zaterdag 20 februari 2021

Boodschappen en weekmenu week 7

Wat at ik in de afgelopen week?

In deze week at ik flink wat keren hetzelfde, omdat ik voor meer keren gekookt had en die maaltijden niet invroor.

Zaterdag: wraps met oude kaas, bruine (pinto)bonen uit de vriezer, rode paprika, ui, ratatouille uit blik, chilivlokken en prei + verse peterselie. Nagerecht: grapefruit

Zondag: wraps met oude kaas, bruine (pinto)bonen uit de vriezer, rode paprika, ui, ratatouille uit blik, chilivlokken en prei + verse peterselie. Nagerecht: laatste grapefruit.

Maandag: Een flinke portie zeewiersoep met gele en rode ui, zilvervliesrijst, paprika en winterpeen als vulling. Ik voegde er wat zwarte bonen knoflooksaus aan toe. De zeewier kocht ik al weer lang geleden in de Chinese supermarkt, het lijkt het meest op kombu, zoals ik dat at toen ik macrobiotisch at.

Dinsdag: nogmaals zeewiersoep

Woensdag: nogmaals zeewiersoep
Op de dagen dat ik deze soep at, at ik bij de warme maaltijd weinig eiwitten. Dat compenseerde ik door bij de lunch iedere dag een gerookte haring te eten.

Donderdag: broccoli met tofu en rijst
De tofu had ik in de vorige week van mijn schoonzoon gekregen. Tofu moet niet te lang liggen, dus maakte ik er een heerlijke maaltijd mee.

Vrijdag: broccoli met tofu en rijst.

Wat kocht ik aan boodschappen?
Nog steeds ben ik bezig om oude voorraden op te maken, waardoor ik ook nu niet heel veel gekocht heb.

13-20 febr'21


*=aanbieding, @=afgeprijsd WAAR PRIJS
Voeding    
knäckebröd* AH 1,04
259 gram haringfilet, gerookt* AH 1,75
2 blikjes tonijnmoot in water* AH 2,09
braadharing in saus, 2 blikken Lidl 2,78
cashewnoten, 200 gr* AH 2,25
580 gr broccoli* AH 1,15
cherrytomaten, 2x 250 gr @ AH 1,10
veldsla @ Lidl 0,62
verse geitenkaas, 147 gram @ Lidl 1,38
Snacks/ hapjes    
cup a soup, 2 pakjes à 3 porties AH 1,18
Dranken    
cupjes koffiemelk (voor koffie van hulp)
AH 0,78
3 pakken sojamelk AH 2,75
TOTAAL VOEDING EN DRINKEN     18,87
Diversen    
TOTAAL   18,87


3 opmerkingen:

  1. Zeewier is wel trendy hè? Al jarenlang in sushi en tegenwoordig zelfs ook in soepen van Unox, zag ik laatst!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heb je hiermee elke dag 250 gram groenten binnen gekregen en 200 gram fruit en 30/40 gram vezels?
    In Ref. dagblad deze week weer een artikel maar 15% van de Nederlanders haalt dat elke dag.. En dat is echt het minimum benodigde liever adviseerde het Voedingscentrum 300 tot 350 gram groenten per dag.. in verschillende kleuren en per dag afwisselen met de groenten. Bieke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik voer iedere dag de Eetmeter van het Voedingscentrum nauwkeurig in wat ik allemaal eet en drink. De meeste waarden zijn in het groen, sommige in het geel. Die laatste zijn: zout (wat te weinig), koolhydraten (ook te weinig), verzadigd vet (wat te veel).
      Ik at gisteren 392 gram groenten, volgens diezelfde Eetmeter. Helaas geeft deze Eetmeter hiervan geen maandgemiddelden, dus dat kan ik niet zo gemakkelijk uitzoeken.
      Deze week at ik witte, groene, gele, oranje, bruine, rode en paarse groenten (aubergine, rode ui, gele ui, wortel, paprika, rode spitskool (= eigenlijk paars), veldsla, broccoli, zeewier, prei, tomaat, peterselie, knoflook, gember, rode peper)
      Ik eet niet iedere dag 200 gram fruit. Het Voedingscentrum adviseert het wel, inderdaad. Volgens sommige voedingswetenschappers, zoals Martijn Katan, waar ik boeken van gelezen heb, bevat fruit vooral onnodig veel suikers en daarom is veel fruit niet echt nodig. Ik kom meestal op ongeveer 180 gram.
      Ik denk dat ik wel ongeveer bij die 15% hoor.

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.