dinsdag 9 februari 2021

Zorg via de WMO

Huishoudelijke hulp

Sinds augustus vorig jaar krijg ik 1 keer per week gedurende 2 uren een huishoudelijke hulp bij mij thuis. Ik kan door gezondheidsproblemen vanwege ernstige slijtage van mijn heup(en) zelf weinig meer doen. Zij zuigt, dweilt en poetst en zorgt er voor dat het hier een beetje schoon blijft.
Zij doet niet alles hoor, ik doe ook nog best veel zelf! Koken, afwassen, wassen, was ophangen en weer opruimen, mijn bed verschonen, boodschappen doen, dat doe ik allemaal zelf.

In juni had ik bij het gemeentelijke wijkteam hulp aangevraagd en na ongeveer een maand kwam er iemand voor een keukentafelgesprek. Deze functionaris stelde vast dat hulp voor de zwaardere klussen inderdaad geïndiceerd was, dus ik mocht tot 1 september 2021 hulp via de WMO! Er was geen vermogenstoets of inkomenstoets, alleen met mijn toestemming een check bij de huisarts of mijn gezondheidsklachten ernstig waren. De gemeente beslist en betaalt dit ook gedeeltelijk. Mijn eigen bijdrage is 19 euro per maand, in mijn geval komt dat neer op €2,19 eigen bijdrage per uur. Die 19 euro per maand betaalt iedereen die hulp ontvangt, ook als het om meer uren zorg gaat en dat is onafhankelijk van je inkomen. Als je alleen AOW hebt, betaal je 19 euro**, maar ook als je naast de AOW een riant pensioen hebt!  Ik denk alleen, dat de meeste mensen met een riant pensioen geen beroep doen op hulp via de WMO.

Mijn oud-collega's en vriendinnen, allen werkende tweeverdieners of nèt met pensioen, hebben nu ook een hulp en ze hebben die al jaren. Dat is een particuliere werkster, het loon betalen ze zelf. Ik denk dat vrijwel iedereen met een hoog inkomen er niet eens over dènkt om een hulp aan te vragen via de WMO.

Hoge kosten voor gemeenten

Toch lees ik regelmatig berichten dat de WMO voor gemeenten te duur wordt. Het geld is niet op te brengen, voor al die mensen die hulp nodig hebben. Vorige maand stond dit stuk in de Volkskrant.
In het artikel: Het SCP (Sociaal Cultureel Planbureau) constateert dat te hoge verwachtingen van ‘eigen kracht’ en ‘zelfredzaamheid’ zelfs averechts kunnen werken: dergelijke begrippen kunnen burgers juist ontmoedigen. Bovendien is voor elkaar zorgen niet eenvoudig af te dwingen door de overheid. De WMO ging er onterecht van uit dat er steeds meer mantelzorgers zouden komen die hulp zouden verlenen aan ouderen en ook aan anderen. Ik denk dat dat ook een te optimistisch beeld is van de samenleving.
Door de vergrijzing en door het feit dat bijna alle ouders in gezinnen tegenwoordig tweeverdieners zijn, is er weinig ruimte voor mantelzorg.

Zou ik, als ik in september geen recht meer heb op hulp omdat de beschikking verlopen is en door mijn gezondheid het wel nodig heb, opnieuw hulp aanvragen?
Ik hoop dat ik nog jaren zonder kan, en misschien zoek ik wel een hulp die ik zelf betaal en niet via de WMO, maar misschien doe ik ook weer een beroep op de WMO. Ik heb tenslotte ook recht op zorgtoeslag, dat betekent dat ik niet een heel hoog inkomen heb. Dus eigenlijk hoor ik wel tot de doelgroep.

**Gemeenten kunnen wel een lagere eigen bijdrage vaststellen. Bijvoorbeeld voor huishoudens met een minimuminkomen.

25 opmerkingen:

  1. Het is belachelijk hoeveel zelfredzaamheid en vooral ook hoeveel mantelzorg men verwacht heeft bij het invoeren van deze wet. Natuurlijk werkt dat dan niet in de praktijk en doen dan dus meer mensen beroep op meer hulp dan wat verwacht werd. En dan kost het ook meer. Hopelijk past men op een gegeven moment de wet zo aan dat de verwachtingen wat reëler worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mantelzorgen is niet alleen een kwestie van willen,maar ook kunnen. Soms lijkt de lamme de blinde te helpen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is nog maar kort geleden dat de eigen bijdrage van 19 euro p/m is ingevoerd. Voordien betaalden mensen een bijdrage naar inkomen. Het blijft mij een raadsel waarom dit toen is veranderd en het Rijk op deze wijze miljoenen heeft weggegeven. Want er zijn wel degelijk mensen geweest die vanaf toen hun eigen-betaalde hulp opzeiden en goedkoop in de WMO zijn gaan zitten. Ik ken ze en heb het ook via anderen veel gehoord. De 19 euro p/m regel heeft een aanzuigende werking gehad. En nu is er geld tekort... dat was toch te voorzien?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik hanteer zelf de methode: kan ik het zelf betalen, dan heb ik geen regeling van de overheid nodig.
    Natuurlijk hebben we allemaal recht op toeslagen, WMO etc. Maar ik zie dat als regelingen die kunnen helpen als je het zelf niet kan betalen.
    Groeten Mariëtte

