woensdag 13 januari 2021

Spierkramp!

Ik heb heel lang last gehad van nachtelijke spierkrampen in mijn benen en voeten, zeker de afgelopen 25 jaar. Vaak meerdere keren per week. En dan gelijktijdig op twee plekken en aan twee benen tegelijk, bijvoorbeeld in het ene been in mijn kuit en in mijn andere been in het bovenbeen, of onder mijn voet of aan de zijkant van mijn enkel. Kramp in mijn bovenbeen was het ergst, want het duurde heel lang voordat die weer weg was. Daarnaast is het een grote, lange spier en kramp is bijzonder pijnlijk! De remedie was volgens de fysiotherapeut om je hiel tegen je achterwerk aan te leggen en het been te rekken en  de spier op die manier te ontspannen. Maar dat wil dus helemaal niet als je ernstig last hebt van slijtage in je heupen en sowieso van jezelf weinig soepel bent. Dat kreeg ik echt niet voor elkaar! Dus liep ik rond, op de overloop en in de badkamer, en probeerde op die manier die opstandige spier weer tot bedaren te brengen.

Het verrassende is, dat ik tot de conclusie kom dat ik helemaal geen last meer heb van kramp.
Al maanden niet!

Wanneer is die klacht verdwenen?
Als de krampen verdwijnen, dan mis je die totaal niet, daarom kan ik niet precies zeggen vanaf wanneer ze er niet meer zijn, in ieder geval ruim vanaf de periode voor mijn eerste heupoperatie in september. Ik vermoed vanaf mei/juni ergens.

Hoe kan het dat de klachten verdwenen?
Ik herinner me dat ik mijn krampen tijdens de revalidatie met de fysiotherapeut besprak. Hij had ook geen verklaring voor het verdwijnen van de spierkramp.
Er is maar één verband dat ik kan leggen en misschien heeft het helemaal niets met elkaar te maken. In mei kreeg ik in mijn mailbox een mailtje van de Diabetesvereniging Nederland (DVN). Daarin stond het advies om méér vitamine D te nemen. Volgens de diëtist van de DVN hadden mensen met diabetes méér vitamine D nodig. Het advies was 50 microgram per dag. Honderd microgram per dag is volgens het Voedingscentrum de veilige bovengrens. Het advies voor vrouwen tussen 50 en 70 jaar (ik ben 68 jaar) is 10 mcg, maar 50 mcg (of eigenlijk 70 mcg) is voor mij dus volkomen veilig.
Ik gebruikte al 20 mcg in een multivitaminepreparaat en sinds ik ruim 50 mcg (er zit ook wat in voeding) extra neem, heb ik geen spierkrampen meer gehad. Heerlijk!

Is er verband tussen vitamine D en spierkramp?
Ik vind, als ik Google, op internet op verschillende plekken verband. Onder andere bij het Voedingscentrum: "Het (vitamine D) speelt een belangrijke rol bij het in stand houden van een goede spierfunctie. "
Dus misschien ligt de oorzaak van mijn krampen in een vitamine D-tekort? Wie zal het zeggen? Misschien leg ik verbanden die er niet zijn, maar misschien is het verband er wel.

Zouden ze nu nooit meer terug komen, die nare nachtelijke krampen? Ik hoop het van harte, want het is heel naar om wakker te worden met kramp!

Heb jij wel eens last van spierkramp?

26 opmerkingen:

  1. Magnesium en veel drinken helpen tegen (nachtelijke) spierkramp. Misschien heb je dat ook meer gebruikt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Veel drinken en magnesium slikken heb ik jarenlang gedaan om spierkramp tegen te gaan.
      Het hielp bij mij voor geen meter!

      Verwijderen
    2. Magnesium heeft mij juist erg geholpen. Ik neem 50 mg daags. Al jaren had ik last van kramp in mijn benen, 's ochtends als ik wakker werd. Ik heb het idee dat een goede matras ook helpt. (kan helpen) Vervang je matras als hij oud is. Je moet de bron weten van de krampen. Dan weet je wat nodig is. Die bron zal niet bij iedereen gelijk zijn.

      Verwijderen
  2. Heel veel jaren last gehad van kramp in mijn voet en onderbeen. Van mijn 20e tot dat ik mijn slaaphouding veranderde. Ergens rond mijn 45e. Sinds ik op mijn zij slaap geen last. Ik sliep van kinds af aan op mijn buik. Gek he, dat dat verschil maakt. Groet, g

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heerlijk dat je hebt opgelost! Wonderlijk dat veranderen van slaaphouding de oplossing was! Ik slaap altijd al op mijn zij, dus dáár lag het bij mij niet aan.

      Verwijderen
  3. Heb ook bij vlagen ook veel last van. Magnesium in diverse vormen, ook olie geprobeerd. zeep of munten in bed en ngo wat tips van oma maar niets werkt echt altijd.
    Ik slik D en K elke dag en voor slapen magnesium trio.
    Vannacht weer flink last gehad. Door 2 knieproteses en pen in voet kan ik ook niet alle adviezen van fysio opvolgen.
    Soms heb ik er een paar dagen geen last van maar weet dan niet waarom niet. Zelfs maanden een eet-pijn dagboek ijgehouden.
    Ben bang dat ik er nooit vvanaf kom

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Regelmatig werd ik wakker van een hevige kramp in de spier tussen lies en knie. Auwwwww.Ook als ik lang op een eetkamerstoel zit (meestal in een restaurant, thuis zit ik nooit zolang aan tafel) had ik er last van. Alles geprobeerd, verwarmende creme, stuk zeep in bed, extra magnesium. De laatste tijd heb ik er geen last meer van, miischien omdat ik, net zoals Zuinigaan, extra vit. D. neem ?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Sinds er een blok zeep in het voeteneinde ligt..geen kramp meer.
    Hier geen tekort aan water, mineralen en vitamines.

