zondag 28 februari 2021

Bank-aan-huis-oplichting.

Van de site van de ANBO
Er is weer een nieuwe vorm van oplichting opgedoken: de bank-aan-huis-oplichting.
Trap er niet in.
Uw bank vraagt nooit om uw pincode, betaalpas of inlogapparaat en zal deze nooit bij u ophalen.
Hoe gaat deze bank-aan-huis-oplichting in z’n werk?
Een oplichter belt u en doet zich voor als iemand van uw bank. Het kan zijn dat u in het schermpje het echte nummer van de bank ziet. Toch is het niet uw bank. De nep-bankmedewerker maakt u eerst bang met een smoes door bijvoorbeeld te zeggen dat er een verdachte grote betaling vanaf uw bankrekening is gedaan, of dat uw computer niet meer veilig is of dat uw betaalpas of inlogapparaatje vervangen moet worden.
Daarna maakt de nep-bankmedewerker u wijs dat iemand van de bank bij u langs moet komen (tja, corona, u kunt niet naar het kantoor komen, dus wij komen naar u) om de problemen op te lossen of om uw pas of inlogapparaat op te halen. Sommige criminelen zijn vervolgens zo brutaal dat ze zich naar binnen weten te praten om zogenaamd even te helpen met uw computer. Als dit bij u gebeurt, weet u dat u te maken heeft met oplichting. Want uw bank komt nooit bij u aan huis om uw pincode, betaalpas of inlogapparatuur op te halen.

Ik denk dat vooral ouderen het slachtoffer worden van dit soort oplichting. Jongere mensen zullen hier niet snel intrappen. Die hebben sneller door dat allemaal nep is.
Maar toch, een gewaarschuwd mens telt voor 2!

6 opmerkingen:

  1. Sinds ik ooit - toen nog VEEL jonger - in het verhaal van een insluiper trapte denk ik nooit meer dat vooral ouderen zo naief zijn... Ook jongeren willen aardig zijn, meewerken, zijn niet altijd even scherp, en soms ook gewoon: net iets minder intelligent (mogen jullie uitmaken wat voor mij gold, destijds...;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik zou me heel dom voordoen als dit gebeurd en de persoon laten komen om het te regelen in de pc,ondertussen wel ff de politie op de hoogte brengen laten komen.kan hij of zij gelijk mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik kreeg laatst een SMS bericht dat een groot bedrag zou worden afgeschreven of dat juist was anders moest ik "hier" klikken. Heb ik natuurlijk niet gedaan en de bank gebeld en de fraude afdeling op de hoogte gesteld. Maar je schrikt wel en denkt : is dat echt zo? En vooral dat je denkt, hoe komen ze aan mijn telefoonnummer?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens mij zijn dat lieden die gewoon proberen of je er in zult trappen. Iets vergelijkbaars kreeg ik een week of 6 geleden toegestuurd dat van mijn Rabo-rekening de passen dreigden te verlopen en ze dan geen geld meer konden overmaken of transacties uit konden voeren. Hoe krijg je het verzonnen was mijn eerste gedachte, want de Rabo-rekening heb ik al zeker dertig jaar niet meer.
      Mijn stelregel is in dergelijke gevallen altijd "Ik vind het niet erg als je denkt dat ik dom ben, als je er maar rekening mee houdt dat ik niet zo dom ben als je denkt dat ik ben".

      Verwijderen
  4. Zelfs Ziggo is zo erg. Deed zich voor als monteur die naar een kastje kwam kijken bij mijn 84 jarige moeder. En smeerde haar een heel erg duur abonnement aan. Heel veel tv zenders en heel snel internet. Ze kijkt amper tv en is digibeet. En een ander telefoon nummer. Het oude hadden zij ook al op gezegd. Het heeft ons maanden van heel veel bellen gekost om daar weer van af te komen. En alles terug te draaien. Schijnt vaker bij Ziggo voor te komen

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar in mijn ogen onzinnige en/of onnodig kwetsende reacties naar mij of anderen worden niet geplaatst. Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.