vrijdag 12 maart 2021

Censuur?

Niet alle reacties op dit blog worden geplaatst. Ik heb in mijn blog staan:
"Reageren is leuk, graag zelfs, maar in mijn ogen onzinnige en/of onnodig kwetsende reacties naar mij of anderen worden niet geplaatst. Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie."

Bijna alle reacties worden geplaatst, maar soms plaats ik ze niet.

Er zijn twijfelgevallen, dan denk er een tijdje over na, wel, niet, wat gaat het worden?

Sommige zijn heel duidelijk, dat zijn reacties die snoeihard kwetsend zijn, naar mij of naar anderen, soms ook naar andere reacties. Dat zijn dan van die reacties zoals je ze tot mijn afgrijzen of facebook vindt, of op andere social media.  Die snoeiharde reacties gooi ik direct in de prullenbak, die wil ik ook niet langer tegenkomen in de beheermodus. Weg er mee!

Er zijn ook reacties die ik in eerste instantie plaats, maar bij nader inzien toch weg haal.

Er zijn lezers die denken dat ze het recht hebben dat al hun reacties worden geplaatst, en als ik dat niet doe, pas ik in hun ogen censuur toe. En daar spammen ze mij dan over, niet als reactie, maar als mailtjes. Daar ben ik vrij snel klaar mee, die mailtjes gaan in de spambox en die kom ik alleen tegen als ik een mail verwacht van een bedrijf en die mail die komt maar niet, dan ga ik zoeken in de spambox en dan vind ik een reeks mailtjes van lezer X of Y die onvermoeibaar doorgaat met het mij de les lezen over mijn verwerpelijke politieke overtuigingen, of over bepaalde theorieën in verband met Covid-19. Die mailtjes staan dan tussen mailtjes van "gewillige hete Russische lady's", "spannende schatjes", "blonde godinnen"  en andere hete meiden.

Er zijn tegenwoordig steeds meer blogs waar je niet kunt reageren, waar dat kort geleden (of wat langer geleden) nog wel kon. Teunie, Doortje, Gerard Hormann en Minke van Gierige Gerda bijvoorbeeld. Ik mis toch wat als ik niet kan reageren, persoonlijk vind ik zeker dat de reactiemogelijkheid wat toe kan voegen, dus ik ga er mee door. Alleen als ik een bericht heb gepubliceerd dat enorm veel reacties oproept en ook heel veel gescheld en gedoe, dan wil ik nog wel eens na verloop van uren de optie inschakelen dat je niet meer kunt reageren, gewoon voor mijn rust!

Wat vind jij van reactiemogelijkheden?

39 opmerkingen:

  1. Hoi Aaf, de reacties vind ik een toegevoegde waarde. Omdat verschillende meningen me tot nadenken zetten. Maar ook omdat het herkenning geeft en tot steun kan zijn, dat ik niet de enige consuminderaar ben.....
    Ik ben je dankbaar dat je de 'bagger' van ons weghoudt, het lijkt me geen leuke taak.
    Tegelijkertijd plaats je wel de kritische noten, en dat is goed, zo leren we van elkaars leven.
    Ik vind dat je dit prima doet, groet, G

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bij mij kun je gewoon reageren, maar gelukkig krijg ik eigenlijk altijd fijne reacties. Het komt ook over de onderwerpen waarover ik schrijf: wandelen, handwerken, knutselen, tuinieren... daar vallen mensen niet zo snel over.

    Ik heb in al die jaren slechts één keer de mogelijkheid om te reageren uitgezet. En dat was niet eens voor mezelf, maar zodat iemand anders niet aangevallen zou worden. Dat bericht ging over een email die ik van een lezer gekregen had en die bij mij behoorlijk hard binnen gekomen was. Zonder al teveel in details te treden schreef ik dat toch van me af op mijn weblog.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De mogelijkheid om te reageren is fijn. Ik lees soms ook reacties, omdat ik benieuwd ben hoe anderen over bepaald onderwerp denken. Ik zie het als een vorm van gastvrijheid. En als gast behoor je je netjes te gedragen. Een andere mening hebben mag, kan stof tot nadenken geven. Maar moet niet kwetsend zijn. Met je eigen mening mag je nooit een nader naar beneden halen.
    Groet Mariëtte

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind het fijn dat er gereageerd kan worden en lees ook vaak de reacties. Naar mijn mening geef je ruimte voor discussie, maar niet voor naar gedoe. En dat is zeer prima. Het maakt het ook voor de reageerder een fijne plek om iets te zeggen.

