anders worden de tabletten te groot.
      Ik verbaas me trouwens dat je calcium tekort zou hebben.. je eet veel kaas en zuivel.. een magnesium tekort komt in Nederland juist erg veel voor. Ook daarvoor geldt een oxide plas je gewoon weer uit en zonde van het geld.
      Als je darmflora niet genoeg bacterien bevat kun je heel moeilijk vitaminen opnemen uit voeding en tabletten. Daarom vind ik het ook jammer dat de ontlastingstest darmkanker daar niet naar kijkt. Sommige mensen poepen de tabletten onverteerd weer uit. B12 kun je ook in mond spray krijgen. Daarvan is de opneembaarheid heel veel beter (in geval van slechte opname via de darmen). Bieke

      Verwijderen
  6. Ik ben het zowel met izerina en Geartsje eens, zoals ik ook aangegeven heb in een reactie onder Geartsje.

    Let alsjeblieft op, je waardes worden niet altijd aangevuld als je bijvoorbeeld een opname probleem heb. Dan kan je nog zoveel supplementeren als je wilt maar dat heeft weinig zin.
    ook kunnen bepaalde waardes te hoog worden wat andere waardes weer in de weg gaat zitten.

    Zo hebben meer mensen een vitamine B12 te kort, door een opname probleem, dan ze weten, en helaas is daar in NL nog vrij weinig kennis over, terwijl het gewoon neurologische klachten kan veroorzaken.
    Bloedwaardes lijken goed door het supplementeren maar het komt niet aan in de cellen.

    Goed dat je er mee bezig bent, dat sowieso!

    Maar lees je echt goed in en laat je vooral goed informeren!
    Wat betreft B12 kan ik je de B12 de vergeten ziekte groep aanraden op Facebook, of het B12 instituut in Rotterdam (niet amsterdam!!) qua informatie op de website!

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.