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Tellen ze voor de zorgtoeslag dan een afbetaald huis niet mee qua waarde? (even uit nieuwsgierigheid)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. maar ook je vermogen telt mee, alleen wordt je huis niet gezien als vermogen (net zoals bij de vermogensrendementsheffing. Je kan je huis natuurlijk ook niet gebruiken om je zorgkosten te betalen, een spaarrekening wel). Iemand met 1 miljoen op een spaarrekening maar een laag inkomen krijgt geen zorgtoeslag.

      Verwijderen
    2. ...en je spaargeld, boven een bepaald bedrag!

      Verwijderen
    3. Vanaf 150.000 spaargeld heb je geen recht meer op zorgtoeslag. Als je bijvoorbeeld in een afbetaald koophuis woont van 500.000 en je hebt een laag inkomen, krijg je wel zorgtoeslag.

      Verwijderen
    4. Je kunt je huis op zich wel gebruiken om zorgkosten te betalen, gewoon weer een hypotheek(je) nemen.

      Verwijderen
  6. Zuinigaan, jij hebt volgens mij idd geen heel hoog inkomen. Als je er recht op hebt, dan neem je de hulp toch gewoon aan als je ze nodig hebt!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Je hebt je een afbetaald huis ook nog spaargeld en ook nog een pensioen, dus zo slecht sta je er helemaal niet voor financieel. Die gedachte stamt denk ik nog van vroeger toen je bijstand kreeg. Nu heb je je schaapjes op het droge hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De Wmo is voor ALLE mensen met een chronische aandoening, ziekte of handicap.Heeft niets met inkomen, vermogen etc. te maken. Onder de 67 zelfs GRATIS.
      Vroeger was de eigenbijdrage inkomensafhankelijk, kon zelfs meer dan 500 euro er weken zijn. Dit is, gelukkig, door Ruytte III afgeschaft. Moet gezegd.

      Verwijderen
    2. Zuinigaan heeft haar schaapjes zelf op het droge geholpen. Door haar huishoudgeld op €35 p.w. te hebben. Haar vakanties bestaan uit weekjes Ameland met haar kinderen. Haar kleding vervangt ze alleen als ze versleten of echt veel te groot zijn. Haar gas/energie verbruik houdt ze laag door zuinig te stoken en douchen.. kortom haar maandelijkse inkomen is niet hoog en ze heeft ervoor gezorgd dat ze in haar huis kan blijven wonen zonder aan te hoeven kloppen. Nu kan ze tijdelijk dit huis niet schoonhouden zonder hulp... gek he dat ze dan nu tijdelijk hulp vraagt?? Bieke

      Verwijderen
    3. Onder de 67 is het niet gratis. Zoon heeft WMO en betaald gewoon 19 euro.

      Verwijderen
  8. Bovenstaande (Nietzomaarzooo) betekent dus dat iemand die jarenlang zuinig geleeft heeft, met een laag inkomen, goed voor zichzelf gezorgt heeft nu het 'verwijt'krijgt dat ze de schaapjes op de droge heeft?
    Ik kan me nog herinneren dat ik iemand in de jaren 80 hoorde zeggen: "Ik spaar niets, ik geef alles uit. De regering zorgt dan wel voor me als ik oud ben".

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat klopt inderdaad! Dat is zo oneerlijk en helaas ook niet op te lossen. Wij leven heel zuinig, gaan nooit op vakantie, geen auto en dergelijke. Daardoor hebben wij nu een heel grote bankrekening waar we uiteindelijk een huis (in de dure regio waar we nu wonen) van willen kopen waar we van de banken nu nog geen hypotheek voor kunnen krijgen. Dat betekent wel dat we nu honderden euro's per jaar huurtoeslag, zorgtoeslag, kinderopvangtoeslag en kindgebonden budget missen. Als we luxer zouden leven, zouden we veel meer geld krijgen! Gek is dat...

      Verwijderen
    2. Nee dat is niet gek.In Nederland zijn goede sociale voorzieningen.Ik denk niet dat je een huis bij elkaar hebt gespaard door te bezuinigen op een bijstandsuitkering? Hoe dan ook, je hebt voor sparen gekozen. Dat gezeur en gezanik over toeslagen die anderen dan wel krijgen terwijl ze hun inkomen over de balk smijten, bah!!