    Op nu.nl gooien ze tegenwoordig steeds de reacties dicht 'omdat er al genoeg reacties zijn'. Dáár kan ik me dus echt aan storen, omdat het dan vaak gevoelige onderwerpen rondom corona betreft, waar mensen na 2 uur al niet meer op mogen reageren dát vind ik dus wel censuur.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Op jou blog vind ik het heel dubbel .Ik vind dat je heel erg tolerant bent en heel veel accepteert. In wat je laat posten. Zoals laats toen je een blogje poste over eten wat niet zo lekker was .Dan wappert er opeens een heel aanvallende kritiek rond over hoe je om had moeten gaan met een eetstoornis. Een heel raar soort door fluisterpost, dat spelletje van vroeger, word het dan opeens. Zo,n opmerking over volwassen verstand hebben is wel zo vernederend. Ik snap niet dat je dat post. Aan de andere kant leer ik er ook heel veel van. Van andere meningen. Zolang mensen het bij hun eigen houden en dat goed verwoorden. Ik ben bij voor beeld door jou blog en reacties daarop anders gaan denken over vaccineren. Van kindjes. Ik vond dat iedereen de vrijheid moest hebben om eigen keuzes te maken en mensen niks op gelegd mocht worden. Dus ook de antivaccers niet. Door hoe de ellende beschreven werd over wat de gevolgen kunnen zijn. Dacht ik: Dat is pas onvrijheid opleggen .Zo,n besmetting.
    Maar de riedeltjes om de riedeltjes vind ik heel vervelend. Als je het woord vegan laat vallen bijvoorbeeld. Goede actie dat je soms het gescheld stopt, niet alleen voor jou rust maar ook om te laten merken dat zoiets ,op de persoon aan vallen ,niet hoort. En veel te ver gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind het wel leuk om af en toe hier en daar te reageren en mijn mening de wereld in te slingeren. Maar ik begrijp het ook als mensen hun reacties uit zetten vanwege agressieve reacties. Soms vind ik dat heel jammer,ik houd van discussies. Om mijn eigen (voor)oordelen te toetsen en om mijn geest te scherpen.......:-)
    Groet, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het is jouw blog en jij mag daarmee doen wat je wilt, is een reactie in jouw ogen niet passend of gewoonweg beledigend heb je het goed recht om te verwijderen of zelfs te blokkeren.. sommige denken tegenwoordig alles te mogen/kunnen zeggen, zouden ze dat in het echte leven ook doen of alleen achter hun schermpje?
    Inderdd vind ook ik het soms niet leuk, als je ergens niet kan reageren terwijl je diegene bv een tip wilt geven of zo, maar tis niet anders als iemand er voor kiest.. jammer is het wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. De optie van reageren vind ik 1 van de kenmerken van een blog. Het is naar dat sommige bloggers zulke onprettige reacties krijgen dat ze zich gedwongen zien dit uit te schakelen. Voor mij zijn reacties op een blog echt een grote meerwaarde.

    Maar reacties kunnen zeker akelig zijn. Ik kan er soms echt last van hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik vind het fijn als ik kan reageren. Maar ik vind het soms ook fijn als de mogelijkheid wordt uitgeschakeld. Ik heb bijv. wel eens een eigen reactie weggehaald bij Hormann, omdat daar - nota bene bij een bericht over seksisme - ZULKE seksistische en gewelddadige reactie binnen kwamen dat de lust om zijn blog te lezen me volledig verging. Ik wist dan ook niet dat hij de reactiemogelijkheid had uitgeschakeld - ik kwam er niet meer... Voor die tijd las ik er wel eens, ook al ben ik het vaak met hem oneens. Jij bent behoorlijk transparant in wat je doet - en behoorlijk tolerant in wat je accepteert. Ik ben blij dat ik niet zoveel bagger krijg aan reacties op mijn blog - ik heb slechts 1 keer iets verwijderd. (En dit is GEEN uitnodiging aan onverlaten om allerlei rare reacties op mijn blog te plaatsen! ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het blog van de heer Hormann lees ik ook niet meer. Ik vind hem een erg naar mannetje geworden met rare ideeën.
      Wat mij betreft verwijder je zijn blog uit je leeslijst.
      Maar natuurlijk wel weer een hartelijke groet van Jo!

      Verwijderen
    2. Ik ben het met je eens dat de blog van Hormann niet meer is wat hij was. Het gaat niet meer over sober leven en hypotheekvrij worden. Dus staat de blog er nu niet meer tussen.