    Kramp als je op je buik slaapt is redelijk logisch. Je strekt de voet en trekt daarmee de spier in de kuit kort, en die gaat protesten. Zet maar eens elke dag 9 uur spanning op een andere grote spier.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb ik toch 25 jaar over gedaan om dat door te krijgen :-), misschien omdat ik er daarvoor geen last van had. Groet, g

      Verwijderen
  6. Jij zou best nog wel eens gelijk kunnen hebben, dat het verholpen is door extra vitamine d. Hierover wordt steeds meer bekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Sinds ik vitamine D slik(75 mcg in de winter! ) is mijn lusteloze, depressieve gevoel een stuk minder!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sinds ik geen chocolade meer eet heb ik geen last meer van depressies. Dat is ook niet wetenschappelijk onderbouwd maar dit trial & error erachter gekomen dat het voor mij werkt. Misschien is dat ook zo met vitamine D en kramp.

      Verwijderen
  8. Warmte werkt ook goed tegen spierkrampen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. sokken en een klein electrisch warmtedekentje aan voeteneinde ook nauwelijks.

      Verwijderen
    2. Ik had ook kramp in de zomer, als het bloedheet was en de temperatuur op mijn slaapkamer 30 graden was.
      Ik heb wel gemerkt dat warmte wat deed tegen spierkramp bij koude nachten tijdens een kampeervakantie. Ondanks een warme donzen slaapzak had ik enorm last van kramp. Een extra fleecedeken maakte dat ik niet iedere nacht kramp had!

      Verwijderen
  9. Vreselijke kramp gehad. Nu minder, voor mij gold het advies magnesium. Nu slikte ik dat al, maar werd er gezegd door de diëste van mijn man, magnesium citraat. De gangbare magnesium is magnesium oxide. Het helpt wel. Maar soms schiet het er weer in. Meestal als ik te lang zit.
    Ik slik 20 mcg vit. D, maar ga dat eens verhogen naar 40.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ja, ik heb het wel vaker gehoord.
    Mijn moeder weet dat al ze spierpijn krijgt haar vit D waarschijnlijk weer te laag is. Ze heeft een aangetoond tekort en het aanvullen gaat met ampullen in hele hoge dosering (lage waarden worden niet meer vergoed of zo). Ze neemt het nu eens per maand. Maar de dokter wilde weten of eens in de twee maand niet voldoende zou zijn. Zij kreeg toen ook kramp en meer pijn, zoals kniepijn waar ze anders doorheen kon lopen. Het vit D werd gemeten en was echt weer te laag. Nu let ze dus goed op dit soort klachten want een vit D tekort werk veel verder door dan alleen spieren.
    Zou minder pijn aan je niet geopereerde heup ook hiermee verband houden? Doordat de spieren rond je heup nu beter het werk aan kunnen?

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Vreselijk die krampen ,bij mij waren het meer spierspasmen waarbij ik gewoon bulten voelde op mijn benen .Ik zat regelmatig huilend van de pijn op de rand van mijn bed en kon niet eens lopen as dat gebeurde .Ik ben op aanraden van mijn huisarts Inhibin gaan gebruiken en eindelijk stopten die krampen .En toen vergat ik een paar keer de tabletten en geen kramp nu al weer een paar weken zonder die rommel dus ik hoop dat het zo blijft .Vit D gebruik ik al jaren maar dat maakt bij mij niets uit .

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Fijn dat je er nu vanaf bent. Slik je ook voor je diabetes 2, conform het protocol statines? Hangt het misschien ook niet samen met minder insuline te hoeven spuiten, waar je eerder over schreef?
    Al met al blij voor je, want kramp is echt heel naar.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben ook heel blij dat ik geen kramp meer heb!
      Heerlijk!

      Ik slik inderdaad nog steeds statines, conform het protocol. Ik heb ooit gedacht dat de krampen daar mee te maken hadden en ik ben daarom een aantal jaren geleden een paar maanden gestopt. De huisarts vond het niet een goed idee, daarom ben ik later weer gestart. Het wekenlang stoppen van de simvastatine hielp niet tegen de nachtelijke krampen.
      Als het me lukt om helemaal te stoppen met insuline en metformine, wil ik ook stoppen met de statines.

      Ik kan niet goed overzien hoeveel insuline ik in mei/juni '20 gebruikte, ik heb het pas vanaf augustus genoteerd, vooral vanwege een optimale instelling rond de heupoperatie. Hoe beter de bloedsuikers, hoe beter het herstel!

      Verwijderen
  13. Sinds ik het voeteneind van het bed iets omhoog zet heb ik geen last meer van nachtelijke kramp. Toevallig las ik erover. Magnesium hielp mij niet. Heb soms overdag wel last als ik een verkeerde beweging maak. Ik slik voldoende vit D.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik slik al een paar jaar goede vitamine D. En ssnachts vaak krampen in benen. Als ik.me om draai. Vreselijk. Dus bij mij helpt vitamine D niet daarvoor. Geertje Ovink

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Vitamine D wordt in de geneeskunde helaas nog vaak onderschat. Maar het is heel erg belangrijk, o.a. voor je spieren en tegen depressie.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Bij mij waren de krampen gerelateerd aan een te traag werkende schildklier. Ook kwa, uit de bloedtesten datums vit D te laag was. Nu dus aan de schildkliermedicatie en vit D en zijn de krampen minimaal

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Interessant verband! Ik geloof er wel in en ga het ook proberen.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.