zondag 14 maart 2021

Ik ga morgen al stemmen!

Vanwege corona mogen mensen met een kwetsbare gezondheid al op maandag of dinsdag stemmen. En mensen van 70 jaar en ouder kunnen kiezen voor het stemmen per post. Ik ben nog geen 70, dus per post stemmen kon ik niet, maar ik heb wel besloten al eerder te gaan stemmen.

Ik heb twee chronische ziektes die mij extra kwetsbaar maken voor een dramatisch, misschien wel een fataal verloop als ik corona zou krijgen, dus ga ik morgen al, op een rustig moment. Tot 2017 heb ik  in totaal 8x zitting gehad in een stembureau, dus ik weet wel wanneer het redelijk rustig is. Destijds was ik medewerker op een stembureau omdat ik er extra mee kon verdienen (180 euro bruto per keer, zeer welkom omdat ik toen mijn hypotheek versneld afloste) en omdat ik het leuk vond om te doen.
Deze keer stem ik in een kerk. De keren dat ik stemde, was dat meestal in een school of een buurtcentrum. Zelden heb ik in een kerk gestemd, maar het maakt me ook niet uit, ik neem aan dat het veilig georganiseerd is, dus mondkapje mee en ik fiets er naar toe!

Waarom ik ook morgen al stem? Morgen en overmorgen zijn dagen die bedoeld zijn voor mensen met een  kwetsbare gezondheid. Alle 70+-ers mochten per post stemmen, en juist onder ouderen zitten vaak mensen met een kwetsbare gezondheid. Die hoeven niet op maandag of dinsdag te gaan, want ze kunnen er voor thuis blijven. Mijn vermoeden is dat het op die dagen zéér rustig is, misschien wel te rustig. Om nu te zorgen dat die stembureauleden er niet helemaal voor nop zitten, ga ik morgen. En natuurlijk vanwege mijn gezondheid.

MAAK GEBRUIK VAN JE KIESRECHT!  
Voor dat kiesrecht is in het verleden hard gestreden! Het is nog maar sinds september 1919 dat vrouwen mogen stemmen. Mijn oma Aaf is er voor de straat opgegaan en heeft diverse keren gedemonstreerd!


Ga jij stemmen in de komende dagen?

Update 15 maart om 11:10: ik heb mijn stem uitgebracht. Het was heel rustig, er was 1 andere kiezer voor mij, maar verder geen kiezers. Ruimte zat. Ik kreeg als aandenken een rood potloodje mee, van het formaat van de potloodjes bij Ikea.

19 opmerkingen:

  1. Heel goed!

    Toevallig gaat mijn 80-jarige schoonmoeder ook morgen, dus je bent niet de enige. Hopelijk maken meer mensen van de mogelijkheid gebruik. Als er meer mensen op maandag en dinsdag stemmen, zijn er ook op woensdag minder mensen die (nog) moeten stemmen. Dus die spreiding maakt het voor iedereen veiliger.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Krijgen we na afloop nog een verslagje? Ik heb zelf vrijdag de envelop op de post gedaan. Was veel simpeler dan het eerst leek: daar was duidelijk over nagedacht.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb morgen voor t eerst zitting in een stembureau. Het zal mij benieuwen of t druk is. Neem mijn eigen stembiljet en die van mijn man ook maar mee hoef ik op een andere dag niet weer. Mocht voor de zitting een coronatest laten doen en heb net de uitslag dat ik negatief ben...was er ook niet bang voor maar dacht voor de zekerheid en voor de gezondheid van anderen wil ik t toch even laten testen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb per post gestemd!
    Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ga stemmen op woensdag, ik zal dan ook als stembureaulid aanwezig zijn. Uit alle instructies blijkt dat er veel aandacht is om het stemmen zo veilg mogelijk te maken, zowel voor de stemmers als voor de stembureauleden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik denk dat het stemmen veiliger georganiseerd is dan de veiligheid in supermarkten.
      Veel plezier woensdag, ik vond het werk altijd heel leuk, alleen kon ik het lichamelijk niet meer goed aan. Ik moest de volgende dag weer gewoon vroeg aan het werk en het tellen duurde soms wel tot 12 uur of later 's nachts!

      Verwijderen
    2. Ik deed het ook altijd met veel plezier maar heb deze keer afgezegd ivm Covid-19
      Mijn kinderen wonen in Australië en daarom ben ik extra voorzichtig!

      Verwijderen
  6. Ja, natúúrlijk ga ik stemmen! Ik weet alleen nog niet wanneer, maandag, of dinsdag of toch woensdag? Ik HOOP dat het zo druk wordt dat alle maatregelen zin hadden - ik vind het de laatste jaren meestal veel te rustig op de stembureaus!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wij mochten per post stemmen ivm leeftijd en die is al ruim op tijd op de bus gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb al per post gestemd.
    Groet. Francien.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Reacties
    1. Toen ik stembureaulid was, op woensdagmiddag in een school: rond 10 uur en rond 3 uur was het heel rustig. 's Avonds was altijd drukker en ook rond de haal en breng tijden van de kinderen die op die school zaten.
      Mensen die werken gaan óf voor hun werk, óf na hun werk stemmen, ook als ze thuis werken.
      Tussen 8.30 en 9.00 uur is het druk en ook vanaf 17.00 uur.

      Verwijderen
  10. Wat leuk dat je oma ook Aaf heette!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik ga zeker stemmen! Er is hard gestreden voor het vrouwenstemrecht, dus ik zal mijn stem beslist niet verloren laten gaan. Ik ga morgen, samen met mijn man.
    Een hartelijke groet van Jo.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. zeker ga ik stemmen. Gewoon op woensdag en ik vind het leuk om steeds ander stembureau te kiezen. Zie je nog weer eens een ander gebouw van binnen. In Zwolle heb je zelfs een drive-through-stembureau, maar dan moet je met de auto, dat is me toch een beetje te gek.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Tuurlijk ga ik stemmen en ik krijg ook de stempas van mijn man mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wij wilden op maandag of dinsdag gaan stemmen (beiden kwetsbare gezondheid), maar helaas in ons dorp was het stembureau alleen op woensdag open. Wilde je toch op maandag of dinsdag stemmen kon dat 10 kilometer verderop!! Dus wij stemden op woensdag, gelukkig was het erg rustig!

    BeantwoordenVerwijderen

Reageren is leuk, graag zelfs, maar onzinnige, racistische, onaardige, of kwetsende reacties naar mij of anderen en ook reacties met nep-informatie worden niet geplaatst.

Over verwijderde reacties ga ik niet in discussie.