      Verwijderen
    3. Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben. Ik ben ook behoorlijk afgeknapt op de blog van Hormann door zijn laatste blog over dat mannen ook iets te zeggen zouden hebben over abortus. Eng mannetje is het. Vond ik overigens ook al in de tijd dat ie nog wel heel druk was over aflossen. Hij vindt zichzelf een beetje té interessant ;)

      Verwijderen
  10. Ik vind het kunnen geven en lezen van reacties echt een meerwaarde, ik merk ook dat ik minder op blogs terugkom waar die mogelijkheid er niet is, zoals Gierige Gerda of Porterenee. Maar ik snap het wel, want het is bizar hoe hard sommige mensen erin gaan. Mijn devies op internet: ik reageer positief of ik reageer niet. Bedrijven of organisaties wil ik nog wel eens een kritische vraag stellen, maar ik houd altijd in mijn hoofd dat er een echt mens achter een stuk zit. Dat lijkt nogal eens te worden vergeten helaas. Ik prijs me gelukkig dat ik daar op mijn blog niet mee te maken heb.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Inderdaad Hermien, blogs waarop alleen de mening van de auteur staan zonder discussie vind ik wat doods. Je kunt dan ook geen vraag stellen of een tip geven. Meestal lees ik ze dan niet meer. Het leuke aan deze blog is dat je veel verschillende gezichtspunten kunt lezen. Olga

      Verwijderen
  11. Ik vind dat het soms al echt ver gaat hier? Ik kan me heel goed voorstellen dat je ergere dingen niet plaatst!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ja reageren en reacties lezen voegt vaak wat toe, ook om een eigen mening te toetsen. Bij sommige blogs kan je ook liken, dat is ook handig soms.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik vind het fijn dat ik kan reageren en reacties van anderen kan lezen. Bij sommige onderwerpen merk je helaas wel dat reageerders de hakken in het zand zetten.
    Er zijn steeds meer blogs waar je niet meer kunt reageren. Enkele daarvan lees ik niet meer. Hormann is me te zelfgenoegzaam momenteel.
    En ik las altijd graag bij Teunie maar merk dat ik dat nu minder graag doe doordat ze spottende termen als muilkorf en ophokken gebruikt. Ik vind die spot niet passen bij het onderwerp eenvoudig leven, en ook niet bij de respectvolle en warme sfeer die ik er altijd zo waardeerde.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha, en omdat men bij Teunie niet reageren kan, doet men het via een omweg hier 😜

      Verwijderen
  14. Het is jouw blog dus jij bepaalt. Mensen vergeten denk ik weleens dat een blog geen forum is. Vaak eindig je ook met een vraag dus dat nodigt dan ook uit. Soms zie ik dat een post veel reacties oplevert, dan ga ik ze wel eens lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Een blog zonder reacties vind ik ook wat doods. Ik kan me nog herinneren dat, toen ik je blog net ontdekt had, je een vraag stelde over hoe het mogelijk was da, met jouw eetpatroon, je blijkbaar overgewicht had. Daar kreeg ik van jou een duidelijk antwoord op, maar werd door een reageerder behoorlijk aangevallen. Wel anoniem. Nu ben ik niet zo vlug aangedaan, heb een antwoord teruggegeven en me wel ermee geamuseerd.
    Als je niet tegen kritiek kan, moet je niet bloggen. Ik denk dat jij er behoorlijk goed tegen kan. En uiteraard bepaal je zelf wat wel en niet door de beugel kan.
    Ik eet niet vegan, ben ook geen fan van het zuinige leven. Maar lees graag over hoe jij je staande houdt. En zal af en toe een beetje tegensputteren. En krijg graag antwoord van jou over jouw opvattingen.
    Nog een prettige dag en groeten van mij. Francien.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Francien linzel. Ooit was jij ook morbide obese.
      Toen gooide jij het roer om met sporten en bewuster eten.
      Respect.
      Dat lukt slechts weinigen.

      Gerlinde

      Verwijderen
    2. Beste Gerlinde. Ik heet wel Francien, maar geen linzel. Ben nooit morbide obese geweest. Maar weeg mijn hele leven al 59 kilo. Soms 60 kilo. Als ik wat weinig beweeg.
      Ben trouwens blij met mijn gewicht. En wil het graag zo houden.
      Groet, Francien.

      Verwijderen
    3. Ik dacht ook al, er zijn ongetwijfeld meer mensen in Nederland die Francien heten. Ik ken er persoonlijk al 3.
      Het zou heel toevallig zijn als de reactie van Francien Linzell was. Deze Francien heeft haar oorspronkelijke gewicht van 139 kg. gehalveerd.

      Verwijderen
    4. Dat waren dus twee Franciens in één. En ik heb bewondering voor mensen die dit voor elkaar krijgen.

      Verwijderen
    5. Ach. Er moest er moest een met gezondheid osessed iemand een indirecte sneer uitdelen. Ik snapte niet zo waarom je haar reactie poste. Bij haar mogen mensen die het met haar niet eens zijn ook niet posten.

