maandag 16 november 2020

Internetoplichting door smishing

 Laatst las ik voor het eerst over smishing. Die term kende ik nog niet. Smishing bestaat vast al veel langer, maar had er nog nooit van gehoord en jij als lezer van mijn weblog misschien ook niet.
Net als bij spoofing en WhatsApp-fraude gaat het om het via internet afpakken van geld van particulieren die niet in de gaten hebben dat ze op een nare manier bestolen worden.
Bij Smishing ontvang je een dringende SMS. Er is, net als bij spoofing en WhatsApp-fraude haast bij. Dat is een veel beproefde manier om te zorgen dat mensen minder goed opletten.
Mijn broer is een beetje naïef en niet erg handig met digitale media. Hij zou zomaar een slachtoffer van smishing kunnen worden en met hem veel meer mensen. Mijn broer is verder wel slim, maar soms te goed van vertrouwen.

In het krantenartikel ging het over het via het RIVM bestellen van beschermingsmiddelen ivm corona. De voorraad was beperkt, het was een zaak om snel te handelen! Dus de gedupeerde sprong er op in en ging naar de (nep) site van het RIVM. Dat het nep was, wist zij uiteraard niet. Het leek overtuigend echt en je kon via iDEAL betalen.
Er wordt gevraagd om je gegevens bij te werken of je pincode te bevestigen. Banken, verzekeraars en de overheid vragen je nooit via een sms om je gegevens bij te werken. Ook een verkoper of dienstverlener zal je dat zelden vragen. Krijg je toch zo’n vraag en twijfel je? Neem zelf contact op met de organisatie die je de SMS verstuurd zou hebben.
Het slachtoffer in het artikel verloor in 20 minuten €13.250,- door deze smishingtransactie. De criminelen sluizen het geld vliegensvlug door via allerlei rekeningen.
Haar bank, de Triodosbank, zegt dat het haar eigen schuld is en vergoedt helemaal niets. Niet alle banken reageren hetzelfde. De Rabobank is meestal in gevallen van cybercriminaliteit coulanter en geeft de slachtoffers wel hun geld terug. Ook hebben andere banken soms betere beveiliging tegen dit soort oplichting.

Wat kun je doen om niet het slachtoffer te worden?

  • Klik nooit op een bericht als je twijfelt aan de echtheid van een bericht. Eerst checken en dan pas klikken. In het voorbeeld van de RIVM zou ik gaan zoeken op de site van de RIVM. Kun je daar niets vinden, dan is het een nep-bericht.
  • Reageer niet op het bericht, net zoals je bij spoofing je telefoon direct neer moet leggen.
  • Meld de smishing bij de bank of organisatie waar het bericht zogenaamd vandaan komt.

14 opmerkingen:

  1. Wat goed dat je dit onder de aandacht brengt, ik kende deze vorm ook nog niet.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En dan zijn er nog mensen die zeggen dat ze niks te verbergen hebben. Als ik dan vraag of ik hun bank pin code mag hebben wordt t stil. Mvg Ton

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, ze zijn er momenteel echt heel erg actief mee. Ik was ook bijna slachtoffer geworden, gelukkig blokkeerde mijn browser de betalingslink, heel blij mee!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn moeder kreeg laatst een sms’je , die ze niet eens kan openen, dat haar bankpas over twee dagen niet meer geldig was. En dat er een nieuwe aangevraagd moest. Te erg. Ze zullen er maar op in gaan. En al hun bankgegevens door sturen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het is goed om op de hoogte te zijn van dit soort praktijken. Er zijn allerlei varianten lees ook over zogenaamde verzendkosten https://opgelicht.avrotros.nl/alerts/artikel/oplichters-sturen-valse-postnl-verzendbevestigingen-om-aan-bankgegevens-te-komen/

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ervaring heeft me geleerd dat alles wat naar jou toe komt en waar je niet om hebt gevraagd, het verstandiger is om daar niet op in te gaan. Of dat nu gaat om telefoon, internet,of aan de deur, of zelfs de buurvrouw die altijd eieren,koffiemelk, koffie e.d. wil lenen en nooit maar iets teruggeeft krijgen van mij nee, vriendelijk maar nee.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Is wat je schrijft over de Rabobank kennis of van-horen-zeggen?
    Ik ken 1 persoon die de dupe werd van oplichting (door een medewerkster van de Rabobank!), en in dat geval zei de Rabobank "vervelend voor u, maar we vergoeden niets". Hij had geen rechtsbijstandsverzekering, en was bang dat een advocaat meer zou gaan kosten dan opleveren, maar hij is mooi 5000 euro kwijt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Over de Rabobank: zo werd het in de consumentenprogramma's Radar en Kassa gepresenteerd bij het onderwerp spoofing.

      Verwijderen
  8. Heerlijk, die stom-klinkende termen om een handeling maar weer een naam te geven. Fishing, smishing, spoofing... Het komt allemaal op hetzelfde neer: via een communicatiekanaal proberen ze je te verleiden een handeling te verrichten waarna je opgelicht wordt.

    Ik verwerp uiteraard de criminaliteit, maar dat mensen hier nog steeds intrappen ten koste van duizenden euro's vind ik echt verbazingwekkend. Er wordt zoveel voor gewaarschuwd. Mensen zijn zo snel bang dat ze iets mislopen of fout doen. Bij twijfel gewoon zelf even uitzoeken hoe urgent iets is en dan alsnog handelen als het legitiem is.
    Net als die whatsapp-berichten van onbekende nummers van kinderen/ouders voor het overmaken van geld naar onbekende rekeningen... BEL EVEN... ik vind het erg naïef. Als banken dit soort schade gaan vergoeden, waar houdt het dan op.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn ouders zijn 80-plussers en (te) goed van vertrouwen.
      Ik ben blij dat ze niet telebankieren.

      Verwijderen
    2. Niet iedereen is helder en gezond. Er is een heel grijs gebied. Mensen die voorheen wel helder waren en iets aftakelen. Maar de omgeving weet het (nog) niet. Daar zitten ook veel slachtoffers van deze praktijken

      Verwijderen
    3. Eens met Jannie. Om mee te kunnen in deze maatschappij moet je van alles op de hoogte zijn, heel oplettend en ook wat argwanend. Dat is niet iedereen en dan loop je kans om slachtoffer te worden. Zo verbazingwekkend vind ik dat niet.

      Verwijderen
  9. Er bestaat nu ook oplochtong via qr codes. Die kende ik nog niet...

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ben zo blij dat mijn moeder niets op internet doet of zo.. die zou er ook meteen op klikken.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige en/of onnodig kwetsende reacties naar mij of anderen worden niet geplaatst. Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.