      Verwijderen
    3. Ik vind het wel gek! We hebben geen bijstandsuitkering, maar zouden recht hebben op meer dan 400 euro extra aan toeslagen als we geen spaargeld hadden.
      We verdienen samen 32.000 per jaar en hebben bijna 160.000 op de bank. Per maand komt er netto 2600 euro binnen. We wonen in een driekamerflat met onze tweeling en willen graag een tuin en voor elk van de jongens een eigen slaapkamer.
      We betalen nu 700 euro huur en we sparen 400 per maand. Vroeger spaarden we 800 euro, maar sinds de toeslagen zijn weggevallen, kan dat niet meer.
      We gaan nooit op vakantie, hebben geen auto, kopen kleding, speelgoed etc. bijna alleen tweedehands. De kinderen wel op zwemles en scouting (behalve nu dan even).
      Ondertussen vindt de bank dat we maar 140.000 euro kunnen lenen op basis van ons inkomen. Dat is een hypotheek van 450 in de maand. Meer kunnen we volgens hen niet betalen. De huizen zijn hier behoorlijk prijziger, dus we gaan meer dan de helft van het huis zelf betalen.
      Maar goed, we zijn er bijna, nog even de hand op de knip en dan kunnen we goedkoper en een stuk groter wonen.
      Zodra we een huis kopen, telt ons geld (dat dan in het huis zit) niet meer als vermogen en krijgen we 300 euro aan zorgtoeslag en kindgebonden budget. Dan hebben we dus ineens 400 euro (die we eerst spaarden) + 250 euro minder woonkosten + 300 euro toeslagen = 950 euro per maand over. Daar kunnen we een buffer mee aanleggen, zonnepanelen kopen en isoleren, het huis opknappen en misschien wel weer eens een keer op vakantie.
      Ik vind het allemaal behoorlijk scheef. Ik hoorde van plannen om een koophuis ook als vermogen te tellen. Hoewel dat voor ons wel heel slecht uitkomt, zou ik het wel eerlijk vinden. Nu krijgen wij geen 300 euro aan toeslagen en anderen met ons inkomen en een afbetaald huis van 300.000 zonder spaarrekening wel. Vind je dat echt niet gek?

      Verwijderen
  9. Zo denken ze in Den Haag ook. Hoe meer geld je hebt (of je nu zuinig geleefd hebt of niet), hoe meer van Den Haag zelf moet bijleggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Het voordeel van Huishoudelijke Hulp via de Wmo is voor mij, dat als de hulp ziek is (gebroken beem bv) er door de thuiszorg vervanging wordt geregeld. Dit gaat niet altijd soepel, maar bij een particuliere hulp, krijg je echt geen vervanger, maar zit je helemaal zonder hulp!
    Bovendien zijn de hulpen van de Wmo 9thuiszorg) goed verzekerd, hebben recht op vakantiedagen en vakantiegeld, dit itt zwart werkende, soms illegale schoonmaakhulpen die door "rijke" mensen worden ingehuurd.
    Dus maak er gewoon gebruik van als je een indicatie van de gemeente krijgt, de selectie is streng genoeg!
    Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Je kunt niet alles tegelijk: en mantelzorgen en fulltime buitenshuis geld verdienen wat de overheid graag wil...

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Toch jarenlang gedaan hoor, fulltime gewerkt en gezorgd voor een moeder, omdat wij dichtbij woonden en de andere kinderen niet.
    Maar dat ging omdat wij hele goede afspraken met mijn moeder hadden gemaakt, mijn man ook een deel deed. Er een hulp voor het zware werk was, twee keer in de week en de boodschappen nam ik mee met mijn eigen boodschappen.
    Eten werd bezorgd via tafeltje dekje. Op het laatst is ze naar een verzorgingshuis gegaan. Dat vond ze zo vreselijk dat ze binnen de kortste tijd overleed.
    En ik stond voor de klas, dus had best een intensief beroep.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wij hebben geen particuliere hulp en zouden die wel willen hebben. Maar los van het vinden van een betrouwbaar iemand die net als ik meer van het boenen dan van de agressieve schoonmaakmiddelen is - wat is een fatsoentlijk uurloon? Hoe doe je dat met doorbetalen bij ziekte en verlof? En allemaal dat soort zaken. Want eigenlijk ben je dan werkgever met alle verantwoordelijkheden van dien. Wat dat betreft kijk ik er eerlijk gezegd ook tegen op.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee joh, je huurt dan een dienst in. Diegene die je inhuurt is zzp-er en dus verantwoordelijk voit zichzelf. Bij ziekte heb je dus alleen de pech dat er, als je niks hebt afgesproken , er niemand komt. De schoonmaker moet zijn inkomen dan missen, mits daarvoor niet verzekerd.

      Verwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, onaardige of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.