      Verwijderen
  16. Op je eigen blog mag je doen wat je wilt. Ik vind het meestal juist heel plezierig om de reacties te lezen en zelf ook te kunnen reageren. Zelfs als mensen dingen schrijven die ik totaal belachlijk vind, of dom, of uitzonderlijk slecht geschreven ... Soms worden mij juist de ogen geopend. Het is ook wel gezond om andervrouws standpunten of ervaringen te lezen.
    Het is juist die vrijheid die ik waardeer.
    Op andere blogs wordt een enkele keer mijn reactie niet geplaatst, waarschijnlijk was ik te kritisch of te sarcastisch. Net als Olga kom ik er dan niet meer.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Jouw blog, jouw keuze. Laat je niet gek maken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Vaak vind ik de reacties een onlosmakelijk en onmisbaar onderdeel een blog, ongeacht of ik ergens zelf wil reageren of niet. Het is een totaal plaatje van iemand die iets wil vertellen en hoe anderen daar dan op reageren dat mij boeit en in dat licht waardeer ik het als er - zoals hier - veel ruimte is voor 'schurende' en onhandige reacties. Als er helemaal niet meer gereageerd kan worden dan moet de auteur van een blog wel iets heel uitzonderlijks te bieden hebben, qua thema/inhouden en schrijfvaardigheid anders lees ik toch maar weer liever een boek of wat wetenschappelijke publicaties.

    Dat je de reacties modereert en naar eigen inzicht al te kwetsende of absurde reacties niet plaatst lijkt me prima, je hebt immers zelfs een keurige disclaimer staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Bij mij ook eerst goedkeuring voor plaatsing hoor. Al was het maar om de spam die er tussen glipt er tussenuit te halen. Maar je blog is van jou, als er kwetsende reacties komen, mag jij beslissen om ze er af te laten. Moeten ze zelf maar een blog maken waar ze naar hartenlust hun bagger kwijt kunnen. Ik vind trouwens dat ook de grote mediakanalen dit op hun eigen sociale media wat meer mogen toepassen.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik vind bij een blog horen dat je kunt reageren. Ik heb dan ook weinig met blogs zonder reactiemogelijkheden. Uiteraard moet het binnen proporties blijven. Ik werd gister uitgemaakt voor vrek - wat uiteindelijk, vind ik, een leuke "discussie" teweeg bracht die ik in ieder geval leerzaam vond.
    En dat valt wat mij betreft ruim binnen de grenzen van acceptatie. Te grof taalgebruik laat ik niet toe. Maar dat is tot op heden ook niet nodig geweest.

    Ik vind je blog heerlijk en lees het áltijd. De reacties zijn net zo waardevol (doorgaans) als de posts zelf.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. U had prachtige gebeargumenteerde weerwoorden maar een discussie kon ik het niet noemen. Want argumenten had zij niet. Alleen wat kreten.

      Verwijderen
  21. Gek genoeg vind ik Aaf helemaal niet vrekkig!
    Marijke.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Geldsnor zegt ook niet dat Aaf "vrekkig" is, Hij zelf werd uitgemaakt voor vrek.
      Aaf is wel zuinig, maar dat is iets heel anders.

      Verwijderen
  22. Reacties voegen vaak wat toe aan de tekst, maar niet altijd. Respect voor je tolerantie voor mensen die kritiek uiten op je blog, vooral omdat dit soms niet respectvol richting jou gebeurt.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Je artikelen zijn meestal vrij kort. Het is leuk als er dan ook nog reacties zijn om te lezen. Het verruimt ook mijn blik. Soms ben ik echt versteld dat anderen ergens heel anders over denken. Dat haalt me uit mijn eigen bubbeltje. Dus ja, de reacties hebben zeker een meerwaarde.

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ik vind het fijn als er een reactiemogelijkheid is. Soms heb ik nog een vraag of toevoeging en ik vind het ook wel fijn om meningen en suggesties van anderen te lezen.
    Ik heb een pesthekel aan reageerders die komen rellen enzo.

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Ik vind het stoer dat je zoveel reacties plaatst, sommigen die ook echt kwetsend kunnen zijn. Na heel wat jaren bloggen, youtube en social media kan ik er wel tegen, maar mijn web host ondersteund sinds een overstap geen reacties meer, daarom kun je bij mij niet meer reageren. Het scheelt overigens wel enorm veel tijd en reacties komen hier via social media toch wel binnen en die zijn gelukkig bijna allemaal leuk ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Ik lees jouw blog en de reacties daarop graag. Er reageren zoveel verschillende mensen, menigeen voegt iets van waarde toe en van sommige reacties valt mijn mond open van verbazing.
    En net zoals iemand anders al schreef: als niemand op een blog kan reageren lees ik liever een boek.
    Prettig weekeinde, Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Een blog waar ik niet op kan reageren vind ik persoonlijk na een tijdje niet meer zo interessant. Als ik alleen wil lezen, dan koop ik wel een boek ;)

    Ik merk bij mijn eigen blog juist dat er heel weinig meer gereageerd word de laatste tijd. Dat vind ik ook erg jammer.

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.